Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping i bur


ingervildesaua

Recommended Posts

Hvorfor har dere valpen/hunden i bur, da? Hvis det ikke er for å slippe å tørke tiss og bajs om morgenen?

Fordi han er såpass liten at jeg ikke vil han skal skade seg nå de aller første ukene, om han skulle våkne. Vi har stengt av masse, men den plassen han har å oppholde seg på må han få ha, som er stua. Der er sofaen. Dette har jeg alt skrevet.

Den prøver jo å si fra når den piper.. Dere har kanskje merket (trådstarter har i alle fall) at valpen piper oftere enn den må på do..

Men jeg har aldri sagt at hunden vår piper :lol: Det har skjedd én gang, og da måtte han på do, og ble båret ut med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar
Fordi han er såpass liten at jeg ikke vil han skal skade seg nå de aller første ukene, om han skulle våkne. Vi har stengt av masse, men den plassen han har å oppholde seg på må han få ha, som er stua. Der er sofaen. Dette har jeg alt skrevet.

Men jeg har aldri sagt at hunden vår piper :) Det har skjedd én gang, og da måtte han på do, og ble båret ut med en gang.

Det jeg synes er litt rart, er at vi har begge to valper, og de blir ca samme størrelse som voksne. Din må være i bur fordi den kan skade seg, mens min sover på stua om natta. Jeg tror ikke at mitt hus er så mye sikrere enn ditt; faktisk er det lite vi har gjort av valpesikring: fjernet aviskurven og fjerner sko. Vi lukker døren til vindfanget og badet, dett er dett. Hun kan gå i den åpne trappa om hun vil (men hun vil tydeligvis ikke), og hun kan prøve å hoppe opp i sofaen (men får det ikke til enda), hun kan henge i gardinene (som hun gjør akkurat nå, men ikke om natten), og vi har ledninger hun kan finne på å tygge på (men det har hun ikke prøvd enda). Det rare er at om natten er min valp trøtt, og den sover når det er natt. Kanskje har hun litt overskuddsenergi igjen, men da har hun leker og tyggebein tilgjengelig. Jeg forstår ikke at din valp skal være så mye verre enn min?

Er det bare jeg som har en valpis som siden han har var 12 uker sover til 10-11 vær dag :P

Å før neon spørr, nei han sove rikke i bur, men i sengen sammen meg :lol:

Ja! :) Men hun har gjort det fra hun kom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem med å venne hunder av med å sove i senga da, så det argumentet holder ikke. Lillemor her sov i senga fra hun kom og til hun var tilnærmet husren, noe hun var ved 4 måneders alder. Det var likevel bare den første uken eller så at hun hadde behov for å ut midt på natten. Hun holdt seg raskt til 6-7.

Men det som slår meg er hvor farlige hjemmene rundt om tydeligvis er for valper. Nå sover våre på soverommet om natta, men på dagtid når de er hjemme alene har de tilgang til hele huset. Ikke er det spesielt ryddig her heller må jeg innrømme, men ingen har klart å skade seg gitt.

Men til dere som er så redde for at valpen skal skade seg: hva gjør dere når valpen er hjemme alene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Vilde: Ja, hun vil nok gi seg når hun er blitt litt mer husvarm. Keela våknet også i 4 tiden et par ganger, men hun er sluttet med det nå. Nå sover hun til hal 6 og senere. Men dette følger med i valpetiden. Når de våkner og piper, så Må de på do, og det kjapt. Jeg har en morgenkåpe jeg i sengen, og hiver den på meg viss hun piper mye om morgnenen. Buret kan godt stå opent slik at hun blir kjent med rommet ditt før du tvinger henne til å være i buret. Så kan du heller venne henne til å vøre i det senere, etter noen uker vertfall. Jeg trener Keela i det nå, og hun er blitt betydelig flinkere til å være i det.

Les hva du selv skriver.... TVINGE valpen til å være i buret ja. Det er nettopp det man gjør når man stenger små valper inn i bur. De har ikke noe valg, de tvinges til å bli passive og akseptere en tilværelse i bur fordi EIER ikke evner å lære den å roe seg ned når det er behov.

