Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping i bur


ingervildesaua

Recommended Posts

Det her er jo bare å gi opp. Det er ikke snakk om latskap eller noe som helst. Det er DE TO/TRE FØRSTE UKENE. Han har akkurat kommet i hus. Som jeg har skrevt mange ganger før; HAN SKAL DA VIRKELIG IKKE LIGGE DER FOR ALLTID. Det her vil det være forskjellige meninger om i evigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar
Enkelte må ha det inn med teskje, skjønner jeg. Det kan jo faktisk hende han greier å komme seg opp da, og så skulle dette ned. Man kan da virkelig aldri være for sikker med en valp. Han prøver men jeg er redd han skal vri seg eller dette og falle hardt når han prøver, derfor er jeg redd for dette om natten og.

v-a-l-p-e-s-i-k-r-i-n-g...

I tillegg til tissing, bæsjing og promping, så hører det med valpetiden å sikre hjemmet sitt for potensielle farer.

Sett noe foran slik at han ikke kommer seg bort til ting han kan skade seg på.

Før det ble så poppis med bur i hverenda hundehjem så måtte det jo ha strøket med valper i hytt og gevær skulle man tro. Så mange farer som lurer utenfor burene er det et vidunder at noen overlevde i det hele tatt.

Tenk at man vil beskytte valpen de aller første ukene skal snues til noe negativt. Utrolig.

Ja, for vi her inne lar valpene våre være alene med rottegift, bjørnefeller og levende lys overalt. For vi liker jo egentlig ikke valper vi...

Jeg tror vel heller at mange mener at hunden din kan ta skade av å ligge i bur 25% av livet sitt, og at det er derfor vi sier ifra?

PS: Jeg har vært som deg jeg. Hadde hund i bur på natten. Men jeg valgte å åpne øynene mine, ikke hoppe i forsvar, og å ta til meg de gode argumentene for å putte buret i boden. Og vet du hva? Jeg fant ut at det er ikke greit å ha hund i bur. Aldeles ikke greit i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å bruke bur, egentlig? Som jeg skrev lengre opp, hunden vår ligger i den nå, mens han er liten, for å kunne vende seg til å ligge i det, om det skal bli nødvendig på tur senere osv. Hundene jeg har hatt før var ikke vant til å ligge i det, så om vi skulle på besøk til noen og de måtte ligge i et, ble det gjerne rabalder.

Det er da to vidt forskjellige ting og ha bikkja i bur, og det å ikke slippe den ut når den må på do om natta når den ligger i bur. (Sistnevnte håper jeg da virkelig det er et fåtall som gjør)

Her ligger han kun i bur om natten akkurat nå, og i bilen. Etterhvert som han blir større og skal være alene hjemme, skal han så klart ikke ligge i bur hele dagen! Men dette er snakk om en tilvenningsperiode, for å kunne ha muligheten om det måtte trengs senere. Samt at han faktisk sier ifra når han må på do om natta så vi kan ta han ut, i stedet for å tisse og bæsje rundt på gulvet. Det er jo faktisk snakk om å lære han å bli stueren mye fortere. Ser ikke noe galt i det.

Hvordan skal valpen din klare å være alene hjemme uten bur når den blir større om den ikke blir påvent fra han er liten?

Min valp har fra dag 1 ligget halveis under senga mi på en dunpute han...snorkende gjennom hele natten.

Men nå ligger han ute i gangen om natten for å skape litt avstand fra meg da han ikke liker å være alene hjemme. Han er meget avhengi av matmor.

Men han snorker like godt i senga si ute i gangen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det vi vil da? At valpen skal lære seg til å si fra ordentlig? Det er vel ikke meningen at vi skal løpe rundt etter hunden hele dagen for å se om den MULIGENS sniffer eller snuser rundt fordi den må tisse? Hunden må jo lære seg til at hvis den skal ut å tisse så må den SI fra ordentlig..

Nei, jeg trodde vi ville ha husrene hunder, jeg? Tulla, som nå er voksen og husren, lærte seg aldri å si fra. Men jeg leste tegnene hun gav, og tok henne ut når hun måtte. Etterhvert "sa hun fra" (!ved disse små tegnene jeg skrev om) sjeldnere og sjeldnere, og tiden mellom hver lufting kunne drøyes lengre og lengre. Skjønner du ikke at disse tegnene er valpens naturlige måte å si fra på? Hvorfor holder ikke det?

