Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

Eneste jeg kan om fallende kryss henger igjen fra tiden min som cavalierutstillier, og der var det om å gjøre å få opp halen på hunder med fallende kryss. Enten at de stod å logra, eller sto med halen ut, ikke over rygglinja sinden det ikke er ønsket på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Jeg synes hun stod best der hun var litt "i steget" faktisk. Da vises ikke det fallende krysset så veldig godt heller, og hun drar seg selv litt fram slik at hun står mer balansert i front også :). Det er ikke lett dette her altså.

Jeg synes jo jeg sliter litt med Willy også, og han kan jeg ikke stille begge bakbeina på, da siger han bakover i fronten, så han blir litt sånn schäfer-oppstilt han, det ene bakbeinet får stå innunder kroppen og støtte, mens det andre strekkes bakover så langt vinklene tillater det (det er ikke skrekkelig langt heller - han er litt knapp bak, denne karen *flir*):

3105048746_805227d8f8_b.jpg

(han kikker litt mye opp her, men skitt au... forresten er det Raksha som har tatt bildet :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan om fallende kryss henger igjen fra tiden min som cavalierutstillier, og der var det om å gjøre å få opp halen på hunder med fallende kryss. Enten at de stod å logra, eller sto med halen ut, ikke over rygglinja sinden det ikke er ønsket på rasen.

Nå logrer gjerne Talli når jeg prater til henne, problemet er at når logringen kommer så kommer også lydigheten. Da får jeg en hund som titter opp-får høye forben bevegeleser og gjør seg klar for en holdt hele tiden-bakbena stiller hun under seg. Og pga dette så ser jo hun ut som ett takras når hun løper da *ler*

Jeg synes hun stod best der hun var litt "i steget" faktisk. Da vises ikke det fallende krysset så veldig godt heller, og hun drar seg selv litt fram slik at hun står mer balansert i front også :o. Det er ikke lett dette her altså.

Jeg synes jo jeg sliter litt med Willy også, og han kan jeg ikke stille begge bakbeina på, da siger han bakover i fronten, så han blir litt sånn schäfer-oppstilt han, det ene bakbeinet får stå innunder kroppen og støtte, mens det andre strekkes bakover så langt vinklene tillater det (det er ikke skrekkelig langt heller - han er litt knapp bak, denne karen *flir*):

3105048746_805227d8f8_b.jpg

(han kikker litt mye opp her, men skitt au... forresten er det Raksha som har tatt bildet ;)).

Kanskje det er bedre at noen andre ser det, for når jeg så henne "schäfer" oppstilt så tenkte jeg "shitt"! *ler*

Blaze har ett meget korrekt kryss. Hun står ikke så bra på bildet, men man får ett inntrykk av hvordan det skal se ut:

DSC_4119.jpg

Talli (som venter på at jeg skal kaste ball)

DSC_4113.jpg

Mulig jeg blir litt opphengt når jeg finner en "feil" på min hund :)

Siri har tatt bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette:

Jeg synes hun står penere på bildet enn hun klarte å vise seg på filmen - så mulig hun trenger at du står et stykke foran, får konsentrere seg om noe, og stille seg mer selv?

En ting du kan gjøre i ringen, er å stille henne mer skrått - altså ikke med siden rett til dommeren, så denne må titte rett på overlinje og kryss. Still henne med fronten noe nærmere, så får dommeren flytte på seg for å finne feilen! :) (Noen dommere vil be deg stille hunden rettere, mens andre lar deg gjøre det du vil, men det vet du sikkert alt om.)

