Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke et (sonen)navn på nytt?


LindaM

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja.
      12
    • Nei.
      18
    • Bryr meg ikke... Folk kan kalle hunden sin det de vil!
      56


Recommended Posts

Har hatt en Leonberger i nabolaget i flere år, den ble kalt for Ellie :o

Ellers så har jeg ingen problemer med hunder som blir kalt for Odin (ikke akkurat det mest skjeldne navnet på en hannhund :P ). Ei heller med Amy, og ja, hun er oppkalt etter "Judging Amy" (på lik måte som hennes mor på stamtavla heter Ally etter "Ally McBeal").

Zuma derimot ville jeg nok ha stusset på om det hadde kommet mange av inne her. Hun heter bl.a. Azumarill på stamtavla og der inne er "Zuma". Samme med Cuno som har Articuno som en del av navnet, men det finnes flere Cuno i hundeverden enn det finnes Zuma vil jeg tro.

En rottis i familien heter Zuma :lol:

Og en strihåra dachs i DK, blandingsbikkje, hoffe i dk :innocent:

Rettere sagt i Herning bor det det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

En rottis i familien heter Zuma :)

Og en strihåra dachs i DK, blandingsbikkje, hoffe i dk :innocent:

Rettere sagt i Herning bor det det :o

Er vel en Svensk rottweiler-oppdretter som har kennelnavnet Zuma (såvidt jeg vet) :lol:

Hoffe i Danmark som heter Zuma eller Cuno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger det navnet jeg syns er pent og passer den hunden jeg skal ha. jeg liker dem litt spesielle, selv om jeg har hatt en hund som het Hera. Jeg pleier å gå igjennom navnelister på nett (feks på Canis) og så noterer jeg ned de navnene jeg liker og ser over dem i ettertid.

Men jeg kunne faktisk ikke kalt en hund for det samme som noen andre her på forumet (som er aktiv), for jeg liker ikke å "herme" av noen "man har kontakt" med, hehe hvis det ble forståelig. :innocent:

Chanti het det fra før da, men Nitro syns jeg er et fint navn. Og jeg vet ikke om noen aktive på forumet som har hunder som heter det. Ja det finnes jo andre hunder som heter det, det skal godt gjøre deg å finne noen ingen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund skal hete Xhdkebdkjhbkerwbv. :innocent:

Kan du uttale det på noe vis? Klipp på youtube ller noe? :lol:

Også lurer jeg på om noen vet om andre hunder som heter Gry eller Bridie.... ? Kan jo ikke akkurat skryte på meg noe oppfinnsomhet der, men altså :) GRY kan vel kanskje være, men Bridie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joho! Er ikke mange som har hannhund med navn Astri *ler* Nei, det er ikke lett å være helt original og være den eneste.

Jeg møtte en blandingstispe som het Balder en gang. De hadde bestemt seg for navnet før de fikk vite hvilket kjønn de skulle ende opp med, men siden navnet var helt klart på forhånd, så ble det tispa Balder. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en blandingstispe som het Balder en gang. De hadde bestemt seg for navnet før de fikk vite hvilket kjønn de skulle ende opp med, men siden navnet var helt klart på forhånd, så ble det tispa Balder. :innocent:

Samme med ei blandingstispe i klubben, der var navnet bestemt før de fikk vite kjønn - og hun går nå under navnet Tore Hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ganzie :innocent:

Har hatt en Leonberger i nabolaget i flere år, den ble kalt for Ellie :P

Joda, det er såklart noen. En av mopsene til Synnøve tror jeg og :lol:

Men det er ikke så vanlig som feks Enya, som var et alternativ.

Jeg blir kjempe sinna hvis noen kaller hunden sin for Chicka altså, det som er såå skjeldent :P

Ikke var det jeg som ga hun navnet sitt heller, hadde jeg gitt hun navn så hadde det sikkert blitt Trulte, som hun også kalles.

Neste hund skal jeg tenke litt mer, hadde et veldig fint navn, googlet det og det betydde vist fi##e.

Det navnet utgår siden vi har en Brasilianer som jobber på stallen og jeg kan ikke stå å rope det ordet på hans språk hver gang jeg roper på bikkja liksom :P:P

Ser det for meg :o

Hva var navnet da? Nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei du er ikke sær. Jeg vil heller ikke bruke navn som er "oppbrukt" eller andre har som jeg "kjenner" (verken på nett eller omgangskrets).

Men det er jo pga jeg liker navn som er sære og/eller har en betydning.

Hva andre velger gjøre bryr meg lite, men jeg hadde reagert om 2ne, Siri eller Margrete feks hadde kjøpt en hund og kalt den Talli eller Blaze.

Men at andre som er "borte" fra min nærmeste omgangskrets kaller hunden sin det, det skal de få lov til. Det fantes vel også en Toller-Blaze her på sonen en liten stund? (Men jeg tviler på den var oppkalt etter strippeklubben-Blaze.) :innocent:

Samma tenker jeg. Det er folk jeg omgås i virkeligheten og hunder jeg har kjent som betyr noe. Jeg ville heller ikke kalt noen hund for Lyng fordi jeg kjente Lyng, og det navnet hører til han. Selv om han ikke er mer. Hadde jeg derimot ikke kjent Mailin i virkeligheten hadde jeg nok ikke brydd meg. Jeg kjenner forresten en hund som heter Blace med lik uttale :lol:

Vet du om flere som heter Symra? Jeg har googlet lenge og vel, og til slutt fant jeg en hund med Symra i kennelnavnet, men det var i Sverige.

