Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull


Huldra

Recommended Posts

:innocent: De ligger på kameraet, har noen morsomme lekebilder av Aynï og valpene ute for noen dager siden, men jeg har ikke så mye tid til å ta bilder, redigere og legge ut skal jeg være helt ærlig.. :icon_redface: Men vi er vel enige om at det er bedre at jeg stimulerer valpene enn at jeg tar masse bilder av de? :innocent:

Hmmmm, det er nesten bare såvidt det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Flott at dere blir engasjert, og jeg takker for innspill. :icon_redface: Nå skrev jeg jo dette med en generell tanke i hodet, ikke at vi skulle diskutere meg, men såklart blir det fort sånn når det er i "min" tråd.

Hva jeg tenker om valpekjøperne, er ting jeg ikke kommer til å "gå ut" og si så mye om. Jeg kan si at jeg er fornøyd med de, at jeg har troen på at de vil jobbe med hundene osv, men å si noe spesifikt om en eller to valpekjøpere blir helt uaktuelt. Derfor; skulle vi ha diskutert akkurat min situasjon, så ville det vært en mye mer rettferdig debatt om alle visste alt som jeg vet. Siden jeg ikke har tenkt å si noe om det, foreslår jeg at vi kan snakke om dette på generell basis, og slutte å komme med insinuasjoner om hva jeg gjør eller hvordan jeg er. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om man først og fremst ser saken fra valpens synspunkt, for å si det sånn, eller om det er valpekjøpernes lykke som er førsteprioritet. Det er vel dette som er utgangspunktet for dilemmaet ditt Huldra. Selvfølhgelig ønsker man seg valpekjøpere som man kjenner så godt at man vet at de alltid vil gjøre sitt ytterste for at hunden skal ha det bra, og som har kunnskapene, livssituasjonen, kondisjonen og interessen som skal til for å gjøre hundens liv så bra som mulig. Jeg ville ikke lagt så alt for mye vekt på å ikke skuffe en valpekjøper som sikkert var ok, men ikke optimal, hvis jeg hadde en optimal en i bakhånda. Det vil jo være mulig å forklare dette på en grei måte. "Vi velger å selge denne valpen til en som har drevet med denne rasen i femten år, og som kommer til å bruke den aktivt i jakt". Men man må selvfølgelig ikke forlove seg. En avtale er en avtale. Altså blir det uhyre viktig hva man sier og ikke sier til valpespekulantene helt fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om man først og fremst ser saken fra valpens synspunkt, for å si det sånn, eller om det er valpekjøpernes lykke som er førsteprioritet. Det er vel dette som er utgangspunktet for dilemmaet ditt Huldra.

Som jeg skrev, dere vet ikke hva som er dilemmaet mitt. Hva jeg har skrevet her, er overhodet ikke hele "historien", men jeg har som sagt ikke noen planer eller behov for å "oute" valpekjøpere på denne måten, og derfor vil dere aldri få vite hva som er mitt dilemma. :innocent:

Selvfølhgelig ønsker man seg valpekjøpere som man kjenner så godt at man vet at de alltid vil gjøre sitt ytterste for at hunden skal ha det bra, og som har kunnskapene, livssituasjonen, kondisjonen og interessen som skal til for å gjøre hundens liv så bra som mulig. Jeg ville ikke lagt så alt for mye vekt på å ikke skuffe en valpekjøper som sikkert var ok, men ikke optimal, hvis jeg hadde en optimal en i bakhånda. Det vil jo være mulig å forklare dette på en grei måte. "Vi velger å selge denne valpen til en som har drevet med denne rasen i femten år, og som kommer til å bruke den aktivt i jakt". Men man må selvfølgelig ikke forlove seg. En avtale er en avtale. Altså blir det uhyre viktig hva man sier og ikke sier til valpespekulantene helt fra begynnelsen.

Det er jeg helt enig i.

En liten bi-kommentar; det er jo interessant å se at folk har reagert helt annerledes på en lignende situasjon da det var Yodel som stod i den... Det gikk jo også ut på å si nei til noen som allerede hadde fått et ja.

---

Kan jo nå si at vi har bestemt oss: det blir Spesiell som blir værende igjen hos oss. :icon_redface::innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget! Det blir spennende å følge Spesiell videre, hun virker veldig fin :icon_redface: Skal dere kalle henne Spesiell, eller får hun nytt navn?

Spesiell er fryktelig tungt å si, og var bare et mer eller mindre pedagogisk navn for å skille henne fra de andre. Til vanlig skal hun hete Nenya. :innocent:

Grattis med valget! Spesiell virker helt toppers! :innocent:

Takk! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Som oppdretter er det vanskelig å ha is i magen...

Ved vårt første kull så hadde vi en valp som var "mye hund" så han ble til oss til han var 5 mnd. Mens vi hadde 2 andre valper som vi fikk kjøpere på da de var 8 uker. Resten var fordelt etter som vi så hva som bodde i de og hvilke ønsker de nye familiene hadde. Da var vel valpene rundt 6-7 uker.