Også så jeg på filmen at du gjorde en kardinalfeil: En rygglinje blir aldri mindre karpet av at du tar et grepa tak i buken og heiser henne opp! :o

Og jeg tror du egentlig vet det, men at det er sånt en gjør uten å tenke seg om når bikkja er teit eller ikke hundre prosent samarbeidende. Så poenget er kanskje å bli veldig bevisst hva en gjør, og hvordan det kan påvirke hunden. For eksempel ser jeg du stryker henne over ryggraden i forbindelse med belønning - kan en slik stryking mens du stiller opp også få henne til å slappe av og senke ryggen? Hypotese, jeg klarte ikke å studere det på filmen. Mulig det er en så inkorporert belønning at det betyr "ferdig" og ikke vil fungere, jeg vet ikke hvordan du har skrudd samme bikkja di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette:

Jeg synes hun står penere på bildet enn hun klarte å vise seg på filmen - så mulig hun trenger at du står et stykke foran, får konsentrere seg om noe, og stille seg mer selv?

Jeg tror jeg står 3 meter fra eller noe på bildet.. Det blir litt vanskelig i ringen egentlig. Grunnen til at jeg stiller opp hundene mine er pga dem får en sånn kjempe knekk i nakken av å holde kontakt med trynet mitt.

Men det er også mulig jeg ikke helt har gitt Talli muligheten til det pga Blaze er teit når det kommer til å stille seg opp selv :o

Talli oppstilt selv:

talliww.jpg

Og ett litt bedre bilde av hvordan krysset skal se ut...

blazeww2.jpg

En ting du kan gjøre i ringen, er å stille henne mer skrått - altså ikke med siden rett til dommeren, så denne må titte rett på overlinje og kryss. Still henne med fronten noe nærmere, så får dommeren flytte på seg for å finne feilen! ;) (Noen dommere vil be deg stille hunden rettere, mens andre lar deg gjøre det du vil, men det vet du sikkert alt om.)

Det var en god ide, gjemme den overlinjen bittelitt :P

Også så jeg på filmen at du gjorde en kardinalfeil: En rygglinje blir aldri mindre karpet av at du tar et grepa tak i buken og heiser henne opp! ;)

Jeg så det etterpå og tenkte for meg selv "Fy F*** jeg er dum!"

Og jeg tror du egentlig vet det, men at det er sånt en gjør uten å tenke seg om når bikkja er teit eller ikke hundre prosent samarbeidende. Så poenget er kanskje å bli veldig bevisst hva en gjør, og hvordan det kan påvirke hunden. For eksempel ser jeg du stryker henne over ryggraden i forbindelse med belønning - kan en slik stryking mens du stiller opp også få henne til å slappe av og senke ryggen? Hypotese, jeg klarte ikke å studere det på filmen. Mulig det er en så inkorporert belønning at det betyr "ferdig" og ikke vil fungere, jeg vet ikke hvordan du har skrudd samme bikkja di.

Akkurat det med stryket er vel ett ubevist fri signal fra min side :) Jeg må liksom bare plukke litt på hunden min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg står 3 meter fra eller noe på bildet.. Det blir litt vanskelig i ringen egentlig. Grunnen til at jeg stiller opp hundene mine er pga dem får en sånn kjempe knekk i nakken av å holde kontakt med trynet mitt.

Men det er også mulig jeg ikke helt har gitt Talli muligheten til det pga Blaze er teit når det kommer til å stille seg opp selv :o

Jo, tre meter er en del i en ring. Ikke bare får du knekk i nakken, men du kan få en steil front også - vakkert...

Men klarer de ikke å lære seg to former for kontakt, da? LP-kontakt, og en kontakt i utstillingsringen hvor de skal rette fokus mot en godbit du har i navlehøyde (eller hvor lavt den må være, X'en er navlehøyde, så da er vel dine lengre ned...)

Hehe, det er lett å glemme at det er to ulike hunder. Even hadde jo cirka seks års pause fra ringen før han kom tilbake i høst, og jeg begynte å stille ham som jeg stiller X'en. Og stakkaren skjønte jo ingenting, hva holdt jeg på med? Så jeg må huske å omstille meg, ettersom hvilken hund jeg har i andre enden.

Nei, du får gi Talli en sjanse, hun er i hvert fall glad nok i ringe (jamfør bilde)

Det er jo tydelig forskjell på dem, men Talli står likevel ganske bra på det bildet. Kunne hun hatt bedre tilbakelent skulder/mer utviklet brystkasse? Eller skal kelpien være sånn? Jeg bedømmer jo med bernerbriller, og de har tjukke glass...

