Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt første kull :)


Toya

Recommended Posts

jeg tror heller ikke at det skjer noe i dag...

jeg skal uansett holde ett øye med henne...

Er jo ikke så mange dagene igjen nå...

så følge litt med må man.

Håper de kommer til mandag :barfy:

Koselig at dere følger med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar
hvordan går det?

*nysjerring jeg nei:D*

Syns de kan komme natt til mandag, jeg. For da sitter jeg på nett hele natta (jobb) likevel. Trenger litt spenning!

Det går kjempe fint...

Ronja har roet seg, tempen er på normal, jeg forventer ikke noe fødsel i dag, om ikke kveldstemperaturen tipper nedover...

hu ligger på 37,7 akkuratt nå for litt siden.. Må tippe enda lengre ned mot 36 for å få orntlig "dipp" i tempereaturen hennes.

Regner med den kommer på det i morgen eller noe.

Ja jeg også håper de kommer på mandag hihi ( I følge de som har moren, så er det ca da de tror hu får de, i og med at det er hennes første kull, og da føder de som regel før dag 63.) Men det gjennstår jo å se... Selvom det hadde vært kjempe morro å få kull på sin egen bursdag hihi :( :icon_fun: ( men det håper jeg at jeg slipper)

Akkuratt nå ligger hu rett ut og sover,

Hu har vært å inspisert kassa si i dag, og hu var der i nesten 20 min, la seg ned, snusa og susa litt rundt, ikke noe stressing og graving.

Har matlyst som en hest enda, og har til nå i dag spist en hel kopp med valpefor ( sånn proplan målebeger). Hu vil ikke se noe voksenfor i den skåla... så da blir det kun valpefor... ikke noe poeng i å putte oppi voksenforet, når hu alikevel spytter det ut..

I kveld, tror jeg det blir kokt lever på henne.. Kokte i går, og satte det i kjøleskapet når det blei kaldt, kokt lever og knakkpølse hihi...

Moren hadde visst hatt enkle og greie fødsler, så får vi håpe at ronja tar etter sin mor...

I dag så fikk vi tak i sånn klemme til navelstreng, renset vaselin og desinnfeksjonsmiddel. Vil jo ikke ha noe bakterier på fingrene mine når jeg skal evt holde på baki der ( er sånn just in case, jeg må inn å hjelpe henne)... Ja når man går sykepleien, så blir man litt sånn opphengt i bakterier og smitte... ( får bare bære over med meg dere...)'

Jeg holder ett godt øye med henne, og har på vekking for å sjekke henne gjennom natta, for å se om hu begynner å stresse...

Heller vekke meg selv en gang om natta, enn å la hu starte uten meg..

I natt lå dråget i senga mi hihi...

okkuperte nesten hele... Snakker ikke bortskjemt hund her??

Oppdaterer etterpå med kvelds temp..

da kan vi se mer om det er på gang eller ei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bra=) håper ikke de kommer før i morgen kvell (skal gå lydgihetscupen i morgen) for jeg vil føøølge med ^_^

forventer oppdatering hele tiden haha :(

lykke til.

Jeg også håper de holder seg inne litt til :(

Lykke til, og håper det blir en grei fødsel, med mange sunne flotte valper :(

Takk monica :(

Jeg også håper det, i og med at det er min første fødsel ;) ( sånn i oppdrettssammenheng)

Vi gikk en liten tur nå, snøen LAVER bokstavelig talt ned, og høna STOR kosa seg, her er man ikke høydrektig nei, man ruller seg i snøen og går helt bananas... hihi... hu kosa seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kullet!

Håper de kommer i anstendig tid og ikke midt på natten.. Du må be henne om å føde litt tidlig på kvelden, slik at vi har mulighet til å følge med :(

Hehe

Bildespam forventes etter fødsel! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter som mange vet mitt første kull, og i den forbindelse er jeg livredd for å glemme ting hihi...

noen som kjenner seg igjen? :( kanskje litt?? :(

Jeg vil da be dere erfarne oppdrettere om tips til HVA jeg MÅ huske på, som er nyttig,:(

jeg har jo en viss aning om hva jeg trenger, men er sikkert noe jeg har glemt

Så bare å komme med tips her :(

takk :(

Hei.

Du vet sikkert alt dette fra før.

Har vært med på en del kull de siste åra. Er egenlig ikke så mye å gjøre tispen klarer det som regel helt fint selv. Men følg godt med på tispa di ett par dager før de er ventet og frem til dagen. Spiser tispa? evt temp. Om tispa ikke har matlyst er dette ofte det første tegnet på valping. Graver mye og er urolig kanskje pese litt og. men om hun starter og få V'er og hun eks: står , så bør du få tispa til å legge seg, eller så kan valpen falle rett i gulvet.(er ikke alle tispene som skjønner helt hva som skjer første gangen). Når valpene kommer ut, så skal jo tispa rive av fosterposen om hun er veldig klønete og bruker litt lang tid kan du hjelpe henne med og få valpen ut. Så pleier det å gå veldig greit når det gjelder å bite av navlestrengen, om hun ikke klarer det kan man bruke to sånne vet klemmer(husker ikke hva det heter) og rive den av i midten slik at det ikke blir blødning(dette er sjeldent har aldri opplevd at en tispe ikke klarer det selv). Så hvasker tispa alle valpene så ser man jo om det er liv og lyd i valpen. Hvis valpen er slapp eller ikke rører seg kan man gni den hardt i håndkle, eller om det virker som om valpen har væske i lungene kan manholde valpen i ett håndkle mellom bena, holde den godt og ta armene fort opp og så ned(vanskelig og forklare) så for man opp væsken fra lungene. Så kan det ta en time eller to mellom hver valp. Men vanligvis går det fort.

