Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull


Huldra

Recommended Posts

Vi syntes han var så lovende at vi ikke har følt noe behov for å sende han fra oss med det første. Han virker dessuten som om han blir litt krevende med tanke på å trenge aktivisering og jobb, så vi har faktisk sagt i vårt stille sinn at hvis vi ikke fant en god nok kjøper som ville både bruke han, aller helst konkurrere med han, og som også ville stille han ut, så kunne det bare være - da fikk han bli - i tillegg til den tispen vi selv skal beholde. Men så kom minstemann på litt andre tanker, og begynte å vurdere ikke bare tisper, og lang historie kort: Frakken skal til Stavanger. :):wub:

Huh? Lang historie?? Syns du jeg har vært vrang og vanskelig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Takk! :wub:

Her kommer en film en venninne av meg har laget av valpene i hagen i dag:

Jeg viste filmen til ei jeg kjenner, som har to springere - hvorav den ene er "pensjonist" - og hennes kommentar var: Jeg håper alle er solgt :blink:

Jeg er hemmelig forelsket i springere - sterkt påvirket av de to hundene hennes - og man blir jo ikke mindre forelsket av å se på den herlige gjengen din :)

Men en annen ting. Hvordan er de å ha som "bare" familie og turhund. Ei venninne av meg driver å snuser på forskjellige raser og størrelsemessig er springeren perfekt, men så er det jo spørsmål om den ikke blir for krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Lang historie?? Syns du jeg har vært vrang og vanskelig :D

Overhodet ikke! :)

Heldige Frakken :) Jeg er fortsatt spent på hvem som blir boende hos dere da, Huldra...

Det er jeg også.. i natt var det plutselig ikke så klart lengre, for vi har vært sikre (tror vi?) en stund i alle fall. Men nå spørs det igjen. Må tenke hardt og grundig og diskutere dette med noen tror jeg..

Jeg og! Håper det blir Spesiell. :D

Kanskje det?

Ja hun er nydelig :wub:

:blink:

Jeg viste filmen til ei jeg kjenner, som har to springere - hvorav den ene er "pensjonist" - og hennes kommentar var: Jeg håper alle er solgt :)

Jeg er hemmelig forelsket i springere - sterkt påvirket av de to hundene hennes - og man blir jo ikke mindre forelsket av å se på den herlige gjengen din :)

Men en annen ting. Hvordan er de å ha som "bare" familie og turhund. Ei venninne av meg driver å snuser på forskjellige raser og størrelsemessig er springeren perfekt, men så er det jo spørsmål om den ikke blir for krevende?

:) Så koselig å høre!

De krever endel aktivisering ja, men det varierer også mye med linjene. Disse valpene er etter en kombinasjon av to linjer som begge er fremavlet for å bli brukt, men som også ikke skulle se helt dumme ut, men altså - mest bruks, arbeidslinjer. Jeg regner med de vil være i det øvre skjiktet hva angår krav til aktivisering. Det finnes andre linjer som er langt mer bedagelig anlagte, så de kan hun jo evt vurdere hvis hun er redd for at det blir for mye aktivisering. Men for all del; de kan nok ikke sammenlignes med hypre gjeterhunder.. Har skrevet litt om det på siden min under "Om Springer", men de bør få minst en dag i uken med mental/snute-aktivisering, helst mer. Fysisk mosjon er ikke så viktig som mental mosjon. Man kan også legge lista litt selv; hvis man mosjonerer hunden heftig og trener den mye, vil den også kreve mer. Lærer man den til at det ikke skjer fullt så mye hele tiden, vil den kreve mindre. Jeg synes de er veldig fleksible, men det er ikke hunder man bare kan forvente at krever "vanlige turer". Disse "vanlige" turene bør være mer enn å tusle i bånd, man bør jogge, sykle eller la hunden trekke eller kløve på endel av disse turene, og det er et absolutt minimum over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kikke i krystallkulen*

Jeg tror Huldra har ombestemt seg og velger *kikke ekstra nøye* Dottie! Dette fordi hun viste sånne fantastiske reaksjoner under sist test.... uhum uhum... jeg ser jeg ser! :)

Sorry, men Dottie skal bli jakthund, og det kan jeg si med sikkerhet. :) Så mye annet ser det ikke ut som om jeg kan si nå faktisk - jeg er helt og totalt sånn: :) akkurat nå. Det ramler inn med valpekjøpere, den ene mer seriøs og ambisiøs enn den andre, og akkurat nå er jeg stygt redd jeg må skuffe noen. :wub: Og hvorfor i alle dager kommer de ; en uke før levering?? De setter jo meg i en dritakjip situasjon, men jeg har kun i min villeste fantasi drømt om sånne kjøpere.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det?