Hun er jo enda også noe opptrukken i buken, så når hun slepper den vil jo også ryggen bli med i fallet. Hun er jo ikke såå gammel. Når regner dere kelpien for ferdig utviklet? Jeg er liksom vant til å anse en berner som "in progress" til den er fire... Da bør den være ferdig, eller vi gir opp... ;) Eller venter til veteran... ;)

Det var en god ide, gjemme den overlinjen bittelitt :P

Ja, det er dommers oppgave å finne feilene, en behøver jo ikke å smelle de i fjeset på vedkommende heller!

Men så blir jeg lettere oppgitt over de som skal unnskylde hunden sin overfor dommer (Ja, hun er litt feit i dag altså, men ikke bry deg om det. Ja, han har så fæle krøller, men jeg har prøvd å rette de ut altså! Synes du hun har lyse øyne?)

Jeg så det etterpå og tenkte for meg selv "Fy F*** jeg er dum!"

LOL! Det er jo godt å få filmet seg selv av og til, så en kan se slike ting. Har jeg hørt, jeg liker ikke å se meg selv på film...

Akkurat det med stryket er vel ett ubevist fri signal fra min side :) Jeg må liksom bare plukke litt på hunden min...

Tafse, tafse...

Men, for min skyld, kan du ikke teste om hun slapper av litt da? Det er jo så kjapt og diskret, ikke noe annerledes enn de som tar et kjapt napp i hundens hale for å få fram bakbeinsvinklene bedre.

Ulempen er selvfølgelig at om du stryker over rygglinja slik, vil dommer se mer på rygglinja og se at den karper (hvis den gjør det). En sørger jo for å ta på hunden der en vil ha dommers oppmerksomhet - stryker over det vakre hodet, glatter over den rette, fine overlinjen, stiller den stramme fronten mot dommer, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, tre meter er en del i en ring. Ikke bare får du knekk i nakken, men du kan få en steil front også - vakkert...

Men klarer de ikke å lære seg to former for kontakt, da? LP-kontakt, og en kontakt i utstillingsringen hvor de skal rette fokus mot en godbit du har i navlehøyde (eller hvor lavt den må være, X'en er navlehøyde, så da er vel dine lengre ned...)

Knee høyde :)

Nei, du får gi Talli en sjanse, hun er i hvert fall glad nok i ringe (jamfør bilde)

Talli er en forholdsvis glad hun uansett hun *ler*

Det er jo tydelig forskjell på dem, men Talli står likevel ganske bra på det bildet. Kunne hun hatt bedre tilbakelent skulder/mer utviklet brystkasse? Eller skal kelpien være sånn? Jeg bedømmer jo med bernerbriller, og de har tjukke glass...

Hun er jo enda også noe opptrukken i buken, så når hun slepper den vil jo også ryggen bli med i fallet. Hun er jo ikke såå gammel. Når regner dere kelpien for ferdig utviklet? Jeg er liksom vant til å anse en berner som "in progress" til den er fire... Da bør den være ferdig, eller vi gir opp... :o Eller venter til veteran... ;)

Blaze kunne hatt "hakket" bedre tilbakelagte skuldre, men det er sånn pirke ting som dommeren må være veldig våken for å finne. Det kommer ikke fram i bevegelse.

Jeg annså ikke Blaze som ferdig før hun var 3-3,5år, og jeg tror ikke Talli er noe kjappere. Først da kommer bredden i bryst og skalle bra fram.

Nå er mine jenter veldig lette av utseende, men så holder jeg dem generellt litt "lettere" og mer spenstig enn mange andre.

Ja, det er dommers oppgave å finne feilene, en behøver jo ikke å smelle de i fjeset på vedkommende heller!

Men så blir jeg lettere oppgitt over de som skal unnskylde hunden sin overfor dommer (Ja, hun er litt feit i dag altså, men ikke bry deg om det. Ja, han har så fæle krøller, men jeg har prøvd å rette de ut altså! Synes du hun har lyse øyne?)

