Gå til innhold
Hundesonen.no

Avholds person


Djervekvinnen

Recommended Posts

Nei, det så bare ut som om skribenten mente at man måtte det, det var derfor jeg spurte. Jeg sier ofte bare "nei" når noen spør om jeg skal drikke, smiler pent og snakker om noe annet. Folk må gjerne spørre, men jeg synes ikke nødvendigvis de har krav på noe svar. Folk stusser gjerne litt de første gangene, men så blir de vant til det.

Man trenger ikke si at det har ikke vedkommende noe med for ikke å svare på det, se over. Men jeg synes altså ikke at noen har noe med hvorfor man ikke drikker. Det er ikke som om jeg spør alle som drikker om hvorfor de gjør det.

Jeg er fullt klar over at man ikke må si noe og at folk ikke har krav på å få vite hvorfor man ikke drekker, men det er generelt sett mer sosialt akseptert å svare noe hvis noen spør hvorfor man ikke drekker. Om spørsmålet er om man vil ha noe å drikke og man svarer nei, så er det jo greit, da har man ikke spurt et åpent spørsmål, og man trenger heller ikke svare utfyllende.

Hehe, noen ganger trur jeg folk kunne trengt et spørsmål om hvorfor de drekker, men selvfølgelig, i rett setting.

Men igjen, min personlige erfaring av hvordan dette pleier å arte seg. Ser at det også er forskjell på dette avhengig av alder, ofte blir ting lettere jo eldre man blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fint å høres deres syn på det.

Jeg kan godt forstå at folk lurer, det er helt okei. Jeg personlig har ikke noe spesiell grunn, annet enn at jeg drakk alkohol før som ungdom flest, festet regelmessig og hadde det supermoro! Etter som årene gikk, og alkoholen ble sjeldnere, tålte jeg alkohol dårligere og mindre og mindre mengder før man følte ubehag. jeg har aldri vært noe glad i å miste kontrollen over kroppen, og spesiellt føle seg dårlig en hel dag etterpå. Dessuten er ikke festing noe slik som da var når man var yngre og villere. Man var singel og på utkikk og alkohol var naturlig for å føle seg mindre sjenert og sjekke gutter. Jeg kunne ikke tenke meg å være full på samme måte som når jeg var 17 feks. Det blir bare teit egentlig. hehe. syns ikke dritingse voksne folk er så sjarmerende (men om de vil være det, så greit det. )

Her jeg bor er det lange avstander, så og bare ta to pils, sånn bare for å gjøre det for syns skyld, er dumt når jeg da heller kan kjøre bilen hjem senere, istedet for å få det problemet med hvordan man skal komme seg hjem. Jeg blir aldri til nachspiel heller for da er folk ofte helt borte uansett.:) . Men forspill og utover kvelden er gøy. Jeg er ingen festbremt heller, og mange tror jeg er på en snurr når man danser tulling og ler sammen med folk. Er jeg i dårlig humør, drar jeg ikke på fest heller. man må være i humør :blink: (og ikke mist, man drar ikke på fest til noen man ikke er komfortable med heller, så selskapet har alt og si)

Så som dere ser, har jeg ingen spesiell grunn, jeg bare syns det er bedre rett og slett å ikke drikke. Moren min er også avholds, samt onkelen min, så det er nesten i familien hehe.

Det var bra å høres deres meninger. Det gjør det egentlig litt lettere å "stå" for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å svare "Fordi jeg ikke trenger alkohol for å ha det morsomt" når folk spør hvorfor jeg ikke drikker, da blir det som regel ingen oppfølgingsspørsmål. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 17 år har aldri prøvd å røyke, drikke, snuse +++.

kan vel si at jeghar hatt en tøff oppvekst med mamma som har vært liggendes sjuk siden jeg var ni år å frem til i fjor å myyyy e mobbing helt siden barneskolen.

når jeg starta på 1. videregående i fjor ble jeg kjent med tre stk. å vi ble liksom en gjeng. to av dem drakk og festa og vi to andre drakk/drikker ikke. de skulle ha diger bursdagsfest å jeg ble inviter men i kke ho andre så jeg lurte på om det kanskje var noe her å jeg hadde en mistanke om at de ville sjenke meg så jeg dro rett å slett ikke. (kjente ingen andre å hadde bare kjent disse i noen uker)

utover året ble vi en ordentlig sammensveisa gjeng å de fortalte at de hadde tenkt til å sjenke meg...