Iiiihh! Det hadde vært kult, for da hadde jeg kunne fulgt med henne og fått svar på om det var noe i den magefølelsen min. :)

Sorry, men Dottie skal bli jakthund, og det kan jeg si med sikkerhet. :) Så mye annet ser det ikke ut som om jeg kan si nå faktisk - jeg er helt og totalt sånn: :) akkurat nå. Det ramler inn med valpekjøpere, den ene mer seriøs og ambisiøs enn den andre, og akkurat nå er jeg stygt redd jeg må skuffe noen. :wub: Og hvorfor i alle dager kommer de ; en uke før levering?? De setter jo meg i en dritakjip situasjon, men jeg har kun i min villeste fantasi drømt om sånne kjøpere.. :blink:

Så bra da, at du får gode valpekjøpere til ditt første kull! :) Hvordan gjør du det når du fordeler valpene, har de som får valp fått beskjed om det allerede, eller venter du så lenge som mulig og plukker ut de "beste" valpekjøperne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiihh! Det hadde vært kult, for da hadde jeg kunne fulgt med henne og fått svar på om det var noe i den magefølelsen min. :D

Jeg kan være dønn ærlig og si at det står mellom henne og M. :)

Så bra da, at du får gode valpekjøpere til ditt første kull! :) Hvordan gjør du det når du fordeler valpene, har de som får valp fått beskjed om det allerede, eller venter du så lenge som mulig og plukker ut de "beste" valpekjøperne?

Jeg har vært dritdum, og ikke trodd vi ville få solgt alle, og at gode valpekjøpere ikke vokser på trær. Noen har jeg selvsagt avslått fordi jeg ikke tror det er riktig rase/kull for de, mens andre har fått et ja fordi jeg har trodd de ville bli gode valpekjøpere - noe jeg fremdeles tror om de. Men nå sitter vi i den fjonge situasjonen at alle bortsett fra en tispe og den vi skal ha, er bortlovet, og så kommer det rennende inn med kjøpere som er bedre enn de gode jeg har fra før. Forståelig? :D Noen kunne gjerne fortalt meg at det aller smarteste er å være hemmelighetsfull og si at tja, kanskje - selv til lovende og flinke folk. :wub: Så, når en viss tid er gått kan man begynne å fordele litt, og da vil man jo også kjenne valpene bedre og være i bedre stand til å fordele. Jeg trodde at å vente med sånt til de var 7 uker var litt lenge, men den gang ei! Det vil si at vi kunne sikkert i teorien ventet en uke til også, og fått muligens enda bedre kjøpere. På den andre siden synes jeg at folk må få vite OM de får valp, og aller helst også hvem de får. Og når valpene tross alt er 7 uker, synes jeg sånt er virkelig på tide. Det kan derimot virke som om det ikke er så nøye for folk som er veldig interessante som valpekjøpere... :D Personlig ville jeg synes jeg var en teit oppdretter som ikke kunne si sånt før valpene var så gamle, og jeg ser jo at folk her inne får tildelt valper helt nede i tre-ukers-alderen.. :blink:

Men for å spørre dere da, hvor lenge kan man egentlig vente med å plukke ut de "beste" valpekjøperne? Er det ikke litt i lengste laget å vente helt til de er 7-8 uker? :D Folk flest må jo reise ganske langt for å hente, og jeg skulle jo helst sett at jeg hadde møtt de før de kom og skulle hente også, sånn i en perfekt verden.. Det er jo ikke relevant for meg lenger egentlig, jeg må nesten bare begynne å si nei, selv om Obama kommer og skal ha valp..! :)

