Gå til innhold
Hundesonen.no

Avholds person


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg lurer på hva dere tenker hvis en person sier at de er avholds?

Jeg drikker ikke alkohol lengere og har egentlig mest lyst å bare stå for å være avholds (har aldri røyket eller brukt dop). Men jeg er samtidig redd for å stemplet som kjedelig, festbrems, superkristen, eks alkis, eller hva nå enn folk måtte tro/mene.. Så derfor holder jeg litt igjen..

Jeg vet at jeg ikke skal bry meg om hva andre mener, men jo det er litt viktig egentlig. Ihvertfall hadde det vært interessant å høre deres syn på det.

Jeg vil jo fortsatt være med på fester, men hvordan tar folk det at det kommer en avholdsperson på fest? Var på fest igår uten å drikke, og hadde det supermoro, men da som personen som "kjørte ikveld", istedet for "avholdspersonen." Jeg får en litt negativ klang over det ordet egentlig.. avholdsperson..

Jeg får ofte spørsmål om alkohol til maten når jeg er på middager osv, eller blir invitert på øl med jobben, og istedet for å si: jeg drikker ikke alkohol, finner jeg på andre unskyldninger..

Så, hva mener dere? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er positivt at noen tar standpunkt, og ville synes det var modig og gjennomtenkt om noen sa det på fest. Vet likevel at ikke alle tar det like bra, noen synes det legger en demper på stemningen. Forstår jo at noen synes det er verre å gå på en smell på fest dersom noen er edru, men synes likevel at det er deres eget problem, og ikke den som er edru sitt. Drikker svært sjelden selv, og møter ingen negative reaksjoner på det, men det variere nok litt mellom ulike miljøer.

Edit: fjernet to ganger positivt, det får være grenser for dårlig språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det har noe å si, men kan vel å si at det kanskje kommer litt ann på hvorfor og da..

Eller nei, jeg vet ikke jeg.. :blink:

Har selv vært veldig syk det siste halvåret, og har ikke drukket siden januar,

men jeg vil jo ikke se meg selv som avholds for det, er jo mer fordi jeg ikke oker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drikker jeg svært lite selv, så jeg ville aldri reagert i det heltatt. Men mange tenker jo med engang når man sier man er avholds at man er avholds fra alt: alkohol, røyk og sex. Så jeg vet ikke. Jeg ville satt det i den sammenheng man var i, og hva du er eller ikke er er din sak, og jeg ville respektert det. Man er ikke kjedelig av den grunn heller.

Men så er jo jeg så kjedelig fordi jeg aldri vil være med å drikke selv. :blink: (det er dems mening). Men jeg trenger ikke alkohol for å ha det gøy.

Så jeg syns du skal si du ikke drikker alkohol. Men selvfølgelig, noen vil jo lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg folk skal gjøre akkurat som de vil med. Jeg er selv en person som bare drikker en gang i året sånn omtrent, selv om jeg selvfølgelig kan ta noe til maten om vi griller på sommeren osv. Jeg ser ikke rart på dem som ikke drikker, jeg ser heller rart på voksne mennesker som på død og liv må drikke seg kanon hver gang aneldningen byr seg (helger, fridager, ferier osv) Jobber sammen med noen sånne og forstår bare ikke hva som er så moro med det. Det er så mye annet jeg heller vil bruke fridtiden min på enn å være full eller ha en dagen-derpå. De syns jeg er kjedelig som ikke drikker hele tiden og de kan ikke skjønne at jeg kan ha de gøy på fritiden :blink: Vi er forskjellige, sånn er det bare.

Så gjør akkurat hva du føler selv og blås i hva andre måtte mene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja det er nok mange som har ulik oppfatning. Det forstå jeg jeg.. kan nesten lure litt på om det er mer "godkjent" hvis en person er avholds pga man feks har mistet venner i fyllekjøring eller opplevd noe fælt pga alkohol, kontra å vil være avholdt fordi man ikke liker å være full/påvirket.. man får mer "forståelse" for det første føler jeg..

