Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping i bur


ingervildesaua

Recommended Posts

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar
Jeg vet ikke hva resignerer betyr men :wub:

Å resignere betyr det samme som å gi opp.

Jaja, jeg har ikke akkuratt så mye erfaring, men slik gjorde jeg med jenten min.

Jeg lot henne bare gå i buret sitt av seg selv og venne seg til det. Så nå lærer jeg til å ha henne i bur tilfelle vi skal reise en plass og jeg vil ha henne med. Da må hun være i bur. Jeg mener også at man ikke trenger bur om natta, men det er opp til hver enkelt.

Nei, du har nok ikke så mye erfaring. Men dem av oss som har det - som har holdt på lenge, lenge med hund, som har hatt mange valper og gjennomlevd slike perioder - vi VET (og forteller tydelig) at burbruk er unødvendig, lite ønskelig og ikke det beste for HUNDEN.

Lotta, du trenger ikke bli så sint :rolleyes:

Her har jeg fortsatt silkehanskene på (det betyr at jeg snakker veldig pent og forsiktig i forhold til hvordan jeg har lyst til å hamre løs...) - for ingenting gjør meg mer opprørt og lei meg enn at dyr og barn behandles uforstandig. De kan ikke forsvare seg selv, de kan ikke tale sin egen sak, og de er prisgitt sine eiere og foresatte. Noen må snakke for dem, og i bursaken har jeg valgt å gjøre det - fordi konklusjonene (svarene) er helt enkle og klare.

Ha en flott 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å resignere betyr det samme som å gi opp.

Okei :wub:

Nei, du har nok ikke så mye erfaring. Men dem av oss som har det - som har holdt på lenge, lenge med hund, som har hatt mange valper og gjennomlevd slike perioder - vi VET (og forteller tydelig) at burbruk er unødvendig, lite ønskelig og ikke det beste for HUNDEN.

Ja, det er greit. Tenkte bare på de 4 sidene som ble mer en diskusjon jeg :)

Her har jeg fortsatt silkehanskene på (det betyr at jeg snakker veldig pent og forsiktig i forhold til hvordan jeg har lyst til å hamre løs...) - for ingenting gjør meg mer opprørt og lei meg enn at dyr og barn behandles uforstandig. De kan ikke forsvare seg selv, de kan ikke tale sin egen sak, og de er prisgitt sine eiere og foresatte. Noen må snakke for dem, og i bursaken har jeg valgt å gjøre det - fordi konklusjonene (svarene) er helt enkle og klare.

Ha en flott 17. mai.

Ja, men da er jeg med. Jeg syns det er litt logisk også jeg at det å vær innesperret i et bur ikke er så gøy :lol:

Men jeg bruker det ikke til å sperre inne hunden, men for at den skal ha en egen plass som hun kan gå når som helst og få ro og fred. Men jeg har ikke erfaring, så jeg skal ikke uttale meg så mye om det.

I like måde :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hunden være i bur når dere skal reise en plass? Jeg reiser mye med mine hunder, på ferie, utstillinger, prøver osv., og bor på hotell eller campinghytte. Vi har bur i bilen selvsagt, men drasser aldri bur med inn på hytte eller hotellrom. Hundene har lært å oppføre seg, de er vant til å reise rundt og bo på fremmmede steder - hvorfor skal valpen trenes til å ligge i bur mtp reising? Og hvorfor akkurat nå, når den er så liten? Skjønte ikke dette helt, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig komisk å lese at folk tror de som bruker bur om natta gjør dette for å slippe å vaske tiss og bæsj. Jeez. Tror dere vi er så dumme at vi ikke belaget oss på det når vi fikk valpen? Det er da virkelig ikke det JEG har snakket om. Jeg kan vaske tiss og bæsj til jeg spyr jeg, men det slipper jeg, da valpen sier ifra både om han våkner på natta i bur, når han ligger inntil meg i sofaen og slapper av, eller når han herjer rundt på gulvet. Jeg bærer han ut, han vet at der gjør vi fra oss, og er veldig glad etterpå når han får ros.