Dommer Mannen, ser du at Talli har lyse øyne, mangler fylde i brystet og har for langt kryss? Nei du ser nok ikke meg nevne noe om slike ting *ler*

Tafse, tafse...

Men, for min skyld, kan du ikke teste om hun slapper av litt da? Det er jo så kjapt og diskret, ikke noe annerledes enn de som tar et kjapt napp i hundens hale for å få fram bakbeinsvinklene bedre.

Ulempen er selvfølgelig at om du stryker over rygglinja slik, vil dommer se mer på rygglinja og se at den karper (hvis den gjør det). En sørger jo for å ta på hunden der en vil ha dommers oppmerksomhet - stryker over det vakre hodet, glatter over den rette, fine overlinjen, stiller den stramme fronten mot dommer, osv.

Jeg kan teste litt senere i dag med dem nye tipsene, prøve å stille henne fritt også leke litt med stryking o.l.

Så får vi se om resulatet blir bedre.

Har iallefall innsett at Talli kommer aldri til å slå sin mor i denne type konkurranse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet gjennom tråden nå, og har skjønt at jeg ikke har filla peiling :)

Greit nok det med å stille opp, men det er mange ekstra knep man kan gjøre som har gått meg hus forbi. Sånn er det når man fortsatt lærer å se fordeler og ulemper med egen hund. Morsom tråd, og masse lærdom å få med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin ca 2,5 år. Kommentarer ønskes (han er straks 7 år nå da, men det var dette bildet som var "best") :)

odin_ext.jpg

På bildet er han til exteriørbeskrivelse (altså IKKE utstilling) i Sverige og da skal de IKKE stilles opp, men stilles naturlig. På bildet står han i en bitteliten motbakke.

I utstillingsringen trives han ikke helt (ikke værre enn at han har cert+stor cert, samt ble 2bhk på årets spesial). Så vi har brukt klikker for å fremheve hva vi ønsker. Bl.a. Løfte ørene (=bredere skalle og ser mye penere ut enn om ørene henger rett ned evt dras tilbake), flytting av beina, vifte lett med halen. Alt dette har til slutt blitt satt sammen til en helhet. Noe som har gjort han mye gladere i ringen (ser iallefall gladere ut) :o

Jeg går jo også lydighet med vår eldste tispe (yngste debuterer forhåpentlig vis i år). Om jeg ikke er oppmerksom på det i utstillingringen titter hun for mye opp på meg, dette har resultert i at jeg trener med godis i den ene bukselommen. I utstillingsringen er det ikke godis i lommen, men jeg putter hånden min i den og da titter hun mer "normalt" fremover (mot lomma) og ikke opp (opp= svai i ryggen og "whiplash" i nakken).

Hva jeg gjør med beinstillingen til hundene (de 2 tispene) varierer med hvor dommeren er fra. I enkelte land er det tabu å røre beina til hundene (iallefall på denne rasen), og i andre land er det akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i forhold til slik eksteriørbedømmelse/kårning, og dommere som ikke aksepterer at en flytter på beina - det er jo ikke verre enn å legge ned litt tid på å trene hunden på dette hjemme, så den stiller seg bedre. Altså at den vet hvordan den skal stå, hvis den ikke står helt riktig selv.

Med trening kan en få en hund til å stille seg riktig fordi en sørger for å styre hunden diskret med hender og føtter, er observant når en stopper etter bevegelse, osv.

Slevedyret, det er hundrevis av knep der ute!

Nå kan mange dommere vel så mange knep, men det er likevel noe med å presentere hunden best mulig, slik at førsteinntrykket og helhetsinntrykket blir bra. Når dommer kjenner på hunden vil den trolig finne den dårlige overarmsvinkelen, men det er nå likevel penere at beina plasseres optimalt, eller at pels gres for å skjule det best mulig. Handlers jobb er å framheve hundens fortrinn og skjule feil, dommers er å finne feil og fortrinn. Også BIS-hunder har feil, så neste oppgave for dommeren blir å vekte feil og fortrinn, finne en sum og premiere deretter.

