Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

Oppstillingsbilde av Vixen, 5 måneder gammel. Noen innspill? :)

Hun står jo kjempefint, bare liten baby enda! Men skal jeg pirke, liker jeg at de ikke titter rett opp, men ser mer rett framover, eventuelt pittelitt ned om de trenger å stramme ryggen. Når de titter så mye opp, kan det gjøre fronten dårligere, skuldrene får en annen plassering og de kan se dårlig vinklet ut, rett og slett. Dumt å lage feil på en ellers pen hund!

Ble ganske fornøyd med oppstillingen dette bildet, men vil gjerne ha noen andre øyner til å se på det også :wub:

Jeg liker bilder som er tatt litt "mot skuldra", for å få litt av hundens bredde og front, ikke bare en lang kropp - slik som dette. Men nå ser det ut som om hun buer på midten - jeg hadde forventet at bakparten ble stående litt mer fra fotografen, snur hun seg litt bakover? Det er noe som skurrer litt, vet ikke om jeg helt identifiserer det. Men for all del, nå er jeg på pirkestadie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar
Jeg liker bilder som er tatt litt "mot skuldra", for å få litt av hundens bredde og front, ikke bare en lang kropp - slik som dette. Men nå ser det ut som om hun buer på midten - jeg hadde forventet at bakparten ble stående litt mer fra fotografen, snur hun seg litt bakover? Det er noe som skurrer litt, vet ikke om jeg helt identifiserer det. Men for all del, nå er jeg på pirkestadie!

Vel noen tar bilder av lange kropper, som belgere tar bilder av lange tunger :wub:

Men ja, mitt store problem er at hun buer kroppen når jeg selv prøver å ta bilde av henne. Dvs, bena er plassert der dem skal, men i det jeg går i front så svaier hun kroppen sin utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel noen tar bilder av lange kropper, som belgere tar bilder av lange tunger :wub:

Men ja, mitt store problem er at hun buer kroppen når jeg selv prøver å ta bilde av henne. Dvs, bena er plassert der dem skal, men i det jeg går i front så svaier hun kroppen sin utover.

Jeg skrev klønete og du misforsto - jeg mente at dette bildet var et eksempel på "knipse mot skuldra", og ikke bare en lang front - det er et bilde som gir meg mer pga vinkelen!

Men hvis hun ikke gjør det foran dommeren, er det jo bare å få noen andre til å knipse, så har du ingen problem lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ganske fornøyd med oppstillingen dette bildet, men vil gjerne ha noen andre øyner til å se på det også :wub:

SG1L5479.jpg

Nydelig bilde altså - men hvor ble det av halen? Og det er Talli det er bilde av ikke sant? (Synes jeg er blitt flink til å se forskjell mellom dem på bilder, men det er dog lettere å se forskjell på dem i "real life"!)

Sukk.. så vakre de er, særlig de lette vevre slanke kelpiene med sånt intenst blikk! (Får jeg kelpie, så må jeg passe meg at jeg ikke bare blir sittende å glo.. både kelpie og basenji liksom, kommer å bli vill i øya jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev klønete og du misforsto - jeg mente at dette bildet var et eksempel på "knipse mot skuldra", og ikke bare en lang front - det er et bilde som gir meg mer pga vinkelen!

Men hvis hun ikke gjør det foran dommeren, er det jo bare å få noen andre til å knipse, så har du ingen problem lenger :)

Ah, da skjønnte jeg :)

Nei hun gjør ikke det forann dommeren. Hun bare prøver komme "nær" meg uten å være ulydig *rare hunden*

Nydelig bilde altså - men hvor ble det av halen? Og det er Talli det er bilde av ikke sant? (Synes jeg er blitt flink til å se forskjell mellom dem på bilder, men det er dog lettere å se forskjell på dem i "real life"!)

Joda, det er Talli. Og halen er der den hører hjemme :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står i "Klikkertrening for utstillingshunden" av Karen Pryor; ha ett kriterie av gangen. I starten kan du klikke for paralelle bakbein, så paralelle forbein, så at bakbeina er i rett vinkel, forbeina i rett vinkel, halen rett, ørene rett, og så kan du slå sammen de forskjellige før du klikker. Når hunden kan alt hver for seg kan du sette to og to sammen osv. Til slutt er alt perfekt :)

