Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping i bur


ingervildesaua

Recommended Posts

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar
Kanskje det er mest "stressende" for eiere - å til stadighet måtte ut om natta..? Det virker jo som om det er det problemet til trådstarter er; nemlig at hun ikke orker/vil/gidder stå opp - fordi det er stress. Og siden det er stress for trådstarter pga burbruk, så er det naturlig å foreslå å ikke bruke bur; særlig siden det har fungert i årevis (før bur ble oppfunnet), og fremdeles fungerer ypperlig.

Jeg går ut om natten. Vekker ikke valpen men hun våkner 1 gang og må tisse så da rusler vi ut en tur.

Tror ikke Bonnie blir så stresset av det for hun sovner med en gang igjen.

Det er verre med meg men jeg venner meg nok til det etter noen netter.

Hun er så flink å sier fra når hun skal tisse på dagen så jeg vil gjerne følge det opp om natten også :wub:

Jeg har laget en seng til henne som er høy nok til at hun kan nå opp og vekke meg på natten.

Den står rett ved senga mi.

Hvis hun prøver å klatre opp i senga så dytter jeg henne ned og lar henne kjenne hånda mi så roer hun seg.

Krysser fingrene for at det fortsetter sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk Zeppelin på mandag, og han likte ikke å ligge i bur med en gang. Peip og hylte noe forferdelig. Men så fort vi overså dette, ble det straks stille. I bilen hylte han som en måke, mens nå gir han ikke fra seg en lyd. Lærer fort :)

Piping generelt i bur er vel lurest å overse, men om det er på natta og skyldes at han må på do, synes jeg absolutt han skal taes ut å luftes, for så å legge seg igjen :blink: Det er i allefall min mening.

Dagen vi fikk lillegutt, la vi han i buret på soverommet vårt rundt 23, og han sov hele natta igjennom til kl 6, da han ble vekket av vekkeklokka.

På onsdag våknet han kl 4, men kun av den grunn at han måtte begge deler :lol: Sovnet igjen med en gang vi kom inn.

Vi har han i buret, rett og slett for å vende han til å kunne være i det uten å klage. Dette fungerer fint. Når han blir større og har mer kontroll over blæra si (:lol:) skal han så klart få lov til å sove i sin egen store fine seng i stua :lol:

Flinke lille gutten :wub:

EDIT: vi har tydeligvis vært veldig heldige. Har aldri vært noe alternativ å ha aviser han kan gjøre i fra seg på, VI har skaffet oss valp, VI må gå ut med han masse for å lære han dette. Han har tissa på gulvet én eneste gang siden mandag, dette fordi far var litt uoppmerksom mens jeg laget middag. Han holder seg, og så fort vi kommer på gress, så tisser og bæsjer han med en gang. Venter til og med til han kommer seg av asfalten :lol: Synes ikke dette er noe stress jeg, dette er prisen man må betale når man skaffer seg en baby :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast buret, skaff henne en hundeseng og legg ut noen aviser. Vips, problemet er ute av verden. :wub:

Som tidligere foreslått: sett heller opp kompostbinger hvis hun forsøker å klatre opp i sengen. Har eller har du ikke hatt kaniner? Da har du vel sikkert noen kompostbinger liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir seg sikkert etter vært :) Bare ha litt tålmodighet.

Men folkens, hun spurte om tissing og natta ikke om råd og bur eller ikke! De finnes egen tråd og bur-bruk!

