Gå til innhold
Hundesonen.no

Id brikke/medaljon - oppfordring


Lemen

Recommended Posts

På vei hjem fra tur i dag så jeg en terv/schäfermix løs i trafikken. Jeg kjørte bil, men heldigvis var broren min med meg og hoppet ut av bilen og fikk fanget hunden. Den hadde på seg sele, men ikke id merke eller noen annen form for kontaktinformasjon. Vi letet etter eier i en halvtime, men det var kaldt og surt og ikke fant vi eier så enden på visa ble at jeg ringte politiet og de sendte Falcken for å hente hunden. Hunden er den snillest godeste og peneste terv/schäfer mixen jeg har sett og han logret lykkelig da Falcken kom, men jeg kunne ikke unngå å tenke at dette blir 800 kr i utlegg som eieren ville sluppet om han bare hadde kjøpt en id brikke og festet den på selen.

Så folkens en liten oppfordring; om dere ikke har idbrikke på selen/halsbandet - kjøp det. Om uhellet er ute så er det er mye billigere enn oppbevaring hos Falcken og veldig kjekt om noen skulle finne rømlingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Det er så mye enklere når folk merker hundene sine ja. Og holder jo ikke med en brikke der det står "jeg er id-merket" og lignende, hjelper jo ikke den som har funnet hunden. (men hjelper jo politiet da).

Har også fanget hunder uten merket, og kunne jo sluppet å bruke politiet som mellomledd for å finne eieren. (Heldigvis melder de fleste hunden sin savnet ganske kvikt, iallefall de jeg har funnet). Falcken har jeg aldri ringt, og det har heller ikke falt meg inn faktisk...

Jeg har skrevet telefonnummer på selen til Casper, og på innsiden av de halsbåndene det går ann på. I tillegg har jeg jo en brikke med nummer på da, med feste slik at den er lett å flytte rundt, bruker jo forskjellige halsbånd hele dagen :rolleyes:

Skriver også alltid +47 foran nummeret, sånn i tilfelle musefelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund som ofte stikker av.. (dvs. når vi ikke er obs, noe vi er for det meste). Og han har alltid på seg nummerbrikke (ID-tag) og det har reddet oss flere ganger. For å si det sånn, har jeg ikke fått tak i han selv så har noen alltid ringt!

Så min erfaring er super.. jeg kan ikke tenke meg å måtte ha betalt 800kr for de (minst) 10 gangene han har stukket av... det er jo 8000kr det!

Så lille valpen har selvfølgelig telefonnummeret mitt, selvom det nesten er for stort for henne å ha på halsbåndet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, etter dagens strabaser skal Cane få telefonnummeret mitt rundt halsen.

Det forstår jeg godt... :)

Orry har ID-brikke med mitt telefonnummer (samt at det står "Jeg vil hjem" og "Chipmerket" på de) på både halsbånd og sele. Norma har foreløpig kun på selen sin, men jeg har planer om å kjøpe en til som hun kan ha på halsbåndet.

Dog er det viktigere at Orry har en sånn brikke, han kan nemlig stikke av om jeg ikke følger med. Norma har foreløpig aldri vært utenfor mitt synsfelt, og hun er såpass avhengig av meg at det ville overraske meg STORT om hun stikker av. Men man vet aldri, så for sikkerhets skyld investerer jeg nok snart i en brikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sånne brikker jeg. Med navn på bikkja og tlf nr mitt. Men de sitter jo selvfølgelig aldri på de båndene man bruker...

Tror jeg skal få laget fler, til hvert bånd.

Aldrig skrive hundens navn på taggen.

I DK opfordrer de til at man ikke skal skrive hundens navn, kun ejers, da der har været flere "adoptioner" af forsvundne hunde med navn på taggen.

Glad for at mine altid har id tag på med numre både i Norge og Dk, men er vant til at det er lovpligtigt at have det i dk, da man ellers får en bøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JEg har messingplater med tlf nummer og det var greit når gamlehunden tok seg en tur en gang i mellom. Ble da oppringt. Har det også på halsbandene til den jeg har nå men hun har ikke stukket san. Har også brukt sprittursj og skrivd nummeret mitt på seletøyet så dem er merket der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldrig skrive hundens navn på taggen.

I DK opfordrer de til at man ikke skal skrive hundens navn, kun ejers, da der har været flere "adoptioner" af forsvundne hunde med navn på taggen.

Glad for at mine altid har id tag på med numre både i Norge og Dk, men er vant til at det er lovpligtigt at have det i dk, da man ellers får en bøde.

Men altså... Ja, jeg vet det er fler som sier dette her også. Men om noen faktisk vil STJELE Bridie, så driter de da vel i om de kan navnet hennes eller ikke? Og om de vil stjele henne, så må de gjøre det enten rett utenfor trappa vår de 30 minuttene hun står der for å spise frokost på morran (og da skal jeg love deg vi hadde hørt det, for hu varsler), ELLER om hu da stikker av på tur. (noe som forøvrig aldri har skjedd).