Voila! Så enkelt, så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slevedyret, det er hundrevis av knep der ute!

Nå kan mange dommere vel så mange knep, men det er likevel noe med å presentere hunden best mulig, slik at førsteinntrykket og helhetsinntrykket blir bra. Når dommer kjenner på hunden vil den trolig finne den dårlige overarmsvinkelen, men det er nå likevel penere at beina plasseres optimalt, eller at pels gres for å skjule det best mulig. Handlers jobb er å framheve hundens fortrinn og skjule feil, dommers er å finne feil og fortrinn. Også BIS-hunder har feil, så neste oppgave for dommeren blir å vekte feil og fortrinn, finne en sum og premiere deretter.

Voila! Så enkelt, så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et bilde av slevedyret, også,- takknemlig for tilbakemeldinger. Såvidt jeg kan se kunne han kanskje hatt forbena en liten aning lenger bak. Ser også det som Dratini snakket om med ørene,- det har jeg aldri tenkt på, så han har konstant sånne "forventningsører", dratt nedover og venter på en bit svensk kjöttbulle.

http://i114.piczo.com/view/k/a/s/k/l/d/w/2...598_54305_7.jpg

Med forbehold om at jeg kan nada om clumber, men han ser bittelitt framtung ut. Det kan du motvirke ved å få frambeina en anelse lenger bak, og en litt stoltere reisning på hunden (men jeg aner jo ikke om "stolt reisning" er noe som er ok på rasen, noen skal jo være mer "jordnære"). Jeg ville også satt frambeina hakket mer fra hverandre for å få mer balansert uttrykk - nå er det mye tung kropp på to bein som står samlet, jeg ville latt dette god, bred kropp-inntrykket få fortsette helt ned til bakken (hvis de skal se sånn ut, da... Og noen hunder må ha beina tett samlet for ikke å avsløre andre feil, men dette er ment som tips til ting du kan prøve for å se hvordan ser ut)

Hvordan reagerer han om du heller står en meter rett foran ham? Da vil han kunne søke kontakt med deg, og få opp hodet litt, og kanskje kommer ørene også. Du må selvfølgelig unngå det vi snakker om lenger opp - kink i nakken, knekk i ryggen og steil front - poenget er å få ham til å se rett fram i en naturlig hodehøyde.

Han ser også ut som han vrir pittelitt ut bak - kan det stemme? I så fall er det noe du kan trene på å plassere bedre. Enten ved å "tvinge" potene mer framover, eller ved å prøve deg fram ved å variere på å sette beina tettere og med mer avstand. Om X'en får for mye avstand på sine bakbein vrir hun ut (for å få balansen?), mens de er rett fram når bakbeina er litt mer samlet (altså ikke inntil hverandre, men poenget mitt er at hunder trenger ulike ting for å se bra ut).

Hvis du har et stort speil, er det fint å trene foran - da kan du se bakbein, du kan se hvordan rygglinjen blir hvis du står foran, og du kan se alt det du ikke kan se når du ser ham ovenfra.

Eller filme, for da kan du se etterpå i ro og mak, og se hvilke konsekvenser det og det får.

Og det å finne feil og fortrinn på sin egen hund er alltid en treningssak. Om det er noen trøst, vet jeg om flere bernereiere som ikke aner hva slags hund de har - og da snakker jeg om en rase med over hundre påmeldte på Hamar. Har en et godt øye for detaljer og for helhet, for balanse og IT, kombinert med kunnskap om rasedetaljer og anatomi, da kommer en langt. Hehe, var vel lite å forlange det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Tuusen takk, nå fikk jeg mange ting å sjekke ut foran speilet!

Ser absolutt det du sier om frambena,- at de står for nærme hverandre,- det ser ut som han balanserer litt. Jeg har bare plassert de bakover og ca rett ned sett ovenifra,- dette får jeg teste ut! Vridningen i bakbena har jeg (kremt) aldri lagt merke til :) , men han gjør nok det.

