Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke et (sonen)navn på nytt?


LindaM

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja.
      12
    • Nei.
      18
    • Bryr meg ikke... Folk kan kalle hunden sin det de vil!
      56


Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Enig med du! Rett og slett.

Og ang My ja... Det finnes vel noen My'er rundtomkring, og man skal vel ikke se bortfra at om det noen gang blir en LITEN aussie på meg, så blir den hetende My. OPPKALT etter mor til Bridie og Gry. Rett og slett.

Men, når man ser her inne så er det jo nesten så man må saumfare nettet (eller iallefall sonen) før man bestemmer seg for navn på dyrene :getlost:

Nei, får holde meg til å overta ferdig døpte hunder jeg... Så kan iallefall ikke folk skylde på meg om navnet er "oppbrukt" fra før.

Altså, tror du at jeg har noe imot at folk kaller hundene sine for My så har du misforstått meg kraftig. Jeg syns det er koselig at det er flere som syns My er et genialt navn, og jeg ble faktisk bare "stolt" når May kom til Norge f.eks og jeg syns bare det er søtt at hun kalles for My. Spesielt siden de er i slekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de sære... :getlost:

Googlet 'Ellie' før jeg bestemte meg for å bruke det. Hadde det vært haugevis av andre hunder som het det, ville jeg valgt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg er en av de sære... :getlost:

Googlet 'Ellie' før jeg bestemte meg for å bruke det. Hadde det vært haugevis av andre hunder som het det, ville jeg valgt noe annet.

Nei du er ikke sær. Jeg vil heller ikke bruke navn som er "oppbrukt" eller andre har som jeg "kjenner" (verken på nett eller omgangskrets).

Men det er jo pga jeg liker navn som er sære og/eller har en betydning.

Hva andre velger gjøre bryr meg lite, men jeg hadde reagert om 2ne, Siri eller Margrete feks hadde kjøpt en hund og kalt den Talli eller Blaze.

Men at andre som er "borte" fra min nærmeste omgangskrets kaller hunden sin det, det skal de få lov til. Det fantes vel også en Toller-Blaze her på sonen en liten stund? (Men jeg tviler på den var oppkalt etter strippeklubben-Blaze.) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de sære... :getlost:

Googlet 'Ellie' før jeg bestemte meg for å bruke det. Hadde det vært haugevis av andre hunder som het det, ville jeg valgt noe annet.

Nei du er ikke sær. Jeg vil heller ikke bruke navn som er "oppbrukt" eller andre har som jeg "kjenner" (verken på nett eller omgangskrets).

Men det er jo pga jeg liker navn som er sære og/eller har en betydning.

Nemlig! Du er ikke sær i det hele tatt, Marie. Jeg stiller meg bak de som sier at spesielle navn "våre". Mens de vanlige navnene er fritt frem (var det ikke Argyros som skrev fint om det?). Jeg har brukt vinter og vår på å finne navn på mine hunder og googlet de jeg liker, men har jeg funnet en hund som heter det, blir navnet kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Du er ikke sær i det hele tatt, Marie. Jeg stiller meg bak de som sier at spesielle navn "våre". Mens de vanlige navnene er fritt frem (var det ikke Argyros som skrev fint om det?). Jeg har brukt vinter og vår på å finne navn på mine hunder og googlet de jeg liker, men har jeg funnet en hund som heter det, blir navnet kastet.

Enig me three. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg originale navn, og jeg tviler på at jeg noengang kommer til å møte en annen hund som heter Lundii, dersom ikke noen kaller opp sin etter min. Det er et fullstendig egetpåfunnet navn. Lundi betyr mandag på fransk, så det kan jo noen kanskje hete, men ikke Lundii. :getlost:

Lundi var jo lundehunden til noen i nabolaget på 70-tallet, det *ler*.

