Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping i bur


ingervildesaua

Recommended Posts

Bare for å ha sagt det, vi bruker bur kunn om nettene. Ellers går hun rundt i huset eller står ute om dagen. Når hun blir trett går hun i buret for natten. Er jo imot hundeeiere som holder hundene sine i bur hele dagen selv om jeg bruker bur selv..

Hvorfor ligger hunden bur om natta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar
Hunden deres er sikkert blitt godt nok trent til å være i bur nå, til de gangene det "trengs" når dere skal på besøk. Så hvorfor kan hun ikke tilbringe nettene på samme sted som hun tilbringer dagene (når dere ikke er der)?

Vi valgte å ha hun i bur å sånn er det. Jeg skal fortelle deg at vi har hatt 2 hunder før den vi har nå og dette er første gang vi har brukt bur. Jeg skjønnte ikke hvorfor vi skulle ha bur og jeg protesterte og krangla med pappa, men det er faktisk ikke noe problem og bruke bur hvis hunden får nok mosjon om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstod du meg, Huldra. Det jeg mente med stueren, var at i stedet for å lære seg til å tisse inne på papir, har vi faktisk en mulighet til å ta han med ut, siden han sier ifra, og det funker veldig fint for oss.

Og btw, valpen vår ligger ikke i bur i 8 timer, den ligger der i 5-6. Da også frivillig, for han legger seg der inne, sovner og har lite lyst til å stå opp, når døra står oppe. Vi setter den bare på rett før en av oss legger seg, og han er oppe rundt 6 hver morgen.

Men jeg tror folk her har misforstått meg :S Jeg er IKKE av den oppfatning at hunden skal sperres i bur i hytt og pine. Jeg bare sier at vår er der om natta og når vi kjører bil, og det er det. Piper den og må på do, kommer han ut med en eneste gang, så klart. Virker som han føler seg trygg der inne, da han legger seg der når han vil sove, oppå bamsen sin, uten noen slags form for syting.

Jeg slipper i allefall diskusjonen her, jeg har aldri sagt noe om å nekte den ut, kjefte på den fordi den piper etc. Så ikke tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ha hun i bur å sånn er det. Jeg skal fortelle deg at vi har hatt 2 hunder før den vi har nå og dette er første gang vi har brukt bur. Jeg skjønnte ikke hvorfor vi skulle ha bur og jeg protesterte og krangla med pappa, men det er faktisk ikke noe problem og bruke bur hvis hunden får nok mosjon om dagen.

Synes ikke det har så mye med mosjon å gjøre. Det handler om en liten valp som har behov for å være sammen med deg/dere og som ved en selvfølge burde luftes når den midt på natten må gjøre fra seg og ikke vil gjøre det i buret sitt.

Edit: Jeg trodde litt av gleden med valpetiden var å være sammen og knytte bånd. Ikke sperre den inne for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, du har misforstått meg. Har prøvd å forklare, men sånn er nå det.

Hvis du tror vi har tenkt å ha hunden der om natta resten av livet, tar du mektig feil. Han ligger der nå de to-tre første ukene, etterhvert får han fritt rom til enhver tid. Han er så liten enda, at jeg er redd for om han løper rundt alene om natten, kommer han seg opp på høyder der han evt kan dette ned. Senga, sofaen osv. Det her er ikke sånn du tror, for jeg er virkelig IKKE et sånt uopplyst menneske.

Og jeg er heller ingen NY hundeeier, jeg har hatt fire stk før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det har så mye med mosjon å gjøre. Det handler om en liten valp som har behov for å være sammen med deg/dere og som ved en selvfølge burde luftes når den midt på natten må gjøre fra seg og ikke vil gjøre det i buret sitt.

Lufting har det ikke vært noe problem med og sosialitet har det ikke vært noe problem med her i huset. Om dere skjenner til andre negative hendelser med bur eller hva som helst så betyr ikke det at alle hunder opplever det nagativt å bo i bur. Vi har hvertfall ikke hatt noe problemer med det (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ha hun i bur å sånn er det. Jeg skal fortelle deg at vi har hatt 2 hunder før den vi har nå og dette er første gang vi har brukt bur. Jeg skjønnte ikke hvorfor vi skulle ha bur og jeg protesterte og krangla med pappa, men det er faktisk ikke noe problem og bruke bur hvis hunden får nok mosjon om dagen.

Det var en lur svenske (husker i farten ikke hvem), som mente at denne måten å ha hund på, er for hunden veldig stressende. At skillet mellom "i aktivitet" og "i passivitet" blir alt for stort; enten er det full fres, eller så er det dønn stille. Hunden har ikke godt av det.