Men jeg synes bur høres ut som en fin ting likevel og jeg ikke bruker det! Da har hunden en liten 'hule' for seg selv, som han kan ligge i om natten :blink:

Edit: her er linken til bur-bruken: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=13588&hl=

Okei, siden du nå leker moderator: grunnen til at flere av oss påpeker burbruken, er fordi hun ikke ville hatt dette problemet hvis hun ikke brukte bur. Vi løser rett og slett problemet hennes ved å fjerne buret. Å kjefte på en tissetrengt valp er ingen løsning. Å ikke gå ut med en tissetrengt valp er ingen løsning. Valper klarer ikke å holde seg så lenge; å gå ut om natta hører ofte med til valpetiden. Har man skaffet seg valp, får man ta det ansvaret som følger med. Det vil si at hvis man vil bruke bur så må man ut om natta. Bruker man ikke bur, men aviser, slipper man ofte det. Så da spørs det da; hva er viktigst? At eieren får sove hele natta gjennom (løses uten bur, men med aviser), eller at hunden er stille og sover stort sett hele natta (løses ved å fjerne buret), eller at valpen blir husren (løses også gjennom å ikke bruke bur)? For meg høres det nemlig ut som om trådstarter ikke liker å måtte høre på piping i buret (derav overskriften på tråden), og at dette forstyrrer søvnen hennes (ikke valpens altså). Lar man valpen sove uten bur, men gjerne med aviser tilgjengelig, er problemet løst.

Vi har hunden vår i bur om nettene. Da hun var valp tok vi hun ut tilig om morgningen men ikke i 4 tiden liksom.. Pep hun så lot vi hun pipe. Slipper du valpen din ut hver gang hun piper så kommer hun til å lære seg å mase om å komme ut hele tiden.. =/ Skjønner jo at hun må på do, men du trenger ikke stå opp så tilig som 4 mener jeg..

Sykt. Håper du får oppleve det samme selv en gang.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skremmende at noen tenker i det hele tatt å kjefte på en liten, innesperra valp som må do...

Horribelt. Stakkar lille!

Jeg bor i tiende etasje og venter på valp. Aviser er en fiiin oppfinnelse. :wub:

Edit: rettskrivning er no dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man bor slik til er det sikkert utrolig greit med aviser.

Jeg har fordelen av å bare tusle ut på plenen.

Ja, hadde det slik da jeg fikk forige valpen. Veldig praktisk å bare stappe beina i et par sko og tusle rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er feil å si at det løses når man ikke bruker bur, ang. at valpen skal bli stueren. Som jeg skrev lengre opp; er man flink nok til å gå ut når valpen må, er ikke dette noe problem. Piper den om natta etter å ha sovet; så klart må den på do! Da går man ut med én gang. Vi bor og i blokk, dog kun en trapp opp til leiligheten, men vi bærer da fortsatt valpen opp og ned hver gang han må/når vi tror han må.

Avis har vi kun utenfor buret, fordi det alltid kommer noen dråper når han er glad og skal ut.

Lillegutt er 9 uker, og har allerede begynt å skjønne at ute er do.

Men men, det er eierne og hva de "gidder" dette går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man bor slik til er det sikkert utrolig greit med aviser.

Jeg har fordelen av å bare tusle ut på plenen.

Det er jammensann greit selv om man bare kan åpne verandadøra og slippe valpen ut. Jeg slipper å stå opp om natten for å lufte en valp som uansett blir husren "av seg selv", bare jeg lar den få litt tid på seg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er feil å si at det løses når man ikke bruker bur, ang. at valpen skal bli stueren. Som jeg skrev lengre opp; er man flink nok til å gå ut når valpen må, er ikke dette noe problem. Piper den om natta etter å ha sovet; så klart må den på do! Da går man ut med én gang. Vi bor og i blokk, dog kun en trapp opp til leiligheten, men vi bærer da fortsatt valpen opp og ned hver gang han må/når vi tror han må.

Avis har vi kun utenfor buret, fordi det alltid kommer noen dråper når han er glad og skal ut.

Lillegutt er 9 uker, og har allerede begynt å skjønne at ute er do.

Men men, det er eierne og hva de "gidder" dette går på.

Jeg er helt enig! Det er slett ikke sikkert at det er burbruken som er problemet her. Mine hunder måtte jo selvsakt ut å tisse de første nettene, og selv om de var i bur forsto jeg jo fort hva de ville. Jeg sto opp, vi gikk ut og de tisset. Inn igjen, og sov godt til om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig! Det er slett ikke sikkert at det er burbruken som er problemet her. Mine hunder måtte jo selvsakt ut å tisse de første nettene, og selv om de var i bur forsto jeg jo fort hva de ville. Jeg sto opp, vi gikk ut og de tisset. Inn igjen, og sov godt til om morgenen.