Og NEI, hunden skal ikke ligge i sengen vår. Den har sin egen den skal ligge i. Åjaaa, utrolig egoistisk, er det ikke? :rolleyes:

Jeg har heller ikke hverken bekreftet eller avkreftet å støtte noen på dette med bur eller ei, jeg sier bare at VÅR valp sover i bur på rommet våres kun om natta, til han blir noen størrelser større, ergo noen uker mer. Valpen har det ikke vondt! De vet å si ifra om det er noe de ikke er trygge på eller liker :rolleyes:

Dere får heller slakte de som stuer hunden inn i bur dagen lang, hver eneste dag mens de kjemper det de kan imot. DER har dere noen å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å resignere betyr det samme som å gi opp.

Nei, du har nok ikke så mye erfaring. Men dem av oss som har det - som har holdt på lenge, lenge med hund, som har hatt mange valper og gjennomlevd slike perioder - vi VET (og forteller tydelig) at burbruk er unødvendig, lite ønskelig og ikke det beste for HUNDEN.

Her har jeg fortsatt silkehanskene på (det betyr at jeg snakker veldig pent og forsiktig i forhold til hvordan jeg har lyst til å hamre løs...) - for ingenting gjør meg mer opprørt og lei meg enn at dyr og barn behandles uforstandig. De kan ikke forsvare seg selv, de kan ikke tale sin egen sak, og de er prisgitt sine eiere og foresatte. Noen må snakke for dem, og i bursaken har jeg valgt å gjøre det - fordi konklusjonene (svarene) er helt enkle og klare.

Ha en flott 17. mai.

Lotta ruler - i burdebatten :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får heller slakte de som stuer hunden inn i bur dagen lang, hver eneste dag mens de kjemper det de kan imot. DER har dere noen å gå på.

Ja, fordi akkurat du får lov til å definere hva som er akseptabelt og ikke.

Jeg tror ikke det finnes en eneste burbruker som mener at akkurat de bruker buret for mye. De tenker nok mer sånn som deg, at akkurat deres bruk ikke er kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vaske tiss og bæsj til jeg spyr jeg, men det slipper jeg, da valpen sier ifra både om han våkner på natta i bur, når han ligger inntil meg i sofaen og slapper av, eller når han herjer rundt på gulvet. Jeg bærer han ut, han vet at der gjør vi fra oss, og er veldig glad etterpå når han får ros.

Synes nesten det er mere synd på de hundene som må ligge i gangen eller kjøkkenet om natta jeg da.. De er helt alene og ingen hører eller ser de om de sier fra at de må ut.. Jeg både ser og hører hunden min i buret om hun sier fra at hun må ut. .Og hun hører pusten vår og vet at vi er rett ved siden av henne hele natten selv om hun ligger i bur. .Tror faktisk hunden min setter mere pris på det en å måtte ligge helt alene faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig komisk å lese at folk tror de som bruker bur om natta gjør dette for å slippe å vaske tiss og bæsj. Jeez. Tror dere vi er så dumme at vi ikke belaget oss på det når vi fikk valpen? Det er da virkelig ikke det JEG har snakket om. Jeg kan vaske tiss og bæsj til jeg spyr jeg, men det slipper jeg, da valpen sier ifra både om han våkner på natta i bur, når han ligger inntil meg i sofaen og slapper av, eller når han herjer rundt på gulvet. Jeg bærer han ut, han vet at der gjør vi fra oss, og er veldig glad etterpå når han får ros.

Hvorfor har dere valpen/hunden i bur, da? Hvis det ikke er for å slippe å tørke tiss og bajs om morgenen?

Og NEI, hunden skal ikke ligge i sengen vår. Den har sin egen den skal ligge i. Åjaaa, utrolig egoistisk, er det ikke? :rolleyes:

Min hund ligger ikke i bur. Og heller ikke i senga. Begge to har sine egne plasser å ligge, men til forskjell fra din, så kan de velge om de vil ligge på samme sted hele natten eller ikke.

