Gå til innhold
Hundesonen.no

Lima - basenji


SoppenCamilla

Recommended Posts

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer så mye med ny hund! Fargen er superfin på basenji synes jeg :wub:

Har hele sonen fått basenji hjernen? Det har jo vært basenjiboom her i det siste! :wub:

Tusen takk, jeg er enig! Og ja, det er noe med denne basenji-syken. :ahappy:

Hatten av! Godt å høre hvor det blir av disse små basseluskene med uheldig start på livet.

Så håper jeg inderlig Soppen at du og Nemi og Bagheera vil trives videre med lille Lima! Det er jo ikke bare bare å ta til seg en så sær hund som en basenji ut av det blå (og du som ønsket deg Corgi..) Håper egentlig du aldri kommer å synes hun er sær! Og flott med klikker! Åååå dette var en fin start på fredagen synes jeg! :ahappy:

Tusen takk! Jeg tror det skal gå veldig bra, altså! Det virker som om ho lærer ting VELDIG fort, "sitt" gikk kjempefort, "ligg" kommer seg, "stå" er helt grei, og vi har igrunn bare trent ordentlig på det den siste uka. Ho gjør hva som helst for de gode godbitene, og jeg bor sånn til at hundene er løse hele tiden, og det er virkelig ikke noe problem med Lima det heller! Vi skal prøve å dra til venninna mi så mange torsdager som mulig, for de trener freestyle hver torsdag, og det var vi mer enn velkomne til å være med på! Utpå vårparten/tidlig sommer skal vi være med på bronsemerkekurs også! Jeg gleder meg! :ahappy: Jeg blir stadig overrasket over hvor annerledes Lima er i forhold til sånn jeg ser for meg basenji er! Kan jo ikke en dritt om de da, det hjelper kanskje. :wub:

åh skjønneste! :ahappy: De er pene de to basseluskene... Bytte? Du får schæfertroll, jeg får basselusk?

Hahaaa, jeg tror jeg liker den lille fanghunden som jeg kan bære med meg under armen når det blir for kaldt på tottelittene, altså. Du må nok bare klare deg med schäfertrollet helt selv. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø vs basenji

12399_365751626071_588296071_5357026_6242647_n.jpg

Jeg bare eeeeelsker det bildet!! Kan jeg stjele??

hun er såå flott!

-Og igjen hatten av til Astrid, Soppen & Anette som steppet inn for å hjelpe disse valpene.

Tror nok du, Lima, Nemi og Baghera kommer til å bli et flott team!

Jeg har faktisk ikke sett bilder av henne før, så det var spennende å se!

Hun har jo en FANTASTISK dyp, rød farge.. DET er sjelden å se hod tric'er. Det var alldeles nydelig. Hun er en kraftig tispe av god type, med et veldig godt forbryst ser det ut til.

Den hvite prikken på siden er nok å betegne som feilfarge, men det hadde ikke vært en diskvalifiserende feil, og enkelte dommere hadde muligens sett bort fra det. Men nå er jo ikke det noe issue, siden hun er papirløs. Synd egentlig. Hadde vært moro med noen tricolor på utstilling. DET er lenge siden, det! I år ble det kun født 4 tricolorer i Norge(inkl. Lima & Tric).

Og HVORDAN HVORDAN HVORDAN limer du inn film rett i tråden?????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: :ahappy: Kjempe flott at du har tatt til deg lille basenji! Gratulerer med valp i hus! Hun er nydelig! * skal også ha basenji en gang i fremtiden* De er morsomme og spesielle og røver en helt spesiell plass i hjerte hos enn.. og den yodlingen deres er jo bare såå sjarmerende! :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare eeeeelsker det bildet! Kan jeg stjele??

Hihi, stjel ivei! Jeg liker det jeg også! :ahappy:

hun er såå flott!

-Og igjen hatten av til Astrid, Soppen & Anette som steppet inn for å hjelpe disse valpene.

Tror nok du, Lima, Nemi og Baghera kommer til å bli et flott team!

Tuusen takk!

Jeg har faktisk ikke sett bilder av henne før, så det var spennende å se!

Hun har jo en FANTASTISK dyp, rød farge.. DET er sjelden å se hod tric'er. Det var alldeles nydelig. Hun er en kraftig tispe av god type, med et veldig godt forbryst ser det ut til.