jeg har aldri vært på fest. men som jeg sa til dem jeg er bare 16 (snart 17) og ja jeg skal sikkert feste og det har jeg god tid til men jeg vil gjøre det når jeg kjenner folk å bare kan være meg selv å ha det gøy.

og ja jeg kommer nok til å smake litt alkohol en gang men jeg føler bare ikke for det nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke. Liker man ikke alkohol, nei, så liker man ikke alkohol. Enkelt og greit :)

Signeres :blink:

Jeg bryr meg ikke. Har flere venner som ikke drikker eller drikker lite. Ei av dem er så rusa på livet at hun ikke føler at hun har behov for alkohol :lol: Og hun virker i grunnen full og glad hele tiden alikevel:lol: Jeg synes ikke det er festbrems med folk som ikke drikker heller. Jeg tror ikke jeg fester på "den måten". Når jeg og mine venner fester, er det gjerne med mye mat, unger (altså barnevenlig på mange måter) , vin og sang :) Vel, noe i den duren iallefall. Spiller ingen rolle om folk drikker eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 17 år har aldri prøvd å røyke, drikke, snuse +++.

kan vel si at jeghar hatt en tøff oppvekst med mamma som har vært liggendes sjuk siden jeg var ni år å frem til i fjor å myyyy e mobbing helt siden barneskolen.

når jeg starta på 1. videregående i fjor ble jeg kjent med tre stk. å vi ble liksom en gjeng. to av dem drakk og festa og vi to andre drakk/drikker ikke. de skulle ha diger bursdagsfest å jeg ble inviter men i kke ho andre så jeg lurte på om det kanskje var noe her å jeg hadde en mistanke om at de ville sjenke meg så jeg dro rett å slett ikke. (kjente ingen andre å hadde bare kjent disse i noen uker)

utover året ble vi en ordentlig sammensveisa gjeng å de fortalte at de hadde tenkt til å sjenke meg...

jeg har aldri vært på fest. men som jeg sa til dem jeg er bare 16 (snart 17) og ja jeg skal sikkert feste og det har jeg god tid til men jeg vil gjøre det når jeg kjenner folk å bare kan være meg selv å ha det gøy.

og ja jeg kommer nok til å smake litt alkohol en gang men jeg føler bare ikke for det nå ...

Fornuftig og reflektert, stå på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er atten, og har et par venner som ikke drikker på fest, noe som er helt kurant. De har det gøy sammen med oss andre allikevel, og har egentlig ingen "grunn" til at de ikke drikker - og det trenger de heller ikke å ha.

Selv ... selv drikker jeg nokså mye på fest. :blink: Jeg blir aldri uspiselig full, men jeg syns det er gøy å være beruset. Av og til hender det dog at jeg ikke orker/har penger/har lyst til å drikke på fest, og da kommer det et par kommentarer i retningen "neimen Ingvild, drikker ikke DU?", og når jeg da svarer "nei", så er det helt greit.

Drikking på fest er én ting. Noe annet er drikke ved maten. Jeg syns det er greit om folk ikke er så glade i vin eller øl og derfor foretrekker vann til middagen, liksom, men å være fullstendig avholds og ikke ta et glass vin til maten fordi man ikke har lyst til å drikke alkohol i det hele tatt, er hakket mer fremmed for meg. Jeg respekterer det, men i min omgangskrets er det ikke vanlig i det hele tatt (haha, nå høres det ut som om både slekta mi og vennnene mine er alkoholikere :lol:).

Kort sagt tror jeg de aller fleste vil respektere at du ikke ønsker å drikke alkohol, selv om du ikke skylder på at du kjører eller at du skal på jobb i morgen eller at samboeren er bortreist så du må hjem og lufte hunden. Om du allikevel føler for å "forklare" deg, er det vel ikke verre enn å si at du ikke har behov for å drikke?

