Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

Som naturlig oppstilling av setter ville jeg ikke pirket. Om man skulle stilt den opp ville jeg dratt bakbenet lengst vekk litt lenger bak for å få 90 grader :wub:

vil det si at bena skulle stått paralelt? eller? Ikke helt inne på dette med vinkler og sånn, men kjekt med kommentarer og innspill da jeg vurderer å melde oss på utstilling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar
vil det si at bena skulle stått paralelt? eller? Ikke helt inne på dette med vinkler og sånn, men kjekt med kommentarer og innspill da jeg vurderer å melde oss på utstilling:)

De skal vel i utgangspunktet i 90 grader begge 2, men har sett mange som tar det ene beinet enda lenger bak (du må ikke spørre meg hvorfor), men man skal jo i utgangspunktet se vinklene :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort i fra at det nederste bildet er veldig dårlig - hvilken måte å stille henne opp på er best? Eller, stille opp blir vel feil å si. Jeg fristiller henne på begge bildene, men har problemer med å få henne til å stå bra. Enten står hun greit med frambeina, også lener hun seg på det ene bakbeinet mens hun strekker det andre lengre bak (noen ganger litt for langt bak), som på det første bildet. Eller så har hun en tendens til å stå litt understilt om hun står med bakbeina parallelt, som på bilde to.

Hvis jeg skal stille henne, er det viktig at hun ser så bra ut som mulig (vi må jo prøve å dekke over de feilene hun har, selv om det er en umulig oppgave :blink:), og jeg syns på en måte hun ser mer harmonisk ut på det første bildet?

IMGP7742.jpg

CIMG1822.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort i fra at det nederste bildet er veldig dårlig - hvilken måte å stille henne opp på er best? Eller, stille opp blir vel feil å si. Jeg fristiller henne på begge bildene, men har problemer med å få henne til å stå bra. Enten står hun greit med frambeina, også lener hun seg på det ene bakbeinet mens hun strekker det andre lengre bak (noen ganger litt for langt bak), som på det første bildet. Eller så har hun en tendens til å stå litt understilt om hun står med bakbeina parallelt, som på bilde to.

Hvis jeg skal stille henne, er det viktig at hun ser så bra ut som mulig (vi må jo prøve å dekke over de feilene hun har, selv om det er en umulig oppgave :wub:), og jeg syns på en måte hun ser mer harmonisk ut på det første bildet?

IMGP7742.jpg

CIMG1822.jpg

Så lenge beinet nærmest dommeren er nærmest mulig 90 ville jeg blåst i det andre. Hun liker antakelig å støtte seg, og da er det greit å la henne ha det ene litt lenger under seg, slik at hun står støtt. Enig med at det øverste er finest, men syntes generelt fristilte retrievere som stiller seg mest mulig selv er penest :blink:

edit: liker også godt uttr. på det øverste :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort i fra at det nederste bildet er veldig dårlig - hvilken måte å stille henne opp på er best? Eller, stille opp blir vel feil å si. Jeg fristiller henne på begge bildene, men har problemer med å få henne til å stå bra. Enten står hun greit med frambeina, også lener hun seg på det ene bakbeinet mens hun strekker det andre lengre bak (noen ganger litt for langt bak), som på det første bildet. Eller så har hun en tendens til å stå litt understilt om hun står med bakbeina parallelt, som på bilde to.

Hvis jeg skal stille henne, er det viktig at hun ser så bra ut som mulig (vi må jo prøve å dekke over de feilene hun har, selv om det er en umulig oppgave :blink:), og jeg syns på en måte hun ser mer harmonisk ut på det første bildet?

(OT: hun ser så trist ut med hengehale, merkelig hvor vant man blir med freaky-hale greie, hehe)

Hun ser best ut på bilde 1, men then again er det jo en helt annen fotomulighet og blitz (eller hva du nå har brukt på det andre) gjør jo INGEN noen tjenester på bilder. Kan jo hende hun ser vel så bra ut i den stillinga, men at vi ikke ser det pga vinkel og/eller bildekvaliteten.

Jeg liker også fristill, så lenge de viser seg fra sin beste side er parallelle føtter noe tull og fjas :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: Jeg liker bilde 1 best, på bilde to virker hun understilt og framtung.

Det en skal være forsiktig med under fristilling er at ikke hunden blir stående og titte for langt opp - det kan gi endringer i både rygglinje og overarm/front, og ikke i positiv retning. En hund som strekker nakke/hode for høyt opp kan få det som virker som framskutt skulder/steil overarm. Så pass på å stå så langt fra hunden at den kan se på deg med hodet mer framover. Det er bedre på bilde 1 enn 2, men på bilde 1 skulle jeg likevel gjerne sett litt mer rettere reisning i nakken (som får fram forbrystet, og gir en bedre skulder), og hodet litt mer tittende framover.

