Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke et (sonen)navn på nytt?


LindaM

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja.
      12
    • Nei.
      18
    • Bryr meg ikke... Folk kan kalle hunden sin det de vil!
      56


Recommended Posts

Ser det er delte meninger om jeg er sær eller ikke :yawn:

Men godt å ikke være alene om det iallefall!

Joiner ressursforsvargruppen :D

Edit: Dette kom ikke opp da jeg googlet den gangen! Krise! *besvime*

Beklager, men :D:ahappy::wub:

Din Ellie er heldigvis mye finere enn "navnesøsteren" :yawn::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Jeg er en av de sære... :ahappy:

Googlet 'Ellie' før jeg bestemte meg for å bruke det. Hadde det vært haugevis av andre hunder som het det, ville jeg valgt noe annet.

Nei du er ikke sær. Jeg vil heller ikke bruke navn som er "oppbrukt" eller andre har som jeg "kjenner" (verken på nett eller omgangskrets).

Men det er jo pga jeg liker navn som er sære og/eller har en betydning.

Hva andre velger gjøre bryr meg lite, men jeg hadde reagert om 2ne, Siri eller Margrete feks hadde kjøpt en hund og kalt den Talli eller Blaze.

Men at andre som er "borte" fra min nærmeste omgangskrets kaller hunden sin det, det skal de få lov til. Det fantes vel også en Toller-Blaze her på sonen en liten stund? (Men jeg tviler på den var oppkalt etter strippeklubben-Blaze.) :yawn:

Jeg henger med dere - det er mange hundenavn jeg aldri kunne tenke meg, fordi jeg ønsker navn som er mer unike. Jeg tenker det om både stamtavlenavn og kallenavn. Navn på neste valp er trolig klart, og har vært det i to års tid. For et år siden ble en berner registrert med deler av det navnet, og jeg har faktisk gått noen runder med meg selv for å finne ut om jeg vil beholde det navnet. Men har landet på at ja, det vil jeg. Jeg kan dokumentere at jeg tenkte ut navnet før valpen ble født, navnene vil være ganske forskjellige, og denne kalles noe annet til hverdags så muligheten for mix ups er små. Men hadde navnene vært identiske, hadde det føltes som plagiat om jeg registrerte en valp med det navnet, selv om jeg har tenkt det lenge.

En kan neppe finne navn ingen andre har i hele verden, men jeg vil i hvert fall unngå de hundene som er aktive og markante i dag, og jeg vil unngå gamle stjernes navn. De har vært, de kommer ikke tilbake, og jeg synes det nesten er litt stormannsgalskap og vågalt å kalle opp etter tidligere stjerner, hvordan kan en tro at en valp på åtte uker kan leve opp til den hunden og det navnet?

Og ja, jeg kan la meg provosere av andres navnevalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hanhundnavnet Marco er så fint jeg - men har desverre enda ikke hatt en hund som har passa til det - så det får forbli ubrukt (av meg) til den rette hunden dukker opp. Akkurat det navnet har jeg vel møtt omtrent 25 hunder som heter - så der gidder jeg ikke å spørre før jeg bruker det - det er for vanlig, gitt.

Kahlo er jo oppkaldt etter kunstnerene med samme navn - så er vel ikke utenkelig at det dukker opp flere med det navnet på hunden uten at de har knabbet det - og finnes jo et uttall Carlo'er både tobeinte og firbeinte rundtomiverden - og "alle" østlendinger tror jo at hun heter Carlo. Tilogmed stefaren min trodde det frem til sist jul, da spurte han hvorfor jeg hadde gitt bikkja et maskulint navn *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter du meg uten å si noe? :wub:

:D jaggu! :yawn: Glemte å fjerne den før jeg postet jeg gitt. For den var ikke helt aktuell lenger da jeg fikk tenkt meg om litt :yawn: hehe

Altså, tror du at jeg har noe imot at folk kaller hundene sine for My så har du misforstått meg kraftig. Jeg syns det er koselig at det er flere som syns My er et genialt navn, og jeg ble faktisk bare "stolt" når May kom til Norge f.eks og jeg syns bare det er søtt at hun kalles for My. Spesielt siden de er i slekt :ahappy:

Hehe, nei, trodde ikke det. Det virket kanskje sånn siden jeg skrev det etter quoten til Benedicte, men nei. Det var vel bare et svar tror jeg :D

Selv syns jeg My er et veldig orginalt navn, men utrolig søtt!! Selv om det også er et navn som det finnes 13 av på dusinet liksom. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Spesielle navn som X'en, Zizco, Symra osv blir merkelig å bruke på nytt, mens navn som Tinka, Freya/Frøya, Bella osv er såpass vanlige navn at det ser jeg som uproblematisk.

Hverken X eller Symra er unikt for Sonens hunder faktisk... Flere som bærer de navnene rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken X eller Symra er unikt for Sonens hunder faktisk... Flere som bærer de navnene rundt om i landet.

Vet du om flere som heter Symra? Jeg har googlet lenge og vel, og til slutt fant jeg en hund med Symra i kennelnavnet, men det var i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om flere som heter Symra? Jeg har googlet lenge og vel, og til slutt fant jeg en hund med Symra i kennelnavnet, men det var i Sverige.