Så nå lærer jeg til å ha henne i bur tilfelle vi skal reise en plass og jeg vil ha henne med. Da må hun være i bur. Jeg mener også at man ikke trenger bur om natta, men det er opp til hver enkelt.

Hvorfor må hunden være i bur når man er på reise ? Vi har hatt hunder i familien siden 1971 - og ingen av dem har vært nødt til å tilbringe en eneste time i bur når vi har vært på reise (forsåvidt var ikke bur "oppfunnet" engang da vi hadde våre første hunder - likevel overlevde både vi og hundene gitt...). Vi har tilbragt tid både på hoteller og hos venner uten at bur overhodet har vært nevnt som et nødvendig hjelpemiddel for å kunne ha med hunden.

Det er så utrolig komisk å lese at folk tror de som bruker bur om natta gjør dette for å slippe å vaske tiss og bæsj. Jeez. Tror dere vi er så dumme at vi ikke belaget oss på det når vi fikk valpen? Det er da virkelig ikke det JEG har snakket om. Jeg kan vaske tiss og bæsj til jeg spyr jeg, men det slipper jeg, da valpen sier ifra både om han våkner på natta i bur, når han ligger inntil meg i sofaen og slapper av, eller når han herjer rundt på gulvet. Jeg bærer han ut, han vet at der gjør vi fra oss, og er veldig glad etterpå når han får ros.

Ehhhhhhh... nettopp. Du bruker ikke bur for å slippe å vaske tiss og bæsj, men du bruker bur fordi da SLIPPER du å vaske tiss og bæsj... :lol:

jeg sier bare at VÅR valp sover i bur på rommet våres kun om natta, til han blir noen størrelser større, ergo noen uker mer. Valpen har det ikke vondt! De vet å si ifra om det er noe de ikke er trygge på eller liker :rolleyes:

Dere får heller slakte de som stuer hunden inn i bur dagen lang, hver eneste dag mens de kjemper det de kan imot. DER har dere noen å gå på.

Det skal lite til å passivisere en valp/hund, og en passiv hund vil sjelden protestere på noe, selv om den ikke LIKER tilværelsen den blir tvunget inn i.

Synes nesten det er mere synd på de hundene som må ligge i gangen eller kjøkkenet om natta jeg da.. De er helt alene og ingen hører eller ser de om de sier fra at de må ut.. Jeg både ser og hører hunden min i buret om hun sier fra at hun må ut. .Og hun hører pusten vår og vet at vi er rett ved siden av henne hele natten selv om hun ligger i bur. .Tror faktisk hunden min setter mere pris på det en å måtte ligge helt alene faktisk..

OK - så det er liksom enten eller skjønner jeg.

Min hund fikk ligge i senga mi fra den var bitteliten valp - 4-5 uker gammel (ja, jeg har selv oppdrettet den, så mor og søsken var også tilstede). Valpen - som nå etterhvert har blitt ei voksen dame - har alltid hatt fri tilgang til hele huset, og har selv fått velge hvor den vil sove. I løpet av natta skifter hun faktisk soveplass opptil flere ganger. Hun starter kvelden i min seng, men flytter seg raskt til stua, og jeg finner henne som regel liggende midt på harde stuegulvet når jeg står opp om morgenen. Hun flytter seg avhengig av hvor varmt/kaldt det er i huset, og er det varm sommer er et kaldt stuegulv mye bedre enn ei varm seng - på de kaldeste vinterdagene er det motsatt.

En hund som sperres inne i et bur har ikke disse valgene. Vi mennesker tror gjerne at vi gjør det beste for hundene våre når vi da lager til soveplasser som er gode, myke og varme, og tror dette også er hva en hund vil foretrekker (fordi vi SELV ville synes det er deilig). Hunder sover på en annen måte enn oss, og de har helt andre preferanser hva gjelder varme/kulde enn oss (og det er forskjell fra hund til hund også - men hva MIN hund foretrekker kan jeg liksom ikke vite før jeg har sett hvilke vaner den legger seg til når den har mulighet til å velge - noen vil gjerne ligge under dyna i senga, andre vil foretrekke et iskaldt steingulv).