Første hunden lærte jeg å si fra ved å pipe og krafse på døren. Gjett om jeg angret på det når han ble eldre, og egentlig ikke trengte å ut for å tisse, men bare "kjedet seg" og ville at "noe skulle skje"? Så nei, jeg ser ikke helt vitsen med å lære hunden å si fra, jeg. Og det er ikke det vi vil, vi vil ha husrene hunder som holder seg til vi tar de med ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen i svarte! Det er snakk om to-tre uker!!! Han er da virkelig enda valp som skal lære seg å være alene UTEN bur etter det. De to/tre ukene er ikke 25% av hans liv. Aldri vært snakk om å ha han i bur resten av livet i det hele tatt, men jeg skjønner jo at dere er totalt blotta for å se dette. NOEN UKER, IKKE MÅNEDER, IKKE ÅR.

Og jeg synes heller ikke det er greit å ha hunden i bur, men de første ukene velger vi dette, for så å droppe det helt.

Jeg er absolutt åpen for å se det dere skriver, og jeg er faktisk av samme mening og oppfatning som dere, bortsett fra at VI velger det her heeelt helt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg får vondt langt inn i ryggmargen når jeg skjønner at det er omfattende mangel på empati blant valpeeiere i Norge. Stakkars stakkars små hunder, sier jeg bare.

... jeg skjønner forøvrig heller ikke at hundene skal være nødt til å SI FRA SELV når de har behov for å gå ut for å tisse ? Det er vår fordømte plikt som hundeeiere å lufte dem så ofte at de ikke har behov for å mase seg ut i nøden !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trodde vi ville ha husrene hunder, jeg? Tulla, som nå er voksen og husren, lærte seg aldri å si fra. Men jeg leste tegnene hun gav, og tok henne ut når hun måtte. Etterhvert "sa hun fra" (!ved disse små tegnene jeg skrev om) sjeldnere og sjeldnere, og tiden mellom hver lufting kunne drøyes lengre og lengre. Skjønner du ikke at disse tegnene er valpens naturlige måte å si fra på? Hvorfor holder ikke det?

Første hunden lærte jeg å si fra ved å pipe og krafse på døren. Gjett om jeg angret på det når han ble eldre, og egentlig ikke trengte å ut for å tisse, men bare "kjedet seg" og ville at "noe skulle skje"? Så nei, jeg ser ikke helt vitsen med å lære hunden å si fra, jeg. Og det er ikke det vi vil, vi vil ha husrene hunder som holder seg til vi tar de med ut.

Og hvis du så er opptatt med noe og ikke ser disse små tegnene da? Eller sitter du med øynene konstant klistret på valpen din? Det gjør i hvertfall ikke jeg med to unger og masse husarbeid som må gjøres hver dag..... Klart jeg har et øye med på henne neste tiden. men hvis hun er i gangen og lukter litt rundt eller gjør disse små tegnene som vi har nevnt før, og jeg har ryggen til henne, så har jeg ikke sjans til å oppdage henne før det er for sent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukker døra til rommene jeg ikke har oversikt over jeg, så sørger jeg for å huske ca i hodet mitt hvor lenge det er siden sist, hvor mye hun har lekt osv. Det er ganske enkle mønstre å finne etterhvert, selv om ulykker selvfølgelig skjer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg får vondt langt inn i ryggmargen når jeg skjønner at det er omfattende mangel på empati blant valpeeiere i Norge. Stakkars stakkars små hunder, sier jeg bare.

... jeg skjønner forøvrig heller ikke at hundene skal være nødt til å SI FRA SELV når de har behov for å gå ut for å tisse ? Det er vår fordømte plikt som hundeeiere å lufte dem så ofte at de ikke har behov for å mase seg ut i nøden !

Hva er så feil i at hundene må si fra? Jeg lar ikke bikkja mi være inne halve dagen og venter på at hun sier fra selv uten å lufte henne. .men jeg synes da det er greit at hun kan si fra også om hun virkelig må ut mellom luftingene! Er det galt at et barn sier fra at det er sulten også selv om det får mat til faste tider? Bare sånn for å sette det på spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen i svarte! Det er snakk om to-tre uker!! Han er da virkelig enda valp som skal lære seg å være alene UTEN bur etter det. De to/tre ukene er ikke 25% av hans liv.

Jo, det er faktisk 25 prosent av livet hans i den perioden. Midt i den mest kritiske og viktigste perioden hunden din noen gang skal igjennom faktisk. Om han liker buret så godt, ha døra åpen. Om han tisser litt, tørk det opp. Om du er redd for at han skal slå seg, sørg for at han ikke har tilgang til de store farene som hjemmet ditt tydeligvis har. Det er sånn det er å ha valp.

