Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator


Recommended Posts

Renate: flott med bilde! Supert å se forskjell! :ahappy:

Og selv om hunden kan røyte dekkhår også, så tror jeg dette får holde som "bevis"/grunn til at jeg ikke kjøper furminator. Jeg mener; hvis hunden røyter, og man kammer den med vanlig kam (som tar okei med pels liksom), og kammen ikke tar med dekkhår, så betyr det at dekkhårene neppe sitter spesielt løst og at de da ikke skal av med det første. Min kam tar dekkhår hvis de sitter løst, så hvis kammen ikke tok dekkhår på denne hunden dagen du kammet den, var de jo ikke løse nok. Når da furminatoren tar dekkhår på samme hund samme dag, så mener jeg den tar for mye for MIN hund. Jeg vil jo beholde mest mulig av pelsen som IKKE skal av.. Så igjen: tusen takk for informative bilder! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar
Slik er det her og... jeg har hvite hår inne i sokkene mine jeg. Overalt, det er så det virvler hår opp fra han bare han reiser seg liksom.

Gleder til furminatoren min kommer, kjøpte fra ebay.

Har forresten betalt den, men ikke fått noen betalingskvitering... håper ikke jeg blir lurt. Men selgeren hadde jo 99% gode tilbakemeldinger eller hva det var.

Nå skulle jeg kjøpe på canis, men det går selvfølgelig ikke gjennom. *sukk*

Typisk når man endelig bestemte seg :ahappy:

Håper du får den, jeg tenker at jeg tar LITT også ser jeg om mine sorger minskes noe av den. Kjøper small så slipper den å ta for mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er litt forskjell på pelser? Kjøpte en i dag etter å ha testet den og en vanlig shedder (sånn rund sak som ser ut som en svetteskrape til hest), og konklusjonen var at furminator tar mer enn shedderen (heter den det tro?). Jeg fant ikke noe særlig med "skikkelig" dekkpels heller, men det kom med litt "unghund/dårlig dekkpels". Dog har jeg ikke funnet noe kuttet pels, kun hår med hårsekker, slike som uansett ligger og slenger på gulvet.

Akkurat nå som jeg syntes han begynte å få mer pels, så har han selvfølgelig begynt å røyte skikkelig. Så nå tror jeg bare at jeg skal rake av ham mest mulig å satse på at han får vinterpels i år også. Hårene detter jo av uansett, så jeg kan jo hjelpe de på veien :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Small er evig nok til My ihvertfall. Kunne sikkert kjøpt medium også, men jeg syns small funker veldig bra - ikke minst kommer jeg godt til OVERALT med den. Kan bruke den bak ørene, på lårene, i skjørtene, på ryggen, "imellom" lårene og kroppen og på fanene hun har bak alle fire beina.

Kan faktisk bruke den PÅ selve beina hennes også, og da løsner det masse korte, små hår! :ahappy: Minner om dalmatinerpels, bare ikke like stri.

Nei jeg er forelsket jeg.. Skal aldri ha en hund med pels i hus uten furminator igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at hunder mister/røyter ned pelsen i ett års alderen gjelder det alle raser, eller mest langhårsraser?

Min er snart ett år,har løpetid og er dalmis- regner med seriøs røyting etterhvert...

Tror det gjelder de fleste raser, har hørt det hos veldig mange forskjellige folk ihvertfall. "ja nå er det vel etårsrøytinga som er igang" sier de. :ahappy: Tror det har noe med at hundene vanligvis blir kjønnsmodne rundt den alderen. Da skjer det jo mye i kroppen, og det er vel "naturlig" med skifte av pels etter rundt et år.

På min egen rase kan man til og med se "store" fargeforandringer i pelsen etter den første røyteperioden (som skjer fra 7-14mnd alder hos de fleste) ... Hunder som tidligere var ganske mørke i pelsen kan bli lysere, og hunder som tidligere var lyse kan bli mørkere. Veldig interessant! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sånn er det her og, men den tar veldig LITE dekkpels! Og jeg tror de fleste hunder som har godt med pels røyter noe dekkhår også, så da er det jo ikke så rart at noen av de løsner de også.

