Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi som blir sunnere!


Mirai

Recommended Posts

Jeg har vært sånn passe flink i dag. Jeg har spist et lite kakestykke, ellers har måltidene vært sunne. Eneste er at jeg kanskje burde fått i meg flere måltider. Jeg er egentlig litt sulten nå, men det er vel ikke så lurt å spise såpass sent på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Created
  • Siste svar
Jeg har vært sånn passe flink i dag. Jeg har spist et lite kakestykke, ellers har måltidene vært sunne. Eneste er at jeg kanskje burde fått i meg flere måltider. Jeg er egentlig litt sulten nå, men det er vel ikke så lurt å spise såpass sent på kvelden?

At det ikke er lurt å spise så sent på kvelden er en myte. Hovedfokuset er å spise jevnt gjennom den tiden du er våken, for å holde forbrenningen oppe :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flink i dag. Ikke noe snop, men ble 1 glass brus. Ellers spist jevnt uttover dagen.

Skulle på sykkeltur, men noen har stjålet sykkelen min. Så da ble det en times gåtur.

Irriterende. Må få kjøpt meg en ny sykkel, slik at jeg kan fortsette treningen. Nå som jeg var så godt i gang. Er litt redd for å falle ut av den gode sirkelen, men det _skal_ jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er lurt å spise så sent på kvelden er en myte. Hovedfokuset er å spise jevnt gjennom den tiden du er våken, for å holde forbrenningen oppe :thumbs:

Å, så bra, kjedelig (og ubehagelig) å gå med skrikende mage hele kvelden :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du da? :banana:

Grønnsaker, belgfrukter (bønner og slikt), kjøtt, fisk og kylling, egg, ost, cottage cheese, rømme osv. Nøtter og jordbær/bringebær som snacks i ukedagene :thumbs: Lørdag er godtedag, men jeg blir mye fortere "mett" på sukker nå enn før. Sist lørdag orket jeg bare 2 rader Walter, og jeg pleier som regel å spise hele plata uten problemer :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å legge om kostholdet. Akutt vondt i vilja eller noe sånt. Og siden jeg sliter med glutenintoleranse og endel matallergi så er det liksom ikke så skrekkelig lett å finne enkle fristende frokoster og mellommåltid, spesielt ikke som i tillegg skal være sunne. Går mye youghurt uten musli i perioder, men det er jo ikke akkurat sunt. Så jeg satser på at mer mosjon vil gjøre jobben. Passer meg fint med valp i grunnen, for da kan jeg bygge opp kondisen min i takt med at bikkja utvikler seg. Jeg har alltid vært veldig glad i å gå, men det har begrensa seg veldig de siste åra pga. hundene. Men nuh er jeg i gang igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter er ikke veldig sunt nei, det inneholder faktisk ca. 100-200 kcal mer per 100 gram enn sjokolade..

Men man driter da i hvor mye KALORIER det er i noe?! Det er jo SUNNE kalorier. Godteri, kjeks, potetgull - usunt pga tilsetningsstoffer, farlige fettstoffer som dannes når stivelse stekes, kunstig sukker og konservasjonsmidler, lista kan forsette i all evighet.

Peanøtter er ikke SLANKEKOST (peanøtter er f.eks veldig flott å ha med seg på tur på fjellet fordi det er energi og gjør deg noenlunde mett).

SUNT = noe som ikke skader kroppen. Kalorier er noe kroppen TRENGER :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har vært flink i dag. Vil dere høre?

K:l 6.30: 30 min tur, frokost: knekkebrød med makrell, melk, vitaminer.

Kl: 10.00: Mellommåltid: frukt og et lite baguettbrød.

Kl: 12.00: Et lite baguettbrød til

Kl: 15.30: Middag: Fullkornpasta, kjøttdeig og tomatsaus

Kl: 17.00: 1 1/2 time tur i raskt tempo

Kl: 19.00: Spinning 45 min

Kl: 20.00: Litt nøtter, frukt og salte kjeks. Samt en kopp grønn te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man driter da i hvor mye KALORIER det er i noe?! Det er jo SUNNE kalorier. Godteri, kjeks, potetgull - usunt pga tilsetningsstoffer, farlige fettstoffer som dannes når stivelse stekes, kunstig sukker og konservasjonsmidler, lista kan forsette i all evighet.

