Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi som blir sunnere!


Mirai

Recommended Posts

I går spiste jeg Havrebrød med laks, drakk blåbærjuice, biffkjøtt med ris til middag, fullkornsblanding til frokost og Biola / melk som drikke ellers...

Og ikke minst spiste jeg litt sjokolade, potetgull, et glass brus til middagen og et drops :icon_confused:

Jeg tenker at de jevner hverandre ut til en 60/40 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Created
  • Siste svar

Vel jeg har jo tenkt i lang tid at jeg skal bli sunnere og tror jeg har blitt flinkere, spiser heller gulerøtter istedenfor potetgull og spiser oftere enn jeg gjorde før. Har veldig lyst til å melde meg inn i ett treningsstudio men så vet jeg absolutt ikke hvordan jeg skal få tid, eneste er at nå fremover har jeg tid til å trene før skolen en gang i uken iallefall men har på en måte heller lyst til å bruke disse timene på Turbo så vurderer å begynne å jogge før skolen disse dagene. Men jeg trener jo agility en gang i uken, lydighet en gang i uken, går lang tur med en venninne en gang i uken (3-4 timer) så er jo litt småaktiv da selv om det kunne vært bedre. Jeg prøver jo også å ha tid til en jobb innimellom her iallefall en gang i uken men når man slutter på skolen klokken fire nesten hver dag er det absolutt ikke det letteste å få til :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedenfor godteri, hva me å prøve all den frukten som finnes på butikkene nå om dagen? Meny har godt utvalg. Sharon frukt er kjempegodt! nesten som snop :icon_confused: Og galia melom er også supergodt. Deler den i to og spiser halve med skje :o Druer, de røde, er min favoritt :P Har ikke lyst på snop da. De sier at d å pusse tenna når du har lyst på godteri (og røyk for den del) gjør at du kanskje ikke har så lyst på likevel. hvem vil vel spise godteri rett etter at tenna har blitt pussa? men man kan ikke pusse tenna hele dagen da...hehe :P Gulerøtter med kesamdipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke kesam til dipp har jeg ikke tenkt over, men hallo, det må jo være så mye bedre enn rømme? Finnes jo omtrent ikke fett i den magre. Skal testes ut! Nå fikk jeg lyst på gulerøtter med dipp gitt :o

Du kommer til å bli så lei kesam :P

Nja, men jeg kjøper det bare når jeg har lyst på, jeg kjøper det ikke FORDI jeg skal bytte det ut med et annet mellommåltid, om du skjønner? :P Hvis jeg hadde gjort det, så hadde jeg nok blitt dritt lei ja!

Høh, skjeløyd i dag jeg, for dette innlegget skulle da virkelig ikke inn hit. Meen jeg kan jo si at jeg har vært flink og gått en time tur i ulendt terreng med krokodillen i dag, så det er kanskje håp om at jeg blir sprek jeg og. :P

Haha, folk ramler inn i tråden og bli ufrivillig spreke :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den første timen?

Ja, den første timen er veldig viktig. Skulle du ikke orke eller rekke å få i deg noe ordentlig mat da hjelper det mye å få i seg en banan eller et eple, også spise frokost en time senere. Med jevnt blodsukker og bedre forbrenning behøver du ikke å kutte så mye ned på andre områder heller :icon_confused:

Jeg spiste frokost i dag, det var riktignok restene av middagen fra i går, men det tells allikevel- gjør det ikke? Spagetti og kjøttsaus kan da ikke være sååå usunt på morgenen når det er greit på kvelden?. Spiser en pære, har drukket fun light i steden for brus.

Monica: Du er mye flinkere enn meg- 3 måltider om dagen er målet mitt, nå er jeg fornøyd fordi jeg klarer 2..