Skrekken som lå i bakhodet om å ikke få solgt, er i alle fall fløyet som dugg for sola. :) Vi hadde ikke så mange da kullet ble annonsert planlagt, og vi hadde heller ikke så mange da parringen kom. Og det var få nye når valpene ble født, men etter noen uker kom det flere og flere. Så var det en liten dauperiode og jeg begynte å tenke på hvor hvilken valp skulle, og nå, den siste uka - har det kommet nesten daglige mail fra folk jeg anser som meget seriøse valpekjøpere; noe jeg ærlig talt synes er rart, all den tid folk her inne maser om å kjenne linjer og studere slekt og helse og besøke oppdretter fjorten ganger før parring, og aller helst bør man kjenne alle hundene i hele slekten inn og ut før man kanskje tar et valg etter fire år.. :D Så til neste gang kommer jeg nok til å vente mye lengre før jeg sier noe sikkert til noen som helst, uansett hvor lovende og interessante de kan virke. Såh, det var vel et slags råd til deg og evt andre som ikke har hatt kull før - is i magen altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner deg ikke situasjonen din merker jeg.. Klart du vil at valpene dine skal til de aller beste valpekjøperne! :blink:

Men for å svare litt på spørsmålet ditt da. Jeg får valp ca. 8. mai.. Valpene er 4 uker nå, og jeg aner ikke hvilken valp jeg får enda. Jeg har vært å besøkt dem to ganger, og klart jeg synes noen er litt mer likandes enn andre i kullet. Men jeg skal ha en hund jeg kan satse i agility med, derfor venter jeg gjerne å ser an litt mer hvordan gemytt og kropp blir enda. Selv om jeg selvfølgelig skulle ønsket at jeg kunne visst frem bilde til folk, og sagt "her er valpen MIN".

Så jeg tenker at hvis folk skal bruke hunden til noe spesielt, eller om de vil ha en av de som kanskje krever litt mindre også, så må de være innstilt på at de må vente til valpene er 6-7 uker gamle, før de får vite hvilken valp de får. Og de må også stole på at oppdretter velger den valpen som passer dem best. Da tror jeg det er størst sjanse for å bli fornøyd med hunden, selv om kanskje ikke fikk den valpen man syntes var aller søstest i valpekassa. Jeg synes det er alt for tidlig å "dele ut" valper når de er 3 uker gamle, da har de jo null personlighet enda :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men Dottie skal bli jakthund, og det kan jeg si med sikkerhet. :) Så mye annet ser det ikke ut som om jeg kan si nå faktisk - jeg er helt og totalt sånn: :) akkurat nå. Det ramler inn med valpekjøpere, den ene mer seriøs og ambisiøs enn den andre, og akkurat nå er jeg stygt redd jeg må skuffe noen. :wub: Og hvorfor i alle dager kommer de ; en uke før levering?? De setter jo meg i en dritakjip situasjon, men jeg har kun i min villeste fantasi drømt om sånne kjøpere.. :blink:

Næmmæn pokker dah! Billig dritt.... *hive kula* :)

Men jeg skjønner da veldig godt at folk ramler inn jeg! Du har virkelig gjort en knalljobb med dette kullet såvidt jeg kan se og jeg ville blitt superlykkelig over å få en valp etter et kull som er så gjennomtenkt og "gjennomarbeidet"! Og ryktet går! Folk får med seg sånne ting og ser at dette er noe de godt kunne tenkt seg! :) Som du sier er det et luksusproblem, men er nå aldri gøy å skuffe folk da! Spørs om du bare må parre Tulla igjen, ikke vente til du VET at kullet er så bra som du håper først...? Du vet jo hva det ligger i henne og det er jo en grunn til at du har valgt å parre henne EN gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være dønn ærlig og si at det står mellom henne og M. :D

Blir spennende å se hvem det blir til slutt da. :wub:

Jeg har vært dritdum, og ikke trodd vi ville få solgt alle, og at gode valpekjøpere ikke vokser på trær. Noen har jeg selvsagt avslått fordi jeg ikke tror det er riktig rase/kull for de, mens andre har fått et ja fordi jeg har trodd de ville bli gode valpekjøpere - noe jeg fremdeles tror om de. Men nå sitter vi i den fjonge situasjonen at alle bortsett fra en tispe og den vi skal ha, er bortlovet, og så kommer det rennende inn med kjøpere som er bedre enn de gode jeg har fra før. Forståelig? :D Noen kunne gjerne fortalt meg at det aller smarteste er å være hemmelighetsfull og si at tja, kanskje - selv til lovende og flinke folk. :) Så, når en viss tid er gått kan man begynne å fordele litt, og da vil man jo også kjenne valpene bedre og være i bedre stand til å fordele. Jeg trodde at å vente med sånt til de var 7 uker var litt lenge, men den gang ei! Det vil si at vi kunne sikkert i teorien ventet en uke til også, og fått muligens enda bedre kjøpere. På den andre siden synes jeg at folk må få vite OM de får valp, og aller helst også hvem de får. Og når valpene tross alt er 7 uker, synes jeg sånt er virkelig på tide. Det kan derimot virke som om det ikke er så nøye for folk som er veldig interessante som valpekjøpere... :D Personlig ville jeg synes jeg var en teit oppdretter som ikke kunne si sånt før valpene var så gamle, og jeg ser jo at folk her inne får tildelt valper helt nede i tre-ukers-alderen.. :blink:

Men for å spørre dere da, hvor lenge kan man egentlig vente med å plukke ut de "beste" valpekjøperne? Er det ikke litt i lengste laget å vente helt til de er 7-8 uker? :D Folk flest må jo reise ganske langt for å hente, og jeg skulle jo helst sett at jeg hadde møtt de før de kom og skulle hente også, sånn i en perfekt verden.. Det er jo ikke relevant for meg lenger egentlig, jeg må nesten bare begynne å si nei, selv om Obama kommer og skal ha valp..! :)

Skrekken som lå i bakhodet om å ikke få solgt, er i alle fall fløyet som dugg for sola. :) Vi hadde ikke så mange da kullet ble annonsert planlagt, og vi hadde heller ikke så mange da parringen kom. Og det var få nye når valpene ble født, men etter noen uker kom det flere og flere. Så var det en liten dauperiode og jeg begynte å tenke på hvor hvilken valp skulle, og nå, den siste uka - har det kommet nesten daglige mail fra folk jeg anser som meget seriøse valpekjøpere; noe jeg ærlig talt synes er rart, all den tid folk her inne maser om å kjenne linjer og studere slekt og helse og besøke oppdretter fjorten ganger før parring, og aller helst bør man kjenne alle hundene i hele slekten inn og ut før man kanskje tar et valg etter fire år.. :D Så til neste gang kommer jeg nok til å vente mye lengre før jeg sier noe sikkert til noen som helst, uansett hvor lovende og interessante de kan virke. Såh, det var vel et slags råd til deg og evt andre som ikke har hatt kull før - is i magen altså! :D

Synes det er kjekt at du forteller så åpent og ærlig om dette, jeg har tenkt mye på disse tingene til tross for at mitt første valpekull antageligvis er 2-3 år unna. Merker at det stresser meg litt å skulle ha ansvar for at sånne små liv får et godt hjem. :)

Det har vært veldig ulikt praksis blant de oppdretterne jeg har hentet valp fra. På vorsteheren fikk vi førstevalg på tispe, men der trooor jeg egentlig at det hadde vært folk før oss, men at oppdretteren jukset det litt til. Kanskje fordi han hadde tro på oss/eksen? Det gjorde han vel kanskje rett i også i og med at hunden nå er godt premiert på jakt og har vært på utstilling og i tillegg venter sitt første valpekull.

Da jeg skulle ha Cane fikk jeg førstevalg på hannhund og jeg valgte rett etter at jeg hadde vært der på besøk når de var 5,5 uke gamle. Jeg tror dog oppdretteren min har gått vekk fra den typen "liste" og nå fordeler valpene når hun ser hvordan de tegner, slik du tenker at du kanskje skal gjøre en annen gang.

