Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige


Arielle

Recommended Posts

For oss som stiller Dansk / Svensk gårdshund blir det ekstra spennende.

Fram til nå har ikke gårdshunden hatt FCI-godkjenning.

Men denne er på vei nå, og siste delen av en eventuell godkjenning skal gies etter WDS.

Og dette kan vi som stiller gårdshund enten bli en del av om vi har gode nok hunder, eller følge fra sidelinja...

Fikk følgende brev fra SKK her om dagen:

Till alle utställare av Dansk / Svensk gårdshund.

Betr. World dog show 2008.

Hej.

FCI står i begrepp att på interimistisk nivå erkänna Dansk / Svensk gårdshund.

Rasstandarden och blodslinjarna är redan godkända av respektive FCI-kommittè.

FCI har beslutat att det sista momentet i detta arbete ska ske under wärldsutställningen. De har utsett Kari Järvinen, Finland, och Zeev Trainin, Israel, som kontrollanter. Mr Trainin kommer att ha möjlighet att sitta vid ringen och följa hela bedömningen. Kari Järvinen kommer först när han är klar i sin ring för dagen.

För att detta ska kunna gjenomföras skulle vi oppskatta om du har möjlighet stanna kvar vid ringen så at SKKs representant , Susanne Fagrell, har möjlighet at välja ut et antal tikar och hanar som domarna kan titta närmare på. När de tittat på de utvalda hundarna kommer de att lämna sitt förslag til beslut till FCI.

Vi återkommer med ytterligere information närmare utställningen.

Tack på förehand för din medverknan.

Svenska kennelklubben.

------------------------------------------------------------------------------------

Synes dette er veldig spennende, og jeg gleder meg ikke akkurat mindre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 621
  • Created
  • Siste svar

I Stangehallen var ikke Symra så høy i hatten. Alt for mye folk, hunder, lukter og lyder. Hun ville helst ligge inni buret sitt hele tiden. Hvis dette ikke forandrer seg kommer jeg bare for å se på i Sverige. For det første vil jeg naturligvis ikke plage henne, og for det andre er jeg redd for at dette kan bli så ille for henne at jeg må unngå innendørsutstillinger i all framtid. Om to uker skal vi til Ålesund på utstilling i Sunnmørshallen. Det blir veldig spennende å se hvordan hun trives da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej.

FCI står i begrepp att på interimistisk nivå erkänna Dansk / Svensk gårdshund.

Rasstandarden och blodslinjarna är redan godkända av respektive FCI-kommittè.

FCI har beslutat att det sista momentet i detta arbete ska ske under wärldsutställningen. De har utsett Kari Järvinen, Finland, och Zeev Trainin, Israel, som kontrollanter. Mr Trainin kommer att ha möjlighet att sitta vid ringen och följa hela bedömningen. Kari Järvinen kommer först när han är klar i sin ring för dagen.

För att detta ska kunna gjenomföras skulle vi oppskatta om du har möjlighet stanna kvar vid ringen så at SKKs representant , Susanne Fagrell, har möjlighet at välja ut et antal tikar och hanar som domarna kan titta närmare på. När de tittat på de utvalda hundarna kommer de att lämna sitt förslag til beslut till FCI.

Vi återkommer med ytterligere information närmare utställningen.

Tack på förehand för din medverknan.

Svenska kennelklubben.

Om jeg forstår deg rett blir altså WW show en slags "eksamen" for om Dansk/ Svensk gårdshund blir godkjent i FCI? Eller blir den det uansett, og dette er en slags dommerutdannelse på rasen? Eller kanskje de skal se over standaren i henhold til avlsmaterialet?

Uansett høres dette veldig spennnende ut. Rasen fortjener en godkjenning! Har dere mulighet til å ta CACIB/ titler på denne utstillingen? Skal du stille? Event. være med på "mønstringen" i etterkant? Når er dette? Hadde vært spennende å se på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg rett blir altså WW show en slags "eksamen" for om Dansk/ Svensk gårdshund blir godkjent i FCI? Eller blir den det uansett, og dette er en slags dommerutdannelse på rasen? Eller kanskje de skal se over standaren i henhold til avlsmaterialet?

Uansett høres dette veldig spennnende ut. Rasen fortjener en godkjenning! Har dere mulighet til å ta CACIB/ titler på denne utstillingen? Skal du stille? Event. være med på "mønstringen" i etterkant? Når er dette? Hadde vært spennende å se på :wub:

Jeg har ikke fått mer info enn brevet fra SKK.

Jeg leser det slik at dette er siste steget i veien til en fullstendig godkjenning, men jeg vet ikke om de blir godkjent uansett.