Og jeg kjenner en hest som heter Symra og en unge i SFOen jeg jobber på heter det :) Å finne uvanlige navn er jeg med på, men å finne fullstendig ubrukte tror jeg vi kan gi opp :o

Ellers vil jeg også ha navn som ikke er så veldig vanlige. Jeg hadde en lang liste med fancy navn når jeg skulle få Ekko. Men når jeg fikk se valpen var han bare en Ekko, så da fikk det bare være med skjeldenhetene, fine og fancy navnene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er flere med samme ordlyd på det navnet også. Så sum av sumarum, så er vi ikke like orginale som vi egentlig ønsker å tru at vi er, og da er det vel litt vanskelig å påstå at man har "monopol" på et navn?

NKK registrerer hunder med samme navn også. De har ingen regel som tilsier at man ikke kan gjøre det. Så da kan man få hunder med samme kennelnavn + navn. SV har eksempel noen regler om dette med samme navn. Det skal gå så og så mange år mellom to hunder med samme navn fra samme kennel, men likevel er det uvanlig å bruke et navn om igjen.

Selvfølgelig er det henimot umulig å finne noe helt nytt, med mindre en kaster ut noen bokstaver fra scrabble. Men selv om jeg i ettertid har møtt på en bichon havanaise som heter X'en (for øvrig "oppkalt" etter X'en da eier syntes det var et kult navn), gjør ikke det navnet noe mindre spesielt i bernersammenheng. Og det er primært i rasesammenheng jeg tenker - selv om jeg nok heller ikke kunne hatt stamtavlenavn som (Toffe Loffe's) Go Go Gentleman, (Topscore) Contradiction, (Breaksea) Norwegian Wood, (Schimo's) Oye Como Va, også videre - det er for markante hunder til at deres navn for meg er ledig.

Mitt neste kull er F-kullet, og jeg kunne ALDRI ha kalt en valp i det kullet for Frikk, for det er det en storvinnende berner som het. Det vil føles feil på så mange måter.

I Belgia har jeg forresten hørt at de ikke registrerer hunder med samme navn, selv om kennelnavnet er forskjellig - mulig jeg sier noe feil nå, men det er det jeg har hørt. Og der har de bokstavsystem, slik at alle valper født et bestemt år skal ha navn på samme bokstav. Hehe, rimelig forvirrende før jeg fikk vite om det, for jeg fant jo tosifret antall valper fra en oppdretter på samme bokstav, kunne ikke fatte at kullet var så stort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Belgia har jeg forresten hørt at de ikke registrerer hunder med samme navn, selv om kennelnavnet er forskjellig - mulig jeg sier noe feil nå, men det er det jeg har hørt. Og der har de bokstavsystem, slik at alle valper født et bestemt år skal ha navn på samme bokstav. Hehe, rimelig forvirrende før jeg fikk vite om det, for jeg fant jo tosifret antall valper fra en oppdretter på samme bokstav, kunne ikke fatte at kullet var så stort...

Akkurat det høres litt rart ut. Siden enkelte belgiske oppdrettere kjører normale bokstavkull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det finnes en haug av Gulla`er, men lurer på om det er noen andre som heter brumlemann? Ellers hadde jeg virkelig ikke blitt fornærmet om noen kalte hunden sin for Brumlemann, så lenge det ikke var søsteren min, eller min bestevenn såklart.

Sitter her å tenker at det er søren meg ikke rart det blir krig i verden, hvis ting som hunde-navn kan skape sinne :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det høres litt rart ut. Siden enkelte belgiske oppdrettere kjører normale bokstavkull.

Som sagt, mulig jeg misforsto. Jeg snakket med en belgisk oppdretter som sa dette, og jeg forsto det som at de ikke fikk godkjent alle navn fordi de fantes fra før av, så de måtte legge til en H eller andre bokstaver for å gjøre navnet eksklusivt. Men de snakket ikke så godt engelsk, så jeg kan ha oppfattet feil.

Men det er i hvert fall tydelig at de har et bokstavsystem - alle kull født i 2006 heter noe med F, uten at de nødvendigvis er i slekt. E i 2005, H i 2008, også videre.

Mens oppdrettere jeg vet om i Nederland kjører ordinært "norsk" bokstavsystem, med ny bokstav for nytt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, mulig jeg misforsto. Jeg snakket med en belgisk oppdretter som sa dette, og jeg forsto det som at de ikke fikk godkjent alle navn fordi de fantes fra før av, så de måtte legge til en H eller andre bokstaver for å gjøre navnet eksklusivt. Men de snakket ikke så godt engelsk, så jeg kan ha oppfattet feil.

Men det er i hvert fall tydelig at de har et bokstavsystem - alle kull født i 2006 heter noe med F, uten at de nødvendigvis er i slekt. E i 2005, H i 2008, også videre.

