Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Hapzen: Bildet ditt var kjempefint, og ikke enig i at det hadde vært bedre i sort/hvitt. Noe av det som er så fint med det er jo den fine pelsfargen som du har fått frem. Ville kanskje beskjært det litt foran snuten, så det ble mer kvadratisk, og kaaanskje gjort det litt lysere og brukt dodge tool på øynene for å få de litt mer frem (med mindre de er så mørke da), men kanskje ikke, vanskelig å si. Var veldig fint slik det var nå og, skikkelig søt hund!

Har litt lyst å henge dette på veggen, men kunne faktisk tenkt meg litt kritikk først. Hva synes dere?

red.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig raskt og kanskje ikke noe bedre :) Jeg kuttet vekk noe i topp og bunn og endret litt på fargene.

synes det var fint jeg.

Jeg tok også på morran i pysjen og crocs ( :P ) flere blider på forskjellige eksponering og merget de nå og lekte meg litt. Ditta var gøy! Kanskje jeg må begynne å å stå opp grytidlig for å ta bilder :P

DSC_0015_HDR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsmessig er dette bildet elendig (har ikke gjort noe som helst med det), men jeg tok det med et skrekkelig dårlig kompaktkamera på fakkeltog for noen år siden. Men jeg liker det lell! :)

1727757845_61c97e969a_z.jpg?zz=1

Synes det var kjempefint, nydelig med det lille flammehjertet. :)

Prøvde meg på en litt annen variant men hvor kaffekjelen var med:

camp.jpg

Synes ikke at den sekken og plastikken hører hjemme i et naturopplevelsesbilde. Hadde du hatt en typisk grønn jaktsekk, så hadde det vært noe annet, men ville fortsatt ikke hatt med plasten.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var kjempefint, nydelig med det lille flammehjertet. :)

Synes ikke at den sekken og plastikken hører hjemme i et naturopplevelsesbilde. Hadde du hatt en typisk grønn jaktsekk, så hadde det vært noe annet, men ville fortsatt ikke hatt med plasten.

Tror du har missforstått litt Carina :)

Var ikke meningen at jeg skulle dandere og sette opp en scene for å få best mulig bilde, men tok bildet slik det faktisk var. Er jo minnene man vil ta vare på :)

Men er forøvrig enig med deg anngående grønn sekk og uten plast. Var bare ikke det som var poenget :)

Men takker for kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har missforstått litt Carina :)

Var ikke meningen at jeg skulle dandere og sette opp en scene for å få best mulig bilde, men tok bildet slik det faktisk var. Er jo minnene man vil ta vare på :)

Men er forøvrig enig med deg anngående grønn sekk og uten plast. Var bare ikke det som var poenget :)

Men takker for kritikk :)

Jeg har ikke misforstått, jeg skjønner at det er et minne for deg, men for meg som utenforstående så er liksom ikke plast=naturopplevelse. Apropos dandere, så har du lagt ut to versjoner av dette bildet, så for meg virker det nå som du danderer litt likevel. Jeg forstår ikke helt hvorfor du legger ut bilde i en bildekritikktråd hvis du skal si at vi som kommer med kritikk ikke skjønner hva du har prøvd på. Hvis du kun er ute etter kritikk på det tekniske, så er det kanskje lurt å opplyse om det. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke misforstått, jeg skjønner at det er et minne for deg, men for meg som utenforstående så er liksom ikke plast=naturopplevelse. Apropos dandere, så har du lagt ut to versjoner av dette bildet, så for meg virker det nå som du danderer litt likevel. Jeg forstår ikke helt hvorfor du legger ut bilde i en bildekritikktråd hvis du skal si at vi som kommer med kritikk ikke skjønner hva du har prøvd på. Hvis du kun er ute etter kritikk på det tekniske, så er det kanskje lurt å opplyse om det. :)

Saken er den at jeg egentlig savner en tråd hvor man kan vise frem bildene og ikke legge dem ut for kritikk. Jeg har postet en del bilder rundt om på nett og en ting er sikkert. Jeg har faktisk ikke lært så veldig mye av bildekritikker. De fleste gir kritikk ut fra sitt eget ståsted (meg medberegnet) og da får man ikke noen "profesjonell" objektiv tilbakemelding anngående det tekniske. Slike bilder som jeg tar samt redigerer er stort sett slikt man enten elsker eller hater og det finned ikke noe fasitsvar på hvordan et bilde skal være.