Blir uansett spennende å se på.

Gårdshundene vises torsdag 3 juli.

Skal vise Hampus ja, og jeg har store planer om å parkere ringside uavhengig av om Hampus blir plukket ut for framvisning eller ikke.

Dette må jeg jo bare få med meg.

Så håper jeg at det kommer masse flotte gårdshunder av god kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy for DSG! Håper snart de får sin endelige godkjenning. Har sans for rasen (takket være Bocca og søte Frøyvind).

Og ja, jeg gleder meg STORT til WDS! Skal suge inn alle inntrykk og nyyyte opplevelsen! Og nå skal jeg be Saeta sette fart på pelsen, den er på vei, men jeg tror jeg må jobbe litt om den skal være i utstillingskondisjon om 2 mnd. altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke prøve å få en oversikt over hvem som skal hva under WW?

Vi kommer, og vi skal:

Se på:

Disse rasene vil jeg se på:

De går på:

Vi skal bo på:

Vi skal være der fra:

Eller...

Stille:

Disse hundene skal vi stille:

Vi skal i ringen på:

Vil gjerne se på disse rasene også:

Vi skal bo på:

Vi skal være der fra:

Skal også stille på Circuit:

Når/hvor?

Skal også stille på speialutstilling:

Når/hvor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. Vet jeg dobbeltposter, men syntes det ser ryddigst ut slik.

Jeg skal nemlig:

Stille

Disse hundene skal vi stille:N u Ch Bulldobas Echo Of Kenya (Åpen klasse), Kingwanas Dinari (Åpen klasse), Kingwanas Entertaining Story (Junior klasse). I tillegg kommer valpekjøpere med Kingwanas Endless Adventure (Junior klasse) og Kingwanas Exhausting Federal Express (junior klasse). Echo og Mille samt FedEx og June skal også stille i "Brace" (Par).

Vi skal i ringen på: Søndag

Vil gjerne se på disse rasene også: Shetland Sheepdog

Vi skal bo på: Første uken på campingplass nær der spesialen holdes, fra fre- søn stiller vi opp vogna i hagen til noen bekjente i Stockholms området :wub:

Vi skal være der fra: Vi drar direkte etter NKK bjerke 28.6, og drar tilbake etter WW utstillingen søndag 6.7.

Skal også stille på Circuit: Ja.

Når/hvor? Almare Stacet, Lørdag 5.7.

Skal også stille på speialutstilling: Ja.

Når/hvor: Vadstena 29.6- 02.07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille:

Disse hundene skal vi stille: N Uch Andvaka Solaris

Vi skal i ringen på: fredag 4. juli

Vil gjerne se på disse rasene også: Ingen, rekker nok ikke det. Planer om å ta bilder av alle hannhundene jeg klarer ihvertfall.

Vi skal bo på: Parken Zoo v/ Vilsta

Vi skal være der fra: 3.-6. juli

Skal også stille på Circuit: Jepp

Når/hvor? Vilsta, Eskiltuna, lørdag 5. juli

Skal også stille på speialutstilling: Circuiten er vel spesial? Det er SSSK som arrangerer den :wub:

Når/hvor: Se over

I tillegg skal vi på felles middag med sheltiefolket, husker ikke om det er fredag eller lørdag jeg. Uansett blir det kjempemoro! Drar sammen med og deler hytte med de 3 andre jeg sitter i redaksjonen i NSSK med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også stille på speialutstilling: Circuiten er vel spesial? Det er SSSK som arrangerer den :wub:

I tillegg skal vi på felles middag med sheltiefolket, husker ikke om det er fredag eller lørdag jeg. Uansett blir det kjempemoro! Drar sammen med og deler hytte med de 3 andre jeg sitter i redaksjonen i NSSK med :lol:

For oss mener jeg at det er "Svenska Spets og urhund-klubben" som arrangerer circuiten, mens det er Svenska Basenji Sallskapet som arrangerer spesialen som blir en 4 dagers utstilling med spesiallklasser, lydighetsklasser, sosialt samvær m.m.

Vi gleder oss masse!

