Gå til innhold
Hundesonen.no

Blondie & Tidi


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk for omtanke ❤️ Dessverre ble det ikke snakk om måneder en gang ?Tidi fikk sovne inn onsdag 13 mars ? Hun virket noe bedre på søndag og mandag etter at hun hadde fått supplerende medisin

Blondie har blitt 14 år! Hipp hipp hurra!

Tidi var tiltenkt å ha et kull hos oppdretter nå i vinter. Men før hun eventuelt skulle parres, så skulle hun ta ultralyd av hjertet da det er dukket opp en del unge kelpier med hjertefeil. På vei til

Posted Images

Helt enig i at det er deiligst med et hundehold hvor en bare koser seg og er sammen uten at det ligger noe krav eller prestasjon i det. :innocent: Dere er fine!

Hihi, jeg liker begge deler. Men akkurat nå føles det best å bare ha hund :ahappy: Gå tur, sulle litt med trening om jeg føler for det, men ikke ha noe spesifikke krav eller mål innenfor tidsfrister. Bare ta det helt piano :) Studentlivet har nok også påvirket det synet litt, andre hobbyer tar sin plass og nye venner som gjerne vil gå tur med oss gjør at vi heller blir med på det enn hundetrening.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er Tidi påmeldt MT i Sverige den 18 Oktober! Spennende! :ahappy:

Ellers har Blondie plutselig blitt gammel over natten, dessverre :( Hun lekte med Tidi en dag og plutselig hylte hun til og kom haltende mot meg. Jeg trodde først hun hadde skadet foten på en måte, ut av ledd eller vridd den, fått en strekk eller et eller annet, men det viste seg etter litt at det var i ryggen. Hun gikk lenge rundt krøket og hadde tydelig smerter. Gav henne smertestillende som vi har liggende for slike potensielle tilfeller, og hun ble bedre, men ikke god nok. Etter et par dager med hvile og ro for å se om det ikke var en strekk som ville gå over, drog vi til veterinæren. Umulig å undersøke henne for hun hyler for alt og ingenting, men hun fant heller ikke noe annet heldigvis. Vi ble sendt hjem med for som styrket leddene, tilskudd i form av noe glucosamin greier, smertestillende og beskjed om totalt ro i 2 uker.

2 uker er gått og hun er mye bedre. Vi har gått en liten tur i går, og tenker det samme i dag. Vi trapper det opp rolig, sakte men sikkert. Hun går på smertestillende enda, så får vi se om jeg tar henne av de om 2 uker til om hun ikke viser smerte. Det er også helt klart at hun ser dårlig. Hun har flere ganger den siste tiden bjeffet på mennesker, og det har hun aldri gjort før. Litt ekkelt at hun helt plutselig skulle bli så gammel. Hun får masse kos og kjærlighet også får vi bare tilrettelegge alt annet til henne etterhvert som det kommer. Jeg håper hun lever et langt og smertefritt liv ihvertfall :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I dag prøvde jeg og Tidi oss på bronsemerke i agility. Første forsøk disket vi på da Tidi løp oppå enden av pølsen (det blir som å ta feil hinder), men ellers en super runde! Jeg hadde en skikkelig god følelse av å gå med henne i banen :D Hun kan ikke slalom skikkelig enda da, men vi lurte oss nå igjennom den og. Andre runden fikk vi det til og fikk med oss et fint bronsemerke hjem :D

xix2isK.jpg

På onsdag skal vi starte fersking konkurranse, det er en bane med bare hopp og tunnel og det passer oss fint i og med at slalomen ikke er helt på plass enda. Jeg bør trene mer på den, så hun får den på plass. På forrige trening tok hun 4 pinner, så det er ikke så mye jobb igjen, håper jeg! Det var ihvertfall veldig gøy med henne i dag og jeg hadde en fin følelse med henne i banen, så jeg ble litt giret på konkurranse igjen :ahappy:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går startet vi fersking agility! Det ble to vegringer, og jeg plasserte meg litt dårlig i banen til tider, men ellers en fin runde :) 

Jeg skjønner ikke helt hvordan man legger inn videoer på denne nye sonen.
https://www.youtube.com/watch?v=6H1Vtlolg5U&feature=youtu.be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Blondie er blitt sitt gamle gode seg igjen :ahappy: Etter ro i en periode og litt kortere, mindre utfordrende turer ser det nå ut som at hun ikke har noen problemer. Jeg tar henne sjeldent med på fjellturer, men en gang i blant og da blir det ikke de verste fjellturene. Hun oppfører seg om hun var 2 år igjen og alt er vell og bra :D 