Neivel? Hva ellers er problemet? At trådstarter ikke skjønner hun har en valp som må ut og tisse om natten når hun heller vil sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel? Hva ellers er problemet? At trådstarter ikke skjønner hun har en valp som må ut og tisse om natten når hun heller vil sove?

Eh, jah? Altså, hvorfor er du så VELDIG krass her? Du skjønner vel at burbruk ikke er noe problem når det kommer til å bli stueren, så lenge eieren følger opp? Det er da virkelig det det går på!? Ikke hvorvidt noen bruker aviser, og andre som bruker bur, går ut med hunden... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jah? Altså, hvorfor er du så VELDIG krass her? Du skjønner vel at burbruk ikke er noe problem når det kommer til å bli stueren, så lenge eieren følger opp? Det er da virkelig det det går på!? Ikke hvorvidt noen bruker aviser, og andre som bruker bur, går ut med hunden... :rolleyes:

Nemlig. Og hvis trådstarter ikke er villig til å ofre litt nattesøvn en periode, så får hun droppe buret. Sånt skal ikke gå utover en liten uskyldig valp, som ikke kan si fra på annen måte enn å pipe (og det får den kjeft for).

Skjønner bare ikke hvorfor noen skal gjøre ting så vanskelig - og bruke bur?!? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å svøpe henne inn i et teppe? nesten som en baby? Blondie var veldig urolig i buret sitt den første tiden, men da jeg foldet et tynt fleecepledd rundt henne så bare hodet stakk ut, roet hun seg og sovnet :)

Og når det kommer til den biten at valpen må ut om natta, så er det vel bare å innfinne seg i at sånn ER det.. Jeg har jobbebukse og genser liggende ved siden av senga mi så det bare er å hoppe rett i klærne om hun må ut om natta.. Når hun gir beskjed om at hun må noe så er det bare å reagere, for da HASTER det :blink: men heldigvis er det veldig skjelden hun må ut om natta nå da. Nå er hun 5 mnd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Og hvis trådstarter ikke er villig til å ofre litt nattesøvn en periode, så får hun droppe buret. Sånt skal ikke gå utover en liten uskyldig valp, som ikke kan si fra på annen måte enn å pipe (og det får den kjeft for).

For å si det enda enklere - og tydeligere - hvis en ny valpeeier ikke gidder/orker/makter/forstår at han kanskje må lufte en liten valp om natta, så er det ikke bare BURET som burde droppes, det er valpen.

Selv om noen blir såra, så sier jeg det likevel: Det er dyreplageri å nekte en liten valp å få komme bort fra soveplassen sin og gjøre sitt fornødende. Hverken mer eller mindre. (Og det er til å grine av at så mange nye hundeeiere ikke forstår hundens beste og lar være å bruke bur i det daglige. Hva er det de er så redde for, egentlig???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og det er til å grine av at så mange nye hundeeiere ikke forstår hundens beste og lar være å bruke bur i det daglige. Hva er det de er så redde for, egentlig???)

Hva er galt med å bruke bur, egentlig? Som jeg skrev lengre opp, hunden vår ligger i den nå, mens han er liten, for å kunne vende seg til å ligge i det, om det skal bli nødvendig på tur senere osv. Hundene jeg har hatt før var ikke vant til å ligge i det, så om vi skulle på besøk til noen og de måtte ligge i et, ble det gjerne rabalder.