Vi har forøvrig også MULIGHET til å stille oppdretterklasse, men tviler litt. Det er alle gode hunder, men de skal i tilegg være typelike. I så fall har jeg 3 stk 10 mnd gamle sort/ hvite, typelike hunder samt Dennis, som da er 2 år, rød/ hvit og en litt annen type. Føler han vil skille seg for mye ut.. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille: N VCH N UCH Næssgården`s Always Action Ahead (championklasse)

Vi skal i ringen på: Lørdag 05.07

Vi skal bo på: Privat hos broren min som bor like utenfor Stockholm

Vi skal være der fra: Vi kommer 30.06 fra Danmark (KBHV 08) og drar hjemover direkte etter WW 05.07

Skal også stille på Circuit: Ja

Når/hvor? Torsdag 03.07 Tullgarn Slott (SFK World Continental Gundog Show)

Skal også stille på speialutstilling: Ja

Når/hvor: Fredag 04.07 Tullgarn Slott (World Stabyhoun Speciality)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rasene vil jeg se på: Laekenois, groenendael, katalansk gjeterhund, australian cattledog, lancashire heeler, staffordshire bull terrier, amerikansk staffordshire terrier, curly coated retriever og labrador retriever (se oppdretteren sine hunder). (og nei, jeg skal ikke se alle i hver rase, da får jeg det travelt)

De går på: Fredag, lørdag og søndag

Vi skal bo på: Ibis Hotell Spanga

Vi skal være der fra: Onsdag 2. juli til mandag 7. juli - er usikker på om vi drar på WW alle dagene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og TJ (scorpioen84) kommer og vi skal stille:

Disse hundene skal vi stille: Highland Fling av Heliomar (Nova Scotia Duck tolling retriever) i juniorklassen.

Vi skal i ringen på: Søndag 6.juli

Vil gjerne se på disse rasene også: Finnes det andre raser enn toller? :lol: Neida, det blir nok ikke tid til å se så mye vil jeg tro. Venter heller til gruppene skal gå med å se de beste der :wub:

Vi skal bo på: Björknäs Stugby

Vi skal være der fra: 1-7 juli

Skal også stille på Circuit: Jepp,

Når/hvor? Fredag 4 og lørdag 5 juli på Almare Stacet. Ene dagen er det svenske spaniel og retrieverklubben som arrangerer, og den andre er det svenske tollerklubben som arrangerer.

Skal også stille på spesialutstilling: Mhm, circuiten for oss blir jo spesialutstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hundene skal vi stille: Lärkängen's Take It Easy (Symra). Kanskje.

Vi skal i ringen på: fredag

Vil gjerne se på disse rasene også: Vi vil se mest mulig av det som skjer på fredag

Vi skal bo på: Fyrishov Stugby

Vi skal være der fra: 2 til 5

Skal også stille på Circuit: ja

Når/hvor? i Tullinge, 5 juli

I tillegg skal vi på terrierspesial på Allmare Stäket for å se på, var det 3 juli tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hundene skal vi stille: N UCH Moonix A-Meriadoc Brandybuc Av Lene ( DSG ) skal vises i Åpen klasse hannhund, mens Soldoggen`s Jet Lee ( Shiba ) skal gå i Unghundklassen hannhund.

Vi skal i ringen på: DSG 3 juli og Shiba 6 juli.

Vil gjerne se på disse rasene også: Får desverre skjelden sett så mye, går mest og svimler rundt uten mål og mening mellom slagene...

Vi skal bo på: Har leid leilighet.

Vi skal være der fra: 2 til 7 juli.

Skal også stille på Circuit: Jepp

Når/hvor? DSG 2 juli, Shiba 5 juli. Begge på Almare Stäket

Skal også stille på speialutstilling: Jepp.

Når/hvor: Shiba 3 juli på Almare Stäket.

Vi får kræsj ene dagen, så da må vi dele oss.

Datteren min viser Shibaen på spesialutstilling, mens jeg viser DSG på verdensutstillinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille: Heirofia's Hot Chilli (Åpen klasse), Heirofia's Ebony (datteren, i Juniorklasse)

Vi skal i ringen på: Søndag 06.07

Vi skal bo på: Hotel Park Inn Solna dyr tillatt :icon_clapping:

Vi skal være der fra: Hotel fra 29 juni- 7juli (Litt over 4000,- for hele perioden!)

Skal også stille på Circuit: Ja

Når/hvor? Svenske Spaniel og retrieverklubben sin (SSRK) sin, 4 eller 5

Skal også stille på speialutstilling: Ja

Når/hvor: Motsatt av SSRK, svenske Flatklubben (FRK)

For dere som fortsatt ikke har overnatting var det fortsatt ledig på hotellet vårt 4 stjernes, Får 2 netter til 1200,- (ihvertfall om du er coop medlem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stangehallen var ikke Symra så høy i hatten. Alt for mye folk, hunder, lukter og lyder. Hun ville helst ligge inni buret sitt hele tiden. Hvis dette ikke forandrer seg kommer jeg bare for å se på i Sverige. For det første vil jeg naturligvis ikke plage henne, og for det andre er jeg redd for at dette kan bli så ille for henne at jeg må unngå innendørsutstillinger i all framtid. Om to uker skal vi til Ålesund på utstilling i Sunnmørshallen. Det blir veldig spennende å se hvordan hun trives da.