Men altså, det jeg mener er at om noen skal stjele bikkja her, så er det da vel et fett om de vet navn eller ikke.

Og uansett må de jo helt borttil dyret for å faktisk se hva det står på taggen og finne ut hva hunden heter. Det er ikke sånn at de kan stå på avstand og rope henne til seg med navn. (det hadde holdt lenge med å si "kom da fleskeberget" og viftet med en godbit, så hadde hu kommet uansett liksom :)

Så nei, jeg har ikke helt skjønt dette med at man ikke skal ha navn på osv.

Noe annet blir kanskje der man fortsat kan binde hunden utenfor butikker osv.

Dette er noe jeg har tenkt på før også, så hva mener "hvermansen" liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, etter dagens strabaser skal Cane få telefonnummeret mitt rundt halsen.

Huff ja, jeg så posten din etter at jeg postet denne tråden. Takk og lov det gikk bra. ;)

Aldrig skrive hundens navn på taggen.

I DK opfordrer de til at man ikke skal skrive hundens navn, kun ejers, da der har været flere "adoptioner" af forsvundne hunde med navn på taggen.

Glad for at mine altid har id tag på med numre både i Norge og Dk, men er vant til at det er lovpligtigt at have det i dk, da man ellers får en bøde.

Så flott at det er lovpliktig å ha id brikke i Danmark - akkurat sånne lover liker jeg. Det burde kanskje vært påbudt i Norge også? ;)

Jeg også tenker at det ikke kan være så farlig om navnet står på brikken, jeg har alltid hørt at det er "no-no", men hva kan det skade? Som PsychoLynx tenker jeg at om noen vil stjele Sølve så må de faktisk få tak i han og det klarer de fint uten å vite navnet hans..

Edit:

Har kjøpt to knallfine Idmerker fra Australia. :) Gleder meg til å få dem. Har navn på dem, for da kan de som finner hunden, snakke med den og berolige litt når de kan navnet. Tror ingen vil stjele Hera. De kommer nok sikkert fort tilbake. hehe.

Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har nr mitt brodert på halsbåndet sitt, Aynï har ingenting (enda). Begge er forsåvidt chippet, men det er jo som dere sier, ikke alltid til å stor hjelp. Nå har ingen av mine hunder stukket av, og i alle fall ikke vært lengre borte enn et kvarter-tjue minutter, og de har alltid kommet tilbake på leiting etter meg. Men man vet jo aldri.. For de av oss som ikke pleier å slippe hundene med sele/halsbånd, så blir det jo litt tricky. Skal man feste et tag på halsbånd/sele som hunden kan feste seg fast i vegetasjon med, eller skal man betale de 1000kr det koster å få den utlevert fra Falken/de som tar inn hittehunder? Jeg vet i alle fall at jeg ville fått litt noia da Tulla var borte i et kvarter, og hun hadde hatt sele/halsbånd på. Vi var i skogen, og det var masse hun kunne satt seg fast i. Jeg er kjempeglad for at hun ikke gikk med noen ting på seg; tanken på en hund som hekter seg fast i trær og buskas, kanskje blir kvalt av et halsbånd eller ikke kommer seg noen vei pga at den sitter fast, er forferdelig. Da må man jo ha en hund som bjeffer for å bli funnet, for den har jo ingen mulighet til å komme og lete etter eier.. Men går man kun i boligstrøk, så er vel saken en litt annen; selv om hunden setter seg fast, vil jo noen folk gjerne raskt oppdage den, og da er det jo fint om man har merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har nr mitt brodert på halsbåndet sitt, Aynï har ingenting (enda). Begge er forsåvidt chippet, men det er jo som dere sier, ikke alltid til å stor hjelp. Nå har ingen av mine hunder stukket av, og i alle fall ikke vært lengre borte enn et kvarter-tjue minutter, og de har alltid kommet tilbake på leiting etter meg. Men man vet jo aldri.. For de av oss som ikke pleier å slippe hundene med sele/halsbånd, så blir det jo litt tricky. Skal man feste et tag på halsbånd/sele som hunden kan feste seg fast i vegetasjon med, eller skal man betale de 1000kr det koster å få den utlevert fra Falken/de som tar inn hittehunder? Jeg vet i alle fall at jeg ville fått litt noia da Tulla var borte i et kvarter, og hun hadde hatt sele/halsbånd på. Vi var i skogen, og det var masse hun kunne satt seg fast i. Jeg er kjempeglad for at hun ikke gikk med noen ting på seg; tanken på en hund som hekter seg fast i trær og buskas, kanskje blir kvalt av et halsbånd eller ikke kommer seg noen vei pga at den sitter fast, er forferdelig. Da må man jo ha en hund som bjeffer for å bli funnet, for den har jo ingen mulighet til å komme og lete etter eier.. Men går man kun i boligstrøk, så er vel saken en litt annen; selv om hunden setter seg fast, vil jo noen folk gjerne raskt oppdage den, og da er det jo fint om man har merke.

