Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

Etnavalpen - står jo fint, da. Men på det øverste bildet står hun nok i bedre balanse med det bakbenet hun har stilt opp selv (loddrett mot bakken).

Forskjellen på de to nederste bildene er vel eg. bare hodet. JEG liker bedre en mykere overgang fra nakke til rygg - og liker derfor bildet i midten. Da lener hun seg litt fremover - fremfor halsen rett opp fra ryggen..

Men MatheaN er jo et "myndemenneske" selv, så hun vet kanske bedre..

Har ikke stilt mynde lenge da... :flowers: Nesen på Afghanere holdes jo omtrent vanrett. Og bakvinklene er viktige, så man pleier å børste pelsen over hasen rett ned så linjen syns ekstra godt. Også at frembena er lodrette litt innunder kroppen.

Egentlig er det litt gøy å lese denne tråden, da lærer man litt. Jeg lurer på hva dere mener med "steil" overarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Kanskje litt OT, jeg vet, men det er vel minst 20 år siden etnahunden sluttet å være en mynde iflg. FCI. Noen mener fremdeles at både den og kusinerasene kelb tal fenek (faraohund) og podenco-/podengorasene er mynder. I opprinnelseslandene har de imidlertid aldri blitt regnet som mynder - til det er jaktform og egenskaper for ulike fra myndenes.

For å bringe det litt nærmere tråden igjen kan man jo spekulere litt: Forskjellen i jaktform er kanskje noe av grunnen til at "podencoidene" (som noen kaller dem) er noe mer moderat vinklet enn en del mynderaser. Ren fart er ikke det viktigste våpenet de har, snarere smidighet, utholdenhet og spenst (de er utrolig spretne). De søker opp byttet selv og jakter gjerne i langt mer ulendt terreng enn mynder.

Når det er sagt: Mange raser som skal ha moderate vinkler dømmes jo likevel av og til slik at (for rasen) overvinkla eksemplarer dømmes opp, rett og slett fordi det ser "penere" ut og gir lengre, mer imponerende steg. Etnahundstandarden sier for øvrig fint lite om bevegelser: "Galopp under arbeid". Man kan jo begynne å lure på hva dommerne ser etter når de ber dem trave i ringen... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Bardmand - du har såklart helt rett. Det er feil å kalle en Etnahund som mynde, men det er ikke til å komme ifra at kontstruksjonen deres er ganske lik. Og ja - vinklingen ER absolutt mere mynde enn lang gjeterhund... Uten at det ene selvsagt er verken noe bedre eller værre enn noe annet.

Mang en mynde-fronter er steile og rare for oss "andre" hundefolk - men likevel være korrekte! Endel andre raser har også omtrent den samme konstruksjonen på sine fronter (etnahund, faraohund, basenji...)- men det er likevel korrekte vinkler for akkurat DE å ha det slik. Om noen skjønner hva jeg mener...

Ja - mang'en allrounder-dommer vil nok premiere for langstrakte (og overvinklede) mynder, eller andre raser, bare fordi de da får et lengre steg og mer "flasy" i bevegelse.

Eller kanskje også premiere overvinklede hunder - pga at konstruksjonen da ligner mer en "vanlig" hund..

Kanskje også lengre overarmer (positivt på SÅ mange andre raser) - selv om det kanskje ikke er særlig bra på nettopp den rasen... Osv..

Så av DEN grunn må man ta alle råd, vink og anbefalinger man får i denne tråden med minst en klype salt - det som er ønskelig på èn rase er ikke nødvendigvis engang ønsket på en annen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - mang'en allrounder-dommer vil nok premiere for langstrakte (og overvinklede) mynder, eller andre raser, bare fordi de da får et lengre steg og mer "flasy" i bevegelse.

What she said :icon_confused:

Astrid: Jeg syntes ikke skulderen til Lundii ser steil ut, men overarmen kan virke slik da det ser ut som hun ikke står godt nok frem på forbeina og derfor ikke strekker halsen godt ut. Halsen er, som Bardmand sa, bedre på første bilde. Men hun ser ikke gale ut, hun er ung og har ikke helt lært stå frem liksom, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne stått litt bedre "over framparten", altså lent seg noe fram og fått vekten bedre over framparten, noe som kanskje hadde vært lettere om godbit e.l. hadde vært holdt litt lenger ned og han dermed hadde hatt nesa mer vannrett. Ellers står han jo pent med beina i "hvert sitt hjørne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne stått litt bedre "over framparten", altså lent seg noe fram og fått vekten bedre over framparten, noe som kanskje hadde vært lettere om godbit e.l. hadde vært holdt litt lenger ned og han dermed hadde hatt nesa mer vannrett. Ellers står han jo pent med beina i "hvert sitt hjørne".

*nikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What she said :wub:

Astrid: Jeg syntes ikke skulderen til Lundii ser steil ut, men overarmen kan virke slik da det ser ut som hun ikke står godt nok frem på forbeina og derfor ikke strekker halsen godt ut. Halsen er, som Bardmand sa, bedre på første bilde. Men hun ser ikke gale ut, hun er ung og har ikke helt lært stå frem liksom, om du skjønner hva jeg mener.