Peanøtter er ikke SLANKEKOST (peanøtter er f.eks veldig flott å ha med seg på tur på fjellet fordi det er energi og gjør deg noenlunde mett).

SUNT = noe som ikke skader kroppen. Kalorier er noe kroppen TRENGER :)

Sorry, men når noen spør i en "vi blir sunnere" tråd om noe er sunt, så regner jeg med at de mener at de mener om det er fett eller ikke. Det er ikke videre sunnere å spise peanøtter enn sjokolade. I 100 gram peanøtter fra Maarud er det hele 52 gram fett - hele 9,4 gram mettet fett. Det fettet er usunt.

Ja, det er vel bare å klare å ha et bra forhold mellom hvor mange kalorier man bruker og hvor mange man putter i munnen?

Joda, men si at man da spiser 200 gram peanøtter. Det vil tilsi 1237 kcal. For å sammenligne så bør en normalvektig mann på 30 år ha ca. 2500 kcal om dagen - dersom han er svært fysisk aktiv. Det vil altså si at man spiser opp halvparten av anbefalt energimengde på 200 gram nøtter. Da har du ikke mye igjen til jevne måltider ellers..Det er det ikke sunt i min bok, hvertfall.

Forøvrig en veldig fin måte å lage en tråd folk har lyst til å engasjere seg i. Neste gang skal jeg huske å spørre en av dere om dere mener jeg har rett svar før jeg poster. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sunn er tydeligvis forskjellig oppfattet. Jeg har et syn på det å være sunn som det å spise matvarer uten skadelige stoffer for kroppen. Om jeg spiser for mye kalorier en dag får jeg slett ikke sammenbrudd og tror jeg har ødelagt hele livet mitt. For meg som prøver å gå OPP i vekt er det vel heller en fordel....

Å være sunn er å ha en velbalansert kropp som fungerer optimalt. Det får man ikke av å nekte seg kalorier (men heller ikke spise for mye, selvfølgelig). Synes det er overdrevent å si at peanøtter er usunt. Jeg vil tro det er forskjell på naturlige peanøtter og saltede (og behandlede?) maarud peanøtter, forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men wretch, du snakker kun utifra din situasjon. For en som er overvektig er peanutter usunt, period, fordi peanutter har et svært høyt innhold av fett (mettet og umettet), og det vil kunne hindre en eventuell vektnedgang, som igjen vil virke gunstig inn på helsen til personen. Mettet fett er heller ikke bra for kolesterol og lignende.

(EDITET litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig en veldig fin måte å lage en tråd folk har lyst til å engasjere seg i. Neste gang skal jeg huske å spørre en av dere om dere mener jeg har rett svar før jeg poster. :)

Så du er uenig i at det er en sammenheng mellom hvor mange kalorier man spiser, og hvor mange man bruker? Det var hvertfall mitt poeng, ikke at man skal kjøre innpå 3kg peanøtter hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sunn er tydeligvis forskjellig oppfattet. Jeg har et syn på det å være sunn som det å spise matvarer uten skadelige stoffer for kroppen. Om jeg spiser for mye kalorier en dag får jeg slett ikke sammenbrudd og tror jeg har ødelagt hele livet mitt. For meg som prøver å gå OPP i vekt er det vel heller en fordel....

Å være sunn er å ha en velbalansert kropp som fungerer optimalt. Det får man ikke av å nekte seg kalorier (men heller ikke spise for mye, selvfølgelig). Synes det er overdrevent å si at peanøtter er usunt. Jeg vil tro det er forskjell på naturlige peanøtter og saltede (og behandlede?) maarud peanøtter, forøvrig :)

Å være sunn er for meg å gi kroppen nok energi til at den holder jevnt gjennom hele dagen, holder et jevnt blodsukker og forbrenning, samt at alle celler og prosesser får de byggestoffene de trenger for å få kroppen til å fungere optimalt.

Den sunnheten oppnår man ikke ved å ta inn ekstremt næringstette råvarer som peanøtter. Så når noen da spør om det er sunt, så er mitt svar på det at det er det ikke. Det betyr jo ikke at man ikke kan skeie ut en gang i blant, og kose seg litt. Det er en grunn til at fedme-epidemien øker i omfang for hver dag som går, og det er at folk heller gjør unntak ved å være sunn en dag, enn å gjøre unntak ved å skeie ut en dag...