Rart egentlig, at man skal være så usikker på å stå for dette standpunktet.. :blink: (ps: forresten, viste ikke at sex gikk inn under avholdskategorien. haha da fikk jeg plutselig enda mer vanskeligheter for det . *flir*) Da tror ihvertfall folk jeg er den superkristen speiderledern,,hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det der er "værre" jo yngre man er... Gruppepress og alt det der...

I min omgangskrets så er det flere som aldri drikker - og andre som drikker nærmest "konstant" når vi kommer sammen.. Men ALLE er like aksepterte. Dette er noe som folk selvsagt må ta ansvar for selv.

Men det gjelder faktisk BEGGE VEIER! Det er ikke noe bedre å "rakke ned" på den ene eller andre siden, da.

Sålenge alle har det hyggelig sammen så er det jo greit. Og de som blir plaget av for fulle (eller edru) folk får faktisk bare ta hatten sin og gå hjem...

Men jeg mistenker dog at det t.s. tenker på er at endel får en sånn "ærsj"følelse når noen må spesifisere eller definere seg selv ved å si "jeg er avholds" eller "jeg er religiøs" eller "jeg er homse", "jeg er...."

Akkurat som om det er bare DET som "er" selve personen, liksom. Eller at dette punktet er så viktig for vedkommende at den vil presisere akkurat DET helt alene, selv ved introduksjonen av seg selv.

Kanskje vedkommende også synes at den skal få litt ekstra "respekt" av den grunn? Eller kanskje vil "omvende" de man er sammen med til å bli det samme?

Begge deler er lite populært i fest-sammenheng, og en ganske sikker stemningsdemper.

Men nei - en slik påstand/deklarering er jo ikke noe mer viktig enn om noen skulle si "jeg er hundeeier" eller "jeg er bilfører", e.l.

Så det bryr jeg meg ikke noe særlig om.

Annet enn at det er upraktisk, da (det er jo bare sååå lettvint å gi en flaske vin som vertinne-gave, jul, bursdager, etc..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot avholdsmennesker. Jeg drikker veldig lite selv og har aldri noensinne rørt dop og kommer ikke til heller...Men ut av nysgjerrighet kan jeg spørre hvorfor du er avholds? er det en grunn eller er det bare fordi du ikke synes det smaker godt, har lyst på? 

Fordi jeg synes i utgangspunktet diverse drinker og øl er hamrende knallgodt og jeg elsker å smake nye øl og drinker..men jeg orker ikke, har ikke lyst på e.l. og synes det er veldig merkelig og forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo påstå at det er vel akkurat like riktig (eller feil?) å spørre hvorfor man IKKE drikker - som hvorfor man gjør det? Å si noe annet vil vel være ganske hyklersk - og kanskje bevis for en innstilling på at det er "bedre" å la være enn å ta et glass i lystig lag?

Men ja - et godt argument fra Chira&Sandy her - man mister en utmerket unnskyldning, da.. ha ha ha!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer eller mindre avholds selv ~ bortsett fra at jeg kan ta meg en kopp kaffe med Bailey's/ei flaske rusbrus en sjelden gang så drikker jeg aldri (er aldri full). Må si at jeg synes det er litt pinlig å gå på fest å være den eneste som ikke drikker, får ALLTID spørsmål om hvorfor. Vet ikke helt hva jeg skal svare siden jeg ikke har noen spesiell grunn for at jeg ikke drikker, jeg er bare "ferdig" med fyll, det var bare moro på fjortis-stadiet for min del, ikke nå lenger. :blink: Folk ser sikkert på meg som både kjedelig og festbrems, menmen... Av og til tar jeg ei flaske rusbrus i handa utover kvelden, bare sånn for å slippe maset om hvorfor jeg ikke drikker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er 18 år, og drikker ikke. Nå kan jo "drikker ikke" være så mangt, men i mitt tilfelle betyr det "god vin til mat" eventuelt andre drikker ofte tenkt til mat eller desserter. Dette er vel egentlig fordi jeg syns det ofte kan fremheve og gjøre maten enda bedre, og det syns jeg egentlig bare er interessant, og naturligvis godt! :) Men partydriking og slikt.. vet ikke, aldri vært full, ser ikke gleden med det, har det kjempemorro på fest, og koser meg selv om jeg ikke er drita, eller bærer på en øltønne hele natta :lol: Hvorfor jeg aldri starta med det? Så vel ikke poenget i å ikke huske noe fra gårdsdagen, være fyllesjuk, eller å ha gjort noe jeg ikke ville ha funnet på å gjøre i normal tilstand, pluss at jeg koser meg masse uten alkohol!