I Zofia sitt kull hadde jeg andrevalg på tispe, oppdretteren skulle beholde en selv. Og jeg visste ikke hvilken før jeg kom dit da valpene var 8 uker gamle. Så jeg valgte når jeg dro og hentet henne. Jeg syntes det var helt okei jeg, selv om jeg selvsagt var spent på hvem jeg hadde å velge mellom. Men hadde ingenting i mot å vente til de var leveringsklare for å vite hvem jeg fikk. Men jeg visste jo at jeg fikk valp uansett da, så det er kanskje annerledes hvis man ikke vet det en gang? Jeg tror egentlig ikke det har noe å si for min del, og jeg anser meg selv som en "bra" valpekjøper. Har jeg funnet et kull jeg absolutt vil ha valp fra, så klarer jeg å vente liksom. :D

Med Fuscienne er jeg nå litt usikker på hvordan det blir. Vi har vel noen tisper å velge mellom der også, men fordi valpen må være chippet osv før jeg drar, spørs det om ikke oppdretteren velger den hun tror vil passe best til min bruk (hovedsaklig IPO). Pga slik det har vært med Zofia skulle jeg dog ønske jeg fikk velge selv, og håper det lar seg gjøre. :) Jeg synes egentlig ikke det er greit at oppdretteren fordeler valper helt uten å ta hensyn til valpekjøpers ønsker hvis de har noen. Men det er nok fordi jeg nå har merket hvor viktig det er at kjemien ikke kræsjer totalt.

Edit: Ble utrolig rotete dette, og egentlig uten noen konklusjon.. Jeg foretrekker å velge min egen valp, men jeg føler jo at jeg ikke er totalt nybegynner i dette da og jeg vet litt hva jeg ser etter. Hvis man er helt fersk med både hund og rase så er det kanskje bedre hvis oppdretter hjelper til med valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han er den peneste av hannvalpene, og jeg har også størst tro på han bruksmessig (også jakt, men sorry, der er nok Buddy fremdeles på topp).

Hva er det dere ser på når dere vurderer dem opp mot jakt? :)

Min favoritt stort sett hele tiden har vært Frakken og M. Men akk, alle valpene virker tvers gjennom søte. vakre og gode, og det er nesten så jeg kjenner valpelukten hit. :blink: Jeg er en av disse som lider av uhelbredelig valpesyke. Og slike filmer og bilder som legges ut her hjelper ikke. :wub: (Takk og lov for at jeg har fornuftens røst boende sammen med meg, ellers hadde jeg hentet valp i Trondheim. Tanten til Vix har valper nå, og jeg vil haaa!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte My hadde oppdretteren hennes en liste med de hun var interessert i å selge valp til fra dette kullet. Jeg var så heldig å komme med der, men hun måtte skuffe mange.. Uansett, jeg visste INGENTING om hvilken valp som skulle til meg før de var 7 uker gamle. Da fikk jeg vite at jeg og oppdretteren skulle bestemme oss for valpen sammen - og vi kunne velge utifra 3 tispevalper. Resten av tispene hadde funnet sine eiere (de sto antageligvis over meg på listen)

Før dette hadde jeg vært på besøk hos oppdretter da valpene var 5 uker gamle.

Så fortalte hun meg mye om valpene, vi pratet om hva jeg ønsket i en hund og hvilke egenskaper jeg likte og ville ha osv. og hun fortalte meg så mye hun kunne om alle valpene. Jeg spurte hva hun mente, og hun trodde de to sorte valpene ville passe meg best da den blå var litt roligere og av en litt annen type hadde hun inntrykk av. Den blå var også yndlingsvalpen til hun som sto under meg igjen på lista... Og My var min yndlingsvalp, og hun var en av de to svarte valpene oppdretteren mente passet best til meg - og da ble valget veldig enkelt - det var My som skulle bli nordlending :blink:

Når det ble bestemt hvem som skulle bli min var det 4 dager til jeg skulle reise å hente hjem en av valpene...

Så det er flere måter å gjøre det på, hvis man har mye å velge imellom når det kommer til valpekjøpere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger ang valpeutdeling. :)

Næmmæn pokker dah! Billig dritt.... *hive kula* :D

Men jeg skjønner da veldig godt at folk ramler inn jeg! Du har virkelig gjort en knalljobb med dette kullet såvidt jeg kan se og jeg ville blitt superlykkelig over å få en valp etter et kull som er så gjennomtenkt og "gjennomarbeidet"! Og ryktet går! Folk får med seg sånne ting og ser at dette er noe de godt kunne tenkt seg! :D Som du sier er det et luksusproblem, men er nå aldri gøy å skuffe folk da! Spørs om du bare må parre Tulla igjen, ikke vente til du VET at kullet er så bra som du håper først...? Du vet jo hva det ligger i henne og det er jo en grunn til at du har valgt å parre henne EN gang... :D