Hehe skrev ikke så mye om hva man trenger da, siden det ikke er så mye man behøver av ting. Men hvordan man kan takle situasjoner. Mulig dette ikke har noe med hva du egentlig lurte på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt nummeret til vakthavende veterinær stiftet fast på veggen ved telefonen og nok bensin på bilen.

jeg har vet jeg kan ringe til ja...

bensin på bilen har jeg også...

har fått privat nr til min vet.. og kunne ringe NÅR som helst :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og må bare si, Lykke til! Får nå håper det kommer i morgen.. xD

Men hvis det kommer i morgen, har jo jeg slik ulykke at de kommer den tiden jeg er borte.. ;)

Jaja, Lykke til! Og må alt skje godt! :yawn:

Ronja takker for lykkeønskninger,:)

Lykke til med kullet!

Håper de kommer i anstendig tid og ikke midt på natten.. Du må be henne om å føde litt tidlig på kvelden, slik at vi har mulighet til å følge med ;)

Hehe

Bildespam forventes etter fødsel! :wink:

Lover dere at bilder KOMMER.. jeg må bare få summa meg først hihi ;)

Lykke til! Håper alt går greit, og gleder meg til oppdateringer :D

Takk, jeg også håper det går greit ;)

Friske valper og en normal fødsel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde godt nytte av slike "kladder" man putter under sengen til de syke sånne bleier/laken De kunne jeg bare bytte ut når det ble veldig grisete. En annen ting var sånn antiseptisk til hendene miine i tilfelle jeg måtte ta på "inni" der hos tispa slik at jeg ikke tok med bakterier inn via hendene mine.

Vel det var ine tips i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp boken "Valping" av Anne L. Buvik & Tove Solberg.

Der står det elimentære, og det viktigste en bør vite. Både om fødsler som går "etter planen" og om ting går galt.

Litt mer avansert er "Genetikk Avl og Oppdrett" fra kennel klubben, og Obsteretikk for hund og katt (husker ikke forfatter i farta). Sistnevnte er egentlig en vetrinær fagbok, som jeg har hørt at de murrer litt om at går ut til oppdretterne, men jeg har hatt stor glede av den. :yawn:

Lykke til, går nok så fint atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å kjøpe en bok (tror den er fra dogwise eller NKK) som inneholder skjemaer og slikt. Der kan du føre inn vekt osv. gjennom hele periodene valpene er hos deg, og det er lett å holde styr på ting om du har denne. Skal se om jeg finner ut hva den heter, for akkurat nå husker jeg ikke. Den er å få kjøpt hos de fleste veterinærer.

EDIT. Boka heter "Håndbok – valping".

Et hefte på 34 sider som oppsummerer det viktigste omkring drektighet og fødsel. Heftet inneholder noteringsskjema slik at du kan ha full oversikt over kullet ditt fra paring til levering.

http://www.dogwise.no/Default.asp?CatID=1161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er super spennende! Håper jeg får med meg denne, bommet helt på Carolines hund her :S

Hold oss oppdatert frøken!

Venter spent på hvordan det går ?

*Dobbelpost*

hei

her står ting på stedet hvil for øyeblikket..

man skal helst ut å ha snøkrig og base i snøen, og spuse masse masse snø, og herje rundt..

man tenker ikke på at man helst skal være trøtt og sliten..

det har man ikke hørt om... sove kan man gjøre når man blir gammel er ronjas motto ( Jeg lar henne ikke herje altså.. men OM hun hadde fått velge, hadde det klart vært hennes første valg)

Ja jeg har en stk rar hund...

Tempen ligger på stedet hvil på 37,8... så får vi se om den synker noe til kvelden..

jeg har hele tiden hatt en følelse av at valpene kommer på mandag den 7 januar..

så får vi se om det er en rett følelse..

puppene hennes blir bare større og større.. hu sover ikke så tungt som hu pleier lengre, og hu skal stadig vaske seg nedentil..

så at det ikke er mange dagene til, det syntes...

I dag har hun allerede spist en god posjon med oppbløtet valpefor...

skulle ønske jeg hadde sånn tankeleserhjerne.. sånn at jeg kunne vite AKKURAT når det startet... det hadde vært deilig vet jeg..

men tror nok jeg skal holde ett øye med henne i natt...

Oppdaterer om det skjer noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...