Så ikke denne før nå jeg! men takk for tips! det er vel stort sett det jeg gjør nå, men med en gang jeg flytter litt på meg for å se om beina bak står parallelt, så flytter hun seg. Det er også veldig vanskelig å få henne til å stå riktig! Alltid bare det ene bakbeinet som står riktig. har prøvd å flytte på oss litt slik at hun stiller seg opp på nytt, men da skjer bare det samme. Har også prøvd å "lokke" henne med godbit rett foran nesa for at hun skal strekke seg litt fremover slik at hun står riktig, men dette fungerer ikke i det hele tatt... Men vi får bare fortsette å øve masse! en dag kan hun det ut og inn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne før nå jeg! men takk for tips! det er vel stort sett det jeg gjør nå, men med en gang jeg flytter litt på meg for å se om beina bak står parallelt, så flytter hun seg. Det er også veldig vanskelig å få henne til å stå riktig! Alltid bare det ene bakbeinet som står riktig. har prøvd å flytte på oss litt slik at hun stiller seg opp på nytt, men da skjer bare det samme. Har også prøvd å "lokke" henne med godbit rett foran nesa for at hun skal strekke seg litt fremover slik at hun står riktig, men dette fungerer ikke i det hele tatt... Men vi får bare fortsette å øve masse! en dag kan hun det ut og inn :wub:

En hunds utholdenhet på å stå i ro til tross for at du beveger deg er noe som er lurt å trene inn, men i mellomtiden kan det være greit å bruke et speil som hjelpemiddel - så ser du hvordan hunden står sett fra dommers perspektiv, det som ser riktig ut for deg kan gi litt steil skulder eller dårlig overlinje for en som ser hunden på avstand og i annen høyde. Så tren foran et speil eller vindu som gir gjenskinn - eller om du er helt proff, få noen til å filme deg, og vær kritisk til deg selv etterpå.

Handling kan være en kunst, men det er veldig morsomt å stå i ringen og vite at en gjør en god jobb med å vise hunden til sin fordel, at en hjelper dommeren i å se hvordan hunden er (det er lettere å bedømme en hund som står pent og rolig, enn en som sitter og makker og hopper og klør og tar understellsvasken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei! Kan jeg få kritikk på Kenzos trav?

Skal jeg kanskje la han få strekke seg litt mer i travet og hvordan syns dere jeg har hodet hans, ser det ut som om at jeg kveler han? ^^

3957229956_8767a1fcae.jpg

Jeg ville absolutt latt ham gå på løsere bånd så han fikk strekke seg mer naturlig ned og fram, da tror jeg han får et mer avslappet og effektivt trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I dag tok jeg et oppstillings bilde av mamma sin kortklipte Cocker spaniel som har forferdelige bakbeinsvinkler til info :D Men jeg syns bilde ble veldig bra fordi om. Hun stod ganske fint med vinklene bak, eller man får det ihvertfall ikke så godt frem på bildet. Man ser gjerne at den bakfoten som er lengst vekke fra kamera detter litt innover. Det heter vell at de er trang bak? Jeg likte også vinkelen bildet ble tatt fra :D Kommentarer?

4160601851_df023fe987_b.jpg

Også har jeg tatt dette av Blondie for en tid tilbake. Her er bilde mer fra siden, det liker jeg ikke like godt. Men på en papillon med mye pels vil jeg ikke si at det har så mye å si om det er litt skrått forfra eller helt rett fra siden. Kommentarer her og?

4022419199_cdc40cb92f_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bildet var veldig fint eksponert syns jeg. Kunne kanskje brukt piiittelitt mer kontrast mellom lys og skygge, og skarpet det opp en liten smule ekstra hvis man skal være pirkete. :D

Det andre bildet er fint mtp på skarphet og kontraster, men jeg syns det ser ut som det blir litt for "gult", som om hvitbalansen ikke er heelt riktig. Halen på hunden er også ganske utbrent, og det ødelegger litt av inntrykket siden resten av bildet er såppass bra eksponert. Bildet gir en overskyet-dag-følelse, men plutselig ser man den halen som lyser pga utbrenthet og det virker nesten som om sola lyser på den eller noe. Og det ser litt feil ut.

Men dette er jo bare ting som kommer ann på BILDEteknikken din, ikke oppstillingen på hundene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah, ja :P Det gjør nok det. Jeg har nettopp fått nytt objektiv :D Skryte Skryte :D Så det øverste bildet er tatt med f/1.8. Derfor mye av hunden er uskarp. Jeg har økt kontrastene litt, men jeg ville ikke gjøre det for mye så hunden mistet alle detaljene i pelsen da hun er svart. Hvitbalansen på bilde nr 2 er VELDIG feil xD Hvitbalansen på kameraet er satt på skygge for å få mye varmere farger, i tillegg har jeg nok redigert fargen mer. Jeg har også lagt merke til denne ekle utbrente halen, men det måtte til for ellers ble ansiktet så fryktelig mørkt. Jeg kunne pirket redigeringen ved å kun redigere lyset i ansiktet, men så mye gidder jeg ikke xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har lyst til å gi meg litt kritikk..