Mens oppdrettere jeg vet om i Nederland kjører ordinært "norsk" bokstavsystem, med ny bokstav for nytt kull.

Kan jo være akkurat den oppdretteren som har valgt et slikt system (men søren til fantasi de må ha om de har mange kull. :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det finnes en haug av Gulla`er, men lurer på om det er noen andre som heter brumlemann? Ellers hadde jeg virkelig ikke blitt fornærmet om noen kalte hunden sin for Brumlemann, så lenge det ikke var søsteren min, eller min bestevenn såklart.

Sitter her å tenker at det er søren meg ikke rart det blir krig i verden, hvis ting som hunde-navn kan skape sinne :innocent:

Vel, jeg tror ikke akkurat at noen her inne hadde blitt sinte! :lol: Heller litt oppgitt og kanskje litt fornærma. Men sinne er jo ta litt i da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er i hvert fall tydelig at de har et bokstavsystem - alle kull født i 2006 heter noe med F, uten at de nødvendigvis er i slekt. E i 2005, H i 2008, også videre.

Det stemmer det - både Belgia og Frankrike har bokstavsystem for navnsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Det er noen navn som skiller seg ut litt (på en positiv måte), som jeg aldri ville brukt. Men når jeg sitter der å tenker på navn, så bryr jeg meg likevel ikke om hvem som heter det. Jeg titter på andre sider, finner flere navn, og tar det jeg liker best, og det som passer.

Rex var bare mangel på fantasi tenker jeg (men da jeg kom til oppdretter og han sa han hadde kalt valpen Rex, og det stod på lista mi, så ble det forhåndsbestemt :blink: ). På den tiden var jeg heller ikke aktiv på forum.

Bocca var et navn jeg hadde bestemt meg for på forhånd (jepp, pga sjokoladen). Og Chilli var det som dukket opp da det ble bestemt at jeg skulle ha toller. Og det ble bestemt da jeg hentet henne. Jeg vet det finnes flere Chilli'er på forumet, men de har jeg ikke noe forhold til i det hele tatt, og ikke syns jeg det så utrolig spesielt heller. Men det bare passet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Belgia har jeg forresten hørt at de ikke registrerer hunder med samme navn, selv om kennelnavnet er forskjellig - mulig jeg sier noe feil nå, men det er det jeg har hørt. Og der har de bokstavsystem, slik at alle valper født et bestemt år skal ha navn på samme bokstav. Hehe, rimelig forvirrende før jeg fikk vite om det, for jeg fant jo tosifret antall valper fra en oppdretter på samme bokstav, kunne ikke fatte at kullet var så stort...

Akkurat det høres litt rart ut. Siden enkelte belgiske oppdrettere kjører normale bokstavkull.

Som sagt, mulig jeg misforsto. Jeg snakket med en belgisk oppdretter som sa dette, og jeg forsto det som at de ikke fikk godkjent alle navn fordi de fantes fra før av, så de måtte legge til en H eller andre bokstaver for å gjøre navnet eksklusivt. Men de snakket ikke så godt engelsk, så jeg kan ha oppfattet feil.

Men det er i hvert fall tydelig at de har et bokstavsystem - alle kull født i 2006 heter noe med F, uten at de nødvendigvis er i slekt. E i 2005, H i 2008, også videre.

Joda, Belgia har et slikt system at det er en bokstav hvert år...

I 2008 var det H, for da skulle tanten min ha valp. Hun fikk bare beskjed om at hun kunne velge et hvilket som helst navn, men det måtte begynne med H. Jeg husker at hun først kom med et forslag, men dette var allerede tatt av noen andre.

Om dette var i det aktuelle kullet husker jeg ikke, så om alle navn må være unike vet jeg ikke... Men for meg er det jo veldig usannsynlig at de skal finne så mange unike navn - tross at Belgia er såpass lite! Men jeg tror (les: tror!) nok at flere hunder kan hete det samme, for jeg har vanskelig for å tro at ingen har kalt hunden sin for "Heike, Hercules, Happy" osv...

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting jeg, jeg vet at folk er frekke. Men jeg synes det ER frekt å "stjele" navn ja. Argyros er helt riktig et gresk ord, Argyr (som er det hunden heter) er ikke det, og i så måte noe JEG har "funnet på", og det er ikke veldig sannsynlig at folk finner på akkurat det samme. Jeg mener ikke at man skal måtte søke rundt for å forsikre seg om at ingen andre heter det, men om man er på samme forum og liker navnet, så er det faktisk greit å være høflig og spørre, selv om det ikke finnes noen copyrightlov på private navn.

Men hadde du syntes jeg var frekk hvis jeg kalte hunden min Argyr? Tenker på det at vi ikke kjenner noe til hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde du syntes jeg var frekk hvis jeg kalte hunden min Argyr? Tenker på det at vi ikke kjenner noe til hverandre

I utgangspunktet, ja - hvis du mener at du som sonenbruker så hva hunden min heter og fikk lyst til å kalle den det samme, uten å spørre meg (om enn bare for å være høflig) hva jeg syntes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...