Gå til innhold
Hundesonen.no

Lima - basenji


SoppenCamilla

Recommended Posts

Gratulerer sååå mye!

Artig å se noen tricolor i Norge også, ser endel av de i Sverige.

:blink: til deg og Raksha som har tatt til dere valper som virkelig trenger det!

(og Yodel, det er fælt av deg å opplyse om det kommende valpekullet allerede nå, gjett om tannhjulene knirker oppi skolten nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Jeg har faktisk ikke sett bilder av henne før, så det var spennende å se!

Hun har jo en FANTASTISK dyp, rød farge.. DET er sjelden å se hod tric'er. Det var alldeles nydelig. Hun er en kraftig tispe av god type, med et veldig godt forbryst ser det ut til.

Den hvite prikken på siden er nok å betegne som feilfarge, men det hadde ikke vært en diskvalifiserende feil, og enkelte dommere hadde muligens sett bort fra det. Men nå er jo ikke det noe issue, siden hun er papirløs. Synd egentlig. Hadde vært moro med noen tricolor på utstilling. DET er lenge siden, det! I år ble det kun født 4 tricolorer i Norge(inkl. Lima & Tric).

Totiki (som bodde her en ukes tid før nye eier hentet henne) er rød/hvit, også med en nydelig dyp rød farge, noe for mye hvitt bak på beinet (en stripe oppover låret), og i mine øyne en veldig god basenji. Overall bra, noe stor, og et fantastisk gemytt! Veldig synd at de er papirløse, egentlig, for de virker som generelt veldig flotte basenjivalper.

Forresten, så har jeg fått en basenji som ikke funker, tror jeg! Jeg leser om Kasko og at han jodler sånn, Lima lager stort sett ikke noen lyder, ho. Bare hvis ho sutrer VELDIG, og det er stort sett bare vanlig valpe-pipelyder. Men jeg skal ikke klage! Gjør meg ikkeno å ha en hund som ikke sprenger trommehinnene (foreløpig). :wub:

Jeg har også en basenji som ikke funker. Er nesten aldri et pip fra Kee-Kee. Men, vi vet jo at hun er defekt, da. :blink: Bare vent til du putter henne et sted hun ikke vil være, da er det lyd nok. (som grisunge-lyder baki bilen, bare x 100..) *minnes første gangen Kee satt alene på badet*

Nå er det bare en ukes tid til Tric kommer opp hit, det blir spennende å se hvordan han er i forhold til Totiki. Totiki kom jo rett inn døra, møtte Kee og Lundii, og bare "jaja, andre hunder, så koselig, men er det mat her?". :wub: Fantastisk gemytt på lille, absolutt håndterbar i alle situasjoner ("Klippe klør? Åja. Jaja, jeg får sitte her på fanget da."), ikke kranglete over godbiter eller mat eller noenting, veldig leken, absolutt ikke redd for NOE og veldig søt!

Men unnskyld Soppen, nå kupper jeg tråden din her, men Lima er fantastisk søt :blink: , og jeg gleder meg ENORMT til å møte henne! :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om ho lærer ting VELDIG fort, "sitt" gikk kjempefort, "ligg" kommer seg, "stå" er helt grei, og vi har igrunn bare trent ordentlig på det den siste uka. Ho gjør hva som helst for de gode godbitene, og jeg bor sånn til at hundene er løse hele tiden, og det er virkelig ikke noe problem med Lima det heller!

:blink: Det er ikke mangel på smarthet hos basenjier akkurat! Derimot er hvordan de velger å bruke den smartheten som kan være litt utfordrende, det koblet sammen med en sterk vilje.. Men skjønner at du har oppdaget en av de mektigste "basenji-våpnene" - mat! Kommer veldig langt med mat altså..

Og jodlingen ja, den er individuell. Min lille basenji er ingen stor-jodler eller stor-logrer (man er da ingen vulgær kyss-klapp-klem-type liksom), men hun jodler når jeg kommer hjem fra jobb - og logrer intenst (og det er så stilig med krøllhale med hvit haletipp på..) Og når hun vil at vi skal klikkertrene kommer hun gjerne og tar en lekebukking foran meg mens halen visper intenst rundt oppå der og hun stirrer intenst på meg med det bekymrede skrukketrynet sitt(og jeg er veltrent og lydig - går og henter klikkeren og godbiter da jeg..) Klikkertrening er nemlig vanvittig stas synes hun.

