Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal ha hunden om eier dør?


Wednesday

Recommended Posts

Vi er jo liksom to som har hundene sammen, men ærlig talt så ser jeg ikke for meg at gubben kommer til å trives med masse pelsstell. Kanskje Pippin kunne blitt hos gubben, og Symra kunne flyttet til Sara? Sara har sagt at hun vil ha en beardis en gang. Men det er jo ikke sikkert at det passer for Sara akkurat når jeg dør ( :ahappy: ), man trenger bil og litt plass.

Hvis det ikke passer for Sara, tror jeg helt sikkert at oppdretteren tar henne tilbake. (Men staaaakars lille Symreblomst som er så mammadalt ... :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Uff, det er vondt å tenke på det.... Jeg har snakket med mine foreldre om at hvis jeg faller bort skal de ta hunden. Den skal IKKE omplasseres til hvemsomhelst. Nå eier jo jeg og Morten Dina sammen, så hvis bare jeg dør tar han henne. Hvis begge dør, ja da blir det enten mamma og pappa, eller venninne (en av to :ahappy: ) som får henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er jo del-eier på Kee-Kee sammen med Yodel/Liv-Irene, så hun ville nok tatt seg av henne på best mulig måte tenker jeg. Jeg hadde faktisk bekymret meg mer for kattene, hvem som skulle ha tatt dem, selv om det nok hadde blitt ordnet på best mulig måte det også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså sikker på at Emma hadde blitt værende hos samboeren min. My ville jeg helst sett at hadde blitt sendt tilbake til sverige til oppdretteren sin, og forhåpentligvis få et godt liv videre der eller bli omplassert til noen som ønsker seg en aktiv familiehund og/eller treningskamerat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså sikker på at Emma hadde blitt værende hos samboeren min. My ville jeg helst sett at hadde blitt sendt tilbake til sverige til oppdretteren sin, og forhåpentligvis få et godt liv videre der eller bli omplassert til noen som ønsker seg en aktiv familiehund og/eller treningskamerat :lol:

My kan sendes hit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - vet ikke. Er liksom ikke komfortabel med å overlate Kahlo til mamma, kanskje bror? Men oppdretter hadde sikkert funnet nytt hjem til henne, eller sjefen eller treningsvenner av eier til kullbror eller... Neste hund kommer nok fra en oppdretter som vil ta den tilbake eller omplassere den uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi stryker med så må vel Charlie avlives. Det norske lovverk er så provoserende uintelligent når det gjelder akkurat det der at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.

Men han hadde sannsynligvis endt opp sammen en eller annen del av svigerfamilien tenker jeg, på tross av idiotisk lovtekst. Charlie er piece of cake å omplassere. Han er så enkel at det er komisk, og han hadde blitt en fantastisk familiehund med noen som har unger for eksempel. Bror til sambo hadde vært ypperlig sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen nå men regner med at hunden ville blitt omplassert og syntes i grunnen det er bra for ingen i nærmeste familie er i stand til å ta seg ordentlig av en jakt hund som forhåpentlig vis kommer innen et halvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt jeg helst ikke vil tenke på, men om det verste skulle skje vil nok samboeren min helst beholde hundene. Problemet er jo at han begynner å jobbe på sjøen om et par år, og det lar seg vanskelig kombinere med hund... Eddie er grei nok å plassere bort i perioder, men jeg lurer på om jeg ikke fra det hinsidige måtte ødelagt fremtidsplanene til Raksha ved å få Blade sendt dit på permanent basis :) det er ihvertfall det jeg hadde villet. Så du får bare be om at jeg holder meg i live, Rak *flire* ta det som en tillitserklæring!

Ellers regner jeg med at oppdretter hadde tatt han tilbake og funnet et godt hjem til krapylet :o

Om både jeg og sambo hadde strøket med ville nok oppdretteren til Eddie funnet et hjem til han, jeg ser ikke for meg at verken min mor eller søster kan ha han over tid.

Men egentlig ville jeg helst sendt begge til Rak da og... stakkars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde tatt ham :) Er teknisk sett hun som eiger ham også så. Om vi begge skulle forsvinne ville nokk min tantes samboer tatt ham kanskje. Grøsses bare med tanken på hvilken videre oppdragelse han hadde fått der. Ellers ville kanskje min far tatt ham, han er tross alt et hundemenneske, han bare vet det ikke enda :) Oppdretter hadde kanskje tatt ham tilbake og omplasert han, men tror helder han blir omplasert her oppe av slekt en å bli sent til sandnes for så å bli omplasert der av oppdretter. :o

Og mine besteforeldre er jo svært glade i ham da, men de begynder å dra på åra og det spørs hvor lenge de klarer å være så aktive som de helst vil være og er. Men de er nok det beste valget og de mest sannsynlige om noe skulle skje med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis både jeg og sambo går bort vil jeg tro at oppdretter tar seg av Lucha (AB) og finner nytt hjem til henne.

(eller hun har jo en Gudmor, så jeg vil tro hun ville ha en finger med i spillet :)

Men oppdrettere bør kanskje tilby seg å komme på banen i en slik situasjon.

Bastian er gammel og grå - regner med pappa eller noe sånn tar seg av han som er verdens enkleste hund å ha i hus, og dessuten ikke har altfor mange år igjen.. Hadde ikke tilgitt familien hvis han havnet på finn.no!