Jeg kan misslike et bilde som du har tatt, men er profesjonell fotogrf kanskje elsker det. Dermed blir det mye synsing frem og tilbake uten at man egentlig får noe hjelp.

Man kan få hjelp hvis det er helt grunnleggende, men ut fra det man kan så må man finne sin egen vei. Jeg har blitt kontaktet av kommunen som ville stille ut tre av bildene mine, eller rettere sagt henge opp tre av bildene jeg har tatt i sykehusets aula. Her snakker vi om tre bilder jeg ikke akkurat er veldig fornøyd med. Bildene er tatt med kompaktkamera for 6 år siden.

Ta en titt på dette bildet:

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=44320

Dette ble solgt for hele 24 mill på en auksjon. Fint bilde, men langt fra noe ekstraordinært og dette er et helt vanlig bilde tatt i dagslys så her kreves ingen spesielle ferdigheter. Personlig ville jeg ikke hatt dette bildet noe sted. Det handler om å bryte "grenser" og leve ut sin egen lille "greie" innen foto.

Nå har ikke jeg planer om å bli stor innen foto, for det blir jeg aldri og det er heller ikke målet mitt. Poenget er at slike bildekritikker kun blir en underholdning og ikke til spesielt mye hjelp.

Jeg har flere ganger sagt i denne tråden at bilder er uskarpe. Ja, dem er uskarpe, ikke noe å legge skjul på det. Men det kan hende at uskarpheten danner en egen stil og eller kan gjøre det. Selv om et bilde i mine øyne er perfekt komponert, er skarpt etc. vil jo ikke si at man automatisk kan kalle seg fotograf eller kunstner.

Det er artig å få tilbakemelding på bildene sine, for å få en viss pekepinn på hvordan det ligger ann, men når man kommer et hakk opp fra "bunnen" til "mellomskjiktet" så synes jeg bildekritikker ikke er til så veldig stor hjelp, for å være ærlig.

Kan godt hende dere finner flere bilder fra meg som ikke tilltaler dere her i tråden eller andre steder, og det kan godt hende jeg legger ut et bilde som for dere virker helt meningsløse, men for MEG så har bildene en litt annen verdi enn det man kanskje skulle tro i utgangspunktet. Dette kan jo godt også slå begge veier og gjelde noen av dere, og dermed så bli min kritikk til disse bildene ikke spesielt nyttig.

Jeg ser det er flere her inne som er veldig flinke og hvis man er opptatt av rangering så rangerer jeg ikke meg selv høyest i denne tråden, bare så det er sagt, selv om det kanskje kan virke sånn.

Jeg ser at jeg kanskje kan virke litt brå og selvopptatt, og at jeg avviker kritikker for å ikke "tape" annsikt. Jeg kan forstå at noen her har fått det inntrykket og det er helt greit, for det har jeg sikkert lagt opp til selv ved å delta i en slik tråd, men sannheten er da altså at jeg er "fast" bestemt på at det jeg gjør er "riktig" i MINE øyne, og jeg akter ikke å la meg påvirke av hva andre sier lenger. Jeg leser hva som blir sagt og noen kritikker av mine bilder synes jeg har vert gode og noen er jeg også helt enig i. Jeg er også enig med kritiken angående fargen på sekken samt plastposen i og med at ikke dette akkurat gir noen "naturlig" følelse.

Saken er den, som jeg har nevnt lenger opp, at jeg prøver å knipse løs noen ganger for å lære meg å se motiver samt stille inn kameraet "riktig" så fort som mulig før man knipser. Da er ikke selve motivet det som er viktig, men den tekniske kvaliteten med tanke på ønsket dybdeskarphet/fokuspunkt/komponering etc.

Dette skulle jeg nok muligens ha gitt uttrykk for, så dette får jeg ta på egen kappe, men det er nå slik ståa er. :)

Uansett så føler jeg at jeg må avslutte med å si at jeg verker er "sur" eller "gretten" fordi jeg fikk "motgang". Kan forstå at dette for noen er helt tydelig, men det er da altså ikke sannheten.

Jeg er blid som en sol og det kommer jeg alltid til å være :)

Dog så har jeg bestemt meg for å hindre flere slike tråder samt "forsvarstaler" anngående mine bilder ved å ikke legge ut flere bilder i denne tråden. Men jeg kommer til å følge med på sidelinjen da jeg synes det er noen her som virkelig er flinke.