24037423476_4f49b211ef_z.jpg

Jeg har knekt koden i å gå tur med de begge sammen på steder hvor vi kan møte på folk og hunder. Det har nemlig vært et problem lenge da det har vært en ond sirkel pågående på tur. Blondie passer på meg, så hun utagerer på andre hunder, Tidi skal passe på Blondie så hun utagerer hun og. Så i passeringer av andre hunder har det vært som å gå med et sirkus med elefanter, sjiraffer og apekatter. Det har vært så mye styr og så mye bråk. Det har gjort at jeg stort sett ikke har gått med de sammen på tur i slike områder, eller kun gått med de sammen om jeg har gått på tur med noen andre som kan ta en av de og gå langt fra hverandre i passeringer. Det har vært litt kjipt å ikke kunne gå på tur akkurat der jeg vil pga dette, og det har gjort at hundeholdet har vært litt kjipt. Men nå tror jeg endelig jeg har funnet løsningen! 

Jeg har Blondie løs, for hun er egentlig en stor pyse. Hun bare tøffer seg i bånd fordi hun vet den andre hunden klarer ikke å ta henne, og hun når ikke bort for å "ta" den. Så Blondie er løs, og da er hun ikke like tøff som hun later som hun er :teehe:Hun går forbi og lager litt sutrelyder. Tidi passerer de fleste hunder helt fint så lenge Blondie er stille. Så akkurat nå er hundeholdet veldig idyllisk :ahappy: 

24063540935_8c38e893cc_z.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
11 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Og de øra på Casper. :lol: Synes Tidi har blitt veldig fin, altså. Og at det er fint å lese at lakrisnesa Blondie er bedre enn på lenge. :)

Jo, takk! Jeg syns og Tidi er fin :ahappy: Velbygd, men sportsmodell som oppdretteren sier. Hun er litt lettere i kroppen med sine 14 kg. 

Nå har Blondie vært litt stiv igjen på de skikkelig kalde dagene vi har hatt, men hun er generelt sett mye bedre enn hun var i sommer! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 12.1.2016 at 7:14 PM, Poter skrev:

Så fine bilder! 

Takk!

Jeg har ikke så mye nytt å fortelle, annet enn at alt går bra her :ahappy: Vi trener litt i ny og ne, men ikke spesielt målrettet. Jeg har nettopp meldt på meg og Tidi feltsøkkurs første helgen i April. Håper vi får plass, for her er vi begge litt ny og uvitende :)

24568046483_a40fd9dfc5_z.jpg

Nyeste trixet til Tidi er å sitte bamse, eller sitt kanin som vi kaller det.
24564198714_b8f1dd402d_z.jpg

Derp!
25101621321_57615cb86c_z.jpg

 

Edit: 

Jeg har visst glemt å si at MT med Tidi gikk veldig bra! Hun ble KORAD med 394 poeng :ahappy: 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Haha åååh så søt kanin da :wub: høy sjarmfaktor på det trikset der! Gratulerer med korad, selv om jeg er litt usikker på hva det er. Type MH?

Haha, ja, hun er så søt når hun gjør det. God balansetrening er det også! :ahappy:

Kårningen eller MT er en mental test. Hvor MH bare skal beskrive mentaliteten er MT en test, hvor du får bestått eller ikke bestått utifra en poengsum. Den første delen består av mye lek og undersøker også hvor sosial hunden er. Her må hunden få minst 50 poeng for at den kan få bestått på MT. De andre tingene som blir testet for er ganske likt en MH, bare med noen variasjoner. Her får de poeng utifra hvor godt de takler en situasjon og hva som er foretrekt i en brukshund, rett og slett. Rask avreagering, mye lek, sosial, bra konsentrasjon, skuddsikker osv.

Edit: Resten av delen trenger man ingen spesifikk poengsum for å bestå, men man kan nok ende opp med å få ikke bestått på denne delen hvis hunden enten ikke klarer å avreagere, eller biter noe/noen? Eventuelt hvis den ikke er skuddsikker. Jeg vet ikke helt hvordan reglene er på den siste delen angående hva som gjør at noen ikke får bestått. 
 
Jeg er ingen ekspert, men det er det jeg har forstått meg på at en MT går utpå og skiller seg fra en MH. I tillegg for å få KORAD tittelen må de få bestått en eksteriørdel hvor de går i detalj på alle punkter på hunden og samsvarer dette med standaren. Alt fra ører, øyne, beinstamme, halelengde, pelslengde, beinstilling osv. Mye mer i detalj enn hva man gjør på en utstilling da og tar også lengre tid per hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...