Men hvor ofte setter hunder seg fast i halsbånd/sele? De jeg har hørt om setter seg fast i kobbelet/langlina. Valpis er merket i halsbåndet, ikke Gubben (Han slippes kun løs grytidlig søndagsmorran, og det på oversiktlige jorder/fotballbaner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har heller aldri navnet hans på utstyret, hvis noen idioter skulle få det for seg at de vil ta ham med, skal de iallefall ikke få det lettere ved å kunne navnet hans.

Ang. med det at de kan sette seg fast i halsbåndet i naturen, er jeg ikke så veldig bekymret over. Iallefall ikke med vanlig halsbånd, med med strup er det jo en risiko da, kanskje ikke lurt å la en hund som man vet kan stikke av gå med det når den er løs.

Djervekvinnen, hvilke id-merker har du kjøpt da? *nysgjerrig* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt to knallfine Idmerker fra Australia. :) Gleder meg til å få dem. Har navn på dem, for da kan de som finner hunden, snakke med den og berolige litt når de kan navnet. Tror ingen vil stjele Hera. De kommer nok sikkert fort tilbake. hehe.

Har du bilde av Id-merkene du har kjøpt? Eller en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tag på Roya, med navne hennes og tlf.nr mitt. Tror absolutt ikke det gjør noen forskjell ifht om noen skulle stjele henne, for det første lyder hun 'pus' bedre enn 'Roya', og for det andre, om noen skal omplassere/selge en stjålet hund, så tror jeg de vil bytte navn uansett så det skal være vanskeligere å finne igjen hunden. (og, jeg tror egentlig ingen hadde prøvd å stjele den her, de hadde hatt henne i kanskje 15 min, max, så hadde de funnet ut at det var best å ringe, tror jeg).

Men selvfølgelig, på små hunder, og andre populære raser, så kan det nok være lurt å ikke ha navnet på kanskje, men egentlig så ser jeg ikke hva det store aberet er, om noen vil stjele en hund og selge den, så tror jeg de bryr seg katten om hva den heter, de kan jo bare si at den ikke lyder navnet sitt noe bra..

Ang det med å sette seg fast i skogen, så kan jeg se problemet med sele, og evt langline/kobbel/flexibånd. Men halsbånd skal det vel litt til at de setter seg fast med, så lenge det er et som passer godt? Jeg ville aldri brukt helstrup på skogstur, da det kan være skummelt ifht kvelning, og halvstrup kan vel være skummelt det også(men er det jeg bruker), men et vanlig halsbånd som sitter fint og passelig stramt, skal litt til at de klarer å sette seg fast med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin har stukket av hjemmefra et par ganger pga mangelfull lukking av dører. Saken er at mine hunder har aldri halsbånd på inne, det funker ikke på pelshunder. Altså har han heller ikke noen ID i slike tilfeller. Begge gangene holdt han seg i nærheten av huset, men jeg vet ikke helt hva som hadde skjedd om det hadde vært liflige løpetispedufter i lufta. Heldigvis bor jeg på et så lite sted at sjansen er stor for at han treffer på noen som vet hvor han bor hvis han skulle ta seg en tur.

Men ID-brikker er altså ikke noe stort tema her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker til plasser man kan bestille slike tagger? Jeg tror jeg har et par hengende på gamle seler og sånt til gamle hunder, men ingen på det jeg bruker å ha på kahlo.

Har ingen linker akkurat her, men har sett det på de fleste dyrebutikker på nett at man kan kjøpe det der.

Men, det jeg skulle si, er at de har det som regel på dyrebutikken, noen steder graverer de mens du venter, andre steder må man vente noen dager. Prisen ligger vel på rundt en hundrings, iallefall det jeg har, et helt enkelt ett kun med telefonnummer. :)

Her kan man og bestille: http://dyreidentitet.no.119.bysant.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke id-brikke til noen av mine, ser ikke behovet..

Eldstemann ville aldri stukket av(Joda, jeg KAN vite at han aldri vil stikke av, jeg ville ikke fått den bikkja til å stikke av om jeg prøvde engang), og minstemann er usikker på mennesker, så han er umulig å fange inn uansett..

I tillegg så har jeg ofte ikke halsbånd på bikkjene løs, da de flere ganger har hengt beina sine fast i dem osv , og seler er hvertfall totalt fyfy i løs tilstand her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...