Og jeg synes heller ikke det er greit å ha hunden i bur, men de første ukene velger vi dette, for så å droppe det helt.

Hvorfor går du da omveien gjennom buret når du selv er imot det? :wub:

"Jeg synes det er helt feil å kjefte på hunder jeg, men når min er ulydig så velger jeg alikevel å gjøre det!" Makes no sense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du så er opptatt med noe og ikke ser disse små tegnene da? Eller sitter du med øynene konstant klistret på valpen din? Det gjør i hvertfall ikke jeg med to unger og masse husarbeid som må gjøres hver dag..... Klart jeg har et øye med på henne neste tiden. men hvis hun er i gangen og lukter litt rundt eller gjør disse små tegnene som vi har nevnt før, og jeg har ryggen til henne, så har jeg ikke sjans til å oppdage henne før det er for sent!

Man tørker opp bimmelim eller bommelom uten å mukke vel! :wub: Det er da sånn det er å ha valp! Har du ikke tid til å tørke litt tiss eller bæsj fordi at hverdagen din er så travel, så har du rett og slett ikke tid til å ha hund i min mening.

Har du hunden din i bur og ved ungestell/husarbeid?

Er det galt at et barn sier fra at det er sulten også selv om det får mat til faste tider? Bare sånn for å sette det på spissen...

Mer sammenlignbart er vel om du hadde puttet et spedbarn i senga si uten bleier, og forventet at det skulle si ifra når de måtte på do selv? Og gjorde ikke barnet det? Vel, då får det værsågod ligge der i sitt eget avfallsstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tørker opp bimmelim eller bommelom uten å mukke vel! :wub: Det er da sånn det er å ha valp! Har du ikke tid til å tørke litt tiss eller bæsj fordi at hverdagen din er så travel, så har du rett og slett ikke tid til å ha hund i min mening.

Har du hunden din i bur og ved ungestell/husarbeid?

Mer sammenlignbart er vel om du hadde puttet et spedbarn i senga si uten bleier, og forventet at det skulle si ifra når de måtte på do selv? Og gjorde ikke barnet det? Vel, då får det værsågod ligge der i sitt eget avfallsstoff.

Jeg tørker greit opp litt tis og bæsj.. og jeg VET jeg har en valp, og jeg tar den jobben det er.. men jeg klarer liksom ikke å forstå hva problemet er med at hunden også kan si fra selv om den må ut.... Og å sammenligne en 5 mnd gammel valp med et spebarn???? HE??? Bikkja mi får snart første løpetiden sin, og kan da ikke sammenlignes med et spebarn! Dessuten lar jeg aldri hunden min ligge i sine egne avfallstoffer.. Hun har faktisk aldri gjort fra seg i buret sitt...

Og nei jeg har ikke bikkja i bur ved husarbeide og barnestell heller nei.. Så da vet du det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så feil i at hundene må si fra? Jeg lar ikke bikkja mi være inne halve dagen og venter på at hun sier fra selv uten å lufte henne. .men jeg synes da det er greit at hun kan si fra også om hun virkelig må ut mellom luftingene! Er det galt at et barn sier fra at det er sulten også selv om det får mat til faste tider? Bare sånn for å sette det på spissen...

Da har jeg aviser liggende fremme. Husrenslighetstrening er faktisk noe av det jeg tar lettest på for tiden! Jeg kan se valpen min tisse på aviser, eller bajse, uten at jeg gidder blunke. Sånt skjer, tenker jeg, og fjerner avisene etterpå, og legger frem nye. Og ellers går jeg ut med henne ofte, men det er klart, som du sier; det skjer uhell. Men jeg bryr meg rett og slett ikke om de. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen i svarte! Det er snakk om to-tre uker!! Han er da virkelig enda valp som skal lære seg å være alene UTEN bur etter det. De to/tre ukene er ikke 25% av hans liv. Aldri vært snakk om å ha han i bur resten av livet i det hele tatt, men jeg skjønner jo at dere er totalt blotta for å se dette. NOEN UKER, IKKE MÅNEDER, IKKE ÅR.

Og jeg synes heller ikke det er greit å ha hunden i bur, men de første ukene velger vi dette, for så å droppe det helt.

Jeg er absolutt åpen for å se det dere skriver, og jeg er faktisk av samme mening og oppfatning som dere, bortsett fra at VI velger det her heeelt helt i starten.

Hvis du mener hunden trenger å ligge i bur de første 3 ukene i nytt hjem, synes du i hvert fall den trenger det etter de 3 ukene. Da har valpen blitt skikkelig husvarm, og det er faktisk DA det starter, denne utforskinga du snakker om...