Jeg trente han til å stille seg fritt en gang i tiden,- men dumme-dumme meg belønte øyenkontakt, og jeg orket ikke tanken på å begynne ny-innlæring på det når jeg først hadde tulla det til. Jeg har lært han å stille seg opp med flott knekk i nakken og nada niks overlinje igjen.... Jeg syns selv også det ser utrolig flott ut med høyreist og stolt oppstilling, men de fleste stilles i en mer framstrukket "jaktpositur" a la golden, så jeg kan nok ikke strekke den noe lenger.

Blir spennende å teste ut, dette. Jeg tror når jeg ser på det nå, at jeg kanskje med fordel kunne effilert bort litt av henget på bryst bakover mot magen, og at det hadde gitt en litt bedre balanse, kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i forhold til slik eksteriørbedømmelse/kårning, og dommere som ikke aksepterer at en flytter på beina - det er jo ikke verre enn å legge ned litt tid på å trene hunden på dette hjemme, så den stiller seg bedre. Altså at den vet hvordan den skal stå, hvis den ikke står helt riktig selv.

Med trening kan en få en hund til å stille seg riktig fordi en sørger for å styre hunden diskret med hender og føtter, er observant når en stopper etter bevegelse, osv.

Det er jo dette jeg skriver :) Vi har trent han til å se "gladere" ut og bedre ut (ører, hale osv), beina (foran) dirigeres med en liten bevegelse med en finger, bak så titter vi bak (selv om vi står foran) sier "bra!" eller en pitteliten bevegelse med fingeren.

Det at vi har brukt klikkeren i treningen betyr ikke at vi har med klikker (eller pipedyr) i ringen. Når vi trente inn sammensetningen av momentene, var det under en egen "utstillingsring" her hjemme, slik at han kombinerer utstillinger med "den oppførselen" (kronglete skrevet, men håper noen forstår :o ).

Skal se om jeg finner biilder hvor vi "stiller opp" og hvor hundene stilles fritt (sånn bare til sammenligning) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå logrer gjerne Talli når jeg prater til henne, problemet er at når logringen kommer så kommer også lydigheten. Da får jeg en hund som titter opp-får høye forben bevegeleser og gjør seg klar for en holdt hele tiden-bakbena stiller hun under seg. Og pga dette så ser jo hun ut som ett takras når hun løper da *ler*

*fnis* Hørtes kjent ut. Cavalieren min satte seg konsekvent i ringen med meg. Husker ene gangen oppdretter skulle stille for meg, men siden både min og hennes gikk videre så måtte jeg overta når i btk, og jeg er rimelig sikker på at Rikke satte seg bort fra cert'et :)

Skal jeg stille galskapen, så skal ståen være skikkelig innlært først altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Tuusen takk, nå fikk jeg mange ting å sjekke ut foran speilet!

Ser absolutt det du sier om frambena,- at de står for nærme hverandre,- det ser ut som han balanserer litt. Jeg har bare plassert de bakover og ca rett ned sett ovenifra,- dette får jeg teste ut! Vridningen i bakbena har jeg (kremt) aldri lagt merke til ;) , men han gjør nok det.

Jeg trente han til å stille seg fritt en gang i tiden,- men dumme-dumme meg belønte øyenkontakt, og jeg orket ikke tanken på å begynne ny-innlæring på det når jeg først hadde tulla det til. Jeg har lært han å stille seg opp med flott knekk i nakken og nada niks overlinje igjen.... Jeg syns selv også det ser utrolig flott ut med høyreist og stolt oppstilling, men de fleste stilles i en mer framstrukket "jaktpositur" a la golden, så jeg kan nok ikke strekke den noe lenger.

Blir spennende å teste ut, dette. Jeg tror når jeg ser på det nå, at jeg kanskje med fordel kunne effilert bort litt av henget på bryst bakover mot magen, og at det hadde gitt en litt bedre balanse, kanskje??