Japp. Jeg traff en BC for noen år siden som het det. Som er eldre enn din Symra (født i 1999).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt selvbilde som en original og kreativ person faller i grus! ( :yawn: ).

:ahappy:

Ellers, når det gjelder tema for tråden her, så synes jeg at det er helt ok å bruke et sonennavn på hunden sin. Jeg bryr meg lite om hva en hund på en annen kant av landet som jeg aldri har truffet og sikkert aldri kommer til å treffe heter, når jeg bestemmer navn på egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, og jeg som tenkte at jeg var superoriginal! :ahappy:

Ha ha. De færreste av oss er det egentlig. Det er mange flere hunder enn de som er på nettet, i tillegg til kallenavn kommer jo ikke opp i datbasene. Så har man alle trekkhundene eksempel som man ikke får sjekket opp like lett. Blandingshunder etc. Så hadde vi laget en liste over sonens hundenavn, og om folk har truffet andre hunder med samme navn, så hadde man nok lagt merke til at man egentlig deler navn med flere.

Nå er det ingen med Nirm i stamtavlenavnet registret i SKK eller NKK eks (men det er bl.a. en BCtispe som heter Nirma), men noen kjenner visst en collie som heter det. Og det er visst en kunstner som har det som kallenavn (Mener han heter Nirmal egentlig, han skrev i gjesteboka mi faktisk. :yawn: ). Samt at det er en forkortelse for en haug mer rare institutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med DET har noen gjort før. Da gir jeg opp. :ahappy:

I X kullet sitt har de:

Xhackzzquwarmell, Xhaxckszzhor og Xzhurraaniuzch bl.a. Så din bokstavkombinasjon var nok ledig likevel. :yawn: Jeg gleder meg til du skal rope på hunden din, men jeg trur jeg ikke roper det etter deg om jeg ser deg på en utstilling. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Har hatt en Leonberger i nabolaget i flere år, den ble kalt for Ellie :ahappy:

Ellers så har jeg ingen problemer med hunder som blir kalt for Odin (ikke akkurat det mest skjeldne navnet på en hannhund :yawn: ). Ei heller med Amy, og ja, hun er oppkalt etter "Judging Amy" (på lik måte som hennes mor på stamtavla heter Ally etter "Ally McBeal").

Zuma derimot ville jeg nok ha stusset på om det hadde kommet mange av inne her. Hun heter bl.a. Azumarill på stamtavla og der inne er "Zuma". Samme med Cuno som har Articuno som en del av navnet, men det finnes flere Cuno i hundeverden enn det finnes Zuma vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken X eller Symra er unikt for Sonens hunder faktisk... Flere som bærer de navnene rundt om i landet.

Zizco var heller ikke så superorginalt. Jeg har ikke truffet på noen med samme skrivemåte, men mange som heter Sisko, Cisco ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zizco var heller ikke så superorginalt. Jeg har ikke truffet på noen med samme skrivemåte, men mange som heter Sisko, Cisco ol.

Nei. Det er flere med samme ordlyd på det navnet også. Så sum av sumarum, så er vi ikke like orginale som vi egentlig ønsker å tru at vi er, og da er det vel litt vanskelig å påstå at man har "monopol" på et navn?

NKK registrerer hunder med samme navn også. De har ingen regel som tilsier at man ikke kan gjøre det. Så da kan man få hunder med samme kennelnavn + navn. SV har eksempel noen regler om dette med samme navn. Det skal gå så og så mange år mellom to hunder med samme navn fra samme kennel, men likevel er det uvanlig å bruke et navn om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er flere med samme ordlyd på det navnet også. Så sum av sumarum, så er vi ikke like orginale som vi egentlig ønsker å tru at vi er, og da er det vel litt vanskelig å påstå at man har "monopol" på et navn?

joho! Er ikke mange som har hannhund med navn Astri *ler* Nei, det er ikke lett å være helt original og være den eneste.

Men jeg ville nå stusset litt om de "vante" her inne brukte navnet på min hund uten å spørre, men monopol har jeg ikke, men jeg har lyst til å være grinete om man ikke spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joho! Er ikke mange som har hannhund med navn Astri *ler* Nei, det er ikke lett å være helt original og være den eneste.

Men jeg ville nå stusset litt om de "vante" her inne brukte navnet på min hund uten å spørre, men monopol har jeg ikke, men jeg har lyst til å være grinete om man ikke spør.

Nei, men du har en del tisper som heter det da. :innocent: Og om man kaller tispa si for Jonatan eller Påsan, så kan det nok hende at man finner lite tisper som heter det samme.

Grinete kan du jo være så mye du orker. Det kan jo ingen hindre deg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kjempe sinna hvis noen kaller hunden sin for Chicka altså, det som er såå skjeldent :lol:

Ikke var det jeg som ga hun navnet sitt heller, hadde jeg gitt hun navn så hadde det sikkert blitt Trulte, som hun også kalles.

Neste hund skal jeg tenke litt mer, hadde et veldig fint navn, googlet det og det betydde vist fi##e.

Det navnet utgår siden vi har en Brasilianer som jobber på stallen og jeg kan ikke stå å rope det ordet på hans språk hver gang jeg roper på bikkja liksom :innocent::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...