Den hvite prikken på siden er nok å betegne som feilfarge, men det hadde ikke vært en diskvalifiserende feil, og enkelte dommere hadde muligens sett bort fra det. Men nå er jo ikke det noe issue, siden hun er papirløs. Synd egentlig. Hadde vært moro med noen tricolor på utstilling. DET er lenge siden, det! I år ble det kun født 4 tricolorer i Norge(inkl. Lima & Tric).

Ååh, og jeg som har lagt ut så mange bilder på Facebook! :ahappy:

Herlig å få en liten bedømmelse på ho, da :ahappy: Og ja, det er dumt ho ikke kan stilles, jeg syns jo selvsagt ho er verdens fineste basenji! :ahappy:

Og HVORDAN HVORDAN HVORDAN limer du inn film rett i tråden?????????????????

Det var det Argyros som hjalp meg med, men det var sånn ca sånn: [media ]linktilfilmen[/media ] (uten mellomrom, såklart).

Forresten, så har jeg fått en basenji som ikke funker, tror jeg! Jeg leser om Kasko og at han jodler sånn, Lima lager stort sett ikke noen lyder, ho. Bare hvis ho sutrer VELDIG, og det er stort sett bare vanlig valpe-pipelyder. Men jeg skal ikke klage! Gjør meg ikkeno å ha en hund som ikke sprenger trommehinnene (foreløpig). :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig.Jeg er stolt av å kjenne unge "damer" som dere :ahappy: Dere har gjort en innsats til å være stolte av!! Nå ønsker jeg bare å få se lille krøllhalegreia ofte og ikke bare ti minutter på Gardermoen :ahappy: :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, så har jeg fått en basenji som ikke funker, tror jeg! Jeg leser om Kasko og at han jodler sånn, Lima lager stort sett ikke noen lyder, ho. Bare hvis ho sutrer VELDIG, og det er stort sett bare vanlig valpe-pipelyder. Men jeg skal ikke klage! Gjør meg ikkeno å ha en hund som ikke sprenger trommehinnene (foreløpig). :ahappy:

Takk for tillatelse til bilde-stjæling & videoforklaring!

Det er ikke alle basenjier som jodler. Jeg har for det meste jodle-linjer, da jeg synes jodlingen er et sjarmerende særpreg som bør ivaretas. Allikevel jodler ikke alle basenjier fra oss heller. Det er forskjellig fra individ til individ. Kasko utpekte seg tidlig til en super-jodler. Mille sitt kull jodlet generelt mer enn Luna sitt, men også der var det individuelle forskjeller.

Dennis jodler minst 5 ganger daglig. Bare for å få ut dosen sin, liksom. Har han ikke hatt noe å jodle av jodler han bare for å jodle litt.

Bambi jodler ikke. Hun bare "roo'er" litt når hun er innmari glad. Tror ikke hun kan det? Centa er en flink jodle med lang, dyp og hoppende lyd :ahappy: Echo jodler lite. Har bare hørt det noen få ganger, men når han først jodler er det ordentlig!

De er fosrkjellige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig.Jeg er stolt av å kjenne unge "damer" som dere :wub: Dere har gjort en innsats til å være stolte av! Nå ønsker jeg bare å få se lille krøllhalegreia ofte og ikke bare ti minutter på Gardermoen :ahappy::wub:

Haha, ja, vi må få til det! :ahappy:

Det er ikke alle basenjier som jodler. Jeg har for det meste jodle-linjer, da jeg synes jodlingen er et sjarmerende særpreg som bør ivaretas.

Ooh, man lærer noe nytt hver dag om basenjien, skal jeg si deg! Har lest masse inne på siden din, elsker historiene folk har skrevet om basenjiene sine! Håper jeg en dag kan skrive sånne historier selv, sånne som er flaue/skumle/morsomme der og da, og som ihvertfall er morsommere seinere! Mhm, nå har jeg bedt om det, serru.

Herlighet så nydelig hun er :ahappy: Jeg SKAL kose på :ahappy: Lima er en heldig liten valp altså!

Tihi, jaa, skal vel få til noe sånt på søndag, skal du se! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som er på facebook. :ahappy: Fint troll. Bare lurer, hvordan fikk du tilbud om å kjøpe henne? Gjennom bekjente? Eller?