Shilamon: Det skal være nitti grader i bakbeinsvinkelen, hasepartiet skal gå ned i cirka nitti grader fra knevinkelen. På bildet du la inn har hunden mer enn nitti grader på det nærmeste beinet og mindre enn nitti på det andre bakbeinet. Konsekvensen er at hunden virker dårlig vinklet. På det nærmeste beinet blir det så langt bak at den drar ut knevinkelen ("hoftebuen"), så det ser ut som den er rakere enn den egentlig er. Mens på det andre beinet virker det også som om hunden har dårligere vinkler enn den har, siden de ikke utnyttes optimalt.

Roxana: Det er skrevet bøker om den kunsten... Hehe, men forsøk på et kort, skriftlig kurs.

Det er hovedsakelig to måter å stille hund på. Enten fristiller du, eller du "stacker".

Å fristille er som du ser på noen av bildene her, hvor eier står et stykke fra hunden, og tilsynelatende bare holder i lenka. Dette er trent på hjemme - både det at hunden skal stå i ro uten at eier holder hunden rolig, at hunden står med beina plassert riktig, og at hunden står med riktig attitude. Dette kan trenes inn enten via stacking (som jeg forklarer under) eller ved å belønne hunden når den tilfeldigvis steller seg riktig. Du kan trene hunden ved å "styre" den ved hjelp av godbiter - lokk den til å flytte seg slik du ønsker, og belønn i det den står riktig. Start med lave krav - at du belønner når et eller to bein står slik du vil, og avanserer etter hvert som hunden mestrer mer. Etter hvert vil hunden lettere stille seg korrekt, fordi den forstår hva som gir belønning. Altså, få hunden til å stå foran deg. Hvis du vil ha litt mer bakbeinsvinkler fram, får du hunden til å ta et skritt mot deg kun med frambeina. Går du for fort fram, vil den også ta et skritt med bakbeina, og du er kanskje like langt. Så dette er tålmodighetsarbeid og pirking, du må få til små bevegelser i justeringsarbeidet. En velkonstruert hund steller seg lettere korrekt enn en hund med litt knappe vinkler og en anelse framskutt skulder.

Jeg synes det er altfor pirkete og tungtvint for min del, jeg liker å kombinere stacking og fristilling - både når jeg trener og når jeg stiller.

Stacking er rett og slett å stable på plass hunden, flytte på beina slik de skal være. Hunden er individ, og det vil variere hvor mye de aksepterer av flytting og "klåing". På noen hunder må du begynne med å flytte ett bein, og belønne godt for at du får lov til det. Etter hvert kan du flytte på alle fire beina, og steller de der du vil ha de. Belønn hunden for å stå i posisjon, gjenta uendelig mange ganger så hunden får en forståelse for at det er riktig posisjon. Dermed vil hunden gjerne lettere og mer naturlig stille seg slik. Kombiner dette med at du går fra hunden etter å ha stilt den i riktig posisjon - den skal bli stående uten å flytte på beina, slik at du kan stå to meter foran hunden. Som i all annen trening må en gjerne ta det gradvis, både hvor langt unna du kan gå og hvor lenge du kan stå der.

Når hunden står fristilt, er det viktig at den får den riktige attituden - at den strammer seg opp og ser i riktig retning, kanskje logrer, etc - det er også ting en må lære inn. Sørg for at du er morsom, snakk med hunden, triks med godbiten, bruk pipedyr, gjør det du må for at hunden skal stå riktig uten at du hjelper til. Belønn når den står stramt, når den titter riktig, når den gjør det du vil. Men gjør det hjemme, det er dårlig sportsånd å styre for mye i ringen så en forstyrrer og ødelegger for andre.

Hunder er forskjellige - noen trenger at du står bak den med en godbit ti cm foran snuta som den kan fokusere på for å stramme seg og stå rolig, andre kan stå som dronninger i ti minutter uten å miste gnisten. Noen skyter ryggen i været om de blir tatt på, og slapper av om de får stå slik de selv vil.

Men det som ser enkelt og minimalt ut i ringen er ofte trent mye på hjemme. Både at hunden steller beina i sine fire respektive hjørner, og at du med minimale håndsignaler kan få hunden til å korrige høyre bakbein eller venstre frambein - og det ene beinet alene.

Tren og belønn, prøv deg fram, bruk gjerne speil etc. for å se hvordan hunden ser ut fra de kantene du ikke ser (og høydeperspektivet gjør at ting ser annerledes ut rett fra siden enn ovenfra og forfra), og finn ut hva som fungerer best for din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Luna står veldig bra, litt vanskelig å se potene hennes pga. gresset. Få frambena hennes paralelle(jeg ville hatt den hiterste labben bittelitt lenger fram) så ser det egentlig veldig greit ut, syns jeg hvertfall. Flott hund, flott reisning og flott hale :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lh3.ggpht.com/_CLNtJmGExPI/SeoHv3IZ...20/DSC_7927.JPG

Han står litt feil med bankbenet og lener seg ikke riktig på høyre framben (halt og infeksjon i kroppen) Men noe annet som kunne blitt pilt på ?

Det er en smakssak, men min spontane følelse er at jeg gjerne skulle sett pittelitt mer av uttrykket til hunden - nå blir det mye øre og lite hode. Det er viktig å se profilen, men om du kunne stått 20 cm til høyre, så hun tittet pittelitt mer mot dommerbordet? Så får en mer av hode og uttrykk.