Så er jeg spent på hva du synes om basenji-skriking når du en gang får oppleve det (katt på grillspyd sier jeg.. har man ikke vekket oppmerksomhet før det, så får man garantert omgivelsenes udelte fokus når basenjien setter igang med bæljingen sin). Så har man de små "griselydene" som jeg velger å kalle for snakking, de er jo bare koselige. Og så er det smertepipen, den er intens og går gjennom marg&bein og får ens puls til å nå uante høyder, og jeg synes ikke at intensiteten til den pipingen der alltid står til grad av ubehag. Min basenji piper med smertepipet sitt hvis hun får buskas som setter seg fast i krøllhalen, eller dinglebær (!) men også hvis hun har slått seg halvt fordervet etter å ikke ha sett seg godt nok for når hun har forfulgt en skogsfugl.

Å det er så mye morsomt og interessant å oppdage med basenjier.. lille Lima er bare valp, men de blir mer og mer "annerledes" etterhvert som de vokser til, feks virker de tidlig voksne i forhold til andre hunderaser (ser da bortifra de såkallte "B-500s", eller raptuser eller tussebøyer eller hva jeg skal kalle det - da farer de rundt som demente klinkekuler i vill fart oppå,over,rundt,under møbler - og vegger og bokhyller). Dere har en spennende reise foran dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare titter innom for å si at jeg har verdens søteste valp! Men det visste dere jo! :lol:

Jeg har fått tak på en skikkelig forkjølelse, med feber og sånt som hører til der. Jeg er konstant tett, og jeg har kjent at den har vært lurende rundt hjørnet en stund, for jeg har vært sånn småtett i nesa i noen uker, men nå brøyt den altså ordentlig ut. Jeg orker ikke å gjøre NOE, og bortsett fra en raptus i dag, så har Lima BARE ligget og sovet oppå meg, mens jeg har ligget under dyna på sofaen. Pappa var så grei at han kjørte oss hele veien til Drammen og tilbake, bare for å kjøpe bilbur av Marianne(&Java), så tusen takk til pappa, og tusen takk til Marianne! Lima var litt urolig i bilen først, men så la ho seg ned, også var ho bittelitt urolig de gangene vi stoppa på vei hjem fra Drammen.

Jeg er også en sånn en som (nesten garantert) alltid får ørebetennelse når jeg blir sjuk/forkjøla! Og jeg har klødd litt i ørene i det siste, og nå hører jeg sånn passe dårlig, det kjennes ut som de er fulle av dritt, og noen ganger kjennes det ut som om det renner ut hjernemasse. Herlig! Lima har også blitt VELDIG opptatt av ørene mine i det siste! Ho sleiker så langt inn ho kan (og det er ekkelt, så det prøver vi å ikke gjøre så mye), og vil gjerne småbite litt, og er i det store og hele veldig fiksert på dette. Så nå er jeg spent på om ho kutter ut med dette når jeg blir frisk igjen! Hvis ho gjør det, så har jeg nok fått et ganske greit kompass på dette med når jeg kan regne med å bli sjuk (ho har vært litt interessert og sleika litt på de noen ganger tidligere, men i dag var ho VELDIG oppi ørene hele tida), kanskje ho blir en sånn en som sleiker på kreftføflekker og sånt, sånn som man bare leser om i avisa. :lol: Eller kanskje ho bare kjeder seg, og får "sleikeraptus". ;) Jeg aner ikke! Ho er ihvertfall VELDIG søt!

Nå fabler jeg veldig her, jeg ville bare svippe innom for å fortelle at ho fortsatt er veldig søt og snill og herlig! ;) Jeg drar med meg den feberbefengte kroppen min, Lima og Nemi inn i senga for å sove litt, jeg! Jeg mishandler ikke Baghera, han KAN sove i senga hvis han vil han og, han bare foretrekker stua, og muligheten til å ha to sofaer helt for seg selv! Ja, riktig. Natta! Kanskje legge ved et eller annet bilde da, så dette ikke blir så kjedelig.

"Tittei!"