Jeg har hatt noen hunder jeg også, og jeg har både brukt bur, og ikke bur. Og ikke bur fungerer faktisk veldig bra, det. Argumentene FOR bur er rett og slett for dårlige til å fortsette å bruke bur. Og argumentene MOT bur er overveldende. Og at hunden får nok mosjon om dagene, har ingen betydning. Mine hunder får også rikelig mosjon, og de bruker ikke bur, så de må jo være super-happy i forhold til din som må ligge i bur helt alene om natten uten mulighet til å flytte på seg. Jeg har faktisk også overnattet borte med valpen, uten bur (men med aviser), og det gikk flott det også. Hun krøllet seg sammen på teppet jeg hadde med til henne ene natten, og andre natten sovnet hun ved hodeputen min. Jeg er glad for at jeg får sjansen til å lære henne å roe seg, uten bruk av hjelpemidler, som bånd, bur eller DAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det har så mye med mosjon å gjøre. Det handler om en liten valp som har behov for å være sammen med deg/dere og som ved en selvfølge burde luftes når den midt på natten må gjøre fra seg og ikke vil gjøre det i buret sitt.

Edit: Jeg trodde litt av gleden med valpetiden var å være sammen og knytte bånd. Ikke sperre den inne for seg selv.

Men det er da klart at valpen luftes når den piper og vil gjøre fra seg! Har aldri opplevd at mine hunder har gjort fra seg i buret. De har tydelig sakt ifra at de vil ut, og jeg har luftet. De ble forresten veldig fort renslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting har det ikke vært noe problem med og sosialitet har det ikke vært noe problem med her i huset. Om dere skjenner til andre negative hendelser med bur eller hva som helst så betyr ikke det at alle hunder opplever det nagativt å bo i bur. Vi har hvertfall ikke hatt noe problemer med det (:

Nei, DERE har sikkert ikke et problem med det, men VALPEN deres liker det nok ikke så godt som dere innbiller dere. Det tar ikke mange gangene å få en valp til å skjønne at når den piper, hjelper det ikke, og den passiviseres i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting har det ikke vært noe problem med og sosialitet har det ikke vært noe problem med her i huset. Om dere skjenner til andre negative hendelser med bur eller hva som helst så betyr ikke det at alle hunder opplever det nagativt å bo i bur. Vi har hvertfall ikke hatt noe problemer med det (:

Hva vet du egentlig om hva hunden din føler om å bo i bur? Det er forskjell på å ha akseptert noe og å trives med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du egentlig om hva hunden din føler om å bo i bur? Det er forskjell på å ha akseptert noe og å trives med noe.

Kan jo tenke meg det.. Med en gang jeg skal vaske teppe og alt mulig som ligger inni der så kommer hun som et skudd og skal passe på buret sitt. Og buret er faktisk stort nok til at hun kan rulle seg rundt og stå om det skulle være noe tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med det med bur/ikke bur bruk og lufting om natten er vel akkurat det at valpen gjerne SIER fra om den må ut hvis den ligger i bur. Fordi den ikke vil tisse eller gjøre fra seg i buret sitt. .Men går den løs så kan man våkne opp til et nedgriset soverom.. Ser bare på Blondie her, og hun er 5 mnd.. Hun tar ikke fem flate øre for å sette seg ned å tisse forran øyene mine om ikke jeg reagerer MED EN GANG hun gir beskjed.. Og da er det bare å kjippe på seg skoene og løpe ut. .og hvis jeg ikke ser/hører henne på hennes korte varsel om natta så hadde jeg nok våknet til et veldig så rent og pent soverom om jeg ikke brukte bur. .Nei jeg bruker bur om natta ved siden av senga mi.. og så er planen at vi skal bytte ut buret med hundeseng når hun har blitt mere moden og helt stueren :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ha hun i bur å sånn er det. Jeg skal fortelle deg at vi har hatt 2 hunder før den vi har nå og dette er første gang vi har brukt bur. Jeg skjønnte ikke hvorfor vi skulle ha bur og jeg protesterte og krangla med pappa, men det er faktisk ikke noe problem og bruke bur hvis hunden får nok mosjon om dagen.

Dere har hatt hund to ganger før, og dere har klart dere fint uten bur? Hvorfor er dere plutselig avhenging av bur nå da?

Skulle tro at med deres erfaring så hadde dere klart dere uten denne gangen også.