Hvordan det å være avholds blir mottatt, kommer jo an på hvordan tonen, samholdet og forholdet er i vennegjengen. Hos noen er det mer press for å drikke, mens andre kan oppleve press uten at det egentlig er det. Hadde jeg bestemt meg for å slutte med å drikke, ville jeg ikke ha funnet på mange unnskyldninger som forklaring. At jeg gjør det jeg vil og føler for, er mer enn god nok forklaring for mine venner og min familie, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 17 år har aldri prøvd å røyke, drikke, snuse +++.

kan vel si at jeghar hatt en tøff oppvekst med mamma som har vært liggendes sjuk siden jeg var ni år å frem til i fjor å myyyy e mobbing helt siden barneskolen.

når jeg starta på 1. videregående i fjor ble jeg kjent med tre stk. å vi ble liksom en gjeng. to av dem drakk og festa og vi to andre drakk/drikker ikke. de skulle ha diger bursdagsfest å jeg ble inviter men i kke ho andre så jeg lurte på om det kanskje var noe her å jeg hadde en mistanke om at de ville sjenke meg så jeg dro rett å slett ikke. (kjente ingen andre å hadde bare kjent disse i noen uker)

utover året ble vi en ordentlig sammensveisa gjeng å de fortalte at de hadde tenkt til å sjenke meg...

jeg har aldri vært på fest. men som jeg sa til dem jeg er bare 16 (snart 17) og ja jeg skal sikkert feste og det har jeg god tid til men jeg vil gjøre det når jeg kjenner folk å bare kan være meg selv å ha det gøy.

og ja jeg kommer nok til å smake litt alkohol en gang men jeg føler bare ikke for det nå ...

Du høres meget fornuftig ut :blink: Vent med alkohol til du føler det er riktig for deg. Selv var jeg 18,5 år da jeg gikk på min første fest, og full ble jeg vel ikke før jeg var nærmere 19 år. Jeg følte meg rett og slett ikke klar før den tid.

Ettersom jeg alltid har drukket alkohol på fest så har ikke jeg fått spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker, men jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg ikke festet eller drakk før jeg var 18-19 år, og jeg har vært ærlig og sagt at jeg ikke likte å omgås fulle folk, mye pga. min far som er alkoholiker, og fordi jeg enkelt og greit ikke likte smaken av alkohol.

Hvis man ikke kan ha det gøy på fest uten alkohol - hva gjør man da på fest? Hvis folk spør hvorfor du ikke drikker, vær ærlig å si grunnen (med mindre det dreier seg om personlige ting du ikke føler for å utdype der og da) og si at du klarer fint å ha det artig uten alkohol. For hvis du kan ha det gøy uten alkohol, så synes nok de andre rundt deg at du er kul og være med også, og da er det ikke noe problem! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg drikker ikke. Har vel vært full 1 gang eller noe i mitt liv. På fester jeg var med på før, så ble det tilslutt sånn at jeg ville ta en drink bare for å slippe å kjøre, for DER kom problemet mitt inn. Så lenge jeg ikke drakk, MÅTTE jeg kjøre, og ergo være sjåfør for plagsomme folk til langt på natta. Selv om jeg egentlig ville hjem å sove.

For kjørte jeg ikke, så ble jeg sett på som kjedelig, irriterende, ødeleggende osv.

Nå er den gjengen kuttet ut. For å si det sånn.

Er jeg ute på ting nå, får jeg aldri spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker. Folk kan spørre om jeg vil ha en øl, jeg sier nei, jeg liker det ikke, også er det ferdig med det.

Hvorfor må man ha en grunn? Hva er evnt godkjent grunn?

Selv drikker jeg altså ikke fordi jeg ikke syns det smaker godt, enkelt og greit. Men, tilogmed min mor har jo sagt "jammen, smaken venner du deg til".

HVORFOR sku jeg ha lyst til å trykke i meg noe jeg syns smaker piss bare fordi jeg skal VENNE MEG TIL DET? Hva er poenget? Koser meg med cola jeg....

Så ja, jeg er avholds og stolt av det :lol: (innebærer forøvrig alkohold, dop og røyk :) ) Sev om jeg vurderer å pine meg gjennom en røyk eller 10 hver gang vi er ute på sommern og blir plaget av mygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt du kan bli med kollegene dine ut på en "øl" hvis du har lyst til å gjøre noe sosialt sammen med dem. Så drikker du det du har lyst på, enkelt og greit. Du trenger ikke unnskylde det.