Når du skal flytte på et frambein, kan det være en ié å ta tak helt oppe ved skuldra. Noen tar tak i poten, og plasserer beinet litt vilkårlig. Tar du tak ved skuldra, får både du og hunden mer kontroll over hva som skjer, hunden protesterer/motarbeider mindre, og du får fortere satt beinet riktig - det ser jo litt klønete og knotete ut for dommer om du må plassere beinet fem-seks ganger før du står riktig. Hvor dårlig er egentlig den fronten, siden handler er så opptatt av den, vil jo da dommer tenke (jeg sier ikke at du kløner, jeg bare overdriver for å få fram nyansene). Men altså, ta tak ved skuldra, før beinet noe tilbake, og da vil det ofte sette seg ned rett ned fra kroppen, og ikke så mye under brystet.

Skjønte du dette? Jeg ser veldig godt for meg hva jeg mener, men det er jo fordi jeg vet hva jeg mener...

Og det med pelsen kan godt hende vil gjøre noe med inntrykket. Om du ikke klipper, så børste det mer ned, for det ble mye som skjedde der framme. Synsbedrag, ja vel, men om hunden står i en line-up med noen andre kan inntrykket av framtung være nok til å miste en plass eller to - selv om dommer for ti minutter siden tok på hunden og vet at det bare er pels. Det er gjerne marginer og nyanser som skiller i harde konkurranser. Og om du er alene i rasen, er det likevel konkurrenter i gruppa du skal hevde deg mot.

Det er jo dette jeg skriver :) Vi har trent han til å se "gladere" ut og bedre ut (ører, hale osv), beina (foran) dirigeres med en liten bevegelse med en finger, bak så titter vi bak (selv om vi står foran) sier "bra!" eller en pitteliten bevegelse med fingeren.

Det at vi har brukt klikkeren i treningen betyr ikke at vi har med klikker (eller pipedyr) i ringen. Når vi trente inn sammensetningen av momentene, var det under en egen "utstillingsring" her hjemme, slik at han kombinerer utstillinger med "den oppførselen" (kronglete skrevet, men håper noen forstår ;) ).

Skal se om jeg finner biilder hvor vi "stiller opp" og hvor hundene stilles fritt (sånn bare til sammenligning) :o

Jeg mente det som et paradoks til konkurranser/beskrivelser hvor hunden SKAL stilles naturlig, så lenge det faktisk kan trenes på. Hva er naturlig da? En dommer må uansett TA på hunden og se den bevege seg for å få mest mulig riktig inntrykk.

Og takk og lov for at dere ikke har klikker i ringen - jeg stilte i høst mot ei som brukte det, og jeg ble så irritert. Min hund vet ikke hva en klikker er, men om hun hadde visst det hadde jeg jo hatt et problem. Jeg prøvde å si til vedkommende det gjaldt at det var ganske ulurt, selv om h*n stilte for treningens skyld. Neste gang det skjer, varskuer jeg ringsekretær. Det er en prinsippsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal flytte på et frambein, kan det være en ié å ta tak helt oppe ved skuldra. Noen tar tak i poten, og plasserer beinet litt vilkårlig. Tar du tak ved skuldra, får både du og hunden mer kontroll over hva som skjer, hunden protesterer/motarbeider mindre, og du får fortere satt beinet riktig - det ser jo litt klønete og knotete ut for dommer om du må plassere beinet fem-seks ganger før du står riktig. Hvor dårlig er egentlig den fronten, siden handler er så opptatt av den, vil jo da dommer tenke (jeg sier ikke at du kløner, jeg bare overdriver for å få fram nyansene). Men altså, ta tak ved skuldra, før beinet noe tilbake, og da vil det ofte sette seg ned rett ned fra kroppen, og ikke så mye under brystet.

Skjønte du dette? Jeg ser veldig godt for meg hva jeg mener, men det er jo fordi jeg vet hva jeg mener...

Og det med pelsen kan godt hende vil gjøre noe med inntrykket. Om du ikke klipper, så børste det mer ned, for det ble mye som skjedde der framme. Synsbedrag, ja vel, men om hunden står i en line-up med noen andre kan inntrykket av framtung være nok til å miste en plass eller to - selv om dommer for ti minutter siden tok på hunden og vet at det bare er pels. Det er gjerne marginer og nyanser som skiller i harde konkurranser. Og om du er alene i rasen, er det likevel konkurrenter i gruppa du skal hevde deg mot.