DSC_4171.JPG

Synes han har bakbena litt langt bak her, men synes ellers at han står bra.

DSC_0040.JPG

Han står litt trangt med bakbena etter min smak.

DSC_0092.JPG

Her er han i det hele tatt strukket :)

De to nederste er hentet fra Sigerdriva.no. Virker som om de beste utstillingsbildene ligger på maskina uten skjerm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondie: Nå kan ikke jeg så mye om oppstilling av cocker og papillon, men, cockeren kunne kanskje hatt bakbeina en smule lenger bak, for å få strukket seg litt mer i ryggen, evt lent seg litt mer fram på frambeina. Men ellers kjempefint bilde, veldig fint uttrykk på henne! :ahappy: Når det gjelder Blondie, så kunne hun kanskje ligget et ørlite grann mer fram, slik at frambeina var rettere, men det er så lite at det nesten ikke har noe å si, i forhold til oppstillingen synes jeg hun sto veldig fint. :getlost:

Her er noen bilder av Lundii..

Først ved 13-14 ukers alder(vet det er tatt litt nedenfra, brukte selvutløser på kameraet):

CIMG1783.jpg

17,5 uker:

Lundii3kopi.png

Lundii4kopi.png

Kommentarer på oppstillingsteknikk, tips, råd, utviklingen hennes? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun stiller seg fint jeg! Det nederste bildet syns jeg var best, da hadde hun hodet mere frem og var litt mere på bakbena ser det ut som. Har ikke så mye mere å si, da jeg vet rent lite om oppstilling på Etnahund! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun stiller seg fint jeg! Det nederste bildet syns jeg var best, da hadde hun hodet mere frem og var litt mere på bakbena ser det ut som. Har ikke så mye mere å si, da jeg vet rent lite om oppstilling på Etnahund! :flowers:

Takk! :) Hun kunne nok vært litt mer på frambeina tror jeg, uansett, for hun er relativt(veldig i mine øyne) steil i overarmen for tiden. Men takk for tips! Må prøve å få hodet litt mer ned etterhvert, men enn så lenge må jeg holde godbiten litt opp for at hun skal stå stille og ikke prøve å løpe fram for å ta den. :wub:

Vet rimelig lite om oppstilling på etnahund selv, jeg, så alle tips taes imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DENNE tråden, ja - den hadde jeg jo glemt...

Mine umiddelbare tanker:

Cockeren - en spesiell rase da de jo står ekstremt fremoverlent (over frambena) på utstilling. Men som en hvilkensomhelst annen hunderase står hun jo helt greit. Men albuene står litt vendt utover, og det er jo mulig at hun faktisk HAR relativt dårlig skuldervinkel/steile ovrarmer - og da KAN hun ikke stå i bedre balanse av seg selv...

Papillonen - lener seg bakover på frambena og det gjør at det ser ut som om hun har litt svake mellomhender fram.

(Men det synes jeg papilloner nærmest alltid gjør - så kanskje de skal være slik??)

Mudi - for langt strekt ut på første bildet, veldig fin balanse på det midterste bildet, litt for mye strekk på bakbena på det nederste. Se på vinkelen på hasen i forhold til bakken. Hasene skal stå helt loddrett mot bakken (stort sett).

Etnavalpen - står jo fint, da. Men på det øverste bildet står hun nok i bedre balanse med det bakbenet hun har stilt opp selv (loddrett mot bakken).

Forskjellen på de to nederste bildene er vel eg. bare hodet. JEG liker bedre en mykere overgang fra nakke til rygg - og liker derfor bildet i midten. Da lener hun seg litt fremover - fremfor halsen rett opp fra ryggen..

Men MatheaN er jo et "myndemenneske" selv, så hun vet kanske bedre..

Men vær forsiktig med å "bare strekke" henne - det er sjelden en hund blir noe særlig bedre enn konstruksjonen tillater - bare ved kunstig oppstilling...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Susanne!