Men at andre som er "borte" fra min nærmeste omgangskrets kaller hunden sin det, det skal de få lov til. Det fantes vel også en Toller-Blaze her på sonen en liten stund? (Men jeg tviler på den var oppkalt etter strippeklubben-Blaze.) :P

Jeg kjenner dvergpincher-Blaze, jeg da :P.

Nei, jeg hadde ikke brydd meg stort om noen "tok" navnene som mine hunder har/har hatt egentlig. Nå er det vel bare Babs som har et litt mer spesielt navn da, de andre hundene jeg har hatt har jo blitt kalt slike vanlige navn som Sara, Lotta, Rudolf og Willy. Jeg syntes dog det var LITT spesielt da en oppdretter i Sverige navnga to av valpene sine som Bozz og Babz.

Jeg synes egentlig det er litt sånn merkelig at man allerede før valpen er i hus har funnet navn til den... Jeg synes liksom man må bli litt kjent med valpen før man egentlig finner ut hvem den er og hvilket navn som passer. Stakkars Willy VAR jo bare en Willy, han, så det var liksom ikke så mye å tenke på (selv om jeg funderte veldig på det andre navnet jeg hadde i tankene - Joker - og til og med hadde avstemning på det *ler*). Og ja, jeg må innrømme at Willy er et av de styggeste navnene jeg vet om - men jeg digger jo dyret for det *ler*.

Jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]Når det gjelder sånne navn, så synes jeg godt man kan spørre først faktisk, for om man vil kalle hunden sin Argyr så har man antakeligvis tilbrakt litt tid på sonen før man oppdaget navnet og dermed blir det jo "innen samme krets" hvis det plutselig blir to Argyrer her inne. [..]Om noen hadde spurt meg om de kunne kalle hunden sin det, så vet jeg neimen ikke hva jeg hadde svart. Men jeg hadde tatt det som et kompliment, helt klart! Det er noe annet om de bare gjør det og later som ingenting, det synes jeg faktisk er frekt. [..]

Forventer du virkelig at for eksempel jeg, om jeg skulle kjøpe hund og ville kalle den Argyros, skulle spørre deg om jeg kan kalle den for det? Du aner jo ikke hvem jeg er, og jeg aner ikke hvem du er. Eller mener du folk du kjenner litt? I så fall er jeg med på den.

Jeg hadde aldri spurt noen fremmede om jeg kunne kalt hunden min for det samme som deres. Blir faktisk litt irritert over at folk kan forvente det.. Er faktisk snakk om et ord som finnes fra før, ikke et folk har funnet på selv?

Men hadde det vært noen jeg kjente og snakket med jevnlig, ville navnet automatisk vært uaktuelt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du virkelig at for eksempel jeg, om jeg skulle kjøpe hund og ville kalle den Argyros, skulle spørre deg om jeg kan kalle den for det? Du aner jo ikke hvem jeg er, og jeg aner ikke hvem du er. Eller mener du folk du kjenner litt? I så fall er jeg med på den.

Jeg forventer ingenting jeg, jeg vet at folk er frekke. Men jeg synes det ER frekt å "stjele" navn ja. Argyros er helt riktig et gresk ord, Argyr (som er det hunden heter) er ikke det, og i så måte noe JEG har "funnet på", og det er ikke veldig sannsynlig at folk finner på akkurat det samme. Jeg mener ikke at man skal måtte søke rundt for å forsikre seg om at ingen andre heter det, men om man er på samme forum og liker navnet, så er det faktisk greit å være høflig og spørre, selv om det ikke finnes noen copyrightlov på private navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundi var jo lundehunden til noen i nabolaget på 70-tallet, det *ler*.

Jeg synes egentlig det er litt sånn merkelig at man allerede før valpen er i hus har funnet navn til den... Jeg synes liksom man må bli litt kjent med valpen før man egentlig finner ut hvem den er og hvilket navn som passer. Stakkars Willy VAR jo bare en Willy, han, så det var liksom ikke så mye å tenke på (selv om jeg funderte veldig på det andre navnet jeg hadde i tankene - Joker - og til og med hadde avstemning på det *ler*). Og ja, jeg må innrømme at Willy er et av de styggeste navnene jeg vet om - men jeg digger jo dyret for det *ler*.

