Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi som blir sunnere!


Mirai

Recommended Posts

Takk, takk :P

Takk :D Streng og streng, siden jeg la om kostholdet for en måned siden har jeg egentlig ikke hatt lyst på godis heller. Trener masse og spiser jevnlig, og spiser alltid dessert etter middag (oppskåren frukt, bær og naturell yoghurt og sånt). Har mistet 95% av søtsuget - og resten har jeg tatt på viljestyrken. Jeg sier ikke at jeg aldri skal spise godis igjen, men jeg skal være inne i den nye kostholdsplanen en stund til før jeg unner meg en bit i ny og ne :P Har fått mye mer energi og overskudd - og mindre svingninger i humøret.

Så bra da :blink: Flink du er ;)

Men jeg lurer på en ting ang mellom måltider. Altså, hvis jeg bare har noe usunt der og da, er det da bedre å bare hoppe over å la det kanskje gå mange timer mellom 2måltider, eller er det bedre å spise noe usunt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Created
  • Siste svar
Så bra da :blink: Flink du er :D

Men jeg lurer på en ting ang mellom måltider. Altså, hvis jeg bare har noe usunt der og da, er det da bedre å bare hoppe over å la det kanskje gå mange timer mellom 2måltider, eller er det bedre å spise noe usunt da?

Takk, takk.

Litt begge deler, egentlig. Det er sunnere å spise jevnt enn å hoppe over måltider. MEN spiser du noe klassisk usunt (type sjokolade, potetgull) så stiger blodsukkeret ditt veldig fort, for så å falle til under nivået der du var før du spiste. Det medfører gjerne mer søtsug, humørsvingninger osv. Litt sånn opp som en bjørn, ned som en skinnfell nivå. Samt at du fort blir sulten igjen. Forbrenningsmessig er det bedre å spise ofte, så når du ikke har som mål å gå noe ned i vekt (?) så ville jeg nok heller spist noe usunt enn å vente flere timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk.

Litt begge deler, egentlig. Det er sunnere å spise jevnt enn å hoppe over måltider. MEN spiser du noe klassisk usunt (type sjokolade, potetgull) så stiger blodsukkeret ditt veldig fort, for så å falle til under nivået der du var før du spiste. Det medfører gjerne mer søtsug, humørsvingninger osv. Litt sånn opp som en bjørn, ned som en skinnfell nivå. Samt at du fort blir sulten igjen. Forbrenningsmessig er det bedre å spise ofte, så når du ikke har som mål å gå noe ned i vekt (?) så ville jeg nok heller spist noe usunt enn å vente flere timer :blink:

Ok, da ble jeg litt klokere :blink: Hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått litt ned i vekt også da :hyper:

Men nå trenger jeg hjelp, jeg skal lage forrett, hovedrett, dessert og bakverk, som inneholder:

• Vitaminer som er bra for huden = A, C og E

• Antioksidanter.

• Fisk(oljer)

• Frukt og grønnsaker

- Linfrø(omega 3-fettsyrer)

- Gulrøtter(vitamin a)

- Brokkoli(vitamin a)

- Nøtter (vitamin e)

Eller ting som er generelt brqa for huden :jump:

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe supergodt og lett å lage, for de som liker wok:

Scampiwok

Ingredienser:

500 g Scampi, rå

2 Løk

3 Hvitløkbåter

2 Røde chilier

2 Grønne paprikaer

4 Røde paprikaer

150 g Sukkererter

2 ss Nøytral olje (solsikke/ mais)

4 ss Soyasaus

Ris

Framgangsmåte:

Tin scampi hvis du kun får tak i frosne. Det anbefales å bruke rå scampi. Har du god tid, så mariner de gjerne litt først.

Rens scampi fri for skall og ta bort den sorte strengen som er på. Dette gjøres enkelt ved å gi scampien et lite snitt på toppen og skjær litt bakover.Ta deretter ut strengen.

Kok ris etter anvisning på pakken.

Skjær paprika i strimler. Skjær løken i skiver. Ta ut frøene av chilien og finhakk chili og hvitløk.

Stek dette i litt varm olje til løken er blank. Ha i strimlet paprika og rå scampi som stekes til de har skiftet farge, de skal bli litt oransje i fargen.

Tilsett sukkererter og soyasaus og la det bli gjennomvarmt.

Bruker du kokte scampi, tilsett dem da på slutten av steketiden så de blir akkurat gjennomvarme før retten serveres.

Server med ris, gjerne jasminris.

Tatt fra nett, ett eller annet sted. Sundt og godt!

Hvordan går det ellers med dere sunne? Her i huset vet vi ikke lengre hva det er... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har lyst på noe søtt:

Etterligner den greske desserten med naturelle youghurt og Akasiehonning med valnøtter.