Melk er sunt, salat er sunt, rent kjøtt er sunt, kylling er sunt - peanøtter kan ikke defineres som sunt, nettopp pga næringsdeklarasjonen. (Og ifølge matvareguiden er ikke Maarud de verste - usaltede peanøtter har en nesten lik andel mettet fett).

Så du er uenig i at det er en sammenheng mellom hvor mange kalorier man spiser, og hvor mange man bruker? Det var hvertfall mitt poeng, ikke at man skal kjøre innpå 3kg peanøtter hver dag..

3 kilo peanøtter er vi vel begge enige om at er unødvendig - det ville gitt hele 18870 kcal - det vil si tilsvarende det anbefalte antallet kcal i løpet av en uke for en 30 år gammel mann som er svært aktiv..

Det vi er uenig om er vel punkt 1 - at antall kcal teller. 2 - tonen i tråden. Mitt hovedpoeng var egentlig at skal du forbrenne 100 gram peanøtter (usaltede eller saltede nesten det samme) så skal du gå med en intensitet på 80% av makspuls i ca. 1,5 time... Så det er klart, du kan godt putte det i deg - men da kan du ikke påberope deg å være sunn i det øyeblikket, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gode turer hver dag i det siste, og det vil jeg fortsette med. Merker at nakke og skuldre som jeg sliter litt med har veldig godt av det :) Jeg har oppdaget noe veldig godt. Knekkebrød med et lag avokado + aromat på, et lag sjampinjong i skiver + pepper og salat på toppen. Tror dette er ganske sunt, dog har jeg ikke sjekket næringsinnholdet. Lykke til videre alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å hive meg inn i peanøtt-diskusjonen, så er det i følge boka mi:

aCIMG0170.jpg

ikke SÅ usunt å spise peanøtter.. Men da er det neppe snakk om de fra Maarud, jeg tror man bør kjøpe de med skall..

Jeg siterer:

"Egenskaper og anvendelser:

Peanøtter er meget næringsrike, og konsentrasjonen av næringsstoffer er høyere enn i kjøtt og andre animalske produkter. I planteriket er det bare valnøtter og mandler som kan måle seg med peanøtter når det gjelder næringsinnhold.

Peanøtter har et mye høyere innhold av karbohydrater, dett, proteiner, vitamin B1, E-vitamin, niacin og folsyre enn kjøtt og egg. De overgår dem også når det gjelder mineraler som kalsium, magnesium og kalium. Og alt dette er uten kolesterol eller overflødig mettet fett.

Peanøtter er blant de matvarene som har mest konsentrert næringsinnhold. Selv om honning og olje har høyere innhold av karbohydrater og fett, erdet bare nøtter, og særlig peanøtter, som inneholder alle de viktigste næringsstoffene i en så høy konsentrasjon.

Det er derfor feilaktig å betrakte peanøtter kun som et tillegg til andre matvarer eller som snacks. Dersom man ikke tar hensyn til kalori-innholdet i peanøtter (567 kcal/100 g), og spiser dem i tilleg til annen mat, kan dette føre til overvekt. Å spise store mengder peanøtter på en gang og uten å tygge dem skikkelig, kan føre til magebesvær og fordøyelsesproblemer.

Mange som spiser peanøtter uten å ta hensyn til den høye konsentrasjonen av næringsstoffer, kan komme til å klage over at de er vanskelige å fordøye. Men hvis man spiser moderate mengder med peanøtter i stedet for, snarere enn i tillegg til annen mat, blir de godt tolererdt og tatt opp i kroppen."

Det står forøvrig også:

"Ved hjerteplager: Ettersom peanøtter er rike på essensielle fettsyrer anbefales de til hjertepasienter. Fettsydene er den viktigste energikilden for hjertecellene og bidrar dessuten til å senke kolestrolnivået. Dette fører til et bedre blodomløp i hjertets kransarterier.

Peanøtter har et lavt natriuminnhold og er rike på kalium. Dette beskytter mot høyt blodtrykk og forhindrer veskesamling i vev. Det forutsetter selvfølgelig at de er usaltede."

Uthevelsene er fra boka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor feilaktig å betrakte peanøtter kun som et tillegg til andre matvarer eller som snacks. Dersom man ikke tar hensyn til kalori-innholdet i peanøtter (567 kcal/100 g), og spiser dem i tilleg til annen mat, kan dette føre til overvekt.