Om jeg har fått mange teite spørsmål? Ja gjett a :blink:

Svarer bare at jeg iallefall klarer å ha det morro uten å ha helt i meg noen liter alkohol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke avholds, og det hender jeg drikker en del.

Det skjer bare ikke ofte, rett og slett fordi jeg sjelden har lyst. Som regel syns jeg å bli full er mer mas og ubehag enn det er verdt :blink:. Og da lar jeg være. Jeg får sjelden kommentarer på det, evt. bare spørsmål, og da svarer jeg som det er, og det er helt fair.

Drikker tross alt ikke for andres del, men for min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å drikke da jeg var 20. Magen tålte det ikke, og jeg fant ut at det ikke var vits, rett og slett. Så en dag bare sluttet jeg å smake på alt som het alkohol. Det har aldri vært noe problem for meg, men andre folk har tydeligvis større problemer med det. At man er 24 og ikke drikker, uten å ha gravid-unnskyldningen, ja da må man tydeligvis være superreligiøs eller noe annet sært :blink:

Gubben og foreldrene mine derimot er storfornøyde, de har alltid sjåfør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 16/17 og avholds. Vet egentlig ikke helt hvorfor, men jeg har egentlig aldri sett poenget med det. Jeg har det fint med å være edru, mye gøy man får med seg da :blink: Også slipper man den "finne på unnskyldning for å overnatte hos andre etter en fest/sjule det for foreldrene"-greia (siden jeg er under 18..). Klart jeg har fått en del spørsmål om hvorfor, og det kan til tider bli litt ubehagelig. Men som oftest er det ikke noe stress :lol: Nå er ikke jeg en veldig festperson heller, så er ikke mye jeg er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske normalt å begynne å lure i allefall, på hvorfor en person er avholds. Men om du har en grunn for det, så blir nok den akseptert. Og den grunnen kan like greit være at du ikke føler for å drekke.

Poenget er jo ikke selve det at du er avholds, men det har noe med holdningen din å gjøre.

Ta feks en som slutter å røyke, hvis denne personen begynner å se ned på alle røykere og si huff og æsj så fort det finnes snev av røyklukt, ja da vil andre røykere mislike denne ikke-røykeren, men hvis man oppfører seg normalt så er det heller ikke noe problem. Det er det samme med folk som velger å ikke drekke alkohol.

Jeg er ingen stor dranker, men har hatt mine perioder, som gjør at folk (spesielt gamle kjente) ser på meg som en festløve og veit jeg kan drekke. Når jeg da velger å ikke drekke på fest, evt bare ta meg en pils, så ser de rart på meg. Men det har noe med vane å gjøre.

Min grunn for å ikke drekke no særlig lenger er for det første at jeg drakk fra meg når jeg var yngre, og for det andre at kroppen min ikke tåler alkohol, jeg blir ikke fyllesjuk, men jeg spyr om jeg får over en viss mengde alkohol i kroppen. Alkohol er tross alt en gift, og dette har min kropp skjønt litt for godt. Sier jeg dette, så er det helt ok, er ok om jeg sier jeg ikke føler for det heller, men igjen det er holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av disse kjedelige festbremsene som ikke drikker no særlig. Og ja, man blir ofte sett på som festbrems, kjip, prippen og gudene veit ikke hva. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man skal måtte forsvare hvorfor man ikke drikker jeg da. Om jeg ikke drikker fordi jeg ikke liker det, eller fordi jeg er tidligere alkoholiker, eller fordi bestekompisen min drakk seg ihjel, eller hva det nå en kunne finne på å være av grunn, så er det faktisk ingen som har noe med det. Men neida, man kommer ikke uanna spørsmålene. Venner er greit nok da, som vet hvor sær og kjedelig man er, men feste med nye folk er rett og slett til tider skrekkelig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha en grunn?

