Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator


Recommended Posts

Den tar MYE mer enn den karden. Og etter et par omganger med Furminatoren, så har hybelkaninbestanden blitt redusert drastisk. Det synes faktisk ikke på gulvet at jeg har to hunder i røyteperioden her.

Furminatoren er eneste børste hittil som begge mine nyter å bli børstet med faktisk. Selv Nirm som hater børster kunne sitte å glippe med øynene da han ble børsta, og Vida komme og dytter seg inntil børsten (eneste annet pelsstellet hu har likt hittil er støvsuging...). Jeg har ikke sett noe kutting av pels eller noe. Prøvde å kutte papir med den i går da, en det gikk ikke. Men om man børster mye og hardt på et sted, får man sikket av mer enn det man hadde planer om. Jeg legger ikke noe kraft bak børstetakene med den.

Så jeg er helfrelst.

For å "reklamere" litt for Canis. Jeg bestilte et BOT dekken i morges som var midlertidig utsolgt, og det ble sendt idag faktisk.... Så de får ting inn fortløpende tydeligvis.

Ja kanskje det er påtide å gjøre noe slik at støvsuger'n ikke blir så mett og hybelkaninene blir færre.

Medium er mer enn bra nok størrelse til schäfer eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Da har jeg endelig fått prøvd vidunderet. Min første tanke er at den er veldig god å jobbe med, men jeg har lyst til å "ta i" litt med den, mer enn det er anbefalt på pakken. Men, for meg som har nappe-rase, så syns jeg ikke den tar noe mer enn de underullsknivene jeg har fra før - den er bare mye bedre å holde i. Skulle gjerne sett dere med pelsraser prøve en av de vanlige underullsknivene mine og sett hva dere syns om dem, og hvordan de hadde påvirket pelsen til hundene deres - som sammenligning liksom. :P

Foreløpig så ser jeg ikke at den kutter noe særlig heller - den den kommer nok til å bli brukt litt her som avveksling på de vanlige knivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått prøvd vidunderet. Min første tanke er at den er veldig god å jobbe med, men jeg har lyst til å "ta i" litt med den, mer enn det er anbefalt på pakken. Men, for meg som har nappe-rase, så syns jeg ikke den tar noe mer enn de underullsknivene jeg har fra før - den er bare mye bedre å holde i. Skulle gjerne sett dere med pelsraser prøve en av de vanlige underullsknivene mine og sett hva dere syns om dem, og hvordan de hadde påvirket pelsen til hundene deres - som sammenligning liksom. :P

Foreløpig så ser jeg ikke at den kutter noe særlig heller - den den kommer nok til å bli brukt litt her som avveksling på de vanlige knivene.

Hvordan ser de underullsknivene dine ut? Ble nysgjerrig her nå. Kan du ikke slenge ut noen bilder? :P

Jeg har forresten en helt enkel metallkam med "kammer" på begge sider hvorav den ene siden er "tettere" enn den andre. Den tar underull den også, men det som er med furminatoren, er jo at det går UTROLIG mye raskere med den! Skulle jeg brukt den simple metallkammen måtte jeg nok brukt en dag på å få av så mye ull som jeg gjør med furminatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser de underullsknivene dine ut? Ble nysgjerrig her nå. Kan du ikke slenge ut noen bilder? :P

Bilder skal bli:

De fire jeg har - den gule og den sorte er spesialbestilt fra danmark (rett på meg om jeg bommer på landet igjen linkr!) De to andre er kjøpt henholdsvis i dyrebutikk i norge og sverige. Tror man finner dem sånn ca over alt:

3024256005_21059af0cb.jpg

Closeup:

3025085926_26d41a798a.jpg

3024256337_099f0d96ca.jpg

Forskjellen på disse og furminatoren er måten man holder den på. Furminatoren holder man jo "ned" i pelsen som en vanlig børste/rake. Mens disse bruker man nesten helt flatt mot hundens pels. Altså - flatt - og bruker den MED pelsens vokseretning. Formulering er skrekkelig oppskrytt ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått prøvd vidunderet. Min første tanke er at den er veldig god å jobbe med, men jeg har lyst til å "ta i" litt med den, mer enn det er anbefalt på pakken. Men, for meg som har nappe-rase, så syns jeg ikke den tar noe mer enn de underullsknivene jeg har fra før - den er bare mye bedre å holde i. Skulle gjerne sett dere med pelsraser prøve en av de vanlige underullsknivene mine og sett hva dere syns om dem, og hvordan de hadde påvirket pelsen til hundene deres - som sammenligning liksom. :x

Foreløpig så ser jeg ikke at den kutter noe særlig heller - den den kommer nok til å bli brukt litt her som avveksling på de vanlige knivene.