Jeg har heller ikke hverken bekreftet eller avkreftet å støtte noen på dette med bur eller ei, jeg sier bare at VÅR valp sover i bur på rommet våres kun om natta, til han blir noen størrelser større, ergo noen uker mer. Valpen har det ikke vondt! De vet å si ifra om det er noe de ikke er trygge på eller liker :rolleyes:

Den prøver jo å si fra når den piper.. Dere har kanskje merket (trådstarter har i alle fall) at valpen piper oftere enn den må på do..

Dere får heller slakte de som stuer hunden inn i bur dagen lang, hver eneste dag mens de kjemper det de kan imot. DER har dere noen å gå på.

Det har vi allerede gjort. Se i debattkjelleren. :wub:

Synes nesten det er mere synd på de hundene som må ligge i gangen eller kjøkkenet om natta jeg da.. De er helt alene og ingen hører eller ser de om de sier fra at de må ut.. Jeg både ser og hører hunden min i buret om hun sier fra at hun må ut. .Og hun hører pusten vår og vet at vi er rett ved siden av henne hele natten selv om hun ligger i bur. .Tror faktisk hunden min setter mere pris på det en å måtte ligge helt alene faktisk..

Hundene mine sover sammen, de er ikke alene. Og frem til de sov sammen, sov de i samme seng, eller samme rom som oss. Ingen av de piper om natten fordi de må ut; enten holder de seg, eller så tisser valpen på aviser jeg har lagt fram. Og jeg sover min søteste søvn.

Den første perioden (og frem til begge hunden flyttet ut på stua (igjen)), var jeg litt bekymret for om valpen ville føle seg ensom ved siden av sengen min. Jeg prøvde å ha henne i sengen en natt, men da jeg våknet om morgenen var hun på gulvet og lå i kassen sin som vanlig. Enten har hun hoppet ned, eller så har hun falt ned når jeg har rørt på meg. Jeg har tungt sovehjerte, så neimen om jeg vet. Jeg vet bare at det er veldig høyt ned fra sengen vår, over en halv meter, og det er ikke noe særlig for en valp å verken hoppe eller falle ned fra. Så da ble hun plassert på gulvet igjen, rett ved siden av sengen, slik at jeg kunne slenge ned en arm om det ble nødvendig. I tillegg varmet jeg vann og hadde på en varmeflaske med plysjtrekk, sånn at hun kunne ligge inntil noe mykt og varmt hvis hun følte hun trengte det, siden hun ikke hadde noen andre å varme seg på. Der lå hun ofte, som de gjør i valpebinger; oppå varmeflasken (kullsøsknene om du vil) og sov. Det synes jeg var et godt alternativ, når man ikke kan/vil ha valpen i sengen. (Noen bruker også en vekkerklokke de gjemmer, som skal forestille lyden av hjerteslagene til moren/kullsøsknene.)

Når man bor med noen som mener hund på soverommet i utgangspunktet er uaktuelt, så må man finne kompromisser; hos oss bodde begge hundene på soverommet de første ukene, den voksne i senga og den lille ved siden av. Nå har begge flyttet ut på stua, siden det er det som er "målet"; at de skal kunne sove sammen på stua, løse begge to. Jeg har aldri opplevd at de har begynt å lekt og herjet, men noe tygging på bein har forekommet. Ellers er det god nattesro hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten det er mere synd på de hundene som må ligge i gangen eller kjøkkenet om natta jeg da.. De er helt alene og ingen hører eller ser de om de sier fra at de må ut.. Jeg både ser og hører hunden min i buret om hun sier fra at hun må ut. .Og hun hører pusten vår og vet at vi er rett ved siden av henne hele natten selv om hun ligger i bur. .Tror faktisk hunden min setter mere pris på det en å måtte ligge helt alene faktisk..