Det er da to vidt forskjellige ting og ha bikkja i bur, og det å ikke slippe den ut når den må på do om natta når den ligger i bur. (Sistnevnte håper jeg da virkelig det er et fåtall som gjør)

Her ligger han kun i bur om natten akkurat nå, og i bilen. Etterhvert som han blir større og skal være alene hjemme, skal han så klart ikke ligge i bur hele dagen! Men dette er snakk om en tilvenningsperiode, for å kunne ha muligheten om det måtte trengs senere. Samt at han faktisk sier ifra når han må på do om natta så vi kan ta han ut, i stedet for å tisse og bæsje rundt på gulvet. Det er jo faktisk snakk om å lære han å bli stueren mye fortere. Ser ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at noen putter en valp i bur som akkurat har forlatt mor og søsken og alt den kjenner til. Det er vel kanskje ikke noe værre å ha den i bur om natten enn om dagen, men jeg innbiller meg at den har ett hakk mer behov for å være sammen med noen om natten enn om dagen.. Hvordan skal det bli senere egentlig? Valpen i bur om natten, mens trådstarter er på jobb/skole, når han/hun må på butikken, når valpen er bajas fordi det kommer besøk, i bilen, på hytta, når de er på besøk hos andre, når valpen skal ha time out, osv. Jeg sier ikke at trådstarter har den i buret i alle disse tilfellene, men noen som synes det er en fin løsning å putte den i bur om natten med en gang de får den har kanskje lett for å bruke buret som en løsning på alt. Det kan bli mange timer i bur det... Skjønner godt at den piper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med å bli en ny burdebatt dette her, men jeg skjønner ikke hvem som vil hunden sin så vondt at de sperrer hunden sin inne i et lite bur hver eneste dag. (generelt ment, ikke spesielt rettet mot trådstarter)

Hva er galt med å bruke bur, egentlig? Som jeg skrev lengre opp, hunden vår ligger i den nå, mens han er liten, for å kunne vende seg til å ligge i det, om det skal bli nødvendig på tur senere osv.

Så for at hunden skal venne seg til å ligge i bur så må den ligge i bur i ca. 8 timer hver eneste natt?

Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å bruke bur, egentlig? Som jeg skrev lengre opp, hunden vår ligger i den nå, mens han er liten, for å kunne vende seg til å ligge i det, om det skal bli nødvendig på tur senere osv. Hundene jeg har hatt før var ikke vant til å ligge i det, så om vi skulle på besøk til noen og de måtte ligge i et, ble det gjerne rabalder.

Det er da to vidt forskjellige ting og ha bikkja i bur, og det å ikke slippe den ut når den må på do om natta når den ligger i bur. (Sistnevnte håper jeg da virkelig det er et fåtall som gjør)

Her ligger han kun i bur om natten akkurat nå, og i bilen. Etterhvert som han blir større og skal være alene hjemme, skal han så klart ikke ligge i bur hele dagen! Men dette er snakk om en tilvenningsperiode, for å kunne ha muligheten om det måtte trengs senere. Samt at han faktisk sier ifra når han må på do om natta så vi kan ta han ut, i stedet for å tisse og bæsje rundt på gulvet. Det er jo faktisk snakk om å lære han å bli stueren mye fortere. Ser ikke noe galt i det.

Nei. Det er det faktisk ikke snakk om.

Min valp ville blitt like raskt husren om jeg brukte bur, som hun gjør nå når jeg ikke bruker bur. Så nei, det er IKKE snakk om å få en valp til å bli husren raskere. Et bur kan aldri påvirke blæren til å klare å holde seg lengre.

Min valp har, helt uten bruk av bur, stort sett sluttet å tisse og bajse inne om natten nå. Det ville ikke gått raskere med bur. Hvis det gjorde det, hva er argumentet for ikke å bruke bur hele tiden mens valpen er liten og ikke husren? Den ville jo sikkert blitt kjemperaskt husren hvis den var i bur hele tiden, liksom.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, vi bruker bur kunn om nettene. Ellers går hun rundt i huset eller står ute om dagen. Når hun blir trett går hun i buret for natten. Er jo imot hundeeiere som holder hundene sine i bur hele dagen selv om jeg bruker bur selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at noen putter en valp i bur som akkurat har forlatt mor og søsken og alt den kjenner til. Det er vel kanskje ikke noe værre å ha den i bur om natten enn om dagen, men jeg innbiller meg at den har ett hakk mer behov for å være sammen med noen om natten enn om dagen.. Hvordan skal det bli senere egentlig? Valpen i bur om natten, mens trådstarter er på jobb/skole, når han/hun må på butikken, når valpen er bajas fordi det kommer besøk, i bilen, på hytta, når de er på besøk hos andre, når valpen skal ha time out, osv. Jeg sier ikke at trådstarter har den i buret i alle disse tilfellene, men noen som synes det er en fin løsning å putte den i bur om natten med en gang de får den har kanskje lett for å bruke buret som en løsning på alt. Det kan bli mange timer i bur det... Skjønner godt at den piper jeg.