Billig møkka-kule! :) Ellers må jeg bare legge meg flat og mumle takk og sparke med foten i sanden.. :D

Hva er det dere ser på når dere vurderer dem opp mot jakt? :D

Min favoritt stort sett hele tiden har vært Frakken og M. Men akk, alle valpene virker tvers gjennom søte. vakre og gode, og det er nesten så jeg kjenner valpelukten hit. :) Jeg er en av disse som lider av uhelbredelig valpesyke. Og slike filmer og bilder som legges ut her hjelper ikke. :D (Takk og lov for at jeg har fornuftens røst boende sammen med meg, ellers hadde jeg hentet valp i Trondheim. Tanten til Vix har valper nå, og jeg vil haaa!)

Det som er viktig når man skal velge ut en jakthund (av springer i alle fall) tidlig, er å se om de er opptatt av folk; følger de etter når jeg går, tar de ofte kontakt, osv? Og bærer de? Kommer de tilbake med det (apporterer)? Vi har jo også testet på rypevinge og skank, og det var jo forsåvidt interessant, men de fleste valper vil nok synes det. Da er det jo ekstra gøy at noen vil plukke opp disse tingene og bære rundt på de, og vi jubler av lykke når valpen velger å komme til oss med det! :wub: Og jeg skal love inderlig og hellig, at hvis dere hadde sett Buddy, hadde det lyst jakthund laaaang vei! Og han er en så godgutt jeg kan virkelig, virkelig ikke få sagt det nok; jeg blir glad bare av å se på han! :) Det er jo andre med gode jakt"egenskaper" allerede, men han er et stort unikum!

Disse tingene med kontaktsøkenhet og apporteringsvilje ble jeg fortalt da jeg spurte samme spørsmål, og jeg kunne ikke fatte og begripe hvordan jeg kunne se det; gjør ikke alle sånn mer eller mindre? :blink: Men jeg skal love deg at du vet hva du ser når du har en slik valp foran deg; man kan ikke være i tvil om at det er en jakthund, det lyser lang vei!

Ja nå skal Frost og jeg straks nedover å sosialisere småtrollene:)

Gleder meg til å se hvordan de har utviklet seg på de dagene det har gått siden jeg var der sist!

Takk for besøket - det var veldig fascinerende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krever endel aktivisering ja, men det varierer også mye med linjene. Disse valpene er etter en kombinasjon av to linjer som begge er fremavlet for å bli brukt, men som også ikke skulle se helt dumme ut, men altså - mest bruks, arbeidslinjer. Jeg regner med de vil være i det øvre skjiktet hva angår krav til aktivisering. Det finnes andre linjer som er langt mer bedagelig anlagte, så de kan hun jo evt vurdere hvis hun er redd for at det blir for mye aktivisering. Men for all del; de kan nok ikke sammenlignes med hypre gjeterhunder.. Har skrevet litt om det på siden min under "Om Springer", men de bør få minst en dag i uken med mental/snute-aktivisering, helst mer. Fysisk mosjon er ikke så viktig som mental mosjon. Man kan også legge lista litt selv; hvis man mosjonerer hunden heftig og trener den mye, vil den også kreve mer. Lærer man den til at det ikke skjer fullt så mye hele tiden, vil den kreve mindre. Jeg synes de er veldig fleksible, men det er ikke hunder man bare kan forvente at krever "vanlige turer". Disse "vanlige" turene bør være mer enn å tusle i bånd, man bør jogge, sykle eller la hunden trekke eller kløve på endel av disse turene, og det er et absolutt minimum over lengre tid.