For min del må man ikke ha en grunn, jeg er bare nysgjerrig, jeg. Det spiller egentlig ingen rolle hvorfor folk ikke drikker, jeg bare lurer, jeg respekterer ihvertfall ikke folk mer/mindre om de har en "dårlig" eller "god" grunn til det, hvis man ikke drikker så drikker man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ER dere "festbremser", da - dere som hevder at dere blir kalt det?

Hvis noen sitter i et lystig lag og ikke ler av lavmåls-fylle-vitsene til alle andre så må man jo skjønne at det er litt "bremsete", og gjør at de andre føler det litt vanskelig.

Jeg synes at det faktisk nærmest er et kunstykke å kunne hygge seg på fest uten å være på omtrent samme promille som de øvrige. (For det er vel ingen tvil om at vitsene blir teitere og teitere i samsvar med promillen, liksom.. )

Men ja, det skjer at jeg er eneste edru på skikkelige fyllefester - men jeg forlater ofte da festen langt, langt tidligere enn vanlig. Det blir liksom bare for "dumt" å være med på det.

MEN - det er såklart forskjell på "fest" og "fest", da. Snakker vi skikkelig "rølping" eller "en bedre middag med vin"?

Den andre av de to er helt uproblematisk, og like hyggelig, å være edru i.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha en grunn?

Selvfølgelig må man ikke ha en grunn, men spørsmålet om hvorfor man ikke drekker kommer i 90% av tilfellene, i allefall er det min erfaring.

Og da er det lettere å ha en grunn, selv om grunnen bare er at man ikke føler for det, enn at man sier at det har ikke vedkomne noe med.

Personlig syns jeg det kan være gøy å være edru på fest, om man er i rett humør, i tillegg liker jeg fester hvor det er en som er edru, fordi man på den måten ofte har en som, hvis noe kritisk skjer, kan ta litt kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør hva du vil, du. Du trenger jo ikke å gjøre noe nummer av det, hvis du ikke vil. Ta eventuellt i mot det som blir budt, men la vær å drikke det. La rødvinsglasset stå, men drikk vannet etc. Er det virkelig vanskelig for noen at andre ikke drikker? Ta imot pilsen, men bruk hele kvelden på å ikke drikke den opp. Eller du kan være åpen og si at du ikke vil ha, men da er det jo kanskje naturlig at vertinnen, eller hvem det nå er spør hvorfor. Gjør det noe, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må man ikke ha en grunn, jeg er bare nysgjerrig, jeg. Det spiller egentlig ingen rolle hvorfor folk ikke drikker, jeg bare lurer, jeg respekterer ihvertfall ikke folk mer/mindre om de har en "dårlig" eller "god" grunn til det, hvis man ikke drikker så drikker man ikke.

Nei, det så bare ut som om skribenten mente at man måtte det, det var derfor jeg spurte. Jeg sier ofte bare "nei" når noen spør om jeg skal drikke, smiler pent og snakker om noe annet. Folk må gjerne spørre, men jeg synes ikke nødvendigvis de har krav på noe svar. Folk stusser gjerne litt de første gangene, men så blir de vant til det.

Selvfølgelig må man ikke ha en grunn, men spørsmålet om hvorfor man ikke drekker kommer i 90% av tilfellene, i allefall er det min erfaring.

Og da er det lettere å ha en grunn, selv om grunnen bare er at man ikke føler for det, enn at man sier at det har ikke vedkomne noe med.

Man trenger ikke si at det har ikke vedkommende noe med for ikke å svare på det, se over. Men jeg synes altså ikke at noen har noe med hvorfor man ikke drikker. Det er ikke som om jeg spør alle som drikker om hvorfor de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...