Ja, og den ville heller sikkert valgt kjøkkengulvet fremfor en kald hundegård... Man finner selvfølgelig alltid noe som er verre...

Hvorfor i all verden er det enten bur på rommet eller løs utenfor rommet som er alternativet... Kan den ikke få en hundeseng ved siden av sengen din da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lik linje som flere andre som har skrevet her så blir jeg oppgitt, provosert og trist over å lese enkelte innlegg i denne tråden. Jeg har problemer med å forstå hvordan folk kan være så naive, blåøyde og rett og slett dumme i sin behandlig av valper og hunder generelt.

Og nei, jeg bruker ikke bur hjemme. De få gangene mine sitter i bur er i bilen, hos veterinæren og en sjelden gang på utstilling/konkurranse. Hjemme er de ALLTID løse, uten at det byr på noen som helst problemer. Joda, jeg har fått ødelagt både sko, linsepakninger, fôrsekker osv, men sånn er det faktisk å ha hund. Bur er en lettvint løsning, men gagner kun eieren, ikke hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er det enten bur på rommet eller løs utenfor rommet som er alternativet... Kan den ikke få en hundeseng ved siden av sengen din da??

Meningen hun skal det på sikt :wub: Men nå er det nå engang slik at leiligheten her er litt dumt bygs, så for at ungene skal komme seg på do, må de gjennom soverommet mitt.. Og da glemmer de å lukke dørene osv i halvsvime om natten, og så er det ei med sylkvasse valpetenner som biter på ledninger, legoklosser, you name it. .Planen er at buret skal byttes ut med hundeseng, men vi skal vente litt til til hun er mere renslig og ikke biter på absolut alt hun finner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen hun skal det på sikt :wub: Men nå er det nå engang slik at leiligheten her er litt dumt bygs, så for at ungene skal komme seg på do, må de gjennom soverommet mitt.. Og da glemmer de å lukke dørene osv i halvsvime om natten, og så er det ei med sylkvasse valpetenner som biter på ledninger, legoklosser, you name it. .Planen er at buret skal byttes ut med hundeseng, men vi skal vente litt til til hun er mere renslig og ikke biter på absolut alt hun finner...

Ikke får å være kjiip eller no, men det kommer til å ta litt mer en enn par uker til før hun "ikke biter på alt hun finner".

Dessuten må jeg spørre.. Litt mere renslig? Enten så er hun vel renslig eller så er hun det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten det er mere synd på de hundene som må ligge i gangen eller kjøkkenet om natta jeg da.. De er helt alene og ingen hører eller ser de om de sier fra at de må ut.. Jeg både ser og hører hunden min i buret om hun sier fra at hun må ut. .Og hun hører pusten vår og vet at vi er rett ved siden av henne hele natten selv om hun ligger i bur. .Tror faktisk hunden min setter mere pris på det en å måtte ligge helt alene faktisk..

Øh?

Merkelig da at jeg hører snorkinga til Eldar godt inn til soverommet vårt og jeg våkner om han begynner å gå urolig rundt. Dexter skraper på døra hvis det er noe. Klart de sier fra om de ikke er i samme rom! Hvertfall mine to. Hunder har temmelig god hørsel også så de hører nok oss også ja, ingen tvil om hvor vi befinner oss.

Eldar hadde vi på soverommet helt på førsten, men han lå på golvet i senga si. Ble nok varmt for ham i senga. Etterhvert flyttet han ut av soverommet og fant den perfekte plassen. Gangen, kjøligere enn på soverommet og vindfanget enda kjøligere. Han er jo en vinterhund. Kan godt gå å legge seg i snøen ute å sove. Her har de gang, kjøkken, stue og vindfang å velge selv hvor de ønsker å tilbringe natten hen. Det samme om dagen hvis vi ikke er hjemme.

Dexter var opplært til bur da jeg hentet ham 4mndr gammel, første vi gjorde var å ta døra av buret.