Det forutsetter selvfølgelig at hun har et hode uten store, skjemmende feil en vil gjemme bort :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smakssak, men min spontane følelse er at jeg gjerne skulle sett pittelitt mer av uttrykket til hunden - nå blir det mye øre og lite hode. Det er viktig å se profilen, men om du kunne stått 20 cm til høyre, så hun tittet pittelitt mer mot dommerbordet? Så får en mer av hode og uttrykk.

Det forutsetter selvfølgelig at hun har et hode uten store, skjemmende feil en vil gjemme bort :wub:

Ja altså, først så vil jeg jo tro det er fint å fremvise at han er en gutt :wub:

Men ja okey, hørtes ganske bra ut det. :wub: Vi er egentlig ferdig med utstilling, men jeg vil gjerne ha ett fint bilde av gutten. :lol:

Nja synes da ikke han har noen skjemmende feil jeg :D

April%2012.04.09%20034.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, først så vil jeg jo tro det er fint å fremvise at han er en gutt :wub:

Men ja okey, hørtes ganske bra ut det. :wub: Vi er egentlig ferdig med utstilling, men jeg vil gjerne ha ett fint bilde av gutten. :wub:

Kremt, jeg glemte å ta testikkelkontroll...

Men hvis du vil ha et fint bilde hadde jeg i hvert fall sørget for å få med mer av hodet - for meg ligger i hvert fall mye av hundens personlighet og uttrykk i nettopp hodet, Jeg liker best å få tatt bildene av mine hunder litt skrått forfra, så jeg får litt bryst og uttrykk, ikke bare en svart side med fire bein og hale.

Edit: Der kom bilde forfra. Jeg kan ikke rasen, men det er i hvert fall et tiltalende hode å se på, med uttrykk, liv og personlighet - så jeg ville gått for et bilde som ikke er så rett på siden-oppstilt.

Men, det er smakssak, det er jo også viktig å få fram silhuetten på hunder og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da har vi prøvd oss på et nytt oppstillings bilde :wub: valpis er nå blitt 4mnd og ho har begynt å stille seg litt bedre nå :wub: spent på morradagen, da er jomfru-utstillinga til begge to :wub:

hva synes dere om denne oppstillinga da?? :lol:

Kitaoppstilt24april09.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da har vi prøvd oss på et nytt oppstillings bilde :wub: valpis er nå blitt 4mnd og ho har begynt å stille seg litt bedre nå :wub: spent på morradagen, da er jomfru-utstillinga til begge to :wub:

hva synes dere om denne oppstillinga da?? :lol:

http://i690.photobucket.com/albums/vv263/A...lt24april09.jpg

Her er det mye bra!

Jeg ville satt frambeina litt lenger bak, for å få fram en bedre overarm, bedre tilbakelagt skulder - og bedre brystkasse. Disse tre tingene henger sammen.

Skal jeg pirke, kan bakbeina stå mer parallelt - men det nærmest fotografen står veldig bra, så jeg ville trolig ikke flyttet på dette på en så ung hund i ringen - for å risikere at hunden flytter seg og blir stående dårlig(ere). For hunden står bra her, i mine øyne.

Når du en gang skal stille utendørs er det også viktig å se hva slags "terreng" hunden din står i. Nå står hunden i svak utforbakke, og det kan gi feil synsinntrykk. På en stor gressplen kan det være små dumper og ujevnheter, som en bør være observant på for ikke å "lage" feil på hunden.

Men i Stangehallen bør det jo være jevnt og fint. :D

Det er forresten mulig at svak helling i bakken gjør at hunden din "henger" mer i fronten, og at rett bakke ville gjort at fronten automatisk så rettere ut. Men ta en ekstra titt når du stiller opp, og sjekk om frambeinet går rett ned fra kroppen. Ser du at det skråner litt framover nå? Poten er ikke rett under skuldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk for god forklaring:) ja ser at frambeina står litt langt fram:P er heldig, for når jeg sier stå, står ho for det meste rolig, sånn at jeg kan flytte rundt på beina:)

men skal ha det i bakhode når jeg stiller i stangehallen, ta en ekstra titt på frambeina hennes=D

Litt OT:

veit du om utstillinga på vikersund er utendørs?? tror den har vært det før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, jeg glemte å ta testikkelkontroll...

Men hvis du vil ha et fint bilde hadde jeg i hvert fall sørget for å få med mer av hodet - for meg ligger i hvert fall mye av hundens personlighet og uttrykk i nettopp hodet, Jeg liker best å få tatt bildene av mine hunder litt skrått forfra, så jeg får litt bryst og uttrykk, ikke bare en svart side med fire bein og hale.

Edit: Der kom bilde forfra. Jeg kan ikke rasen, men det er i hvert fall et tiltalende hode å se på, med uttrykk, liv og personlighet - så jeg ville gått for et bilde som ikke er så rett på siden-oppstilt.

Men, det er smakssak, det er jo også viktig å få fram silhuetten på hunder og.

Takk for det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...