Da også frivillig, for han legger seg der inne, sovner og har lite lyst til å stå opp, når døra står oppe. Vi setter den bare på rett før en av oss legger seg, og han er oppe rundt 6 hver morgen.

Hvis du slutter å sette på døra, så slutter du å få pes. Er han så trygg og forelsket og avhengig av denne kassen, så forblir han der om han har lyst. For min del ville jeg syntes akkurat dét ville vært litt foruroligende, men hunden ville i det minste hatt et valg.

Poenget er at en liten valp (og en voksen en også for den saks skyld!) har krav på friheten til å tusle litt, og generelt røre seg om den skulle finne det for godt. Den skal også få slippe å holde seg lengre enn den må fordi den er redd for at den blir nødt til å ligge i sitt eget ekskrement.

Hunder er ikke burdyr. Punktum liksom.

Fortere å få den husrein? Fortere schmortere, det er arbeid å ha valp. Suck it up.

Men jeg tror folk her har misforstått meg :S Jeg er IKKE av den oppfatning at hunden skal sperres i bur i hytt og pine.

Men 5-6 timer hver eneste dag er ikke i hytt og pine?

6 timer om dagen er 25% av livet til hunden det! En fjerdedel! Hvor mange timer om dagen må en hund ligge i bur for at det skal telles som "hytt og pine" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: jeg tror du skal lese hva jeg skriver :S Dette er 6 timer om natten, da valpen er kjempetrøtt og sover igjennom. Ellers er han ikke der inne :S Og det er ikke jeg som snakket om pes her, det var noen andre. Jeg skøyt bare inn i diskusjonen. Såeh jah. Bikkja vår sover hele natta igjennom uten en eneste lyd han, og gir han noen, kommer han ut på do med en gang.

Det er ikke her der er snakk om at det er arbeid å ha valp, DET VET JEG, og jeg har ikke klaget. Herremin, du får lese hva jeg har skrevet fra starten før du uttaler deg om meg og min valp. For det her ER feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den ikke vil tisse eller gjøre fra seg i buret sitt. .Men går den løs så kan man våkne opp til et nedgriset soverom.. Ser bare på Blondie her, og hun er 5 mnd.. Hun tar ikke fem flate øre for å sette seg ned å tisse forran øyene mine om ikke jeg reagerer MED EN GANG hun gir beskjed..

Velkommen til hvordan det er å ha valp. Man må tørke opp, liksom. Det er tiss, bæsj og promp, men det hører med.

Jeg synes det er helt merkelig at hunden din må gjøre seg fortjent til å slippe å ligge i bur jeg. Moden og husrein blir hun med tiden, ikke med buret.

Mari: jeg tror du skal lese hva jeg skriver :S Dette er 6 timer om natten, da valpen er kjempetrøtt og sover igjennom. Ellers er han ikke der inne

Så la døra stå åpen da vel. Easy peasy breezy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la døra stå åpen da vel. Easy peasy breezy.

Fordi? Som jeg skrev er han så liten enda at jeg er redd han skal klatre opp på noe og dette ned og slå seg kraftig, om han så skulle våknet. Han prøver seg med sofaen om dagen, noe han er alt for liten til enda.

Ser virkelig ikke noe galt i å beskytte hunden fra å slå seg kraftig når den er 8-9 uker gammel... Dette er uansett ikke noe problem i vårt hjem, så; easy peasy :wub: Dette er jo bare de første ukene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: jeg tror du skal lese hva jeg skriver :S Dette er 6 timer om natten, da valpen er kjempetrøtt og sover igjennom. Ellers er han ikke der inne :S Og det er ikke jeg som snakket om pes her, det var noen andre. Jeg skøyt bare inn i diskusjonen. Såeh jah. Bikkja vår sover hele natta igjennom uten en eneste lyd han, og gir han noen, kommer han ut på do med en gang.

Det er ikke her der er snakk om at det er arbeid å ha valp, DET VET JEG, og jeg har ikke klaget. Herremin, du får lese hva jeg har skrevet fra starten før du uttaler deg om meg og min valp. For det her ER feil.

Jammen hvis valpen sover som en stein de 6 timene uansett, hvorfor må den være i bur da? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: jeg tror du skal lese hva jeg skriver :S Dette er 6 timer om natten, da valpen er kjempetrøtt og sover igjennom.

Er du våken og følger med at valpen sover, da? Hunder sover ikke som oss - de blunder hele døgnet, men i kortere perioder.

Jada, du kan sikkert lære en hund å holde kjeft i veldig mange timer i bur, men gjør det en slik behandling av et levende vesen mer riktig?