Emma f.eks har jo BARE dekkpels og ingen underull - så hun slipper naturligvis bare dekkhår.

My slipper mest underull men også noe dekkpels, og det vises ikke i det hele tatt selv om hun har blitt "angrepet" av furminatoren hver dag siden jeg fikk den. Bikkja er fremdeles full av pels, men jeg merker KLART forskjell på mengdene med underull som løsner! Det blir mindre og mindre for hver dag som går.

Vel, det er greit at hunder røyter dekkpels også, men når furminatoren, på samme dag, med bare minutters mellomrom, tar ekstremt mye dekkpels, mens kammen ikke tar noen, så skurrer det i mitt hodet..(Og det er ikke kammen som er dårlig, den som ble brukt er min yndlingskam som er rågod på mine hunders pels)

I tillegg så har jeg ikke på en eneste børsting på kings 4leveår og kodas 2leveår noensinne klart å dra av SÅ mye dekkpels på en og samme børsting...

Nei, den dekkpelsen som ble røsket av her er absolutt ikke bare løs pels, den har tatt med seg pels som skulle være på bikkja..

Og for all del, sålenge man ikke er ute etter å absolutt holde bikkja i utstillingskondisjon så gjør det jo ikke så mye :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt den på min 7 mnd gamle lapphund, med vanlig børste kommer det varierende med underull med mye børsting, med furminatoren kommer det myyye underull med lite børsting :icon_cry: Var noen ytterst få dekkhår, men ikke mer enn hva som kan sitte igjen når jeg drar gjennom pelsen med våte hender feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ble jeg kjempeimponert. Pelsen bare ble dratt av på min nesten konstantrøytende hund... Men så oppdaget jeg at det ikke bare vare døpelsen som gikk. Pelsen ble "stiv" , akkurat som om den hadde blitt kuttet av og han ble usedvanlig tynnpelset på enkelte steder...

Så jeg stiller meg litt skeptisk foreløpig... Tror kanskje den egner seg best på hunder med underull og og mye pels. På en glatthåret gordon føltes den mest som ett avkledningsverktøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har vi fått vår i hus.

Nei, den tar ikke dekkhår. Etter min smak tar den FOR LITE dekkhår, men det er kanskje fordi jeg har Labrador og vil ha vekk alt, med en gang :wub: Den tar en hel HAUG med underull, på akkurat de stedene hvor jeg vet underulla til Luna ikke har fått kommet seg av godt nok. Den tok lite underull på rygg / mage (for der har jeg "nappet" til den store gullmedaljen siden hun var valp) - men den tok MASSE på steder hvor underulla per denne uka nesten har hengt ut som på et reinsdyr i røyteperioden. Mao : den tar ikke mer enn den skal.

Men jeg lurer nå på hvor mye pels den bikkja mi har jeg da... For uansett hvor mye jeg tok så var det alltid mer å gå på. Og da snakker vi ikke at jeg forventa furminatoren å gå gjennom pelsen uten ett hår festa, men at det faktisk ikke var noe forandring. Jeg dro den 27 gang gjennom pelsen på det ENE låret, og det kom nøyaktig like mye hår av HVER gang. Jeg tok enda litt mer og stoppa da jeg så det begynte å bli LITT minsking i pels. Labradorer er en evigvarende brønn av pels? Altså, det er ikke det at den kutter mer og mer til bikkja er naken heller, for hvis jeg napper lett i pelsen (eller bare stryker handa over ryggen) sitter jeg enda igjen med hår. Det er vel bare ensbetydende med at jeg ikke har tatt nok kanskje? Eller ramler pelsen til pelsen min av konstant?