Hvis bur blir brukt på denne måten er det rett ut sakt dyreplageri! Hvis ikke hunden kan få være en del av familien, men sperres inne de fleste av døgnets timer kan ikke jeg begripe hva folk egentlig skal ha hund for. Jeg har mine hunder i bur om natten, på mitt soverom, men foruten når vi kjører bil er de ellers aldri i bur. Om kvelden, etter siste tisserunde, går begge to inn i hvert sitt bur, (som er STORT), og sover godt hele natten. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke buret som en lettvint løsning på alt mulig. Jeg har veltilpassede, rolige hunder, og jeg kan ikke se at de på noen måte har tatt skade av å sove i bur om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, vi bruker bur kunn om nettene. Ellers går hun rundt i huset eller står ute om dagen. Når hun blir trett går hun i buret for natten. Er jo imot hundeeiere som holder hundene sine i bur hele dagen selv om jeg bruker bur selv..

Hunden deres er sikkert blitt godt nok trent til å være i bur nå, til de gangene det "trengs" når dere skal på besøk. Så hvorfor kan hun ikke tilbringe nettene på samme sted som hun tilbringer dagene (når dere ikke er der)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å bruke bur, egentlig? Som jeg skrev lengre opp, hunden vår ligger i den nå, mens han er liten, for å kunne vende seg til å ligge i det, om det skal bli nødvendig på tur senere osv. Hundene jeg har hatt før var ikke vant til å ligge i det, så om vi skulle på besøk til noen og de måtte ligge i et, ble det gjerne rabalder.

Det er da to vidt forskjellige ting og ha bikkja i bur, og det å ikke slippe den ut når den må på do om natta når den ligger i bur. (Sistnevnte håper jeg da virkelig det er et fåtall som gjør)

Her ligger han kun i bur om natten akkurat nå, og i bilen. Etterhvert som han blir større og skal være alene hjemme, skal han så klart ikke ligge i bur hele dagen! Men dette er snakk om en tilvenningsperiode, for å kunne ha muligheten om det måtte trengs senere. Samt at han faktisk sier ifra når han må på do om natta så vi kan ta han ut, i stedet for å tisse og bæsje rundt på gulvet. Det er jo faktisk snakk om å lære han å bli stueren mye fortere. Ser ikke noe galt i det.

Hvis du seriøst er interessert i å lære noe om dette - og å få noen andre, fornuftige innspill fra folk som har hatt hund en stund - så håper jeg du leser i tråden som heter "Bur" i Debattkjelleren. Der er det meste sagt om saken, opptil mange, mange ganger - og du vil finne nok argumenter for å ikke bruke bur til å slutte med tullet, rett og slett.

Til tross for at jeg har vært med å diskutere hund og bur noen år nå - har jeg tilgode å se ett eneste godt argument for å "venne valpen til bur" (og trening foregår ihvertfall IKKE mens eieren sover, for å si det enkelt...), normale, sunne, voksne hunder aksepterer å ligge i bur en gang i blant helt uten årevis av natte- eller dagstilvenning. Vær så snill, les i burtråden! For hunden din sin skyld.

Og hvis du lever i den villfarelse at en valp blir fortere renslig av å ligge i bur så tar du sørgelig feil. En valp blir renslig når den er moden for det - på samme måte som barn slutter å bruke bleie når det er naturlig for dem. Det handler om fysisk og psykisk modenhet. Ikke bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...