Inne i et bur har ikke hunden mulighet til å skifte soveplass og underlag på samme måte som om den får gå fritt, og om det blir for varmt har den ingen mulighet til å komme seg til et kaldere sted. DET synes jeg er trist for hundens ve og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gir seg etterhvert når hun lærer å holde seg natten gjennom. Og du må for all del ta henne ut når hun ber om det, noe annet ville vært veldig veldig dårlig gjort.

Ja, selvfølgelig. I natt sov hun i strekk til halv seks på morningen, så dette gir seg nok :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt bur til Aynï (annet enn i bilen), men det betyr jo ikke at det eneste alternativet er å ligge I sengen. Ved SIDEN AV sengen er jo brukbart! :lol: Og vil du slippe å ut på natten, så gjør du som jeg: dropp buret, lag en annen seng til henne i stedet, og plasser den på ønsket sted (gjerne ved siden av sengen din sånn at du kan legge hånda ned til henne hvis hun blir urolig). Så legger du ut noen aviser, og så sover du. Må hun tisse/bajse på natten, gjør hun det forhåpentligvis på avisene. Når hun blir så gammel at blæren klarer å holde seg i løpet av natten, slutter hun å tisse/bajse på natten helt av seg selv.

Lars Fält som jeg var på kurs med nylig, sa (og skriver i Beteendeboken - valpbeteende eller noe sånt), at det ofte er stressende for en valp å måtte stå opp og gå ut for å tisse, når den ligger og sover. Når man da kommer inn igjen, er valpen våken og "fit for fight", og du må roe den ned og få den i sove-modus igjen. Alternativt kan man bare la valpen våkne om natten, kave seg bort til avisene i halvsvime, tisse, og gå og legge seg igjen, uten at den våkner skikkelig og det blir mye styr av det. Renslige blir de, selv om de "får lov til" å tisse inne om natten mens de er små.

Når tia har vært på do ute, så sovner hun med en gang igjen i buret, så tror ikke det er noe problem. Men jeg hadde egentlig ikke lyst til å ha diskusjon, bare råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva hun spør om da :lol: Så kan dere gå til debattkjelleren å starte en heftig diskusjon der om bur om nattetiden osv.^^

*klippet*

Så enig, så enig. Enkelte klarer rett og slett ikke å holde seg til topic. Trådstarter spør om tips, og ikke om hun bør bruke bur eller ei på natten. Lag dere en egen diskusjon, og diskurer så mye dere vil der.

NOEN må også lære seg å lese, tror jeg. Trådstarter spør noe ala: Hva bør jeg gjør når valpen piper på natten? Skal jeg ta henne ut, kjefte på henne, overse henne osv. Hun sier IKKE at hun kjefter, overser henne osv. Hun er ikke sikker på hva hun skal gjøre og derfor spør hun om RÅD. Bah, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tia har vært på do ute, så sovner hun med en gang igjen i buret, så tror ikke det er noe problem. Men jeg hadde egentlig ikke lyst til å ha diskusjon, bare råd :lol:

Mine hunder har også sovnet med en gang de har vært ute og tisset om natten. Legger seg rolig ned i buret og sover til neste morgen. De har blitt tidlig renslig, og det ser det jo ut til at din valp blir også, ettersom hun sov til halv seks om morgenen, som du skrev i innlegget ditt. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tia har vært på do ute, så sovner hun med en gang igjen i buret, så tror ikke det er noe problem. Men jeg hadde egentlig ikke lyst til å ha diskusjon, bare råd :lol:

Hvis du mener du ikke har fått noen råd her så anbefaler jeg at du leser hele tråden en gang til, for her har du fått MANGE velmente og gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig. Enkelte klarer rett og slett ikke å holde seg til topic. Trådstarter spør om tips, og ikke om hun bør bruke bur eller ei på natten. Lag dere en egen diskusjon, og diskurer så mye dere vil der.