Som jeg har forstått, så står buret på soverommet ditt. Hvorfor er liksom alternativet at den skal ligge løs i stua? Det er vel kanskje mindre av de farene du beskriver på soverommet enn i resten av huset...?

Hvorfor i all verden kjøpe seg en valp når man ikke er villig til å ta jobben det er å ha en valp tenker jeg?? Vaske tiss og bæsj, ødelagte sko, ihjelgnagde knotter på kommoden, tannmerker i salongbordet osv er faktisk en del av det å ha valp.

Selv har jeg alltid hatt valpen i senga den første tiden. Den roer seg alltid fort, og jeg våkner når den begynner å romstere fordi den må på do. Og det er faktisk ikke noe problem å avvenne dette i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Sånn litt kort så kanskje det går inn: Valpekullet mitt sov løs på soverommet mitt fra dem var 6 uker gammel. Dem gav beskjed når dem ville ut av soverommet og ble da kastet i valpegård med avis på kjøkkenet (eller ut). Dem ble lagt i valpegård kl.20 på kvelden, sov til 22-23 når dem ble vekket for å luftes. også ble dem stappet i soverommet sammen med hele flokken. Også sov dem somoftest til 4-5.

Når dem klarer å gi beskjed når dem er våken og vil ut av ett rom, ja da klarer en valp på 8 uker det.. (disse kom seg faktisk opp i sengen når dem var 6-7 uker også..)

Så nei, det er ikke nødvendig å bruke bur, det lukk soveroms døren du. Er det ett uhell så kan den gjøre det unna også, men dem fleste vil ut og gir beskjed om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting har det ikke vært noe problem med og sosialitet har det ikke vært noe problem med her i huset. Om dere skjenner til andre negative hendelser med bur eller hva som helst så betyr ikke det at alle hunder opplever det nagativt å bo i bur. Vi har hvertfall ikke hatt noe problemer med det (:

Nå er det vel ikke dere som ligger i bur, heller da? Det er vel hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke dere som ligger i bur, heller da? Det er vel hunden?

Hvis det var noen tvil så inkluderer "vi" også hunden og hvordan vet jeg at den har det bra med bur? Jo fordi det er der den søker ro og fred og legger seg til rette om den ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var noen tvil så inkluderer "vi" også hunden og hvordan vet jeg at den har det bra med bur? Jo fordi det er der den søker ro og fred og legger seg til rette om den ønsker det.

Jeg søker ro og fred i senga mi, men vil helst ikke reimes fast i den (ikke hver kveld i hvert fall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var noen tvil så inkluderer "vi" også hunden og hvordan vet jeg at den har det bra med bur? Jo fordi det er der den søker ro og fred og legger seg til rette om den ønsker det.

Og hvis den har det så glitrende der, så antar jeg at det er helt unødvendig å lukke burdøra?

Jeg krysser alt som krysses kan for at folk tar til vettet, selv om håpet ikke akkurat er lysegrønt, selv i mai... (drittmåned, forresten). Er rystet over de holdninger enkelte valpeeiere viser i denne tråden, hvor det avdekkes med all mulig tydelighet det samme som i en trillion tidligere pro-burinnlegg. Bur velges som enkel løsning for dem som ikke har tid og ressurser nok til å ta ordentlig vare på hunden uten. Det er for travelt, man behøver nattesøvn, småunger skal passes, klær skal vaskes, jobb skal gjøres og man vil ha minst mulig bryderi med det firbente familiemedlemmet.

Til min store forundring får jeg bekreftet at jeg fortsatt mener at det største problemet er at ikke alle skjønner hvor mye arbeid det er å ta vare på en baby-hund, og at mange i dag overser det enkle faktum at det ikke passer for alle å ha ansvar for andre levende vesener. Har man ikke tid, kapasitet, overskudd, plass, ork, gidd eller kunnskap nok, så bør man faktisk (fortsatt!) la det være.

Jeg gremmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo fått med en liten samojed tispe. Hun ligger i bur på nettene. I natt måtte jeg opp 3 ganger pga hun peip veldig mye.. Er det noen som vet om dette bare er i begynnelsen, at hun kan sove til halv syv litt senere? det er litt stress å stå opp i fire tiden om natten, når hun skal tisse. Jeg gjør det gjerne pga jeg vil at hun skal få gå på do, men jeg vil ikke at dette skal foregå alt for lenge :) Hadde aldri slikt med Arwen, så vet egentlig ikke hvordan jeg skal ta fatt i dette.