Gikk ikke lange tida før han fant ut at nettene kunne man tilbring andre steder:

Stakar de har det nok forferdelig som ikke ligger i bur inne hos oss om nettene :wub:

morrabildeay9.jpg

Her blir det hvertfall aldri noen burbruk, hverken dag eller natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh?

Merkelig da at jeg hører snorkinga til Eldar godt inn til soverommet vårt og jeg våkner om han begynner å gå urolig rundt. Dexter skraper på døra hvis det er noe. Klart de sier fra om de ikke er i samme rom! Hvertfall mine to. Hunder har temmelig god hørsel også så de hører nok oss også ja, ingen tvil om hvor vi befinner oss.

Eldar hadde vi på soverommet helt på førsten, men han lå på golvet i senga si. Ble nok varmt for ham i senga. Etterhvert flyttet han ut av soverommet og fant den perfekte plassen. Gangen, kjøligere enn på soverommet og vindfanget enda kjøligere. Han er jo en vinterhund. Kan godt gå å legge seg i snøen ute å sove. Her har de gang, kjøkken, stue og vindfang å velge selv hvor de ønsker å tilbringe natten hen. Det samme om dagen hvis vi ikke er hjemme.

Dexter var opplært til bur da jeg hentet ham 4mndr gammel, første vi gjorde var å ta døra av buret.

Gikk ikke lange tida før han fant ut at nettene kunne man tilbring andre steder:

Stakar de har det nok forferdelig som ikke ligger i bur inne hos oss om nettene :wub:

morrabildeay9.jpg

Her blir det hvertfall aldri noen burbruk, hverken dag eller natt!

Oi er det sant? Bosse vil helst ligge under dynen oppi sengen. Godt og varmt. Rart hvor forskjellige rasene er på den måten.

Og forresten de to der så¨ut til å liddd stooooooor nøød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi er det sant? Bosse vil helst ligge under dynen oppi sengen. Godt og varmt. Rart hvor forskjellige rasene er på den måten.

Og forresten de to der så¨ut til å liddd stooooooor nøød :)

Hi,hi ja ikke sant :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene som har en artsfrend å sove sammen med blir jo ikke på samme måte som de som bare har en da.. Da er den jo ikke alene...

Og linkr: utrolig hva hun klarer å finne og dra ut...

Men greit, jeg føler meg som en helt råtten hundeeier etter alle innleggene her, så vi prøvde å legge hundesengen på soverommet i natt.. Og hun tråkket, og tråkket og tråkket.. men sovnet jo til slutt da. Og jeg var ute med henne kl ett og jeg var ute med henne kl 7. .men sånn er det jo å ha valp.. så da får jeg bare være stuptrøtt på 17 mai... Alt for hunden liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Eldar hadde vi på soverommet helt på førsten, men han lå på golvet i senga si. Ble nok varmt for ham i senga. Etterhvert flyttet han ut av soverommet og fant den perfekte plassen. Gangen, kjøligere enn på soverommet og vindfanget enda kjøligere. Han er jo en vinterhund. Kan godt gå å legge seg i snøen ute å sove.

Blir jo noe annet om hunden faktisk FORETREKKER det da... Var ikke det som var poenget mitt heller.. Poenget mitt er at det må være bedre for de som har EN hund som gjærne vil være nærme eierene sine å få lov å ligge i bur på soverommet enn å måtte ligge alene i en gang eller kjøkken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere hunder, men det er ikke særlig ofte at de er spesielt glade i å sove inntil hverandre likevel - og i hvertfall ikke med en ny valp i huset. (Så Eldar er jo bare helt supersødt sånn som han har akseptert sin nye lille sovekompis!).

Men jeg ser ingen årsak til å putte den nye valpen i bur fordet...

Men tilbake til kjernen av påstandene - hvis valpen foretrekker å ligge i et bur (trygghet, hule, etc) - javel, da bruker hunden buret helt fint også når man har tatt bort døren på buret.