Lunas pels var før ganske stiv, hard og "død" på lårene og på ryggområdet rett før halen. Etter 1 time med furminatoren er hun myk og glatt (og skinnende!) :wub: Perfekt! Anbefales 100% til alle Labradoreiere, selv de som driver med utstilling. Siden Luna er svart er det lett å se at hårene ikke er kuttet av, for mange hadde hårsekkene i seg og mange ser ut som sånne hår du sitter igjen med når du stryker over hunden på vanlig måte. Så på Labradorpels kutter den ikke, iallefall ikke nevneverdig om det skulle være noe.

Ahhhhhhhh! Og Anniken&Rottas råd om å kjøpe small var kjempelurt, for jeg kom til i ansiktet, på potene og overalt. :lol:

Ja, også ett bilde da. 2 lår og 1 rygg + litt annet. Sammenpressed i en forplastkopp og så tatt ut derfra :)

44800dae.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har vi fått vår i hus.

*klippklipp*

Menneh... Jeg har så vidt prøvd furminator selv, og basert på det i tillegg til bildet du la ut, syns jeg liksom ikke at furminatoren tar så innmari mye mer enn en vanlig karde, jeg? Det eneste er at du ikke trenger å nappe hårene av børsten så ofte, men ellers liksom? Jeg veit ikke helt om jeg gidder å betale 350 kroner for å slippe og ta hårene ut av karden, liksom. Så rik er jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh... Jeg har så vidt prøvd furminator selv, og basert på det i tillegg til bildet du la ut, syns jeg liksom ikke at furminatoren tar så innmari mye mer enn en vanlig karde, jeg? Det eneste er at du ikke trenger å nappe hårene av børsten så ofte, men ellers liksom? Jeg veit ikke helt om jeg gidder å betale 350 kroner for å slippe og ta hårene ut av karden, liksom. Så rik er jeg faktisk ikke.

I mine øyne tar den ikke like mye, men mer "på en gang" - og korter ned tiden man bruker med en vanlig karde. På min hund iallefall :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne tar den ikke like mye, men mer "på en gang" - og korter ned tiden man bruker med en vanlig karde. På min hund iallefall :icon_confused:

Samme her, har shedder, vanlig karde og schäferkarde, samt en eller anne merkelig kam, og jeg synes furminatoren tar mer hår på kjappere tid enn de andre. Supert for sånne som meg som ikke er sååå glad i pelsarbeid;) Ja takk til selvrensende pels, og ja takk til noe som tar løspelsen kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min er på vei i posten. Regner med å få den i morgen eller til mandag. Men jeg lurer på om den KUN skal brukes i røytetiden eller om man kan bruke den utenom også? Vil jo ikke gjøre bikkja "pels" løs nå som vinteren lusker rundt, hvis furminatoren graver av all underulllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh... Jeg har så vidt prøvd furminator selv, og basert på det i tillegg til bildet du la ut, syns jeg liksom ikke at furminatoren tar så innmari mye mer enn en vanlig karde, jeg? Det eneste er at du ikke trenger å nappe hårene av børsten så ofte, men ellers liksom? Jeg veit ikke helt om jeg gidder å betale 350 kroner for å slippe og ta hårene ut av karden, liksom. Så rik er jeg faktisk ikke.

Det bildet var KUN lårene. Ikke engang nedover fotene :whistle:

I tillegg presset jeg pelsen sammen for at den skulle få plass nedi der.

Fikk av 5 til sånne dotter den dagen. I løpet av de siste dagene har jeg tatt enda litt mer. Og hun røyter knapt mer! :) HERLIG HERLIG HERLIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fått vår furminator. Og hofsen som har røyta konstant det siste halve året er nå selvfølgelig ferdig med røyteperioden sin.

Kjennes litt rart ut at jeg nå gleder meg bittelitt til hun begynner røytinga igjen slik at jeg kan få testet furminatoren. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt inn FURminator jeg også.. Så da får jeg teste den hjemme på dalmisen før jeg nok kommer til å ta de inn på klinikken.

Høres ut som Lola P var fornøyd på dalmispels.. hvilken str har du?

Jeg har medium. Passet fint, tror large ville blitt litt stor.

Synd jeg ikke fikk den før da, for den verste røytisen er over, men den tok da et glass med pels.