Hva fikk deg til å gjøre dette, istedet for en corgi, som planlagt? Jeg mener, det er jo rimelig stor forskjell på de to rasene, og det er et valg for de neste 15 årene...

Bare nysgjerrig jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som er på facebook. :ahappy: Fint troll. Bare lurer, hvordan fikk du tilbud om å kjøpe henne? Gjennom bekjente? Eller?

Hva fikk deg til å gjøre dette, istedet for en corgi, som planlagt? Jeg mener, det er jo rimelig stor forskjell på de to rasene, og det er et valg for de neste 15 årene...

Bare nysgjerrig jeg. :ahappy:

Tjaa, gjennom bekjente kan man vel si. Jeg skulle jo egentlig ikke beholde ho, ho skulle videre i nytt hjem, også skulle jeg fortsette med corgiplanene. Jeg kjøpte henne bare fordi at jeg ringte damen samme dagen som fristen fra mattilsynet gikk ut, og valpene var fortsatt der. Så gjorde jeg det jeg kunne for å hjelpe til, nemlig å dra og hente en av dem - vi ante jo ikke om de ville få muligheten til å bli omplassert etter fristen, eller om de måtte avlives, og det var ikke en sjanse jeg var villig til å ta, ihvertfall. Btw, så vet jeg at ikke alle er på Facebook, det er nettopp derfor det ikke har vært hemmelig der. :ahappy:

Tric har jeg bare hørt jodle en gang eller to, mens Kasko jodler flere ganger daglig (viktig å si hvor glad man er - nemlig).

Ho her kom med lyder som hørtes ut som en grisunge som ble mishandla de første gangene ho kjørte bil. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fått med meg fragmenter av forhistorien i dette tilfellet, så spørsmålet mitt blir generelt: Er det aldri mulig å rekonstruere en stamtavle? Hvis valpene er uregistrerte, men man vet hvem foreldrene er for eksempel? Man har jo bare enkeltpersoners ord å stole på når man registrerer et kull også?

Det var jo et spørsmål fra en utstillingsfrelst person da, heldigvis trenger man ikke stamtavle for å være vakker! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fått med meg fragmenter av forhistorien i dette tilfellet, så spørsmålet mitt blir generelt: Er det aldri mulig å rekonstruere en stamtavle? Hvis valpene er uregistrerte, men man vet hvem foreldrene er for eksempel? Man har jo bare enkeltpersoners ord å stole på når man registrerer et kull også?

Det var jo et spørsmål fra en utstillingsfrelst person da, heldigvis trenger man ikke stamtavle for å være vakker! :ahappy:

Det er per i dag ingen foreldelsesfrist for å få registert et valpekull - bortsett fra at hele kullet må registreres. Jeg vet for eksempel om en noe sløv oppdretter som sendte inn registrering for tre generasjoner i en konvolutt, og det gikk fin-fint, bare en fikk tatt ting i riktig rekkefølge. Det er dog snakk om at det skal komme en slik frist, at kullet må være registrert innen det er X måneder gammelt. Jeg antar en slik regel ikke kan få tilbakevirkende kraft.

Men her har vel personen fått aktivitetsforbud? Så da må det vel i så fall til med eierskifte på foreldredyr (om h*n eide både mor og far) til noen som vil og kan registrere valpene i sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fått med meg fragmenter av forhistorien i dette tilfellet, så spørsmålet mitt blir generelt: Er det aldri mulig å rekonstruere en stamtavle? Hvis valpene er uregistrerte, men man vet hvem foreldrene er for eksempel? Man har jo bare enkeltpersoners ord å stole på når man registrerer et kull også?

Det KAN være mulig, om man vet hvem foreldrene er og får signert parringspapirer av registrerte eiere - men her vet man jo ikke hvem foreldrene er, sånn papirmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å ikke bli litt basselusk infisert på hjernen med alle de vakre basenjiene som har kommet på sonen da :ahappy: Hadde besøk av maren og Elvis her for ikke så lenge siden også, åh himmel å hav så søt og nydelig :ahappy: tror jammen det er like greit jeg at huseieren bare tilater en hund i leiligheten her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...