Om hun stiller seg helt selv, står hun med bakbeina innunder seg eller beina til alle kanter, så alle disse bildene har jeg flyttet på beina hennes. Det første bildet er tatt med selvutløser, derfor hånden ligger på bakbeinet, jeg har nettopp flyttet det før bildet ble knipset. (å få en valp til å stå fint i løpet av 10 sekunder er ikke alltid like lett!) :wub:

Jeg skal prøve meg litt fram tror jeg, kanskje det hjelper på overarm/skulder/måten hun legger vekten på dersom jeg får henne mer loddrett i bakbeina også? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondie: Nå kan ikke jeg så mye om oppstilling av cocker og papillon, men, cockeren kunne kanskje hatt bakbeina en smule lenger bak, for å få strukket seg litt mer i ryggen, evt lent seg litt mer fram på frambeina. Men ellers kjempefint bilde, veldig fint uttrykk på henne! :flowers: Når det gjelder Blondie, så kunne hun kanskje ligget et ørlite grann mer fram, slik at frambeina var rettere, men det er så lite at det nesten ikke har noe å si, i forhold til oppstillingen synes jeg hun sto veldig fint. :wub:

Takk for svar :) Slik som cockeren egentlig skal stå er beina strukket lengre bak ja :) Så du har nok rett der. Hun har mye plager med skjelettet osv så det er litt vanskelig å få henne til å stå slik jeg vil, men jeg skal prøve en gang jeg har varmet henne godt opp :) Da kan jeg gjerne stå og holde hodet og halen hennes også slik som de egentlig skal stilles opp.

DENNE tråden, ja - den hadde jeg jo glemt...

Mine umiddelbare tanker:

Cockeren - en spesiell rase da de jo står ekstremt fremoverlent (over frambena) på utstilling. Men som en hvilkensomhelst annen hunderase står hun jo helt greit. Men albuene står litt vendt utover, og det er jo mulig at hun faktisk HAR relativt dårlig skuldervinkel/steile ovrarmer - og da KAN hun ikke stå i bedre balanse av seg selv...

Papillonen - lener seg bakover på frambena og det gjør at det ser ut som om hun har litt svake mellomhender fram.

(Men det synes jeg papilloner nærmest alltid gjør - så kanskje de skal være slik??)

Susanne

Takk for svar :D

Jeg har aldri lagt merke til om hun har steil overarm eller dårlig skuldervinkel, men jeg er enig at hun står litt vendt utover med albuen :P Det kan jo godt være hun har det. Det er også vanskelig å få de til å stå strekt ut alene, som oftest holder jo de hodet opp og frem for at de skal strekke seg.

Jeg syns også hun lener seg litt frem på frambeina. Jeg ser også mange som ser slik ut, men jeg vet ikke om det har noe med at de har lang pels på beina som får det til å se ut som de har svake mellomhender framme? :S Eller er jeg helt på jordet nå med teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowisclee: Lundii vokser nok ganske rett opp akkurat nå. En etnahund skal uansett være nokså moderat vinklet foran, så når hun får vokst seg ferdig og satt seg litt, blir hun sikkert bra. Jeg liker i hvert fall det generelle formatet på henne, en etnahund får ikke bli for lang, synes jeg. Er nok enig i at halsisettingen ser best ut på det første bildet fra utstillingen. Nå er det jo vanskelig å dømme ut fra bilder, men hun ser langt fra ut til å bli noen stor tispe, så det lover jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowisclee: Lundii vokser nok ganske rett opp akkurat nå. En etnahund skal uansett være nokså moderat vinklet foran, så når hun får vokst seg ferdig og satt seg litt, blir hun sikkert bra. Jeg liker i hvert fall det generelle formatet på henne, en etnahund får ikke bli for lang, synes jeg. Er nok enig i at halsisettingen ser best ut på det første bildet fra utstillingen. Nå er det jo vanskelig å dømme ut fra bilder, men hun ser langt fra ut til å bli noen stor tispe, så det lover jo bra!

Ja, jeg så på tegningen på rasestandarden hos NKK, på det bildet så overarmen rimelig steil ut, egentlig. De har generelt sett veldig lite bryst? Eller?

Ja, jeg tror hun blir fin-fin, jeg! Hun blir nok ikke så stor, nå har hun jo fryktelig lange bein i forhold til resten da. Skikkelig fjortis! :wub: Men hun blir nok litt større overall, hun er jo bare 4,5 mnd. :flowers: (hun kan forsåvidt godt få lov til å vokse seg litt til fram til romjulsutstillingen da.) :)

Tusen takk for tips, råd og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...