Jeg pleier ikke å involvere meg så mye i disse burdebattene, for de fører ingensteds hen så lenge burentusiastene befinner seg på den planeten de er på. Denne gangen føles det litt mer aktuelt: Jeg var i konfirmasjon forrige helg, og måtte la hundene være i bur i bilen i 3-4 timer (luftet dem selvsagt innimellom), og hadde ordentlig vondt av dem. Ikke pep de, ikke bjeffet de, og de sov sikkert masse, men tanken på å skulle ha dem i bur 6 timer HVER DAG? Om jeg ikke hadde noe annet alternativ, hadde jeg heller valgt omplassering eller avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med det med bur/ikke bur bruk og lufting om natten er vel akkurat det at valpen gjerne SIER fra om den må ut hvis den ligger i bur. Fordi den ikke vil tisse eller gjøre fra seg i buret sitt. .Men går den løs så kan man våkne opp til et nedgriset soverom.. Ser bare på Blondie her, og hun er 5 mnd.. Hun tar ikke fem flate øre for å sette seg ned å tisse forran øyene mine om ikke jeg reagerer MED EN GANG hun gir beskjed.. Og da er det bare å kjippe på seg skoene og løpe ut. .

Åh, nå trodde jeg en stund at du skrev fornuftig! Men så begynte du med dette:

og hvis jeg ikke ser/hører henne på hennes korte varsel om natta så hadde jeg nok våknet til et veldig så rent og pent soverom om jeg ikke brukte bur. .Nei jeg bruker bur om natta ved siden av senga mi.. og så er planen at vi skal bytte ut buret med hundeseng når hun har blitt mere moden og helt stueren :wub:

JEG ville kanskje tenkt at hvis hun ikke sier noe særlig ifra om dagen, men er pina nødt til det på natten; hvor lenge har hun da ligget/sittet/stått og kjent på at blærekapasiteten holdt på å sprenges før hun gir lyd fra seg? Hvor lenge har hun holdt seg før hun sier ifra så høyt at du våkner av det? På dagtid er det jo stort sett atferd som forteller om en valp må ut; den begynner å bli urolig, søke nedover, søke mot et sted den har gjort fra seg før, søke mot døren, osv, DERETTER piper den kanskje. Disse små tegnene man ser om dagen, har man ikke mulighet til å se om natten, og valpen tvinges til å pipe for å si fra, gjerne lenge etter at den har kjent at blæretrykket presset på.

Min valp sov på soverommet den første tiden, nå i det siste har hun sovet på stuen med den andre hunden vår. Vi våkner ikke til en "nedgriset" stue. Har hun hatt behov for å gjøre fra seg på natten, har dette skjedd på aviser vi har lagt ut. Men i det siste (valpen er 3 mnd i morgen), har hun ikke gjort noe om nettene. Og i den tiden hun måtte tisse eller bajse på natten, og gjerne tok seg et jafs av bajsen etterpå, eller tråkket i den, så var ikke det noe problem å våkne opp til. Jeg vasket over om morgenen, og ferdig med det; ikke noe stress! Litt ekkelt, det er klart, men sånt hører med når man har valp, ganske enkelt.

Fordi? Som jeg skrev er han så liten enda at jeg er redd han skal klatre opp på noe og dette ned og slå seg kraftig, om han så skulle våknet. Han prøver seg med sofaen om dagen, noe han er alt for liten til enda.

Ser virkelig ikke noe galt i å beskytte hunden fra å slå seg kraftig når den er 8-9 uker gammel... Dette er uansett ikke noe problem i vårt hjem, så; easy peasy :) Dette er jo bare de første ukene uansett.

Hvis han er så liten at han ikke kommer seg opp, er jo ikke faren stor for at han faller ned. Og klarer han å komme seg opp, tåler han å falle ned. Dessuten; sov han ikke da? Eller hvem var det som skrev at hunden var dønn sliten på kvelden?

Mari: jeg tror du skal lese hva jeg skriver :S Dette er 6 timer om natten, da valpen er kjempetrøtt og sover igjennom. Ellers er han ikke der inne :S Og det er ikke jeg som snakket om pes her, det var noen andre. Jeg skøyt bare inn i diskusjonen. Såeh jah. Bikkja vår sover hele natta igjennom uten en eneste lyd han, og gir han noen, kommer han ut på do med en gang.