Skal jeg bare la henne pipe til hun er ferdig, og legger seg igjen (vis hun gjør det) ?

Skal jeg kjefte, eller ta henne ut på do ? Jeg setter pris på råd :wub:

Les hva hun spør om da :blink: Så kan dere gå til debattkjelleren å starte en heftig diskusjon der om bur om nattetiden osv.^^

Inger Vilde: Ja, hun vil nok gi seg når hun er blitt litt mer husvarm. Keela våknet også i 4 tiden et par ganger, men hun er sluttet med det nå. Nå sover hun til hal 6 og senere. Men dette følger med i valpetiden. Når de våkner og piper, så Må de på do, og det kjapt. Jeg har en morgenkåpe jeg i sengen, og hiver den på meg viss hun piper mye om morgnenen. Buret kan godt stå opent slik at hun blir kjent med rommet ditt før du tvinger henne til å være i buret. Så kan du heller venne henne til å vøre i det senere, etter noen uker vertfall. Jeg trener Keela i det nå, og hun er blitt betydelig flinkere til å være i det.

Du må rett og slett bare gi henne litt tid. Så snart vil du forstå henne og se hordan ting må gjøres. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta; Jeg håper inderlig ikke at du sitter der å sier at jeg ikke tar vare på hunden min?!

Jeg gjentar - til det kjedsommelige:

Folk som bruker bur i det daglige (eller nattlige, om du vil) for å unngå trivielle, normale hunde"problemer", som f eks at valper tisser/bæsjer om natta, spiser ledninger, hopper opp i sofaen, tygger på sko, skitner til huset etter turen, forstyrrer gjestene som kommer, velter blomsterpotter, biter på stolbein, tømmer søppelbøtta, etc, etc, etc, etc, etc - burde ikke anskaffet seg hund. Om det inkluderer deg har jeg ingen aning om, men jeg holder muligheten åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Hun resignerer - det er det hun gjør.

Jeg vet ikke hva resignerer betyr men :wub:

Jaja, jeg har ikke akkuratt så mye erfaring, men slik gjorde jeg med jenten min.

Jeg lot henne bare gå i buret sitt av seg selv og venne seg til det. Så nå lærer jeg til å ha henne i bur tilfelle vi skal reise en plass og jeg vil ha henne med. Da må hun være i bur. Jeg mener også at man ikke trenger bur om natta, men det er opp til hver enkelt.

Lotta, du trenger ikke bli så sint :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var noen tvil så inkluderer "vi" også hunden og hvordan vet jeg at den har det bra med bur? Jo fordi det er der den søker ro og fred og legger seg til rette om den ønsker det.

Og det er selvfølgelig ikke fordi han har lært at sånn skal det være... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kanskje en fylt kong, f.eks. med V&H? Fryser du den i forkant så varer den lenger☺️
    • Hei! Valpen er nå snart 6 mnd gammel og har mer eller mindre blitt "ferdig" med snusematte og puslespill. (Han løser de for fort..) Jeg kunne trengt noen tips til mental stimuli jeg kan gi han under arbeidstid, gjerne som kan lages i forveien. Han er med meg på jobb så det er vel egentlig bare fantasien som setter stopper her. Har tilgang til kjøleskap men ikke fryser, så det burde være noe jeg kan fryse dagen før eventuelt - hvis det skal fryses. Tar imot alle tips med åpne armer!!
    • Se på miniature american shepherd, eventuelt. De går gjerne mer under "familiehund" enn hva aussie gjør, og ser ut som en aussie i miniatyrform. Men det er en godkjent rase.  
    • Miniature American Shepherd! Ville ha en mellomstor hund med medium energinvå som kunne være med på fjellturer på hytta, og falt da på denne. Vet ikke helt hvor medium det energinivået hans faktisk er, men. 😉 Positivt: Allsidig rase med en god avknapp Negativt: Redd for sin egen skygge og er en skikkelig borrelås-hund. Ikke at borrelås-delen nødvendigvis er så negativ, men det er kjekt at de kan være litt selvstendige også.
    • Noen som har erfaring med Købers hundefôr?   Hunden min startet på det i går (lam og ris), fordi hun til tider klør litt på potene og ofte får litt myk avføring av alle andre typer fôr, så prøver å minimere ingrediensene hun får i seg. Leser at hunder får mye avføring på det, og erfarte det samme i dag tidlig. Er det egentlig en ulempe? Nyttiggjør hun seg dårlig av fôret når det kommer mye ut igjen, slik at hun vil trenge mer mat for å holde vekta osv.? Var fast avføring, så det er jo et godt tegn hvertfall
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...