All frokost er bedre enn ingen frokost :o

Jeg prøver å spise 5-6 ganger om dagen for tiden (hver 3.time), og det er vanskelig å huske på/planlegge/gjennomføre ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIL du det, da? Er litt som med røyking tror jeg, veldig vanskelig å slutte om du ikke har en god grunn eller ønsker det ordentlig :o

Ellers som tips.. kjøp noe annen drikke du er glad i, f. eks noen ICA-butikker fører et merke som heter Vadsølille som har veldig mye forskjellige og spennende juice, lemonade osv. Ellers er det rett og slett å la være å ha det så innmari lett tilgjengelig. Prøv å kjøp en skikkelig god saft? Ikke bare ta med en halvannenliter brus når du er i butikken av gammel vane!

hehe - Jeg er ikke så sikker på om det er så innmari mye mer sunt med juice og saft enn det er med brus.. Det bare "høres" bedre ut, tror jeg :icon_confused:

Når det gjelder juice kontra brus, så har jeg selv byttet ut cola med ferskpresset juice (uten tilsatt sukker). Og ja, kallorimessig og sukkermessig er det vel omtrent hipp som happ, men juicen inneholder i det minste en del vitaminer og "sunne" ting i tillegg, så litt bedre vil jeg vel si det er...

Edit: jeg drikker ikke flere liter juice om dagen altså, men ett glass eller to i løpet av dagen.

Hvis målet er å gå ned i vekt ville jeg heller drukket lettbrus enn juice. Lettbrus inneholder lik null kcal mens 3 glass av de vanligste juicesortene tilsvarer et lite middagsmåltid i antall kilokalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har kjøpt seg ei svær bøtte med noe weight-gain greier (masse kalorier og proteiner som man blander ut i melk eller vann) men det smakte piss. Hadde ikke sjangs til å få ned ei halvlitersflaske.

Jeg vil bare bli flinkere til å spise oftere, og ikke grue meg til hvert måltid og bli skuffa over hvor lite jeg får i meg. Jeg har gått opp i vekt, så det må vel gå ann å krype opp noen kilo ekstra? Tenk om jeg hadde passet dongeribuksene mine igjen.. *drømme* Jeg vil kunne gå ut på tur med hundene om morgenen uten å føle at jeg blir å besvime og dø når jeg går opp en bakke.. Jeg vil føle meg FRISK!!

Er det sånn at alle her i tråden prøver gå gå NED i vekt? Hvorfor? Er sikker på dere alle er sunne flotte mennesker som ikke trenger å gå ned et gram! Og hvis dere absolutt må ned noen kilo; så gjør det på den riktige måten, og ikke bli besatt.. Det er like vanskelig å gå opp i vekt som det er å gå ned.. Om det ikke er vanskeligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den første timen er veldig viktig. Skulle du ikke orke eller rekke å få i deg noe ordentlig mat da hjelper det mye å få i seg en banan eller et eple, også spise frokost en time senere. Med jevnt blodsukker og bedre forbrenning behøver du ikke å kutte så mye ned på andre områder heller :o

Takk for fine tips :P

I dag har jeg ikke vært spesielt sunn, med både McDonaldsmeny og kake :icon_confused: Litt må man vel få skeie på en lørdag, men dette var kanskje litt for mye av det gode, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like vanskelig å gå opp i vekt som det er å gå ned.. Om det ikke er vanskeligere!

Veldig sant, særlig om man opprettholder samme jevne mosjonsprogram (f.eks lufte hunden + gå til og fra skole) som førte til en gjevn vekt FØR vekttapet.... Men her er det bare å stappe i seg alt det motsatte av slankerenes anbefalinger, hvitt brød, pasta og kjøtt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det ikke antall kilo og vekt som er viktig, men hvordan kroppen ser ut. Jeg vil heller ha "stramme hofter" istedet for litt sånn ålreite håndtak :o Syns det er finest når buksene sitter pent på, og ikke deler kroppen opp i flere deler. Så målet er å få det til å bli sånn igjen. Men det vil jo også føre til at jeg mister noen kg, i og med at jeg ikke trener regelmessig.

Siden det er lørdag har jeg skeiet ut med Peppes og Cola :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant, særlig om man opprettholder samme jevne mosjonsprogram (f.eks lufte hunden + gå til og fra skole) som førte til en gjevn vekt FØR vekttapet.... Men her er det bare å stappe i seg alt det motsatte av slankerenes anbefalinger, hvitt brød, pasta og kjøtt :icon_confused:

Jobber med det jeg også, og prøver å ha smør på alt som man kan ha smør på. Smør i spagetti, smør på brødskive som skal i ovnen, smør på panna og smør overalt igrunnen. Håper ikke smøret legger seg i årene mens jeg holder meg like tynn :rolleyes:

Det som er vanskelig, er å spise når man ikke klarer å spise selv om hele kroppen hyler etter næring. Jeg vet ikke om det er fordi kroppen slår seg av eller noe, men det føles helt umulig til tider å bare spise en halv brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det er vel det som utgjør forskjell på fet og usunn mat. :icon_confused: Litt krem og litt brød, litt smør og litt gulrot. Det er det som er så kjedelig, det tar TIIID. Jeg vil ikke se ut som et pinnedyr til evig tid, og 1 kg opp hver 2 måned - det er kjedelig.