Jeg

Hehe, ja, der ser du. Men, da sa de vel LundI, ikke Lundiiii? (som den franske Lundi'en uttales som?)

Ja, jeg hadde jo egentlig tenkt at Lundii skulle hete Spinta, men det passet hun jo ikke til i det hele tatt. Lundii derimot, passet utmerket. Kee-Kee derimot, var bestemt før hun kom i hus, siden moren heter Dee-Dee. (uttales Diddi) Men liker best å se hvem hunden er, før den får navn. :ahappy: Lundii heter jo på stamtavlenavnet Biscotti Babetta, noe som ikke passer i det hele tatt, synes jeg. Og ble kalt Rosso hos oppdretteren før hun kom til meg. Så hun har hatt mange navn, hun! :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forholdsvis avslappet forhold til dette med navn, kjenner jeg. Ikke å finne navn til min hund, men om flere hunder heter det samme. Det plager meg ikke stort at det er en del Dina'er ute og går (bortsett fra den gangen det dukka opp en tråd om som het "Dina blør fra rompa" eller noe, for det gjorde hun da virkelig ikke *flir*), jeg veit jo at det er min Dina som er den ekte Dina - og jeg veit at hun er spesiell uten å måtte hete noe spesielt :yawn:

Jeg skiller ikke på sonennavn og andre, for å være helt ærlig. Noen navn er "ubrukelige" fordi det er nettopp den ene hunden man vet om heter det, mens andre navn er "flerbruksnavn", og de har jeg ikke veldig dårlig samvittighet for å "stjele" om jeg syns at det navnet passer min hund - det er nemlig det som teller, at jeg syns det passer til min hund.

Sånn som Emma, det er et forholdsvis kjedelig og vanlig navn i utgangspunktet, hun måtte hete Emma fordi at jeg diskuterte det lenge med meg selv om jeg skulle ha en valp fra det kullet eller ikke - det var et dilEmma. Belgerpia hadde en rottis som het Dilla, så da kunne jeg ikke bruke den første stavelsen av dilemma, ergo ble Emma Emma. At Emma i tillegg betyr "en som kan alt/en som klarer alt" var selvsagt ikke negativt det heller - betydningen har noe å si for meg (selv om det ikke nødvendigvis gikk troll i ord der). Nora f.eks heter Nora til tross for Belgerpias Noah, fordi jeg ville ha et navn som gjenspeilte det jeg følte og håpet på når jeg kjøpte henne, og det kan bety ære (fra Honoria) eller barmhjertighet/lys (fra Eleonora/Leonora). Jeg valgte henne helt (vel, Siri hjalp til litt) selv, derav ære, og jeg håpet jo at skjebnen var så barmhjertig at hun ble det lyset jeg ønsket hun skulle være (det var jo en omstridt avgjørelse jeg tok der, mener jeg :yawn: ). Dina betyr forøvrig "hun som dømmer"/"den kloke", hvilket passer frøkna til tross for våre vitser om at hun er dum og deilig, det er nemlig bare et dårlig rykte :ahappy:

Og sorry, jeg hadde neppe spurt noen om å få lov til å kalle hunden min whatever, så sant det ikke var navnet til en hund i nær omgangskrets (men det navnet ville jeg neppe brukt, fordi at det var "den" hunden). Så da er det vel flaks for dere med ressursforsvar på navnene at jeg foretrekker korte menneskenavn på mine hunder *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de sære... :ahappy:

Googlet 'Ellie' før jeg bestemte meg for å bruke det. Hadde det vært haugevis av andre hunder som het det, ville jeg valgt noe annet.