Which was my original point. Greit nok, peanøtter har mer av andre næringsstoffer i seg enn sjokolade, men er veldig fett. Når 100 gram har nesten 600 kcal, selv når det er usaltet og "ubehandlet", så er ikke det en del av et sunt kosthold i min verden. 100 gram peanøtter har lite volum, tar liten plass i magen og gir dermed lite metthetsfølelse - samtidig inneholder det like mye kalorier som du skal ha i en litt utskeiende middag. H-melk også inneholder mye gode næringsstoffer for kroppen, uten at vi betegner det som direkte sunt likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Which was my original point. Greit nok, peanøtter har mer av andre næringsstoffer i seg enn sjokolade, men er veldig fett. Når 100 gram har nesten 600 kcal, selv når det er usaltet og "ubehandlet", så er ikke det en del av et sunt kosthold i min verden. 100 gram peanøtter har lite volum, tar liten plass i magen og gir dermed lite metthetsfølelse - samtidig inneholder det like mye kalorier som du skal ha i en litt utskeiende middag. H-melk også inneholder mye gode næringsstoffer for kroppen, uten at vi betegner det som direkte sunt likevel...

Et sunt kosthold består ikke bare i å kutte ut alt fett heller, gjør det vel?

Om fett i peanøtter står det:

Nesten halvparten av vekten består av fett og kan utvinnes som olje. Flerumettede, enumettede og mettede fettsyrer inngår i et gunstig forholds hvor andelen av mettede fettsyrer er lavest. Peanøtter inneholder en betydelig mengde linol- og linolensyre, essensielle umettede fettsyrer som kroppen selv ikke er i stand til å produsere, og som derfor må tilføres gjennom kosten. Fettsyrer spiller også en viktig rolle for både fannelse og fornyelse av hud og hjernevev. De har også my å si for immunforsvaret og hjertets stoffskifte, ettersom de er den viktigste energikilden for hjertemuskelen. På samme måte som hjernen framfor alt trenger glukose for å holde seg aktiv, forbrenner hjertet fettsyrer for å få energi til å slå.

Ifølge den samme boka står det forøvrig at peanøtter inneholder 49,2 g totalt med fett, hvorav 6,83 g er mettet fett. Så siterer jeg igjen:

Ved hjerteplager: Ettersom peanøtter er rike på essensielle fettsyrer anbefales de til hjertepasienter. Fettsyrene er den viktigste energikilden for hjertecellene og bidrar dessuten til å senke kolestrolnivået. Dette fører til et bedre blodomløp i hjertets kransarterier.

Men for all del, jeg spiser knapt peanøtter sjøl, jeg gir blanke i om andre gjør det - det blir bare litt søkt for min del å si at peanøtter er like usunt som sjokolade, om ikke værre, ene og alene basert på antall kcal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sunt kosthold består ikke bare i å kutte ut alt fett heller, gjør det vel?

Nei, noe fett bør man ha. Men det handler om den gyldne middelvei - å spise mat som består av 50% fett er sjeldent sunt i lengden...

Ifølge den samme boka står det forøvrig at peanøtter inneholder 49,2 g totalt med fett, hvorav 6,83 g er mettet fett.

Det varierer sikkert fra type til type peanøtter. Personlig har jeg ikke klart å google fram en eneste næringsdeklarasjon som oppgir mindre enn 8,5 gram mettet fett per 100 gram, og ikke mindre enn 35 gram fett totalt. Flesteparten ligger opp i mot 50 gram fett per 100 gram...

Så siterer jeg igjen:

Ved hjerteplager: Ettersom peanøtter er rike på essensielle fettsyrer anbefales de til hjertepasienter. Fettsyrene er den viktigste energikilden for hjertecellene og bidrar dessuten til å senke kolestrolnivået. Dette fører til et bedre blodomløp i hjertets kransarterier.

Igjen - jeg har ikke sagt at det ikke finnes enkelte gode sider ved peanøtter. Men nå var da dette engang en tråd som handlet om å bli sunnere - og matvarer som består av 50% fett, det er bare ikke sunt...

Men for all del, jeg spiser knapt peanøtter sjøl, jeg gir blanke i om andre gjør det - det blir bare litt søkt for min del å si at peanøtter er like usunt som sjokolade, om ikke værre, ene og alene basert på antall kcal..

Da er det søkt for deg. For meg er det ikke det. Og de aller fleste vil faktisk se fett og kalori-inntak som en relativt viktig del av det å bli sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...