Du må gjerne prøve på beistet mitt, men han vil heller leke enn å bli børsta som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsten er nå prøvd på to border collies, og funket mye bedre på dem enn min, enn så hårløse golden. :P

Du får sende PM hvis du er såpass missfornøyd at du vil selge den, jeg finner den ikke til "passelig" pris, alle er jo utsolgt! *ler* Med aussie i hus så tror jeg en sånnen kan være kjekt å ha. Selv om man har en lite pelset aussie :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den litt mer på bikkjene(Vel, min eldste, jeg risikerer ikke pelsen til minsten) og resultatet er fryktelig synlig..

Her er et bilde av to hårdotter, hvorav den til venstre er tatt med furminatoren, og den til høyre med en vanlig kam...(ugg, la dem litt for nært kanskje, men jeg håper dere ser forskjellen):

20081114kamerabilda0006bo1.jpg

w640.png

(Beklager dårlig bildekvalitet, men jeg er ikke blitt ordentlig kjent med kameraet mitt og det er grenser for hvor mye tid jeg gidder bruke på å ta bilder av hårdotter :ahappy: )

Hvis man da sammenligner dem er den tatt med furminator full av sorte lange hår(Ergo bikkjas dekkpels som gjerne skal bli på hunden), mens den tatt med kam kun består av grå, død underull..

Så ja, etter å ha prøvd den mer på bikkja får jeg fortsatt samme resultat, den kutter(evt river i to/sliter ut??) pels den ikke skal ta...

Den kutter ikke som en saks, altså rett av mange hårstrå av gangen, ergo lager den ikke hakk el.lignende som er synlige i pelsen, men det blir vel fort synlig om man børster og børster og bikkja tilslutt mangler både underull og dekkpels :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den litt mer på bikkjene(Vel, min eldste, jeg risikerer ikke pelsen til minsten) og resultatet er fryktelig synlig..

Her er et bilde av to hårdotter, hvorav den til venstre er tatt med furminatoren, og den til høyre med en vanlig kam...(ugg, la dem litt for nært kanskje, men jeg håper dere ser forskjellen):

20081114kamerabilda0006bo1.jpg

w640.png

(Beklager dårlig bildekvalitet, men jeg er ikke blitt ordentlig kjent med kameraet mitt og det er grenser for hvor mye tid jeg gidder bruke på å ta bilder av hårdotter :ahappy: )

Hvis man da sammenligner dem er den tatt med furminator full av sorte lange hår(Ergo bikkjas dekkpels som gjerne skal bli på hunden), mens den tatt med kam kun består av grå, død underull..

Så ja, etter å ha prøvd den mer på bikkja får jeg fortsatt samme resultat, den kutter(evt river i to/sliter ut??) pels den ikke skal ta...

Den kutter ikke som en saks, altså rett av mange hårstrå av gangen, ergo lager den ikke hakk el.lignende som er synlige i pelsen, men det blir vel fort synlig om man børster og børster og bikkja tilslutt mangler både underull og dekkpels :ahappy:

Jepp, sånn er det her og, men den tar veldig LITE dekkpels! Og jeg tror de fleste hunder som har godt med pels røyter noe dekkhår også, så da er det jo ikke så rart at noen av de løsner de også.

Emma f.eks har jo BARE dekkpels og ingen underull - så hun slipper naturligvis bare dekkhår.

My slipper mest underull men også noe dekkpels, og det vises ikke i det hele tatt selv om hun har blitt "angrepet" av furminatoren hver dag siden jeg fikk den. Bikkja er fremdeles full av pels, men jeg merker KLART forskjell på mengdene med underull som løsner! Det blir mindre og mindre for hver dag som går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det der var ordentlig lærerikt egentlig. Fint å faktisk SE forskjellen.

Men ; jeg tenker.

Luna røyter jo. Ikke bare de små krøllehåra - men også sorte rette hår. Altså dekkhårene. Disse faller av bare hun rister på seg, og "napper jeg" (ikke med makt men tar fingrene og drar gjennom pelsen) så sitter jeg igjen med en god dusk hår. Da må jo FURminatoren være perfekt for slik pels, sant? Siden den tar begge deler? De sorte dekkhåra SKAL jo av, tydeligvis, siden Luna faktisk røyter dem?