Jeg gjør/har gjort akkurat det samme :yawn: Jeg hadde nok reagert hvis noen hadde brukt Tassa, Extra eller Link. Mulig jeg er litt sær ( :wub: ), men jeg hadde ikke brukt de navnene om de var godt brukt fra før :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Exstra 10 år før deg... :yawn:

Trodde din het Exstran, jeg? :yawn: Uansett, så hadde jeg nok reagert hvis noen jeg trener med/venner/aktive sone meldlemmer hadde brukt noen av navnene. Aner egentlig ikke hvorfor, men det er bare sånn :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde din het Exstran, jeg? :ahappy: Uansett, så hadde jeg nok reagert hvis noen jeg trener med/venner/aktive sone meldlemmer hadde brukt noen av navnene. Aner egentlig ikke hvorfor, men det er bare sånn :yawn:

Ble kaldt Exstran, Exstra på stamtavla. Tror det var NKK som skaffa den ekstra s'en. Skulle ikke være der egentlig, men syns det var greit nok :yawn:

Ingen fare for at jeg gjenbruker det i framtiden iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting jeg, jeg vet at folk er frekke. Men jeg synes det ER frekt å "stjele" navn ja. Argyros er helt riktig et gresk ord, Argyr (som er det hunden heter) er ikke det, og i så måte noe JEG har "funnet på", og det er ikke veldig sannsynlig at folk finner på akkurat det samme.

Nå skal jeg være vrang :ahappy: Argyr er ett ord, det også gresk og betyr Sølv lik Argyros, Argyr og Argyro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting jeg, jeg vet at folk er frekke. Men jeg synes det ER frekt å "stjele" navn ja. Argyros er helt riktig et gresk ord, Argyr (som er det hunden heter) er ikke det, og i så måte noe JEG har "funnet på", og det er ikke veldig sannsynlig at folk finner på akkurat det samme. Jeg mener ikke at man skal måtte søke rundt for å forsikre seg om at ingen andre heter det, men om man er på samme forum og liker navnet, så er det faktisk greit å være høflig og spørre, selv om det ikke finnes noen copyrightlov på private navn.

Så om jeg fant ut at jeg ville kalle bikkja mi for Lagr, forkortelse for Lagrange, så er det noe jeg har funnet på helt selv akkurat NÅH og Lagr er i så måte copyrighted i følge deg? Eller så kunne jeg jo ta det latiske navnet på sølv, argentum, og forkorta det til Arge..Copyright, dette er noe JEG har funnet på! :yawn:

Sorry, men det er litt sært :ahappy: Jeg respekterer deg for det, og skjønner selvsagt at man har et forhold til hunden sin for alt det er verdt, men et navn er bare et navn.. Om du ikke vil at noen skal høre om navnet og ikke bruke det så må du nesten holde det hemmelig. Legger man attpåtil ut om en hund på et forum så burde man IALLEFALL forvente at navnet kan finne på å brukes, i enda større grad enn om man sitter hjemme på gården / blokka og ikke deler det med noen andre enn naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av sonens hunder har jo navn som ikke akkurat er unike. Mange hunder som bærer det samme navnet. Temanavn eksempel går jo som farsotter tidvis, det er det bare å se hvor mange hunder som har navn fra LOTR.

Om man ikke vil at andre hunder skal hete det samme, så får man velge noe som er så rart at sjansene for at noen andre vil kalle hunden sin for det samme er minimal. Jeg antar liksom at jeg ikke kommer til å treffe like mange Nirm som Bamse liksom (særlig siden de fleste responderer lettere sjokkert over navnevalget). Jeg setter pris på at min nærmeste omgangskrets ikke kaller hundene det samme, men det er mest for at jeg ikke ønsker den mulige problematikken med å stå og rope på to hunder med samme navn.

Eller kanskje jeg skal klage til Kjelling for at han kalte opp datra si etter min hund. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være vrang :yawn: Argyr er ett ord, det også gresk og betyr Sølv lik Argyros, Argyr og Argyro.