12399_365751636071_588296071_5357027_8350860_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring soppemor. :lol:

Fibi er også sykmeldt. Hun har ikke virket på et par uker og vel så det og nå er hun helt fjern. Tusler med på tur og tar kanskje høflig i mot en godbit for å glede meg, men egentlig er livet henne knekkende likegyldig. Helt til hun ser noe på fire bein som rører på seg. Samma hva. Da er hun sånn. ;) Jeg veit at en del her inne kjører på som vanlig selvom hunden har løpetid. Her setter jeg hele bikkja på vent. :P

EDIT: Jeg trodde jeg babla i akkurat nå, grepet av sympati over sykdom og slikt. Sorry :lol: Men altså, valpen er utrolig søt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet den lille frøkna var ikke akkurat mindre søt i virkeligheten :lol: Så liten, myk og kald :lol: Håper du blir fornøyd med buret da ;) Neste gang får du være frisk, så kan du være med på trening med puddelduster og andre søtflinke hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Enig! :D

God bedring soppemor. :lol:

Fibi er også sykmeldt. Hun har ikke virket på et par uker og vel så det og nå er hun helt fjern. Tusler med på tur og tar kanskje høflig i mot en godbit for å glede meg, men egentlig er livet henne knekkende likegyldig. Helt til hun ser noe på fire bein som rører på seg. Samma hva. Da er hun sånn. :D Jeg veit at en del her inne kjører på som vanlig selvom hunden har løpetid. Her setter jeg hele bikkja på vent. ;)

EDIT: Jeg trodde jeg babla i akkurat nå, grepet av sympati over sykdom og slikt. Sorry :lol: Men altså, valpen er utrolig søt :D

Hahaha, du er så søt! :(

Herlighet den lille frøkna var ikke akkurat mindre søt i virkeligheten ;) Så liten, myk og kald ;) Håper du blir fornøyd med buret da :P Neste gang får du være frisk, så kan du være med på trening med puddelduster og andre søtflinke hunder!

Jaaa, det er en deal! Jeg liker virkelig ikke å være sjuk. Buret funker nok helt fint, kan prøve det etterpå, pappa glemte å kjøpe sprøstekt løk i butikken i går. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho her kom med lyder som hørtes ut som en grisunge som ble mishandla de første gangene ho kjørte bil. :lol:

hihi, totalt ulik sine to søsken som vi hadde med oss da :lol: Der var det to tre små pip da vi stengte døra, så sovnet de! ;) Ikke en lyd fra kennel til oslo og ei heller på siste snuppa alene i bur fra oslo til Astrid. Helt imponerende syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææ for en søt skapning :icon_redface: Nå faller bitene på plass her (leste nettopp om tric i tråden til raksha) For en utrolig stor og flott ting å gjøre, skulla fått blomster og bukett syns jeg, denne får holde :whistle: Lima ser kjemmpe flott ut, samme som Tric. Jeg har også basenji for første gang, (valp fra yodel). Heter Krona og er bror til Kasko, er trønder hun da, så håper jeg får kommet i kontakt med de som skal ha Tric, er så å si ingen basenjier her oppe! Krona er som sin bror en stor jodler, haha, jeg synes det er utrolig morro da, så jeg oppfordrer til det, sikkert det dummeste jeg gjør men, det får så være! Angret litt sist jeg var på valpkurs da, hun sier ikke et pip når vi kjører bil om hun DELER bur med en av de andre. MEN da vi luftet de andre to etter kurset og Krona ble alene i bilen (OMG), vi var sikkert 20 meter unna bilen, å det hørtes ut som hun stod ved siden av oss å ropte. Det hørtes rett å slett ut som hun holdt på å død, det er det værste jeg noen gang har hørt av boffse lyder! Gjett om det vcar to stk mennesker som løp tilbake til bilen da, var jo masse folk der, som sikkert tenkte sitt om hva vi utsatte dyret vårt for. Bom stille ble det da vi låste opp bilen. Lille smarte meg, tenkte ikke langt nok til å vente til hun ble stille igjen før jeg åpnet, så ja jeg klarte faktisk å belønne henne for denne hylingen i det jeg åpnet, gøyale greier! Har nok skaffet meg en ny ting å trene på fremover gitt.

Men nok om det, masse lykke til med Lima, skal følge med så godt jeg kan, er så morro og følge med på andre som har rasen da jeg er ny med den selv. Bildene var kjemmpe fine :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...