Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

En presentasjon av knøttet er vel på sin plass?

Benedict, eller i min verden, Ailo, er en Eurasiervalp, han er i skrivende stund 9 uker gammel. Han er halvt dansk (far), og halvt møring. Hentet han i helgen som var, og han taklet kjøreturen på ca seks timer ganske bra. Er godt i gang med miljøtrening/sosialisering og andre ting som bør læres :ahappy:

Nyfødt

gronn.jpg

3 uker

gron.jpg

6 uker

gron_fulfig.jpg

9 uker

002.JPG

017.JPG

003.JPG

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen nye bilder av en voksende fleeceball. Midt i pelsbytte og tannfelling...

Ailo fikk sitt siste cert på NKK Hordaland forrige helg, og er dermed Norsk Utstillingschampion. Dermed blir gutten pensjonert fra utstillingsringen, og vi satser mer mot lydighet i stedet for

Ailo bestod bronsemerket i går med 162 poeng. Flink gutt! Han fikk ti på tannvisning, dekk fra holdt, stå under marsj og enkeldekk. 7 på innkalling og lineføring, 9 i helhet.

Skrevet

Så nydelig han var :lol: Syns det var noe kjent med stamtavle navnet, så kom jeg på at jeg har jo møtt den dama (kennel eier altså, kennelen er jo her hvor jeg bor, så og si). Herlig uttrykk på han :icon_cry:

Skrevet

Neimen, har du sett noe så nydelig!! For en herlig liten pelsball! :wub:

Ser forresten også at hundene våre har samme navn, og at din max er veldig lik min Sivert! :wub: Ganske bra gjort! :icon_redface:

• 1 month later...
Skrevet

På tide med noen nye bilder? Dyret er jo snart fire mnd gammel her :) Hvor ble ukene av... Han vokser jevnt og trutt, og er nå ca 13 kg, med andre ord dobbel så stor som da eg hentet han. Ser ut til å bli en sosial og lykkelig sak, en aldri så liten duracellkanin i forkledning.

012.JPG

007.JPG

004.JPG

Voksenpelsen har begynt å komme, han driver stadig vekk og får nye farger rundt omkring. Lurer på hvordan han ender opp som voksen... Tennene har han også begynt å skifte ut.

Skrevet

Han har vokst mye i løpet av de siste ukene ja. :) Synes han ser veldig flott ut. :)

• 7 months later...
Skrevet

Guttebassen har nå rukket å bli 11 mnd gammel :) Ailo har vert på sin første utstilling som junior, og fått sitt første cert.

Untitled+1.jpg

ailo er fortsatt en sosial og lykkelig hund, glad i både andre hunder og de fleste mennesker. Han har hatt litt issues med mannfolk, men ser ut som om det er på vei vekk nå. Vettet begynner nå å returnere etter å ha vert litt fraværende noen måneder. Damer er mye mer spennende enn å trene, se... HD/AA/Patella sjekk står snart for tur, håper det går bra :) Har allerede fått forespørsel om å bruke han i avl. Damene må nok ha tålmodighet i ett lite år til, da eg selv ønsker å se hvordan han utvikler seg når han får litt mer tid på seg, både mentalt og kroppslig.

Ellers planlegger vi noen utstillinger til i løpet av året, MH til høsten, og antageligvis starter vi opp med agility-trening til høsten.

Spamme med noen bilder...

016.JPG

002.JPG

050.JPG

DSC_0002.JPG

• 2 months later...
Skrevet

Noen nye bilder :aww: Av helse er han AD-fri, og patella-fri. HD må røntges på nytt, så der har vi ikkje noe resultat enda.

Vi har også vert på en utstilling til siden sist, der han fikk 1-2-HP (NKK Bergen).

Picture+012.jpg

Picture+028.jpg

_IMG_4654.jpg

Picture+010.jpg

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...