Tror jeg skjønte det med skuldra,- at han selv "får lov" til å bestemme hvor bredt han naturlig vil sette labben, men jeg bestemmer vinkelen på skuldra, liksom. Det har jeg aldri gjort,- så det må testest ut.

På noen av bildene jeg har sett av utstillings-Clumbere, er det mye pels, men på et eller annet vis går det liksom rett ned i front, selv om det er massevis. Jeg har ikke helt knekt koden på hvordan man får til det, jeg har ikke turt å gjøre så mye med selve brystbehenget, bortsett fra å dra det nedover når det fønes, og bruke dekken. Men når dekkenet tas av, så sier det liksom bare "POFF", så har gutten manke på brøstkassa igjen. Jeg ser jo selv at bakparten liksom ikke hører helt sammen med fronten på et vis, det blir for mye frami der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal flytte på et frambein, kan det være en ié å ta tak helt oppe ved skuldra. Noen tar tak i poten, og plasserer beinet litt vilkårlig. Tar du tak ved skuldra, får både du og hunden mer kontroll over hva som skjer, hunden protesterer/motarbeider mindre, og du får fortere satt beinet riktig - det ser jo litt klønete og knotete ut for dommer om du må plassere beinet fem-seks ganger før du står riktig. Hvor dårlig er egentlig den fronten, siden handler er så opptatt av den, vil jo da dommer tenke (jeg sier ikke at du kløner, jeg bare overdriver for å få fram nyansene). Men altså, ta tak ved skuldra, før beinet noe tilbake, og da vil det ofte sette seg ned rett ned fra kroppen, og ikke så mye under brystet.

Skjønte du dette? Jeg ser veldig godt for meg hva jeg mener, men det er jo fordi jeg vet hva jeg mener...

Ai, jeg føler meg truffet :) Jeg VET jo egentlig at jeg skal ta i hunden ved skulderen for å rette på frambein, men hva gjør jeg på utstilling? Knoter med potene ja, og gjerne 6+++ ganger også... Kan du gi meg et spark bak på det der neste gang?

På noen av bildene jeg har sett av utstillings-Clumbere, er det mye pels, men på et eller annet vis går det liksom rett ned i front, selv om det er massevis. Jeg har ikke helt knekt koden på hvordan man får til det, jeg har ikke turt å gjøre så mye med selve brystbehenget, bortsett fra å dra det nedover når det fønes, og bruke dekken. Men når dekkenet tas av, så sier det liksom bare "POFF", så har gutten manke på brøstkassa igjen. Jeg ser jo selv at bakparten liksom ikke hører helt sammen med fronten på et vis, det blir for mye frami der...

Jeg stilte jo Orry litt tidligere, og jeg lot alltid behenget på brystet være igjen når jeg klippet han selv. "Det er jo så fint med mye pels", tenkte jeg den gangen... Når jeg dro til oppdretteren ble MYE av det klippet rett av, rett og slett fordi dette brystbehenget gjorde at han så mye mer framtung ut (han har mye mindre beheng bak). Og ja, han så generelt bedre ut etter at hun klippet han gitt. Nå har jeg tildels lært meg å se den balansegangen, selv om det alltid er sårt å klippe av den fine pelsen...

goldenStay1-custom;size:236,190.jpg

Er det lov å gjøre sånn med labrador?

Alt er lov :D Still hunden til dens fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde to med trening.

Emma, klappe henne over ryggen funket dårlig, jeg kunne nesten kjenne at hun dyttet mot hendene mine.

Men jeg tror hun stiller seg bedre enn det jeg klarer. Jeg syns hun strekker seg bedre når hun får lov til å gjøre det selv.

Hva syns dere?

(filmet Blaze når hun stilte seg selv, hun ser jo ut som ett fugleskremsel *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...