NOEN må også lære seg å lese, tror jeg. Trådstarter spør noe ala: Hva bør jeg gjør når valpen piper på natten? Skal jeg ta henne ut, kjefte på henne, overse henne osv. Hun sier IKKE at hun kjefter, overser henne osv. Hun er ikke sikker på hva hun skal gjøre og derfor spør hun om RÅD. Bah, altså. :lol:

Unnskyld meg; men når veldig mange her inne har erfaring med at det å la valpen sove utenfor buret vil føre til mindre piping (og mange andre gode ting), skal det da ikke være lov å nevne det? Og når noen da kommer med dårlige motargument for hvorfor bur bør bli brukt, får vi da ikke lov å argumentere imot? Skal vi som mener at problemet løses best ved å fjerne buret, ikke gi trådstarter beskjed om det? Skal vi la være å gi råd bare fordi noen kan være uenig i det? Hvorfor skal vi ikke få lov å tipse trådstarter om å droppe buret? Så vidt jeg kan huske skrev hun ikke noe om i startinnlegget at buret på død og liv MÅTTE brukes fortsatt..

Jeg skjønner ikke hvem "NOEN" er, som bør lære seg å lese, jeg? Diskusjon ble det ikke før noen prøvde å argumentere for at buret skulle bli, og dette er et diskusjonsforum, og dermed får man svar som heller både ene og andre veien. Hadde det vært en tråd om hvordan man skal lære en hund å gå pent i bånd, kan man også få mange forskjellige svar, men jeg har da til gode å oppleve at trådstarter, eller andre som ligner på trådstarter, blir sur for noen av svarene? "Nei, stoppe og gå tilbake kommer ikke på TALE!" :) "Jeg SKAL gå fremover og likevel lære valpen å ikke dra.." Nei, det blir for dumt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig, så enig. Enkelte klarer rett og slett ikke å holde seg til topic. Trådstarter spør om tips, og ikke om hun bør bruke bur eller ei på natten. Lag dere en egen diskusjon, og diskurer så mye dere vil der.

NOEN må også lære seg å lese, tror jeg. Trådstarter spør noe ala: Hva bør jeg gjør når valpen piper på natten? Skal jeg ta henne ut, kjefte på henne, overse henne osv. Hun sier IKKE at hun kjefter, overser henne osv. Hun er ikke sikker på hva hun skal gjøre og derfor spør hun om RÅD. Bah, altså. :lol:

TIPSET ER AT MAN IKKE SKAL BRUKE BUR OM NATTEN (ELLER OM DAGEN) - VALPEN PIPER MER DER ENN DEN ELLERS VILLE HA GJORT - OG PIPINGEN ER ET TEGN PÅ MISTRIVSEL, MISNØYE, UTILFREDSTILTE BEHOV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIPSET ER AT MAN IKKE SKAL BRUKE BUR OM NATTEN (ELLER OM DAGEN) - VALPEN PIPER MER DER ENN DEN ELLERS VILLE HA GJORT - OG PIPINGEN ER ET TEGN PÅ MISTRIVSEL, MISNØYE, UTILFREDSTILTE BEHOV!

Ro deg ned, for all del. Vet ikke om du følte deg truffet eller noe, men det jeg mente var at før dere (ikke nødvendigvis DEG) beskylder henne for å ha kjeftet på valpen pga pipingen (hun skrev ikke at hun gjorde det, hu spørte om det var NØDVENDIG).

Hun skriver at hun er fornøyd med buret, ettersom hun brukte det på sin andre hund og det gikk bra. Så hvorfor skal du gi et råd som hun ikke spør om? :lol: Jeg bruker aldri bur til min hund (uten om utstillinger og bil), men jeg vet andre som bruker det på natten. Har aldri hørt om at hundene deres har pepet fordi de ligger i bur om natten, så det jeg lurer på er hvorfor du VET at det er pga buret hun pipet. Hun må vel bare på do liksom? Men JA, jeg skjønner godt hva du prøver å si, til en viss grad. Dette ligger ikke under diskusjonsemnet, så jeg skal prøve å holde meg til topic fra nå av.