Ps. Mari - jeg hadde nok hjulpet til å smuglet charlie avgårde til et nytt hjem :) ingen stat får komme her og kommer her altså!

lille stinky poo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt jeg helst ikke vil tenke på, men om det verste skulle skje vil nok samboeren min helst beholde hundene. Problemet er jo at han begynner å jobbe på sjøen om et par år, og det lar seg vanskelig kombinere med hund... Eddie er grei nok å plassere bort i perioder, men jeg lurer på om jeg ikke fra det hinsidige måtte ødelagt fremtidsplanene til Raksha ved å få Blade sendt dit på permanent basis :o det er ihvertfall det jeg hadde villet. Så du får bare be om at jeg holder meg i live, Rak *flire* ta det som en tillitserklæring!

Ellers regner jeg med at oppdretter hadde tatt han tilbake og funnet et godt hjem til krapylet :)

Om både jeg og sambo hadde strøket med ville nok oppdretteren til Eddie funnet et hjem til han, jeg ser ikke for meg at verken min mor eller søster kan ha han over tid.

Men egentlig ville jeg helst sendt begge til Rak da og... stakkars :o

Klart begge skal til meg! Men, kan du testamentere tanksen også da? Så jeg har plass til dem? :)

Og dermed er K testamentert til å bli den onde store/lillesøstern til Blade og Eddie om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart begge skal til meg! Men, kan du testamentere tanksen også da? Så jeg har plass til dem? :o

Og dermed er K testamentert til å bli den onde store/lillesøstern til Blade og Eddie om uhellet skulle være ute.

Gubben var ikke helt enig i det med tanksen, nei :) delt omsorg for den og, kanskje? At den følger hundene?

Wee, snuser til meg! Eh, men jeg håper jo selvsagt du ikke faller fra da :)

Det er godt vi fikk avklart hva som skjer med kattene hvis gubben dævver også, synes jeg. At om du ikke vil ha dem er det en annen som får dem. Trenger hun få vite om det på forhånd tror du? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben var ikke helt enig i det med tanksen, nei :) delt omsorg for den og, kanskje? At den følger hundene?

Wee, snuser til meg! Eh, men jeg håper jo selvsagt du ikke faller fra da :o

Det er godt vi fikk avklart hva som skjer med kattene hvis gubben dævver også, synes jeg. At om du ikke vil ha dem er det en annen som får dem. Trenger hun få vite om det på forhånd tror du? ;)

Delt omsorg for tanksen - hmh. Jooo - men må nesten følge Blade den da? Eddisen får liksom plass i en vanlig bil han.

Ingen planer om å ta kvelden jeg - men greit å ha orden i sakene. Snusern blir glad for det hun. :)

Nææææsj, hva skal hun vite om det for? Morsom overraskelse det, bare. To fra eller til? :D:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bare jeg dør vil Vegard ha begge, om ikke Zima sin eier vil ha henne tilbake (da hadde Vegard blitt lei seg). Hvis begge dør ... Hmm ... Da går selvsagt zimzim tilbake til eier, hvis ikke hun vil ha henne, så vil pappa ha henne. Knott er vanskeligere, hun måtte være hos noen som ville gitt henne et aktivt liv, som ville sett når nok er nok ift skulderskaden, og som har en god porsjon humor. Hun trives godt med å ikke være alenehund, med å ikke være altfor mye alene hjemme, og med masse kos og nærhet. Kanskje "Kahlo" eller Miriam ville hatt henne? Eller Gråtass? :) Nei, må holde meg i live for lille insektet mitt, hun må få være her hos meg hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hørte akkurat om et tilfelle i forrrige uke:

Altså et gammelt menneske og en gammel hund, ingen arvinger, eller testamentarisk føring for hva som skulle skje med hunden. Helsevesenet, som er til stede når mennesket dør, varsler politiet, som henter hunden og plasserer den på en kennel der de ellers plasserer sine "innkomne hunder" av noe slag. Kennelen kontakter en omplasseringsinstitusjon som også fungerer som et permanent "siste hjem" for gamle hunder. Hunden kommer dit. Den hadde vel kommet til omplassering om den hadde vært ung. Hvis det ikke finnes midler i boet, er det nok staten som betaler, på samme måte som ved begravelse "på vegne av venner" , som det kalles.

Slike spørsmål kan jamen få en annen en til å tenke to ganger om både det ene og det andre.

Hva for eksempel omplasseringsinstitusjoner som har med i kontrakten at hunden skal tilbake dit om eieren blir syk/dør? Skriver man under for fort? - for hvis slekt/venner/v testament eller samboerkontrakt,eller naturlige arvinger gjerne vil ha hunden, så er det jo mot arveloven faktisk!

Det virker jo ansvarlig å være så bekymret for hundens velferd, på den annen side kan man stygt si at de sikrer seg "å tjene penger på bikkja" en gang til. Omplasseringsgebyrer er ofte ikke SÅ lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bare jeg dør vil Vegard ha begge, om ikke Zima sin eier vil ha henne tilbake (da hadde Vegard blitt lei seg). Hvis begge dør ... Hmm ... Da går selvsagt zimzim tilbake til eier, hvis ikke hun vil ha henne, så vil pappa ha henne. Knott er vanskeligere, hun måtte være hos noen som ville gitt henne et aktivt liv, som ville sett når nok er nok ift skulderskaden, og som har en god porsjon humor. Hun trives godt med å ikke være alenehund, med å ikke være altfor mye alene hjemme, og med masse kos og nærhet. Kanskje "Kahlo" eller Miriam ville hatt henne? Eller Gråtass? :whistle: Nei, må holde meg i live for lille insektet mitt, hun må få være her hos meg hun.

Oi, denne har jeg ikke sett - men er alltids en plass til et lite insekt her om det skulle bli behov. Kahlo hadde digget henne som storesøster. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...