Gå til innhold
Hundesonen.no

Tullas første kull

Huldra

Recommended Posts

• Svar 1k
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Åh spennende! Krysser alt som er for friske, sunne, flotte valper og en lett fødsel for Tulla. :icon_redface:

Det håper inderlig jeg også! :aww:

UÆÆÆÆÆ! Du må ha dataen med deg!

Skal prøve å oppdatere fortløpende, og hvis Dratini kommer får jeg nok god hjelp til det også. :aww:

Åjåjåjå! Jeg tippet jo syv valper før du sjekket, hadde vært kult om det ble det *synsk* hihih. Ja jeg blir revet med og gira!

Hehe - godt du lever deg inn i det! :whistle:

Iiiiih! :innocent:

Iiiih! selv! :frantics:

Skrevet

Dette er jo faktisk skikkelig spennende! Har fulgt med hver dag i denne tråden, og kjente pulsen økte litt da jeg så oppdateringen om at noe er på gang :innocent: Er så herlig at dere gidder å legge ut slike tråder til oss andre som ikke har noe kull i mils omkrets eller i nær fremtid..

Lykke til! Og selvsagt kommer det flest tisper, og også et par valper med tan :icon_redface:

Skrevet

Spennende :icon_redface:

Jeg må si at jeg i går en stund var redd du hadde rett; at det bare var masse mat og en kjempepromp, haha, men nå er jeg ikke i tvil mer - det kommer valpiser! :innocent:

Skrevet

Yeeeei! Visste vel at Tulla var ei lydig dame som nedkom når matmor har "lovd" hun skal! :icon_redface:

Åååååh så spennende! Flinke, pene Tulla kommer til å få masse flinke og pene valper! :innocent:

Skrevet

Skjer det noe mer? *vente i spenning*

Npå har tempen steget igjen; 37,1 grad. Hun virker fremdeles rolig og fattet, litt tungpustet til tider, men ikke noe mer enn hun har vært de siste dagene. Det er jo tross alt tungt å bære på alle de valpene, og sikkert varmt.

Yeeeei! Visste vel at Tulla var ei lydig dame som nedkom når matmor har "lovd" hun skal! :innocent:

Åååååh så spennende! Flinke, pene Tulla kommer til å få masse flinke og pene valper! :frantics:

Født ferdig lydig - jaaada! :icon_redface: Og Tulla holder det hun lover, hehe.. :whistle:

Skrevet

Lykke til! og du har nr mitt om du trenger et par ekstra hender/psykolog ect... :P

Det har jeg! :whistle: Håper jeg ikke trenger psykolog da.. :lol: Moralsk støtte derimot! :D Og hvis du ikke har arbeidshelg, og du vil være med, så må du bare komme en tur - det hadde jeg satt pris på! :aww:

Det virker ikke som om noe kommer til å skje i natt. Jeg tipper hun venter til i morgen jeg.. Typen skal til å ut på joggetur, og det virker som om det ikke er helt utenktelig for Tulla å være med.. :aww: Derfor tar vi kvelden med ro, later som om det blir en vanlig helg, og setter på en film eller noe.. :innocent:

Har målt henne igjen, og målene tyder på at hun holder på å anta pæreform (morsomt ord):

Brystkasse: 73 cm (68 normal, 71 for to dager siden, 74 i går)

Brystkassen over det største (stedet endrer seg forresten..): 80 cm (73,5 ved 7,5 uker, 79 for to dager siden, 82,5 i går)

Buken: 75 cm (53 normal, 73 for to dager siden og 70 i går)

Siden det nesten er litt vemodig å tenke på at en dag må være siste dagen hvor jeg kan ta bilder av en drektig Tulla, så fikk jeg lyst å legge inn bilder fra i dag også. :frantics:

Fra siden:

61dager003.jpg

Fra siden ved uke 3 (bildet er speilvendt):

Nikon10047-1.jpg

Ovenfra:

61dager005.jpg

Ovenfra ved uke 3:

3uker.jpg

Herlighet så rar og forandret hun er blitt..! :P:icon_redface: Men det er noe med drektige tisper; de er sjarmerende på et veldig moderlig vis.. :P

Skrevet

Det har jeg! :frantics: Håper jeg ikke trenger psykolog da.. :innocent: Moralsk støtte derimot! :whistle: Og hvis du ikke har arbeidshelg, og du vil være med, så må du bare komme en tur - det hadde jeg satt pris på! :aww:

Ikke arbeidshelg nei, og ridetimene i morgen ble avlyst. Huff, mente moralsk støtte så klart:):aww: Psykolog skal du ikke trenge nei! Ja hvis du mener at du vil ha meg der så kommer jeg gjerne, men ikke om jeg bare blir i veien!

Lar mobilen stå på i natt, så må du ringe meg om det blir noe i natt og du vil ha meg der altså! Kommer om det så er midt på natta, intet problem!

Og du må tro jeg fikk "høre det" når jeg kom hjem med tulla-lukt på meg i går! Fikk DET blikket av Fenris :icon_redface:

Skrevet

De kondomdressbildene kunne ha illustrert hvordan man ser ut før og etter at man spiser en elg ...

Men masse lykke til, dette blir tråden sin denne helga forstår jeg! :icon_redface:

Skrevet

Ikke arbeidshelg nei, og ridetimene i morgen ble avlyst. Huff, mente moralsk støtte så klart:):whistle: Psykolog skal du ikke trenge nei! Ja hvis du mener at du vil ha meg der så kommer jeg gjerne, men ikke om jeg bare blir i veien!

Lar mobilen stå på i natt, så må du ringe meg om det blir noe i natt og du vil ha meg der altså! Kommer om det så er midt på natta, intet problem!

Og du må tro jeg fikk "høre det" når jeg kom hjem med tulla-lukt på meg i går! Fikk DET blikket av Fenris :icon_redface:

Åh, så flott! :aww:

Og haha, kan neeesten se for meg Fenris med et skikkelig forvirra uttrykk i fjeset - hvah?!? Har den tispa vært ute på vift og blitt smelt på tjukka?! :frantics::innocent: Daakars Fenris-gutten det.. :aww:

Skrevet

Åh, så flott! :frantics:

Og haha, kan neeesten se for meg Fenris med et skikkelig forvirra uttrykk i fjeset - hvah?!? Har den tispa vært ute på vift og blitt smelt på tjukka?! :whistle::icon_redface: Daakars Fenris-gutten det.. :innocent:

Han blir nok ganske så skuffa når han hører at det ikke kommer noen svarte og brune ja :aww:

Og, du må RINGE jeg vokner ikke av sms om natta...

Skrevet

Han blir nok ganske så skuffa når han hører at det ikke kommer noen svarte og brune ja :frantics:

Dakar! Slår han seg til ro med brune med tan mon tro? :icon_redface:

Og, du må RINGE jeg vokner ikke av sms om natta...

Shall do! :innocent: Fint å ha noen som kan oppdatere et krevende sonen-publikum litt innimellom.. :whistle:

Skrevet

Dakar! Slår han seg til ro med brune med tan mon tro? :icon_redface:

Shall do! :innocent: Fint å ha noen som kan oppdatere et krevende sonen-publikum litt innimellom.. :frantics:

Hahaha, det gjør han nok;)

Notet til meg selv: ta med macen.

Skrevet

Denne tråden har jeg fulgt siden starten, og nå er det virkelig på tide å si lykke til! Ekkelt nervepirrende når det står på (been there done that liksom), men det går nok heelt fint :innocent:

Håper på en hel gjenge med friske fine valper og når de skal konfirmeres så ikke dra frem bildene av Tulla i kondomdressen, da blir de sikkert veldig flaue :icon_redface: (Sorry dårlig humor sånn på kvelden..)!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...