Mente ikke å ødlegge tråden eller noe, IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro deg ned, for all del. Vet ikke om du følte deg truffet eller noe, men det jeg mente var at før dere (ikke nødvendigvis DEG) beskylder henne for å ha kjeftet på valpen pga pipingen (hun skrev ikke at hun gjorde det, hu spørte om det var NØDVENDIG).

ehem Lotta er rolig nå... Hun ønsker bare å formidle med store bokstaver sitt tips og hvorfor valpen piper.

Men la oss ta det på en annen måte da:

FOR:

  • sykdom
  • frakt
  • utstilling

MOT:

  • Passifiseriserende
  • sykdomsfremkallende (valpen holder seg så ille at den kan få urinveisinfeksjon)
  • Fjerner årsak, ikke symptom
  • hunden får ikke fjernet seg fra eventuelle ekskrementer ved diare eller oppkast
  • "vanedannende" Hundeeiere finne ut hvor flott det er å kunne stue bort hunden litt mer enn bare ett par timer om natten eller dagen...
  • valpen kan skade seg i buret også, tenner som brekker, labber som knekker

Fyll på om noe er savnet av oss burmotstandere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehem Lotta er rolig nå... Hun ønsker bare å formidle med store bokstaver sitt tips og hvorfor valpen piper.

Store bokstaver på internett kan oppfattes som skriking på internett. Veldig unødvendig, bedre å bruke uthevet eller understreket skrift hvis man vil understreke noe.

Måtte bare :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store bokstaver på internett kan oppfattes som skriking på internett. Veldig unødvendig, bedre å bruke uthevet eller understreket skrift hvis man vil understreke noe.

Måtte bare :rolleyes:

Kanskje hun følte at budskapet ikke kom frem, og måtte skrike for å klare å få det frem :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på de andre her som ber deg droppe buret.. Jeg står heller aldri opp med valper om natta, spør du meg er det en fryktelig dårlig vane. Valpene jeg har hatt har fått tusle løs rundt og har hatt en avis å tisse på. Alle har de blitt renslige raskt, og alle har de sovi hele natta helt fra jeg fikk de. Jeg valpesikrer kåken før jeg legger meg og i det jeg er under dyna så finnes det ikke valper i min verden. Resultatet blir valper som sover søtt helt til jeg våkner... Folk styrer for mye med ting og lager så mye unødige problemer i forsøkene på å unngå problemer som sannsyligvis aldri oppstår.

Edit: hang meg brått opp i den her:

Er det ikke det vi vil da? At valpen skal lære seg til å si fra ordentlig? Det er vel ikke meningen at vi skal løpe rundt etter hunden hele dagen for å se om den MULIGENS sniffer eller snuser rundt fordi den må tisse? Hunden må jo lære seg til at hvis den skal ut å tisse så må den SI fra ordentlig..

Hvorfor i alle dager skal hunden lære å SI i fra? Jeg kan telle på en hånd de gangene Loke har sagt i fra at han måtte på do, da har han vært godt voksen og hatt magetrøbbel midt på natta. Lyra var det samme greie med, hun måtte aldri lære å si i fra - jeg luftet henne såpass ofte at det aldri ble nødvendig og hun tisset i teorien på avisene om natten (ikke at hun brukte de, hun sov). Allikevel sa hun i fra når hun ble stor og renslig og hadde magetrøbbel fordi hun var hjernevasket til at man går på do ute, helt uten at hun hadde mått holde seg så lenge at hun måtte lære å si ifra som valp. Med mindre bikkjedyret blir akutt dårlig i magen om natten ser jeg overhodet ingen grunn til at de skal måtte si i fra om at de må på do, man skal liksom lufte dyret så ofte at det ikke blir et tema.