En kopp Tine Naturelle Youghurt

En god dæsj med Akasiehonning på toppen

En dryss med kuttet valnøtter til slutt (kan droppes om allergi)

Tar så mye jeg vil etter smak ;) Finnes ikke en nydeligere dessert enn dette for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva kan jeg si? Jeg røyker ikke, jeg snuser ikke, jeg spiser sunne måltid og jeg trener, så min "last" på veien mot et sunnere liv er sjokolade ;) Har nå inngått en avtale om godtelov med min mor. Hun skal kjøpe meg noe jeg virkelig ønsker meg, hvis jeg klarer å ligge unna snopet frem til jul. Spørs hvordan dette går, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk.

Litt begge deler, egentlig. Det er sunnere å spise jevnt enn å hoppe over måltider. MEN spiser du noe klassisk usunt (type sjokolade, potetgull) så stiger blodsukkeret ditt veldig fort, for så å falle til under nivået der du var før du spiste. Det medfører gjerne mer søtsug, humørsvingninger osv. Litt sånn opp som en bjørn, ned som en skinnfell nivå. Samt at du fort blir sulten igjen. Forbrenningsmessig er det bedre å spise ofte, så når du ikke har som mål å gå noe ned i vekt (?) så ville jeg nok heller spist noe usunt enn å vente flere timer :P

At det er sunnere å spise ofte enn sjelden er en sannhet de lærde strides om. Det er like mange fordeler ved å spise få måltider pr dag, som å spise få og hyppige måltider.

Kroppen produserer et hormon som kalles ghrelin, som blandt annet fremmer konsentrasjonsevnen, læringsevnen og hukommelsen.

Periodisk faste øker også utskillelsen av catecholaminene adrenalin og noradrenalin, man får også økt insulinfølsomhet og bedre fettforbrenning.

De som vil kan lese litt om dette her:

http://www.nytimes.com/2006/12/10/magazine...7ff&ei=5090

Det er langt mer komfortabelt å spise slik i en stresset hverdag, hvor mye tid går bort til å lage og spise mat. Med en modell av dette som kalles intermittent fasting, spiser jeg to til tre måltider om dagen, og alle måltidene mellom klokken 16 og klokken 22-23.00.

Sultfølelsen gir seg to-tre dager inn i opplegget, og man føler seg kvikkere og mer skjerpet når kroppen vender seg til å gå på tom mage.

Om man vil ned i vekt så lar et slikt opplegg seg kombinere med kalori restriksjoner også helt uproblematisk. Jeg har flere ganger benyttet en slik variant sammen med en karbo restriktiv diett, og for meg fungerer det helt strålende.

Når det er sagt, så må man prøve seg frem. Å tvinge i seg frokost, fordi noen sier det er "det viktigste måltidet om dagen" er tullete. Noen responderer rett og slett ikke bra på mat like etter at man har stått opp.

Vektnedgang og vektoppgang handler til syvende og sist om å spise flere eller færre kalorier enn man forbruker.

Dermed er første skritt på veien å finne ut hvor mye man forbrenner. Det finnes et uttall kalkulatorer man kan benytte seg av for å få en pekepinn om hvor man ligger an.

Her er en:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Når man vet hvor mye man forbruker, kan man tilpasse næringsinntaket i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ble jeg litt klokere :P Hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått litt ned i vekt også da :P

Men nå trenger jeg hjelp, jeg skal lage forrett, hovedrett, dessert og bakverk, som inneholder:

• Vitaminer som er bra for huden = A, C og E

• Antioksidanter.

• Fisk(oljer)

• Frukt og grønnsaker

- Linfrø(omega 3-fettsyrer)

- Gulrøtter(vitamin a)

- Brokkoli(vitamin a)

- Nøtter (vitamin e)

Eller ting som er generelt brqa for huden :P

Noen tips?

Til dessert/bakverk kan det vel være bra med en nøttebunn med vaniljekrem (med egg, som vel inneholder vitamin a?), og masse frisk frukt og bær på toppen (physalis er veldig dekorativt). Enkelt, forholdsvis sunt og veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hvordan går det med dere? Er dere sunne forsatt? :P

*Ta opp tråden igjen*

Her trenes styrketrening 3 ganger i uken, colaen er byttet ut med cola zero og godteri er bare lov på lørdager og festlige lag. FRa å spise 1-2 måltider om dagen, spiser jeg nå 4-5. I tillegg får hundene mellom 1-3 timers tur hver dag og agilitytrening i ridehall(helvetes underlag) 2-3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenes styrketrening 3 ganger i uken, colaen er byttet ut med cola zero og godteri er bare lov på lørdager og festlige lag. FRa å spise 1-2 måltider om dagen, spiser jeg nå 4-5. I tillegg får hundene mellom 1-3 timers tur hver dag og agilitytrening i ridehall(helvetes underlag) 2-3 ganger i uken.

Oi, du er flink!

Jeg har vel bare feilet totalt :P Det er vanskelig å ha nok viljestyrke når stilken man bor sammen med har holdningen om at "ja, bare gjør det DU, jeg trenger jo ikke".

Det er jo veldig kjekt :rolleyes: Broren min også: det er ikke usunt med pizza, hamburere osv. for han.... Han er jo ikke tykk :P

Jeg går (vel og merke ikke frivillig) på en diett som hjelper meg. Jeg kan ikke spise hvitt mel, sukker, rødt kjøtt eller melkeprodukter. Da er det egentlig bare sunne ting igjen.