Det er ofte en treningssak - hvor mange innendørs valpeshow hadde Symra vært på før dette? Med like store forhold som Stangehallen? Hun mykner nok til etter hvert.

Og i mellomtiden kan du jo rusle gjennom kjøpesenter og andre "innendørsarenaer" hvor du får lov til å ta henne med, så hun får mer erfaring med å være innendørs.

Så er også hunden din i en alder hvor hormonene kan leke karusell, og påvirke hva hun tåler og orker.

Men gi ikke opp enda, og lykke til!

For oss mener jeg at det er "Svenska Spets og urhund-klubben" som arrangerer circuiten, mens det er Svenska Basenji Sallskapet som arrangerer spesialen som blir en 4 dagers utstilling med spesiallklasser, lydighetsklasser, sosialt samvær m.m.

Vi gleder oss masse!

Vi har forøvrig også MULIGHET til å stille oppdretterklasse, men tviler litt. Det er alle gode hunder, men de skal i tilegg være typelike. I så fall har jeg 3 stk 10 mnd gamle sort/ hvite, typelike hunder samt Dennis, som da er 2 år, rød/ hvit og en litt annen type. Føler han vil skille seg for mye ut.. Synspunkter?

Tja, det kommer jo an på hva målet ditt er. Stille for å få en kritikk? Stille for å få en HP? Stille for å vinne oppdretterklassen i rasen? Stille for å gjøre det bra i BIS oppdretter?

Dennis vil kunne "forstyrre" helheten, men det kommer an å hvor mye han skiller seg ut i type. Er det vanligst å stille med bare én farge hos basenji, eller er blanding av farge vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille 3 bearded collies: Ch Breaksea Bounty (Milla), Ch Breaksea Norwegian Wood (Moby) og Kindle Passion Just Marvellous (Mac) - og dessuten Milla og Moby i parklasse..

Skal i ringen: Fredagen på VV-utstillingen

Bo: I campingvognen min på Lida Friluftsgård (hvor Circuit-utstillingen + stor samling/middag for beardisfolk skal avholdes)

Circuitutstillingen vår er på lørdagen - så perfekt å "tusle" hjemover på søndagen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte en treningssak - hvor mange innendørs valpeshow hadde Symra vært på før dette? Med like store forhold som Stangehallen? Hun mykner nok til etter hvert.

Og i mellomtiden kan du jo rusle gjennom kjøpesenter og andre "innendørsarenaer" hvor du får lov til å ta henne med, så hun får mer erfaring med å være innendørs.

Så er også hunden din i en alder hvor hormonene kan leke karusell, og påvirke hva hun tåler og orker.

Men gi ikke opp enda, og lykke til!

Takk for oppmuntrende ord! :wub: Vi var på tre innendørs valpeshow som jeg kommer på i farta. Det med å rusle gjennom kjøpesenter var et godt tips, vi har tre store dyrebutikker i nærheten. Hun har generelt vært litt jumpy i det siste, barn som bråker og snekkere på hustak er dumme greier. Men det har faktisk blitt litt bedre de siste dagene (unger er da ikke farlige, pøh!). I Sunnmørshallen neste helg er det bare tre ringer og rundt 150 hunder på lørdag, det er passe stort akkurat nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord! :P Vi var på tre innendørs valpeshow som jeg kommer på i farta. Det med å rusle gjennom kjøpesenter var et godt tips, vi har tre store dyrebutikker i nærheten. Hun har generelt vært litt jumpy i det siste, barn som bråker og snekkere på hustak er dumme greier. Men det har faktisk blitt litt bedre de siste dagene (unger er da ikke farlige, pøh!). I Sunnmørshallen neste helg er det bare tre ringer og rundt 150 hunder på lørdag, det er passe stort akkurat nå tror jeg.

Høres ut som en ideell utstilling! :wub:

Det er jo enkelte som mener at tenåringer også har en spøkelsesalder, og noen tisper blir også veldig unormal i oppførselen rundt første løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER kan dere se hvor mange hunder som kommer fra de ulike landene, og hvor mange i hver rase som kommer!

Jihaaaa - for min rase sin del er det hele 64 stykker - og totalt på WW og circuitene er det fantastiske 129 :) DET blir morsomt det (vi er ikke bortskjemt med mange deltakere til vanlig kan man si...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...