Takk for tilbakemelding. Den hunden de bestemmer seg for vil få jogge/sykkelturer, turer i fjellet og generelt mye fysisk aktivitet. Problemet (hvis men kan kalle det for det) er jo at ingen i familien har noen interesse for mental trening utover vanlig husdressur. De hadde en toller, men han ble omplassert som to åring. Nå skal det sies at det var også p.g.a. seperasjonsproblemer, men han fikk også altfor lite mental trening og ble derfor en "mare" å ha i hus. De har jo lært av dette og for å være helt ærlig så tror jeg også en springer vil bli litt i overkant for dem. Min erfaring med springeren er jo de to jeg trener bruks sammen med og de er jo ganske aktive hunder - men på en annen side har de jo fått mye aktivisering hele livet. Men det er jo også som du sier, det kommer jo an på linjer. Skal gi henne linken til hjemmesiden din, så kan hun lese litt der :)

Sorry, men Dottie skal bli jakthund, og det kan jeg si med sikkerhet. :) Så mye annet ser det ikke ut som om jeg kan si nå faktisk - jeg er helt og totalt sånn: :) akkurat nå. Det ramler inn med valpekjøpere, den ene mer seriøs og ambisiøs enn den andre, og akkurat nå er jeg stygt redd jeg må skuffe noen. :wub: Og hvorfor i alle dager kommer de ; en uke før levering?? De setter jo meg i en dritakjip situasjon, men jeg har kun i min villeste fantasi drømt om sånne kjøpere.. :blink:

Jeg skjønner godt at det er frustrerende, men på en annen side er det jo nesten et "luksusproblem".

Merete plukket ut valp til meg da de var 5-6 uker gamle. Jeg hadde jo ikke noen voldsomme kriterier, annet en at jeg ikke ønsket å få gjentatt den erfaringen jeg hadde med min forrige belger (som var en nervebunt av dimensjoner). Jeg føler jo at hun har truffet perfekt i forhold til oss og vi kunne ikke fått en bedre hund til vårt hundehold.

Om du føler at du skuffer noen, så får du bare be dem komme igjen ved neste kull - og da helst litt før enn rett før levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er for lite bilder i denne tråden jeg :blink:

:) De ligger på kameraet, har noen morsomme lekebilder av Aynï og valpene ute for noen dager siden, men jeg har ikke så mye tid til å ta bilder, redigere og legge ut skal jeg være helt ærlig.. :) Men vi er vel enige om at det er bedre at jeg stimulerer valpene enn at jeg tar masse bilder av de? :wub:

Takk for tilbakemelding. Den hunden de bestemmer seg for vil få jogge/sykkelturer, turer i fjellet og generelt mye fysisk aktivitet. Problemet (hvis men kan kalle det for det) er jo at ingen i familien har noen interesse for mental trening utover vanlig husdressur. De hadde en toller, men han ble omplassert som to åring. Nå skal det sies at det var også p.g.a. seperasjonsproblemer, men han fikk også altfor lite mental trening og ble derfor en "mare" å ha i hus. De har jo lært av dette og for å være helt ærlig så tror jeg også en springer vil bli litt i overkant for dem. Min erfaring med springeren er jo de to jeg trener bruks sammen med og de er jo ganske aktive hunder - men på en annen side har de jo fått mye aktivisering hele livet. Men det er jo også som du sier, det kommer jo an på linjer. Skal gi henne linken til hjemmesiden din, så kan hun lese litt der :)

Jeg skjønner godt at det er frustrerende, men på en annen side er det jo nesten et "luksusproblem".

Merete plukket ut valp til meg da de var 5-6 uker gamle. Jeg hadde jo ikke noen voldsomme kriterier, annet en at jeg ikke ønsket å få gjentatt den erfaringen jeg hadde med min forrige belger (som var en nervebunt av dimensjoner). Jeg føler jo at hun har truffet perfekt i forhold til oss og vi kunne ikke fått en bedre hund til vårt hundehold.

Om du føler at du skuffer noen, så får du bare be dem komme igjen ved neste kull - og da helst litt før enn rett før levering.

Det er så absolutt et luksus-problem (dog håper jeg på at luksusen ikke tar seg opp mer nå, hehe)! Men det jeg synes er det verste, er at jeg sannsynligvis vil skuffe de som har tatt kontakt tidligere enn de som kommer i siste liten. Ikke fordi jeg ikke kunne tenkt meg å selge valp til de noen gang, men fordi jeg opplever de senest ankomne valpekjøperne som meget interessante. Føler meg som tidenes kjipeste.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forstår jeg deg riktig nå, Huldra, har du allerede lovet noen valp som ikke kommer til å få det likevel? Det er jo veldig dårlig gjort isåfall, synes jeg. En ting er hvis alle har fått beskjed om at du ikke vet hvem som får valp, men hvis noen har fått et ja, synes jeg det er kjipt av deg å ombestemme deg nå..