(Har forøvrig også fått denne trege vektkurven sjekka hos lege (du dæven for noen tester jeg måtte igjennom) - men ingen ting ble funnet ut. Hrrr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg det er mye sant i.. Gresset er alltid grønnere på den andre siden :o

Jeg skulle hatt meg en legetime for lenge siden, men kommer meg aldri avgårde.. Hater å komme til legen og få beskjed om at "ok, du har merkelige blodverdier men ellers er det ikke'no gæli her!" og sitte der som et enda større spørsmålstegn enn da jeg kom. Men samtidig så føler jeg ikke at jeg klarer å få meg selv på rett kjør når det gjelder spisinga.. Jeg har jo prøvd lenge, men noen dager er bare så vanskelige! Jeg kjenner jo at jeg er sulten og at jeg virkelig trenger næring, men MATLYSTA er ikke der og når jeg prøver å spise får jeg bare i meg pittelitt også blir jeg sur på meg selv fordi jeg ikke klarer å spise mer enn det jeg gjør <_< (kontrollfreak som mister kontrollen er et lite pent syn...)

Smakte på weight-gain greia en gang til, og det var enklere nå.. Kanskje jeg får i meg litt av det hvis jeg holder for nesa og drikker for livet. :P Følte meg faktisk mett etterpå, så det må vel være noe i det.. Står på pakken at hvis man bruker den anbefalte dosen, så plusser man på 1800kalorier og masse proteiner. Det er vel bra.. Får prøve å få i meg det der om morgenen hvis jeg ikke får i meg noe annet kanskje? Kan jo være en liten begynnelse.

.. Noe annet som er vanskelig, er å finne ut HVA man skal spise! Noen ganger blir jeg helt rådvill, og kommer ikke på noenting som kunne falt i smak.. Men det er kanskje den matlysta igjen.. Ingenting FRISTER liksom! :icon_confused:

EDIT: Lurer på hvorfor ingenting frister lengre, når det var helt omvendt før. Fra 5-6 klassen og til jeg var ferdig på ungdomsskolen gikk jeg rundt og trodde jeg var feit. (jeg var 170høy og veide 65kg) Jeg tenkte på mat hele tiden, og fikk verdens dårligste samvittighet når jeg spiste noe. Etterhvert begynte jeg å "faste" mer og mer, og på det lengste gikk jeg en uke uten mat.. Men alikevel gikk jeg aldri noe særlig ned i vekt. Men så flyttet jeg hjemmefra, ramlet ned i et sort hull og lå syk i 2mnd og plutselig var jeg 47kg og klarte ikke å spise eller gjøre noenting.

Jeg er jo helt motsatt av hva jeg en gang var... Kan jeg ha en spiseforstyrrelse nå også? Det føles jo egentlig ikke sånn, for jeg VIL jo spise og jeg VIL jo legge på meg noen kilo.. Når jeg ser meg selv i speilet så tenker jeg ofte at jeg skulle hatt litt mer kjøtt og flesk på kroppen. For 4 år siden sto jeg og så meg i speilet og hatet det jeg så og ønsket at jeg hadde mye MINDRE flesk på kroppen.

Jeg vil være mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg det er mye sant i.. Gresset er alltid grønnere på den andre siden :P

Jeg skulle hatt meg en legetime for lenge siden, men kommer meg aldri avgårde.. Hater å komme til legen og få beskjed om at "ok, du har merkelige blodverdier men ellers er det ikke'no gæli her!" og sitte der som et enda større spørsmålstegn enn da jeg kom. Men samtidig så føler jeg ikke at jeg klarer å få meg selv på rett kjør når det gjelder spisinga.. Jeg har jo prøvd lenge, men noen dager er bare så vanskelige! Jeg kjenner jo at jeg er sulten og at jeg virkelig trenger næring, men MATLYSTA er ikke der og når jeg prøver å spise får jeg bare i meg pittelitt også blir jeg sur på meg selv fordi jeg ikke klarer å spise mer enn det jeg gjør <_< (kontrollfreak som mister kontrollen er et lite pent syn...)