Valper luftes etter lek, etter mat, etter søvn og når de ser ut som om de leter etter noe... Enkelt og greit. Ikke når de sitter i buret sitt og piper fordi de ikke vil tisse/bajse på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på de andre her som ber deg droppe buret.. Jeg står heller aldri opp med valper om natta, spør du meg er det en fryktelig dårlig vane. Valpene jeg har hatt har fått tusle løs rundt og har hatt en avis å tisse på. Alle har de blitt renslige raskt, og alle har de sovi hele natta helt fra jeg fikk de. Jeg valpesikrer kåken før jeg legger meg og i det jeg er under dyna så finnes det ikke valper i min verden. Resultatet blir valper som sover søtt helt til jeg våkner... Folk styrer for mye med ting og lager så mye unødige problemer i forsøkene på å unngå problemer som sannsyligvis aldri oppstår.

Enig med Loke her jeg.

Vi lager for mye styr rundt dette med valper.

Så lenge valpen er trygg så er den rolig også.

Bajas var kunn 6 uker da han kom til meg.De første nettene (to første) lå han tett inntil kroppen min på natten.

Men han syns visst det ble for varm,hoppet ned og fant den puta på gulvet ved sengen.

Jeg har ikke hatt hjerte til å ta fra ham den puta etter det. Det ble hans plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehem Lotta er rolig nå... Hun ønsker bare å formidle med store bokstaver sitt tips og hvorfor valpen piper.

Men la oss ta det på en annen måte da:

FOR:

  • sykdom
  • frakt
  • utstilling

MOT:

  • Passifiseriserende
  • sykdomsfremkallende (valpen holder seg så ille at den kan få urinveisinfeksjon)
  • Fjerner årsak, ikke symptom
  • hunden får ikke fjernet seg fra eventuelle ekskrementer ved diare eller oppkast
  • "vanedannende" Hundeeiere finne ut hvor flott det er å kunne stue bort hunden litt mer enn bare ett par timer om natten eller dagen...
  • valpen kan skade seg i buret også, tenner som brekker, labber som knekker

Fyll på om noe er savnet av oss burmotstandere

Veldig bra for og mot argumenter, Margrethe :lol: Jeg er faktisk enig med deg, men likevel synes jeg dette hadde passet bedre under enn burdiskusjon som ligger under diskusjon. Men det er meg, og nok og meg :(

Store bokstaver på internett kan oppfattes som skriking på internett. Veldig unødvendig, bedre å bruke uthevet eller understreket skrift hvis man vil understreke noe.

Måtte bare :rolleyes:

Jenta si det! Noen som kan det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: hang meg brått opp i den her:

Hvorfor i alle dager skal hunden lære å SI i fra? Jeg kan telle på en hånd de gangene Loke har sagt i fra at han måtte på do, da har han vært godt voksen og hatt magetrøbbel midt på natta. Lyra var det samme greie med, hun måtte aldri lære å si i fra - jeg luftet henne såpass ofte at det aldri ble nødvendig og hun tisset i teorien på avisene om natten (ikke at hun brukte de, hun sov). Allikevel sa hun i fra når hun ble stor og renslig og hadde magetrøbbel fordi hun var hjernevasket til at man går på do ute, helt uten at hun hadde mått holde seg så lenge at hun måtte lære å si ifra som valp. Med mindre bikkjedyret blir akutt dårlig i magen om natten ser jeg overhodet ingen grunn til at de skal måtte si i fra om at de må på do, man skal liksom lufte dyret så ofte at det ikke blir et tema.

Valper luftes etter lek, etter mat, etter søvn og når de ser ut som om de leter etter noe... Enkelt og greit. Ikke når de sitter i buret sitt og piper fordi de ikke vil tisse/bajse på seg selv.

Ja hvis du er så trangsynt at du tror jeg ikke lufter bikkja mi uten at den sier fra, eller etter at den har sovet,lekt, fått mat osv. .Så får du jo bare tro det!! Du klarer jo ikke å se poenget mitt da. .jeg sperrer vel ikke bikkja inne og venter på at hun skal pipe? Men jeg mener alikevel at det er greit at hundene kan si i fra om de må noe MELLOM (merk... Jeg skriver MELLOM!) luftingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...