Igjen... jeg er IKKE en grinebiter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da kan du jo starte en tråd der man legger ut bilder man er fornøyd med, hvor man gjerne legger med en forklaring på hvorfor bildet er sånn og sånn.

For meg virker det litt som om du må forsvare hvorfor bildene er tatt på den måten. Andre vil jo gjerne fortelle hva de synes skulle blitt gjort for å få det til å bli sånn som de gjerne skulle sett det. Hverken vondt ment eller profft. Ser ikke helt hva som er galt med det. Selv om det er helt individuelt hva man liker. Her er det jo meningen man skal gi råd osv, gjerne til de som ikke er proffe, for å vise de hva man kan gjøre for å forbedre bildene og sine fotografiske evner. Man får jo forbedret seg på det tekniske også når folk kommer med råd for å få bildene bedre. Ikke på samme måte eller på et helt profft nivå, men det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at jeg egentlig savner en tråd hvor man kan vise frem bildene og ikke legge dem ut for kritikk. Jeg har postet en del bilder rundt om på nett og en ting er sikkert. Jeg har faktisk ikke lært så veldig mye av bildekritikker. De fleste gir kritikk ut fra sitt eget ståsted (meg medberegnet) og da får man ikke noen "profesjonell" objektiv tilbakemelding anngående det tekniske. Slike bilder som jeg tar samt redigerer er stort sett slikt man enten elsker eller hater og det finned ikke noe fasitsvar på hvordan et bilde skal være.

Jeg kan misslike et bilde som du har tatt, men er profesjonell fotogrf kanskje elsker det. Dermed blir det mye synsing frem og tilbake uten at man egentlig får noe hjelp.

Man kan få hjelp hvis det er helt grunnleggende, men ut fra det man kan så må man finne sin egen vei. Jeg har blitt kontaktet av kommunen som ville stille ut tre av bildene mine, eller rettere sagt henge opp tre av bildene jeg har tatt i sykehusets aula. Her snakker vi om tre bilder jeg ikke akkurat er veldig fornøyd med. Bildene er tatt med kompaktkamera for 6 år siden.

Ta en titt på dette bildet:

http://foto.no/cgi-b...articleId=44320

Dette ble solgt for hele 24 mill på en auksjon. Fint bilde, men langt fra noe ekstraordinært og dette er et helt vanlig bilde tatt i dagslys så her kreves ingen spesielle ferdigheter. Personlig ville jeg ikke hatt dette bildet noe sted. Det handler om å bryte "grenser" og leve ut sin egen lille "greie" innen foto.

Nå har ikke jeg planer om å bli stor innen foto, for det blir jeg aldri og det er heller ikke målet mitt. Poenget er at slike bildekritikker kun blir en underholdning og ikke til spesielt mye hjelp.

Jeg har flere ganger sagt i denne tråden at bilder er uskarpe. Ja, dem er uskarpe, ikke noe å legge skjul på det. Men det kan hende at uskarpheten danner en egen stil og eller kan gjøre det. Selv om et bilde i mine øyne er perfekt komponert, er skarpt etc. vil jo ikke si at man automatisk kan kalle seg fotograf eller kunstner.

Det er artig å få tilbakemelding på bildene sine, for å få en viss pekepinn på hvordan det ligger ann, men når man kommer et hakk opp fra "bunnen" til "mellomskjiktet" så synes jeg bildekritikker ikke er til så veldig stor hjelp, for å være ærlig.

Kan godt hende dere finner flere bilder fra meg som ikke tilltaler dere her i tråden eller andre steder, og det kan godt hende jeg legger ut et bilde som for dere virker helt meningsløse, men for MEG så har bildene en litt annen verdi enn det man kanskje skulle tro i utgangspunktet. Dette kan jo godt også slå begge veier og gjelde noen av dere, og dermed så bli min kritikk til disse bildene ikke spesielt nyttig.

Jeg ser det er flere her inne som er veldig flinke og hvis man er opptatt av rangering så rangerer jeg ikke meg selv høyest i denne tråden, bare så det er sagt, selv om det kanskje kan virke sånn.