I tillegg; hvordan er det skadelig om man tar for mye? At bikkja "fryser" litt mer? Jeg vil nødig gå løs på pelsen akkurat NÅ, som det er meldt -8 grader her i nord. Vil denne fjerningen føre til mer røyt (som at du fjerner ett onde, men påfører ett nytt?).

Jeg er helt n00b på dette med hundebørster så... ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe frysing på My selv om hun har mistet mye pels i det siste, men så har vel hun "litt" mer pels enn Luna da :ahappy:

Men jeg blir å fortsette å bruke furminatoren på henne til hun er ferdig med røytinga. Om hun blir naken-aussie: so be it! Forhåpentligvis får hun jo ny pels igjen etter denne første, værste røytinga.

Hunder bruker å miste mye pels når de begynner å nærme seg et år. De kaller det "et-års-røytingen" ... Ofte kan det ta lang tid før de kommer opp i pels etter den røytinga, men når det er gjort så bruker pelskvaliteten å ha forandret seg litt. Er spent på hvordan My sin pels blir etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1års røyting sier du? Kan den kanskje begynne ved 7 1/2 mnd? :ahappy: Ahhhkkk, måtte alt bare ha samlet seg sammen og falt av i dette øyeblikk. For Luna røyter som et UVÆR nå. Jeg tuller ikke når jeg sier at hun rister seg og hårene flyr rundt. Jeg kan finne sorte hår MELLOM tennene mine og tar jeg av meg klærne (selv trusa) ligger det røytehår der. Støvsuger trappa 2 gang om dagen. Wræææ. *insert smiley med åpen munn som løper rundt i sirkler med veivende armer som river i hår*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1års røyting sier du? Kan den kanskje begynne ved 7 1/2 mnd? :ahappy: Ahhhkkk, måtte alt bare ha samlet seg sammen og falt av i dette øyeblikk. For Luna røyter som et UVÆR nå. Jeg tuller ikke når jeg sier at hun rister seg og hårene flyr rundt. Jeg kan finne sorte hår MELLOM tennene mine og tar jeg av meg klærne (selv trusa) ligger det røytehår der. Støvsuger trappa 2 gang om dagen. Wræææ. *insert smiley med åpen munn som løper rundt i sirkler med veivende armer som river i hår*

Slik er det her og... jeg har hvite hår inne i sokkene mine jeg. Overalt, det er så det virvler hår opp fra han bare han reiser seg liksom.

Gleder til furminatoren min kommer, kjøpte fra ebay.

Har forresten betalt den, men ikke fått noen betalingskvitering... håper ikke jeg blir lurt. Men selgeren hadde jo 99% gode tilbakemeldinger eller hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1års røyting sier du? Kan den kanskje begynne ved 7 1/2 mnd? :ahappy: Ahhhkkk, måtte alt bare ha samlet seg sammen og falt av i dette øyeblikk. For Luna røyter som et UVÆR nå. Jeg tuller ikke når jeg sier at hun rister seg og hårene flyr rundt. Jeg kan finne sorte hår MELLOM tennene mine og tar jeg av meg klærne (selv trusa) ligger det røytehår der. Støvsuger trappa 2 gang om dagen. Wræææ. *insert smiley med åpen munn som løper rundt i sirkler med veivende armer som river i hår*

Det er jo høst og røytetid for de fleste hunder (spesielt tisper?) nå, så er jo ikke så rart hun røyter. My begynte forresten å røyte i 7mnds alderen hun også, så det er antagelig helt normalt. :hyper: Har dessuten hørt en del skrekkhistorier om labradoren og røyting også, så er sikkert vanlig for rasen i seg selv å røyte mye... Akkurat som med aussien.

*nå ble jeg inspirert og går ut en tur med hundene og tar en omgang med furminatoren i hagen etterpå*

Halvparten av My ligger igjen i skogen nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har rett. Men skrekkhistoriene pleier jo vanligvis ikke å være sann...sant? Den om Labrador og røyt skal jaggu få lov til å gå i "the book of painful truths".

Jaja. Jul er pengetid, får vel bare kjøpe den billigste og ta bittelitt. gnnnh. nnh. Ble motivert til å gå ut og ta masse snø i pelsen og rufse den godt inn og håpe at noen hår faller av :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...