Men, det er et men.... jeg visste jo godt at den er beregnet på underull, og det tar den jo og (jeg visste faktisk ikke at Casper hadde det). Men den tar jo egentlig ikke "problemhårene", de som stikker seg inn overalt.

Men igjen, det kan også være fordi den værste røytingsen er over.

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola, jeg er helt enig, for lite dekkpels som tas av furminatoren! Selv om det var kjempedeilig å få unna de små svevende hårene, det skal sies.... Nå er det bare de stikkende hårene som setter seg ordentlig fast og kiler seg imellom overalt som er igjen. Men jeg fant ett triks for å få av flere sånne dekkhår! Hvis du holder FURminatoren litt mer... hva skal jeg si, nesten "på skrå mot dra retningen" - så får du med flere hår! Jeg dro den i starten veeeldig parallellt med kroppen, altså at håndtaket lå nesten ned mot pelsen. Hvis du løfter håndtaket og skaper i en 60graders vinkel mellom håndtaket og hundepelsen skal det i min verden ta mer dekkpels. Kan jo hende jeg bare var heldig, men worth a try. Labradorpels er jo litt lengre enn dalmispels og, så det kan jo ha noe med det og å gjøre.

Bare et glass? Holy moly da er det lite underull på dalmisen og mye dekkhår! Har jo sett på bildene at det var mye røyt (på linje med her i huset), glad det er mye underull her i gården :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ebay selges det nye furminator medium til halvparten av prisen Canis tar. :P Vurder selv å kjøpe en slik ,men litt usikker på om den vil funger på den typen pels hunden har..

Om du har kjøpt vil jeg prøve på mine!! :(:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Furminator i dag, og den fungerte kjempebra på min dsg. Bare testet den ut i dag, og endelig er det en 'børste' som får dratt av alt av løse korte hår. Ingen annen børste jeg har prøvd tidligere har klart dette. (og beste jeg har brukt er vel vanlig gummistrigle beregnet til hest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola, jeg er helt enig, for lite dekkpels som tas av furminatoren! Selv om det var kjempedeilig å få unna de små svevende hårene, det skal sies.... Nå er det bare de stikkende hårene som setter seg ordentlig fast og kiler seg imellom overalt som er igjen. Men jeg fant ett triks for å få av flere sånne dekkhår! Hvis du holder FURminatoren litt mer... hva skal jeg si, nesten "på skrå mot dra retningen" - så får du med flere hår! Jeg dro den i starten veeeldig parallellt med kroppen, altså at håndtaket lå nesten ned mot pelsen. Hvis du løfter håndtaket og skaper i en 60graders vinkel mellom håndtaket og hundepelsen skal det i min verden ta mer dekkpels. Kan jo hende jeg bare var heldig, men worth a try. Labradorpels er jo litt lengre enn dalmispels og, så det kan jo ha noe med det og å gjøre.

Bare et glass? Holy moly da er det lite underull på dalmisen og mye dekkhår! Har jo sett på bildene at det var mye røyt (på linje med her i huset), glad det er mye underull her i gården ;)

Etter det jeg har skjønt har egentlig dalmatineren ikke underull i det hele tatt, men alt er vel relativt, litt har de tydeligvis. Men bare nok til å fylle et glass :whistle:

Takk for tipset, skal prøve det jeg, hadde vært veldig fint å bli kvitt dekkhår. Visste jo at den var beregnet på underull da jeg kjøpte den, men jeg kunne liksom ikke forestille meg at den ikke tok annen pels og da :(

Røyten hans er bare dekkhår, og det er f*** meg overalt altså! Grrr ha ha

Verste er jo at jeg har blitt vandt med det da, så alle som kommer på besøk kan vel bli litt sjokkert noen ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min i dag og synes den funket bra.

Eneste er at Toya fikk mye flass på rompa, andre som har opplevd det ?

Synes ikke den klippet pelsen noe særlig, prøvde den på fjone pelsen ved lårene til Toya og der tok den ingen ting ( noe jeg gjerne skulle ønske den gjorde ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...