Nei, man trenger ikke å trene en tredje-/fjerdedel av døgnet på å venne hunden til noe som helst. De meste greier man å trene hunden til på klart mer effektiv og kortere tid. Men bur må man trener man på i søvne?

Hvis valpen må ha bur fordi man bor så farlig til at den kan skade seg uten - vil jeg si at man MÅ gjøre noe med levevilkårene til denne valpen. For jeg vil påstå at det er ikke mulig å 100% passe på en valp i oppvekst selv på dagtid, når man selv er våken.

Ang. det å "lære seg å si ifra" - jeg vil på ingen som helst måte påvirke (plage?) valpen min så mye at den må pipe eller skrike for at jeg skal gjøre noe med det. Det gjelder soving, renslighetstrening, kloklipp, pelsstell, sultfølelse, osv.. Lurer på om det er like greit med hyl og skrik i andre "trenings"situasjoner for eiere som så lett aksepterer det av en valp alene i bur de første nettene?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min må ligge i bur nesten hele tiden pga ben brudd. Har prøvd å sette han i kompostbinge men da stresser han og prøver å klatre over selv om jeg har prøvd å legge "tak" over bingen. Han må holdes i ro ca 6 uker og det er en utfordring for både han og meg. ( er litt usikker på om jeg skal ha dop til han eller meg:-))

Når jeg tar han ut av buret for å lufte han og vi kommer tilbake er buret fult opp av de andre hundene.. som har tilgang til både seng og sofa.. Men av en eller annen grunn så legger de seg i buret og jeg må fysisk DRA de ut av det.

Det er da jeg lurer, er egentlig bur så forferdelig ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min må ligge i bur nesten hele tiden pga ben brudd. Har prøvd å sette han i kompostbinge men da stresser han og prøver å klatre over selv om jeg har prøvd å legge "tak" over bingen. Han må holdes i ro ca 6 uker og det er en utfordring for både han og meg. ( er litt usikker på om jeg skal ha dop til han eller meg:-))

Når jeg tar han ut av buret for å lufte han og vi kommer tilbake er buret fult opp av de andre hundene.. som har tilgang til både seng og sofa.. Men av en eller annen grunn så legger de seg i buret og jeg må fysisk DRA de ut av det.

Det er da jeg lurer, er egentlig bur så forferdelig ille?

Buret i seg selv er selvsagt ikke ille, det er det å bruke det til å sperre inn friske valper hele natta gjennom vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min må ligge i bur nesten hele tiden pga ben brudd. Har prøvd å sette han i kompostbinge men da stresser han og prøver å klatre over selv om jeg har prøvd å legge "tak" over bingen. Han må holdes i ro ca 6 uker og det er en utfordring for både han og meg. ( er litt usikker på om jeg skal ha dop til han eller meg:-))

Når jeg tar han ut av buret for å lufte han og vi kommer tilbake er buret fult opp av de andre hundene.. som har tilgang til både seng og sofa.. Men av en eller annen grunn så legger de seg i buret og jeg må fysisk DRA de ut av det.

Det er da jeg lurer, er egentlig bur så forferdelig ille?

OMG! Nei, BURET i seg selv er ikke så ille, det er mange som foretrekker å ligge i ett bur. Men å ikke gi hunden mulighet til å gå ut når den vil, strekke på beina, bytte liggeplass, tisse om den må ER ille. Det er DET som er poenget. Om hunden går frivillig inn i buret, så tviler jeg sterkt på at den frivillig blir der i 6-8 timer uten å forlate det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa ligger og i bur om nettene. Det har bare vært to ganger at hun ville ut av buret for å gjøre fra seg tidelig på morningen, men når vi legger henne oppi buret igjen sovner hun på et blunk. Jeg mener at du ikke skal kjefte. Er det lite piping kan du jo se om hun gir seg. Prøv og få henne til og gjøre fra seg før hun legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...