Takk for tilbakemelding! Dommeren mente iallefall at hun hadde noe dårlig tilbakelagt skulder og steil overarm. Men så hadde han aldri dømt etnahund før heller da. :P Nå vokser hun jo i hytt og pine, så ting forandrer seg også fort. Og ja, hun kan nok godt lene seg mer fram, vi får se hvordan det går på romjulsutstillingen! :P Håper på en fin kritikk der, at hun har utviklet seg mer. Også får vi trene noe fryktelig på å strekke halsen mer og lene seg litt mer fram nå fram mot tirsdag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har jo lenge slitt med at pjusken lener seg laaangt bakover på forbeina når han er fristilt, men syntes det har blitt litt bedre, som f.eks her:

24227_493246985013_792065013_11363568_5771584_n.jpg

Noen som har kommentarer/tips? :lol:

Jeg syns det ser bra ut :lol: Jeg har ikke akkuratt så mange tips annet enn at ofte om man holder godbiten lengre nede så strekker de seg heller frem mot den enn å lenne seg bakover på frembeina for å se opp på godbiten :wub: Men det ser jo ut som at du får det til på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg på et skikkelig Cocker spaniel oppstillingsbilde (legg merke til bruken av ordet "prøvd"). Det gikk mildt sagt ikke så bra. Hun kan ikke står på kommando en gang :whistle: Men hun stå ihvertfall mer riktig i forhold til rasen. Den som gjør mest feil på bilde er jeg som holder hodet for høyt og halen feil. Det gikk litt fort i svingene med selvutløser. Men hvordan ser det ut ellers?

4398659726_6347cdeb49_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ville ikke strukket henne så mye bak, da blir bakbeinsvinkelen dårligere. 90grader fra hasen og ned til bakken :whistle:

Frambeina kunne vært en anelse mer under henne=)

Kan ikke så mye om Cocker'n og utstilling, så stopper der :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg på et skikkelig Cocker spaniel oppstillingsbilde (legg merke til bruken av ordet "prøvd"). Det gikk mildt sagt ikke så bra. Hun kan ikke står på kommando en gang :banana: Men hun stå ihvertfall mer riktig i forhold til rasen. Den som gjør mest feil på bilde er jeg som holder hodet for høyt og halen feil. Det gikk litt fort i svingene med selvutløser. Men hvordan ser det ut ellers?

4398659726_6347cdeb49_b.jpg

Cockere står sjeldent på kommando, de skal jo stilles opp :whistle: Det skal se sånn ca sånn ut:

dogs_d97d1b7ea65a468117e4894c0ef0c9f3.jpg

(Travis Vital Spark)

cruella.jpg

(Timanka's Kick The Ghost)

Så, forbeina må stå mer under henne, ikke i den gyngehest-posituren hun står i nå :banana: Sånn bortsett fra det, så syns jeg det er vanskelig å si noe om henne i og med at hun har den klippen hun har, da virker hun litt tung og grov :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockere står sjeldent på kommando, de skal jo stilles opp :whistle: Det skal se sånn ca sånn ut:

dogs_d97d1b7ea65a468117e4894c0ef0c9f3.jpg

(Travis Vital Spark)

cruella.jpg

(Timanka's Kick The Ghost)

Så, forbeina må stå mer under henne, ikke i den gyngehest-posituren hun står i nå :banana: Sånn bortsett fra det, så syns jeg det er vanskelig å si noe om henne i og med at hun har den klippen hun har, da virker hun litt tung og grov :banana:

Nei, nei. Jeg mente jo ikke at hun skulle stå seg slik på kommando :banana: Poenget var at hun knapt nok står oppreist når jeg har en godis der. Hun har aldri lært kommandoen stå, og med en gang det er en godbit i nærheten er sitt jeg får :wub: Og hun er ingen utstillings cocker, så frisyren er fritids looken hennes :banana: Men takk for tips :wub: Jeg får prøve igjen en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC08571.jpg

Synes han står pent her jeg, men hva synes dere som kan det? :whistle:

Kan det vel ikke noe mer enn deg, men jeg synes han står perfekt!

Veldig bra oppstilt. Han kunne kanskje vist litt mer vinkler bak, men er jo ikke sikkert de har kommet så godt frem enda, og at det ikke går, for hvis han hadde vært mer strekt så hadde han vel ikke stått like pent... hmm

Casper var også sånn bak i den alderen, synes det er det siste halvåret ting har begynt å skje jeg :banana: Uansett synes jeg det er utrolig vanskelig å stille slik at bakvinklene kommer bra frem jeg da, suger på dette, men dette var et konge bilde!

Som sagt, synes han er veldig flott, pell deg på utstilling biatch!

Jeg vet at han burde hatt hodet mer fremover, men sånn ble det ikke. Derfor ser brystet nok litt annerledes ut enn når han står rett. Men sånn ellers?

dsc_0465.jpg-for-web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes seriøst at Casper er en av de aller peneste hannhundene i dette landet jeg. Utstillingsmessig er jeg ikke noen ekspert, men hunden er jo mer eller mindre perfekt satt sammen fra topp til tå! Nydelig prikket, perfekt hold, lekkert hode, godt muskulert, velproposjonert, og ja. En stor prikk på halen, så hadde jeg spist han opp :whistle: Han er virkelig en skikkelig fryd for øyet å se på Lola :banana: Jeg står fremdeles først på valpelisten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei, nei. Jeg mente jo ikke at hun skulle stå seg slik på kommando :ahappy: Poenget var at hun knapt nok står oppreist når jeg har en godis der. Hun har aldri lært kommandoen stå, og med en gang det er en godbit i nærheten er sitt jeg får :ahappy: Og hun er ingen utstillings cocker, så frisyren er fritids looken hennes :ahappy: Men takk for tips :ahappy: Jeg får prøve igjen en dag!

Et annet tips er å få fotografert hunden på dens høydenivå - bildet er tatt bittelitt ovenfra og ned, og da får de med en gang et feil uttrykk. Om fotografen må ligge på magen på gulvet/bakken for å få et bra bilde av en liten hund - javel, da er det det en må gjøre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...