Smakte på weight-gain greia en gang til, og det var enklere nå.. Kanskje jeg får i meg litt av det hvis jeg holder for nesa og drikker for livet. :P Følte meg faktisk mett etterpå, så det må vel være noe i det.. Står på pakken at hvis man bruker den anbefalte dosen, så plusser man på 1800kalorier og masse proteiner. Det er vel bra.. Får prøve å få i meg det der om morgenen hvis jeg ikke får i meg noe annet kanskje? Kan jo være en liten begynnelse.

.. Noe annet som er vanskelig, er å finne ut HVA man skal spise! Noen ganger blir jeg helt rådvill, og kommer ikke på noenting som kunne falt i smak.. Men det er kanskje den matlysta igjen.. Ingenting FRISTER liksom! ;)

EDIT: Lurer på hvorfor ingenting frister lengre, når det var helt omvendt før. Fra 5-6 klassen og til jeg var ferdig på ungdomsskolen gikk jeg rundt og trodde jeg var feit. (jeg var 170høy og veide 65kg) Jeg tenkte på mat hele tiden, og fikk verdens dårligste samvittighet når jeg spiste noe. Etterhvert begynte jeg å "faste" mer og mer, og på det lengste gikk jeg en uke uten mat.. Men alikevel gikk jeg aldri noe særlig ned i vekt. Men så flyttet jeg hjemmefra, ramlet ned i et sort hull og lå syk i 2mnd og plutselig var jeg 47kg og klarte ikke å spise eller gjøre noenting.

Jeg er jo helt motsatt av hva jeg en gang var... Kan jeg ha en spiseforstyrrelse nå også? Det føles jo egentlig ikke sånn, for jeg VIL jo spise og jeg VIL jo legge på meg noen kilo.. Når jeg ser meg selv i speilet så tenker jeg ofte at jeg skulle hatt litt mer kjøtt og flesk på kroppen. For 4 år siden sto jeg og så meg i speilet og hatet det jeg så og ønsket at jeg hadde mye MINDRE flesk på kroppen.

Jeg vil være mann?

Jeg blir litt trist av å lese innleggene dine jeg.... :lol: Man skal ikke gå rundt å føle det sånn... :)

Jeg tror, at enten man skal forsøke å gå opp eller ned i vekt, så er det viktig å spise forholdsvis sundt. Spiser man masse "skit" bare for å gå opp, blir man jo ikke særlig sund innvendig, og dårlig mat gir også lite energi.... Spiser man riktig og variert kost, har jeg tro på at man også føler seg bedre, at kroppen får de næringsstoffene den trenger, og at man får litt overskuddsenergi. Men manglende matlyst er jo selvfølgelig ett problem uansett...

Selv har jeg ett veldig avslappet forhold til kropp og vekt synes jeg.... Jeg er 161 høy og veier rundt 61-62 kg, og optimalt kunne jeg sikkert gått ned ett par kilo. Men mitt ønske er en veltrent kropp, 60 kg stram kropp er ikke så ille, men 60 kilo med "daukjøtt" er ikke så vakkert....

For sånn ca 15 år siden fikk jeg salmonella, og gikk ned 12 kg (jeg var lettere da enn nå) og endte på 42 kg... Jeg trenger vel ikke si at det ikke var noe vakkert syn...? Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, jeg skjønte at ett par kilo for mye er langt å foretrekke fremfor ett par kilo for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at "sånn er det og dermed basta" - men det kan jo ha noe med at man har blitt mer voksen nå og innser hva som er best for deg og kroppen din. Hva som gir deg mest glede og fordeler i hverdagen på en måte? Det er iallefall sånn jeg har det, er jo kontrollfreak selv og (noe jeg godt kunne vært foruten...=_=) og når vekta og kroppen er ute av balanse får jeg halvveis panikken.