*fnis*

Så om jeg fant ut at jeg ville kalle bikkja mi for Lagr, forkortelse for Lagrange, så er det noe jeg har funnet på helt selv akkurat NÅH og Lagr er i så måte copyrighted i følge deg? Eller så kunne jeg jo ta det latiske navnet på sølv, argentum, og forkorta det til Arge..Copyright, dette er noe JEG har funnet på! :ahappy:

Eh? Nei, jeg sa jo ganske spesifikt at det IKKE er noen copyright på sånt? Dermed står jo folk fritt til å gjøre akkurat hva de vil. Spørsmålet var jo gjenbruk av sonen-navn og hva man mente om det, og jeg synes ikke noe om å "stjele" (merk hermetegnene) sjeldne navn man har tatt fra en sonenhund uten å spørre. Enkelt og greit.

Om noen hadde "stjålet" Argyr-navnet så hadde det liksom ikke tatt søvnen fra meg. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok blitt litt overrasket om f.eks Margrete kjøpte seg en BCvalp og kalte den Knott. Ikke fornærmet- men jeg hadde tenkt at det kanskje var litt uoppfinnsomt. Det finnes forøvrig en annen Akersborg Knott, med mindre det har skjedd en registreringsfeil og navnet er registrert dobbelt opp. Men klart, Knott er et superkult navn (:ahappy:), og jeg skjønner jo godt at andre ønsker å kalle opp hunden sin etter et blodsugende insekt. Helt siden jeg fikk Knott har jeg sagt at dersom jeg skulle få en annen BCvalp, skulle den også hatt insektnavn. Bug eller Loppa er to av hovedalternativene, og selv om ElinT har en Loppa, så føler jeg ikke at vi er så godt kjent at jeg hadde latt være å bruke det navnet av den grunn. Symra, Zizco, Garm&Argyr(os), Blaze&Talli og disse navnene kunne jeg aldri brukt, det er sonenhunder for meg, men det er også relativt uvanlige navn. Så for meg er det avhengig av navnet. Jeg synes ikke det gjør noe at andre bruker mine navn, men det er jo veldig morsomt å finne på orginale navn selv og synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør/har gjort akkurat det samme :ahappy: Jeg hadde nok reagert hvis noen hadde brukt Tassa, Extra eller Link. Mulig jeg er litt sær ( :yawn: ), men jeg hadde ikke brukt de navnene om de var godt brukt fra før :yawn:

Jeg vet om mange hunder (både gamle og unge) som heter Tassa, Extra og Link. Godt brukte navn blant "mine" i alle fall.

Jeg bryr meg egentlig ikke. Jeg hadde syntes det hadde vært rart om min lille håndfulle nære "gjeng" med hundefolk hadde kalt hunden sin for Lyng, men jeg hadde taklet det fint. Det er et fint navn synes jeg, men nok ikke så vanlig kanskje det heller. Jeg velger heller ikke navn etter noen av de hundene jeg kjenner veldig godt. Mens sonen-navn gir jeg katta i, rett og slett. Synes jeg de er fine så bruker jeg de, jeg omgås jo ikke dere så det blir jo ikke akkurat noe missforståelser om hvem man prater om.

Derimot kaller jeg ingen av mine hunder opp etter hunder jeg ikke har sansen for/dritthunder :wub: Så en del navn blir "hellig/ødelagt på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sonen-navn bryr jeg meg egentlig ikke så veldig mye om. Men jeg unngår å kalle hundene noe som allerede finnes blant mine bekjente med hund. Jeg prøver også å unngå at en nålevende belger som "vises" heter det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er delte meninger om jeg er sær eller ikke :yawn:

Men godt å ikke være alene om det iallefall!

Joiner ressursforsvargruppen :ahappy:

Edit: Dette kom ikke opp da jeg googlet den gangen! Krise! *besvime*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...