Ved vårt andre kull så hadde vi uforskammet mange valpekjøpere på lista :icon_redface: Vi fikk kun 5 tisper i kullet og mange som var interessert i hannhund ble skuffet. Og når enkelte av valpekjøperne var veldig bestemt å hvilken farge valpen skulle ha, så ble det noen flere skuffede kjøpere. For min del så spiller ikke fargen på valp noen rolle, det er egenskapene som vi ser etter (det var slik vi valgte Amy for 7 år siden). Å si nei til noen som tror de er sikre på å få valp er vanskelig, vi hadde f.eks. en kjøper som sa "Åh, var vi så langt nede på lista?", jeg måtte da fortelle at de var selv veldig bestemt ang. farge for sin valp og når det da kun var 2 tilgjengelige valper i den fargen så var de faktisk veldig høyt oppe på lista. Om jeg ikke husker helt feil så måtte vi si nei til rundt 20 familier ved vårt andre kull :innocent: Noen av disse har valgt å vente til vårt neste kull, mens andre har valgt å kjøpe fra andre oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bi-kommentar; det er jo interessant å se at folk har reagert helt annerledes på en lignende situasjon da det var Yodel som stod i den... Det gikk jo også ut på å si nei til noen som allerede hadde fått et ja.

---

Kan jo nå si at vi har bestemt oss: det blir Spesiell som blir værende igjen hos oss. :icon_redface::innocent:

Dette går jo på det Therese skrev lengre fremme her. Om det er slik at man finner ut noe om valpekjøperen som man ikke liker, så er det greit å si nei, og den er jeg enig i. Veldig enig i det Therese sa.

Spesiell har vært min favoritt hele tiden :whistle: Godt valg! (Sier jeg som ikke kjenner dem :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell er fryktelig tungt å si, og var bare et mer eller mindre pedagogisk navn for å skille henne fra de andre. Til vanlig skal hun hete Nenya. :innocent:

Nenya? Så gøy :innocent: Tolkienfan du også, eller? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nenya? Så gøy :innocent: Tolkienfan du også, eller? :icon_redface:

Typen er det (LotR), men det var jeg som fant navnet - faktisk i en navnetråd her på sonen. Vet det finnes et par hunder som heter Nenya, men det får så bare være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært dritdum, og ikke trodd vi ville få solgt alle, og at gode valpekjøpere ikke vokser på trær. Noen har jeg selvsagt avslått fordi jeg ikke tror det er riktig rase/kull for de, mens andre har fått et ja fordi jeg har trodd de ville bli gode valpekjøpere - noe jeg fremdeles tror om de. Men nå sitter vi i den fjonge situasjonen at alle bortsett fra en tispe og den vi skal ha, er bortlovet, og så kommer det rennende inn med kjøpere som er bedre enn de gode jeg har fra før.

Dette går jo på det Therese skrev lengre fremme her. Om det er slik at man finner ut noe om valpekjøperen som man ikke liker, så er det greit å si nei, og den er jeg enig i. Veldig enig i det Therese sa.

Siden Huldra skriver at hun fortsatt gjerne kunne solgt de valp, men at det bare er at de nå er litt annenrangs i forhold til "de beste", indikerer jo at det ikke har kommet frem noen opplysninger som gjør at hun ikke tror valpene ville fått det bra der.

---

Gratulerer med nytt familiemedlem da! Blir spennende å følge henne, lille favoritten min. :icon_redface: Veldig fint navn også. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Huldra skriver at hun fortsatt gjerne kunne solgt de valp, men at det bare er at de nå er litt annenrangs i forhold til "de beste", indikerer jo at det ikke har kommet frem noen opplysninger som gjør at hun ikke tror valpene ville fått det bra der.

Dere kan for min del tro hva dere vil om hva jeg visste og tenkte når. Som jeg har sagt før; jeg har ikke noe behov for å oute valpekjøpere, og det har jeg aldri hatt, ergo har dere selvsagt ikke hele historien, og den får dere heller ikke. Men det er jo sikkert gøy å sitte på "andre siden" og gjøre seg opp meninger om ting man vet minimalt om - det er jo derfor diskusjonsforum er så morsomme. :innocent:

Gratulerer med nytt familiemedlem da! Blir spennende å følge henne, lille favoritten min. :icon_redface: Veldig fint navn også. :whistle:

Takker! Det hadde jo ingenting å si for hvem vi bestemte oss for, men det er jo litt morsomt at det alltid har vært henne du har "sett" - kanskje du må begynne å ta betalt for slike tjenester? Blir spennende å se om hun fortsetter å love bra etterhvert som hun vokser opp også. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan for min del tro hva dere vil om hva jeg visste og tenkte når. Som jeg har sagt før; jeg har ikke noe behov for å oute valpekjøpere, og det har jeg aldri hatt, ergo har dere selvsagt ikke hele historien, og den får dere heller ikke. Men det er jo sikkert gøy å sitte på "andre siden" og gjøre seg opp meninger om ting man vet minimalt om - det er jo derfor diskusjonsforum er så morsomme. :whistle:

Nei, det "morsomme" med diskusjonsforum er at man kun har det som har blitt skrevet å forholde seg til. Jeg tror personlig jeg ikke ville gjort det på samme måten. Men, man får bare være enige om å være uenige eller noe? Det er jo lov det også liksom. :hmm:

Takker! Det hadde jo ingenting å si for hvem vi bestemte oss for, men det er jo litt morsomt at det alltid har vært henne du har "sett" - kanskje du må begynne å ta betalt for slike tjenester? Blir spennende å se om hun fortsetter å love bra etterhvert som hun vokser opp også. :whistle:

Hæææ, var det ikke jeg som var utslagsgivende for at dere valgte denne valpen?? :innocent: Blir som sagt spennende å følge henne videre ja, for å se om det er noe hold i magefølelsen min. :innocent: Samme med Buddy som kom sterkt som favoritt nr 2 de siste ukene, regner jo med det kommer oppdateringer om han også på hjemmesiden deres etterhvert. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det "morsomme" med diskusjonsforum er at man kun har det som har blitt skrevet å forholde seg til. Jeg tror personlig jeg ikke ville gjort det på samme måten. Men, man får bare være enige om å være uenige eller noe? Det er jo lov det også liksom. :whistle:

Nemlig. :whistle:

Selvsagt er det lov å være uenig (dog synes jeg det er merkelig å være uenig i noe du bare tror noe om?). Men hadde du kjent til hele historien, tror jeg faktisk du ville gjort nøyaktig det samme som meg..

Når jeg skriver at jeg ikke har behov for å si noe (underforstått: noe negativt) om mine valpekjøpere, så er ikke det noe nytt. Alle valpekjøpere har positive og negative ting med seg, men det er ikke noe jeg kommer til å legge ut her. At du derfor har et annet inntrykk av valpekjøperne enn jeg har, er derfor bare naturlig.

Hæææ, var det ikke jeg som var utslagsgivende for at dere valgte denne valpen?? :innocent: Blir som sagt spennende å følge henne videre ja, for å se om det er noe hold i magefølelsen min. :innocent: Samme med Buddy som kom sterkt som favoritt nr 2 de siste ukene, regner jo med det kommer oppdateringer om han også på hjemmesiden deres etterhvert. :icon_redface:

Håper jo å kunne få legge ut litt etterhvert, men da er jeg litt prisgitt bilder og historier/resultater fra valpekjøpere da.

Edit:

Valpebloggen er forresten oppdatert, ligger også lekebilder av Aynï og valpene der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bi-kommentar; det er jo interessant å se at folk har reagert helt annerledes på en lignende situasjon da det var Yodel som stod i den... Det gikk jo også ut på å si nei til noen som allerede hadde fått et ja.

Kan ikke sammenlignes. Der var det ikke snakk om at det dukket opp en ny og bedre valpekjøper.

Kan jo nå si at vi har bestemt oss: det blir Spesiell som blir værende igjen hos oss. :icon_redface::innocent:

Gratulerer, hun så veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan faktisk det, når man kjenner historien til Huldra.

Mulig, men vi andre må forholde oss til det som skrives - ikke sant? Slik det er presentert kan det ikke sammenlignes.

Edit: forskjellen er jo at Yodel fortalte bakgrunnen. Da et er ikke så rart at hun ikke fikk de tilbakemeldingene. Det var jo Huldra selv som trakk fram at Yodel fikk andre tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det "morsomme" med diskusjonsforum er at man kun har det som har blitt skrevet å forholde seg til.

Men betyr det at man skal lukke alle sluser? At man skal sette seg på rompa og nekte å rikke på seg fordi man leste noe? Det er det som er så synd med denne misforståelsen om diskusjonsforum, man trenger jo ikke legge fra seg sin evne til å tenke utenfor boksen. Det går jo an å forme tankene litt utenom det som blir skrevet, å la tvilen komme noen til gode. For det er jo faktisk noe som heter å legge godviljen til, men den er det sjeldent jeg ser her inne.

Det er jo ingen andre enn en selv som vet hva man egentlig mener med det man skriver, hva som er historien bak etc. Å være så hardnakket påståelig og dra fram ting som står på et forum er i så måte utrolig unødvendig, det er jo bare å prakke på noen noe som ikke er sant. And for what purpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men betyr det at man skal lukke alle sluser? At man skal sette seg på rompa og nekte å rikke på seg fordi man leste noe? Det er det som er så synd med denne misforståelsen om diskusjonsforum, man trenger jo ikke legge fra seg sin evne til å tenke utenfor boksen. Det går jo an å forme tankene litt utenom det som blir skrevet, å la tvilen komme noen til gode. For det er jo faktisk noe som heter å legge godviljen til, men den er det sjeldent jeg ser her inne.

Det er jo ingen andre enn en selv som vet hva man egentlig mener med det man skriver, hva som er historien bak etc. Å være så hardnakket påståelig og dra fram ting som står på et forum er i så måte utrolig unødvendig, det er jo bare å prakke på noen noe som ikke er sant. And for what purpose?

Hvis du vil diskutere dette videre, så foreslår jeg at du lager en egen tråd. Jeg er ikke interessert i å "herpe" tråden til Huldra. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...