Jeg ser at jeg kanskje kan virke litt brå og selvopptatt, og at jeg avviker kritikker for å ikke "tape" annsikt. Jeg kan forstå at noen her har fått det inntrykket og det er helt greit, for det har jeg sikkert lagt opp til selv ved å delta i en slik tråd, men sannheten er da altså at jeg er "fast" bestemt på at det jeg gjør er "riktig" i MINE øyne, og jeg akter ikke å la meg påvirke av hva andre sier lenger. Jeg leser hva som blir sagt og noen kritikker av mine bilder synes jeg har vert gode og noen er jeg også helt enig i. Jeg er også enig med kritiken angående fargen på sekken samt plastposen i og med at ikke dette akkurat gir noen "naturlig" følelse.

Saken er den, som jeg har nevnt lenger opp, at jeg prøver å knipse løs noen ganger for å lære meg å se motiver samt stille inn kameraet "riktig" så fort som mulig før man knipser. Da er ikke selve motivet det som er viktig, men den tekniske kvaliteten med tanke på ønsket dybdeskarphet/fokuspunkt/komponering etc.

Dette skulle jeg nok muligens ha gitt uttrykk for, så dette får jeg ta på egen kappe, men det er nå slik ståa er. :)

Uansett så føler jeg at jeg må avslutte med å si at jeg verker er "sur" eller "gretten" fordi jeg fikk "motgang". Kan forstå at dette for noen er helt tydelig, men det er da altså ikke sannheten.

Jeg er blid som en sol og det kommer jeg alltid til å være :)

Dog så har jeg bestemt meg for å hindre flere slike tråder samt "forsvarstaler" anngående mine bilder ved å ikke legge ut flere bilder i denne tråden. Men jeg kommer til å følge med på sidelinjen da jeg synes det er noen her som virkelig er flinke.

Igjen... jeg er IKKE en grinebiter :D

Beklager at jeg ler, Bjerknez, men det der er bare en sånn typisk guttegreie som florerer på alle fotoforum der det blir lagt ut bilder for kritkk. Man kan aldri si at et bilde er feil, eller riktig - det er og blir en subjektiv vurdering - og din vurdering av ditt bålbilde er din vurdering, Carina sin er hennes vurdering (jeg tenderer forøvrig til å være enig med henne i hennes kritikk) - om du er enig eller ikke er helt opp til deg selvsagt, men du kan jo ikke bli sur (jo - du virker sur når folk er negative til dine bilder) fordi noen ikke liker bildet.

Jeg synes det er litt merkelig at du brått blir så kritisk til en kritikktråd du selv har laget?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Lola Pagola, skal forske litt på det verktøyet du snakket om, aldri brukt det faktisk :)

IA: Takk for tilbakemelding, jeg er desverre ikke en grått/hvitt person så om dette ender på veggen kommer jeg til å beholde fargene da det er de jeg er fornøyd med i dette bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nå si hva man vil, men det irriterer meg litt at denne bildekritikktråden er selektiv. Det er stort sett de samme som gir tilbakemelding til hverandre - mens noen ikke får noe tilbakemelding (selv om de har gitt tilbakemeldinger selv tidligere).

Siljus - til fjellbildene dine synes jeg de var utrolig stemningsfulle. Eneste jeg har å "trekke på" er det øverste bildet. Nå veit jeg at macbook pro'en min har en skjerm som forsterker mørke områder svært mye (vanlige skjermer vil ofte gi mye mer "grå"-svartsoner mens skjermen min gir SVART SVART liksom :lol: Så det øverste bildet blir litt for mørkt på min skjerm. Jeg ser ikke nyansene så godt som jeg hadde hatt lyst til. Men jeg tror det har mest med skjermdifferanser å gjøre, det er nok kjempefint på en annen skjerm :)

Det nederste bildet hadde en helt fantastisk farge"overgang" fra topp til bunn. Veldig godt redigert. Skulle gjerne likt å sett originalen!

Jeg har framdeles lyst på kritikk på bildene jeg tok i Pyramiden - og siden ingen sa noe tar jeg meg den friheten å quote meg selv:

Forøvrig skal det nevnes at jeg av latskapsprinsipp ikke redigerer mine bilder, disse er rett av SD-kortet.

Et par fra Pyramiden:

6329127232_b9bd1187a4_b.jpg

6097898398_4fa7c614b4_b.jpg

6097904488_dc07f6fc51_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...