Når jeg blir bedt på kaffe, og har lyst å treffe de som spør takker jeg ja. Drikke kaffe gjør jeg ikke, men kan prate og drikke annet. Har jeg ikke lyst å treffe dem som inviterer så avviser jeg med at jeg ikke drikker kaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det med å drikke så lite at jeg aldri blir full på fester og bursdager jeg! Hvis noen byr på et glass, tar jeg kanskje en slurk, men det er det.. Jeg har bare vært sørpe full en gang, og det holdt for å si det sånn. Jeg spøy hele natta og var utrolig dårlig, så det frister ikke til gjentagelse.. Ellers er det veldig godt med cider eller smirnoff, og det blir man jo ikke full av (med mindre man drikker veldig mye da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

I vennegjengen min er det to som er avholds, og vi andre respekterer det. Merker dog at andre folk kanskje prøver å pushe på de litt, men de er ganske så flinke til å si i fra..

At folk velger å være avholds er jo deres sak, ikke noe resten av festen trenger å prøver å gjøre noe med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å drikke ganske sent, var vel skikkelig full 1.gang i russetia tror jeg, og drakk lite/ingenting før det. Nå drikker jeg hvhis jeg skal på fest, men gidder ikke drikke bare for å drikke, hvis du skjønner..! Skal jeg bruke penger på alkohol, og risikere å bli fullejuk, ja, da skal det jammen være verdt det! min holdning sånn sett er at jeg stort sett bare har sinnsykt festlige fyllekuler nåe jeg drikker, men også at jeg ofte er ederu på fest.. Fikk noen rare blikk tildigere, men det har gitt seg nå.. Jeg er jo med å har det kult, selv om jeg ikke drikker. Men må jo også si det, at humoren blir enda mer lavmål og slibrig etter en drink eller fem :)

Jeg drikker rett og slett fordi jeg synes det er shitmorro, men jeg forstår også forlk godt som ikke synes det er morro også..!

Det jeg synes, og tror er viktigst for de som velger å være avholds er at man passer på så man ikke blir festbrems, men at man faktisk er med, og er "vill og gæærn" uten å være full! Jeg tror ikke man blir sett på som kjedelig og sær, før man faktisk blir kjedelig å sær!

Det får meg forresten til å tenke på en gammel kamerat, som var avholds (ikke drakk alkohol). Han var da 30, og hadde aldri vært full, og hadde bare så vidt smakt alkohol.

Men på fest.. så var det som regel en persjon som dansa på bordet, og hang i takbjelkene, og det var han :lol:

Jeg tror også det er "mer akseptert" å velge bort alkohol så lenge man har vært full/drukket før, enn om man aldri har rørt noe som helst. Da har man på en måte forsøkt begge deler, og kan si "jammen jeg synes det er bedre å være ederu". Kontra om man aldri har drukket, og alikevel påstår at man ikke ville likt å drikke.. slik opplever jeg det i hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ER dere "festbremser", da - dere som hevder at dere blir kalt det?

Hvis noen sitter i et lystig lag og ikke ler av lavmåls-fylle-vitsene til alle andre så må man jo skjønne at det er litt "bremsete", og gjør at de andre føler det litt vanskelig.

Jeg synes at det faktisk nærmest er et kunstykke å kunne hygge seg på fest uten å være på omtrent samme promille som de øvrige. (For det er vel ingen tvil om at vitsene blir teitere og teitere i samsvar med promillen, liksom.. )

Men ja, det skjer at jeg er eneste edru på skikkelige fyllefester - men jeg forlater ofte da festen langt, langt tidligere enn vanlig. Det blir liksom bare for "dumt" å være med på det.

MEN - det er såklart forskjell på "fest" og "fest", da. Snakker vi skikkelig "rølping" eller "en bedre middag med vin"?

Den andre av de to er helt uproblematisk, og like hyggelig, å være edru i.

Susanne

Jeg skjelte ut en da jeg jobba i hemsedal som drev å masa om at jeg måtte drikke mer - sjelden jeg hever stemmen, men det hender. Etter det kom det ikke noe spørssmål ever og de respekterte om jeg valgte å drikke eller ikke. :) Men nei, er jeg festbrems så kjeder jeg meg selv og - så da drar jeg hjem heller. Men de festene jeg har vært på hvor folk har drukket har jeg hatt det kjempegøy, og ledd og kost meg selv om jeg har vært edru eller tilnærmet edru.