Det er ikke her der er snakk om at det er arbeid å ha valp, DET VET JEG, og jeg har ikke klaget. Herremin, du får lese hva jeg har skrevet fra starten før du uttaler deg om meg og min valp. For det her ER feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At valpen skal RAMLE ned fra noe og slå seg?? Det syns jeg faktisk var veldig kreativt. Hvor mange ting har du som valpen din kan ramle ned fra da, er det ikke f. eks bare å putte en haug med ting oppi sofaen så gidder den jo ikke gå opp der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi? Som jeg skrev er han så liten enda at jeg er redd han skal klatre opp på noe og dette ned og slå seg kraftig, om han så skulle våknet. Han prøver seg med sofaen om dagen, noe han er alt for liten til enda.

Ser virkelig ikke noe galt i å beskytte hunden fra å slå seg kraftig når den er 8-9 uker gammel... Dette er uansett ikke noe problem i vårt hjem, så; easy peasy :wub: Dette er jo bare de første ukene uansett.

Klarer din lille hund å klatre opp et sted, så klarer den fint å komme ned også vil jeg tru. Steder som er farlige for små valper, som eks en trapp, bruker man noe å sperrer trappa med som hunden ikke kommer igjennom. Verre er det faktisk ikke.

Og siden det ikke er noe problem hos dere, hvorfor må man da sperre den inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte må ha det inn med teskje, skjønner jeg. Det kan jo faktisk hende han greier å komme seg opp da, og så skulle dette ned. Man kan da virkelig aldri være for sikker med en valp. Han prøver men jeg er redd han skal vri seg eller dette og falle hardt når han prøver, derfor er jeg redd for dette om natten og.

JO, til nå har han gjort dette, og ja jeg vet, for jeg sitter ofte oppe om nettene da jeg jobber mye sent (Ja, samboer er hjemme med valpen).

Men det kan jo forekomme at han våkner, kan det ikke? Vi har hatt han siden mandag, alt kan skje.

Tenk at man vil beskytte valpen de aller første ukene skal snues til noe negativt. Utrolig.

EDIT: Om han til slutt kommer seg opp i sofaen, kan han komme seg opp på nakkestøtta og hoppe ned derfra. DER er det for høyt.

EDIT2: Det er ikke noe problem å ha han i bur om natta de første ukene da han sover, var det jeg skrev om, ikke om huset. Sofaen er fare nok de to-tre ukene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå trodde jeg en stund at du skrev fornuftig! Men så begynte du med dette:

JEG ville kanskje tenkt at hvis hun ikke sier noe særlig ifra om dagen, men er pina nødt til det på natten; hvor lenge har hun da ligget/sittet/stått og kjent på at blærekapasiteten holdt på å sprenges før hun gir lyd fra seg? Hvor lenge har hun holdt seg før hun sier ifra så høyt at du våkner av det? På dagtid er det jo stort sett atferd som forteller om en valp må ut; den begynner å bli urolig, søke nedover, søke mot et sted den har gjort fra seg før, søke mot døren, osv, DERETTER piper den kanskje. Disse små tegnene man ser om dagen, har man ikke mulighet til å se om natten, og valpen tvinges til å pipe for å si fra, gjerne lenge etter at den har kjent at blæretrykket presset på.

Er det ikke det vi vil da? At valpen skal lære seg til å si fra ordentlig? Det er vel ikke meningen at vi skal løpe rundt etter hunden hele dagen for å se om den MULIGENS sniffer eller snuser rundt fordi den må tisse? Hunden må jo lære seg til at hvis den skal ut å tisse så må den SI fra ordentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte må ha det inn med teskje, skjønner jeg. Det kan jo faktisk hende han greier å komme seg opp da, og så skulle dette ned. Man kan da virkelig aldri være for sikker med en valp. Han prøver men jeg er redd han skal vri seg eller dette og falle hardt når han prøver, derfor er jeg redd for dette om natten og.

JO, til nå har han gjort dette, og ja jeg vet, for jeg sitter ofte oppe om nettene da jeg jobber mye sent (Ja, samboer er hjemme med valpen).

Men det kan jo forekomme at han våkner, kan det ikke? Vi har hatt han siden mandag, alt kan skje.

Tenk at man vil beskytte valpen de aller første ukene skal snues til noe negativt. Utrolig.

EDIT: Om han til slutt kommer seg opp i sofaen, kan han komme seg opp på nakkestøtta og hoppe ned derfra. DER er det for høyt.

EDIT2: Det er ikke noe problem å ha han i bur om natta de første ukene da han sover, var det jeg skrev om, ikke om huset. Sofaen er fare nok de to-tre ukene her.

Så kort og godt har du han i bur fordi du er for lat til å sikre hjemmet mot alle disse potensielle farene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...