Jeg har fulgt denne dietten i litt over en uke (+ at jeg sluttet med snop litt før det). Har gått ned ca 2 kg til nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg ut av friskhuset. No more støttemedlem! :P Og ikveld skal vi bake julekaker. Serinkaker, kransekake stenger, sjakkruter. nammi! Hehe.

Nei, jeg føler meg relativt sunn. RØyker ikke, drikker ikke, spiser frokost og vanlige måltider med grovt, sunnt speltbrød (selvbakt), og jeg prøver å kose meg med alt jeg spiser og velger å spise usunne ting når jeg har lyst og godterier i helgene. Jeg prøver å la være å spise godteri i ukedagene, men tar heller 70% kakao sjokolade hvis jeg har behov.

Er ikke overvektig og er frisk. kanskje noen kilo for mye, men så lenge man trives og er komfortabel med seg selv er det det viktigste. Jeg syns det blir for mye pes å skal passe sånn på. Heller ha sunn fornuft, og ikke overdrive. Den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med!

Jeg begynner idag. Mindre godis, og mindre "p" mat. Poteter, pasta, pizza osv. skal det inntas mindre av.... Idag meldte jeg meg inn på S.A.T.S faktisk, så jeg er ett skritt nærmere en sunnere livsstil.

Målet mitt er å gå ned 2-3 kg og få mer overskudd :P

Tja, siden sist har jeg gått ned 2 kg og ingen av buksene mine passer lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

*dra opp tråden*

VIL du det, da? Er litt som med røyking tror jeg, veldig vanskelig å slutte om du ikke har en god grunn eller ønsker det ordentlig :P

Ellers som tips.. kjøp noe annen drikke du er glad i, f. eks noen ICA-butikker fører et merke som heter Vadsølille som har veldig mye forskjellige og spennende juice, lemonade osv. Ellers er det rett og slett å la være å ha det så innmari lett tilgjengelig. Prøv å kjøp en skikkelig god saft? Ikke bare ta med en halvannenliter brus når du er i butikken av gammel vane!

Eventuelt kan du kølke nedpå masse, masse vann og flytte opp magen på den måten :P

Vadsølille? :P

Hos pappa går det mye pizza, speltbrød, appelsinmarmelade, te, boksemat og saft... Men nå er jeg hos mamma, og har begynt å leve sunnere! :P

Mamma har en sånn treningsbok som jeg har skumlest. Der er det forskjellige treningsøvelser man kan gjøre hjemme uten treningsutstyr. Har som mål å velge én av øvelsene for hver kroppsdel hver dag. Har også beynt å jogge på fotballbanen under huset, og å gå med skistaver, det trener armene også. Jeg har begynt å spise mer fisk faktisk, det likte jeg ikke før. Spiste laks i går, og har laks i fryseren. Jeg stekte meg grove pannekaker i dag, og spiser makrell i tomat på brødskive noen ganger. Jeg har sluttet å drikke så mye melk, saft og juice, og drikker heller vann. Før likte jeg ikke vann, men det er jo godt! Jeg har det i en flaske fra G-sport, og den har jeg med meg når jeg sitter på datan og trener, det har ført til at jeg drikker mye mer enn før! :P I KK var det en oversikt over sunn mat, der lærte jeg endel. I morgen skal jeg kjøpe meg ny sykkel, da blir det nok artigere å sykle enn før :P Spiser også mye polarbrød hos mamma, havretypen altså. Med oksetunge. Har også spist "Hjertebrød", det er visst 100% grovt.

Edit: Jeg lurer på en ting... Er det sunnere med kunstig sukker enn "ordentlig" sukker? F. eks. Fun Light saft vs. Lerum solbærsirup :P Eller Extra tyggis vs. hubba bubba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri "likt" brød, det er nermest så jeg brekker meg av det så det sier vel litt. er det samme med knekkebrød, alt av frø osv. jeg er syltynn noe jeg ikke skjønner for jeg stapper i meg så mye usunt av godteri osv at det er ikke mulig. (har hørt at man som oftest får skikkelig godterisug om man ikke spiser regelmessig. det var en stund jeg var veldig flink og da hadde jeg rett og slett ikke lyst på men så skeia jeg ut med spisinga og da var det ikke mye sundt der i gården... nå har jeg begynt å tvinge i meg havregrøt om morgenen + mere regelmessige måltider. jeg har aldri likt brus så den saken err grei:P

er også mye på tur med Mike, (men merker at jeg ikke er helt på topp energimessig.... jeg har skeive hofter og har ett treningsprogram som jeg skal gjøre hver dag, det tar 1-2 timer. det har jeg vært veldig slapp slutten av skoleåret pga. det har vært så mye som har skjedd. så målene mine for ferien er: spise oftere og bedre, trene opplegget hver dag, fortsette å gå turer og sykle, kommer ikke til å slutte helt med godteri for det tror jeg bare vil tippe over men jeg skal minske på mengdene og generelt bar kose meg og lade opp til skolen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...