Rølpefesting orker jeg ikke, så der hadde jeg nok vært skikkelig festbrems ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer folk som vil være avholds og at folk tar et standpunkt er mye bedre enn å følge strømmen. Men jeg må samtidig innrømme at jeg kanskje holder meg litt mer "unna" folk som ikke drikker på fest. Ofte har det en sammenheng med at jeg selv vet hvor slitsomme fulle folk er om jeg selv er edru på en fest. Humoren blir ikke akkurat den samme osv. Nå kan folk som drikker være like kjedelige som folk som er avholds, men jeg skal være ærlig å si at jeg kan synes at avholdsfolk er mer kjedelig på fest. Dette kommer så klart veldig an på hvordan personen er generelt, men. Men folk får gjøre akkurat som de vil for meg. Gjensidig respekt er vel stikkordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært full (eller noe særlig beruset), og nå runder jeg 25 snart. Jeg har drukket litt smått i ny og ne, men egentlig ser jeg ikke vitsen. Er jo enklere å komme seg hjem om jeg kan kjøre selv;) Den største grunnen til at jeg ikke drikker noe særlig er at jeg ikke liker noe. Kan drikke en slurk eller to med hvitvin, champis eller lignende, men det blir aldri et helt glass. Det var noen som kommenterte det når jeg var yngre, spesielt når jeg hang med en gjeng som drakk ganske mye, men egentlig respekterte de fleste det fint. Jeg blir "full nok" på cola :blink: Det blir jo tross alt ikke noe mer morro enn man gjør det selv. og på fest skal man ha det morro! Et stort pluss med det at man ikke drikker er at man (i alle fall jeg) ikke har noe problem med å danse når man er edru :ahappy: Når vi var mye på byen var jeg i alle fall en veldig populær sjafør, ingen så på meg som festbrems på noen måter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt greit at folk ikke drikke. deiras valg.

MEN visst det blir sånn sladrekjerring aktig så reagerer eg. greit at edrue får med seg mer, men de trenger ikke å sei alt etter en våt kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det må være opp til hver enkelt om de drikker alkohol eller ikke. Hvorfor de velger sånn eller sånn er det strengtalt ikke noen som har noe med. Det å stemple de som ikke drikker som "festbrems" eller lignende blir litt barnslig i mine øyne.

Noe jeg har lagt merke til er at det stemplet gjerne ikke kommer før de som drikker har fått i seg litt. (Kanskje litt for mye også noen ganger) De fleste jeg kjenner har ikke noe imot såkalte avholdspersoner når de selv er edru, men etter noen øl eller drinker kommer gjerne spørsmålet om hvorfor ikke den som ikke drikker ikke kan ta "bare en drink/øl". Og gjerne etterfulgt av et "krav" om forklaring på hvorfor ikke.

Den måten å reagere på har jeg opplevd endel av etter at jeg sluttet å drikke. Jeg drakk veldig mye tidligere på fest og på byen så det var endel som stusset på hvorfor jeg sluttet. Hvis jeg drar på fest nå drar jeg nesten alltid tidlig hjem igjen. Syns ikke det er kjempe morsomt å sitte og høre på fulle folk bable til seint på natt. Er heller sosial i andre settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit, folk må jo selv få bestemme hva de vil ha i kroppen.. man trenger ikke bli sett på som festbrems for det.. har ei vennine som aldri drikker og hun har det like gøy som oss andre alltid.. er helt med hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo er avholds,men har ikke alltid vært det.

Likevel har han det sålenge jeg har kjent ham.Selv har jeg blitt avholden fra alkohol,og synes det er helt herlig!

Orker ikke drikke,det er kjedelig,lite givende og dyrt.Tomhet er vel mest beskrivende for min del.

Det som er merkelig er alle venner og kjente som behandler meg som en alien med fraser som "Hva?" "Hvorfor?" "Hæ?"

Sambo sier at det er sånnt folk sier,og at man blir behandlet som unormal om man ikke drikker.

Røyken er min venn da,det er ikke så lett og slutte å røyke!

Jeg reagerer aldri på folk som er avholds.Jeg respekterer dem på samme måte som jeg respekterer dem som velger å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...