Men jeg tror nok man har blitt mer voksen per i dag. Når man var yngre (ja selv for bare 1 år siden) hadde man enda masse ekle tenåringshormoner som raste rundt i kroppen og overstyrte fornuften. Samtidig som man kanskje har kommet seg enda lengre unna ekle opplevelser og klart å putte de unna. ^^

Iallefall er det flott om man får en god følelse av å ha ei vekt som er givende for både tankene inni deg og kroppen din fysisk. Da har man scoret med riktig ball og bør prøve å bygge på det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Lurer på hvorfor ingenting frister lengre, når det var helt omvendt før. Fra 5-6 klassen og til jeg var ferdig på ungdomsskolen gikk jeg rundt og trodde jeg var feit. (jeg var 170høy og veide 65kg) Jeg tenkte på mat hele tiden, og fikk verdens dårligste samvittighet når jeg spiste noe. Etterhvert begynte jeg å "faste" mer og mer, og på det lengste gikk jeg en uke uten mat.. Men alikevel gikk jeg aldri noe særlig ned i vekt. Men så flyttet jeg hjemmefra, ramlet ned i et sort hull og lå syk i 2mnd og plutselig var jeg 47kg og klarte ikke å spise eller gjøre noenting.

Jeg er jo helt motsatt av hva jeg en gang var... Kan jeg ha en spiseforstyrrelse nå også? Det føles jo egentlig ikke sånn, for jeg VIL jo spise og jeg VIL jo legge på meg noen kilo.. Når jeg ser meg selv i speilet så tenker jeg ofte at jeg skulle hatt litt mer kjøtt og flesk på kroppen. For 4 år siden sto jeg og så meg i speilet og hatet det jeg så og ønsket at jeg hadde mye MINDRE flesk på kroppen.

Jeg vil være mann?

Ja, du har en spiseforstyrrelse. Der du før tenkte på mat hele tiden og hadde dårlig samvittighet for alt du putta i deg, tenker du nå på mat hele tiden og har dårlig samvittighet for alt du IKKE putter i deg. Utgangspunktet er det samme - du tenker og bekymrer deg altfor mye om mat, og har rett og slett ikke noe naturlig forhold til dette med å spise.

Med fare for å bedrive psykoanalyse over nett, så er vel spiseforstyrrelser ofte bare et symptom på andre ting. Du skriver selv at du er kontrollfreak, hvilket er en typisk spiseforstyrrelse-greie - og ofte så kontrollerer de spisinga fordi at de ikke føler at de har kontroll på andre "større greier" (jeg mener ikke på noen måte at en spiseforstyrrelse ikke er en stor greie, altså). Jeg vet ikke hvordan livet ditt har vært, og jeg antar du ikke vil diskutere det i denne tråden heller, men kanskje du skal se på hva annet i livet ditt du ikke føler du har kontroll over, istedetfor dette med matinntak? Og heller prøve å slappe av med dette med spising, gi deg selv litt fri fra det, om du klarer? Men spiseforstyrrelser er en vanskelig ting å takle alene, så kanskje du burde få hjelp til det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å holde meg uten snop i 1 uke. Jeg lot meg få lov å spise i helgen. Jeg, JEG, hadde ikke lyst på snop :thumbs::banana: Så fort gikk det. Jeg spiste litt i helgen, men nå har jeg egentlig ikke noe kjempe behov for det. Dette gjelder også cola :banana:

Er yoghurt veldig usunt? Eller er det OK å spise det som mellom måltid? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg klarte å holde meg uten snop i 1 uke. Jeg lot meg få lov å spise i helgen. Jeg, JEG, hadde ikke lyst på snop :thumbs::banana: Så fort gikk det. Jeg spiste litt i helgen, men nå har jeg egentlig ikke noe kjempe behov for det. Dette gjelder også cola :banana:

Er yoghurt veldig usunt? Eller er det OK å spise det som mellom måltid? :banana:

Sant, det skal ikke mye til før man egentlig ikke har lyst på. Jeg pleier ikke å kjøpe godteri og da har jeg egentlig ikke så lyst på når jeg får heller. Potetgull er en annen sak...

yoghurt hadde vel vært ganske sundt hvis det ikke hadde vært for at det inneholder en del sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...