Da ville jeg heller holdt det jeg har lovet og i stedet gjort det annerledes neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakker for meg selv, men jeg hadde blitt rasende om jeg hadde stått på valpeliste hos en oppdretter, bare for å få beskjed når valpene er 7 uker at dessverre, jeg får ingen valp. Da kunne oppdretter opplyst om det litt før - selv om jeg hadde vært sinnsykt glad for å slippe å kjøpe valp fra en oppdretter som tydeligvis så på meg som en annenrangs valpekjøper.

For sånn tolker jeg det du skriver - du har hatt valpekjøpere til alle dine valper, minus ei tispe, men nå har du fått inn mange interessante henvendelser, og da velger du å selge til dem fremfor disse som tålmodig har ventet på å få tildelt sin valp.

- La oss si at det var deg, som når du hadde venta på din Tulla i først 9 ukers drektighet, så 7 ukers valpetid, SÅ får du beskjed om at du er ikke bra nok som valpekjøper.. Tipper du ikke hadde syns det var veldig seriøst eller ålreit gjort?

Jeg håper jeg har misforstått, i såfall så beklager jeg.. Men man får ikke drevet oppdrett om man ikke har valpekjøpere, og da kan man i det minste behandle de med respekt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan bare snakker for meg selv, men jeg hadde blitt rasende om jeg hadde stått på valpeliste hos en oppdretter, bare for å få beskjed når valpene er 7 uker at dessverre, jeg får ingen valp. Da kunne oppdretter opplyst om det litt før - selv om jeg hadde vært sinnsykt glad for å slippe å kjøpe valp fra en oppdretter som tydeligvis så på meg som en annenrangs valpekjøper.

For sånn tolker jeg det du skriver - du har hatt valpekjøpere til alle dine valper, minus ei tispe, men nå har du fått inn mange interessante henvendelser, og da velger du å selge til dem fremfor disse som tålmodig har ventet på å få tildelt sin valp.

- La oss si at det var deg, som når du hadde venta på din Tulla i først 9 ukers drektighet, så 7 ukers valpetid, SÅ får du beskjed om at du er ikke bra nok som valpekjøper.. Tipper du ikke hadde syns det var veldig seriøst eller ålreit gjort?

Jeg håper jeg har misforstått, i såfall så beklager jeg.. Men man får ikke drevet oppdrett om man ikke har valpekjøpere, og da kan man i det minste behandle de med respekt :icon_redface:

Det tenkte jeg og. En ting er at du venter til de er 7-8 uker med å bestemme hvem som får hvilken valp. Det ser jeg egnetlig på som bare positivt ettersom det tar tid for valpenes personlighet å formes og det viser bare at du er nøye med at valp og valpekjøper passer sammen. Men om jeg først hadde fått bekrefta at jeg skulle få kjøpe valp av deg, har ordna meg fri fra jobben for å være med valpen i starten, bestilt flybillett e.l., kjøpt inn for og utstyr og gleda meg masse til å få valpen, og så en uke før levering få beskjed om at jeg ikke er bra nok allikevel... Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg ville kjøpt valp fra noen som ikke klarer å bestemme seg for om jeg får kjøpe valp før valpene er 7 uker heller. Hvilken valp er helt greit (til og med bra i mitt hode) at man ikke får vite før ganske seint, men om jeg får kjøpe valp eller ikke må da oppdretter klare å bestemme seg for.

Jeg skjønner helt klart at det er vanskelig, men så sant det ikke er noe nytt som har kommet frem om noen av de første valpekjøperne som gjør at du mener de er uegna, så mener jeg en avtale er en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som skulle hente seg hund, og de måtte komme på en dag da alle de andre valpekjøperne skulle komme og, og da fikk de utdelt valper... syntes det var innmari merkelig må jeg si.

Er forøvrig enig med de andre her, en avtale er en avtale, og hvis du i utgangspunktet, før resten av kremen kom strømmende på, syntes de var egnede valpekjøpere, så må du nesten holde deg til det synes jeg, jeg hadde iallefall blitt helt knust :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...