Gå til innhold
Hundesonen.no

Når folk tar feil av raser.


André

Recommended Posts

De aller fleste jeg treffer på tror Phoebe er en collie valp, eller bare en veldig liten collie :icon_redface:

Utrolig få som i det hele tatt har hørt om shetland sheepdog..

Det er jo merkelig, med tanke på at det har blitt en del sheltier etter hvert. Sjeldne raser kan jeg jo forstå at folk stusser over, men sheltie er en rase jeg treffer relativt hyppig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 346
  • Created
  • Siste svar
Det er jo merkelig, med tanke på at det har blitt en del sheltier etter hvert. Sjeldne raser kan jeg jo forstå at folk stusser over, men sheltie er en rase jeg treffer relativt hyppig.

Har aldri truffet en eneste sheltie jeg, bortsett fra på soneleiren i fjor... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri truffet en eneste sheltie jeg, bortsett fra på soneleiren i fjor... :icon_redface:

Ikke? Her i Oslo ser jeg sheltier på hvert gatehjørne, for å sette det litt på spissen. Springere derimot ser jeg nesten aldri :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Her i Oslo ser jeg sheltier på hvert gatehjørne, for å sette det litt på spissen. Springere derimot ser jeg nesten aldri :icon_redface:

Merkelig, springere har jeg heller aldri sett :blink: Ikke at det er så veldig variert "rasespekter" rundt her, de fleste har bc eller golden... Ble litt OT dette da, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ser jo alltid at Java er en puddel da, men veldig mange tror at hun er mellompuddel. Java er litt over 50 cm i skulderhøyde! Noen som har spurt om Molin også er mellompuddel, og hun er litt over 60 cm! Sier jo litt om hvor feil bilde folk har om str på pudler. Nå skal det jo sies at jeg tok litt feil selv her om dagen. Var ute å gikk tur i mørket da vi så en liten nysgjerrig puddel. Vi trodde det var en kongepuddel valp vi, men det var en mellompuddel :icon_redface: Innmari søt liten sak da :blink:

Folk tror som regels at Rikke er papillon (ikke så veldig rart da...) eller selvfølgelig en chihuahua/sånn derre veskehund :rolleyes: Da må jeg bare svare pent at "Nei sorry, min hund har bein hu, så hu trenger ikke veske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hihi, her var det mye moro lesestoff ja ;) Ikke bra å dukke over slike tråder på jobb.. Hihi

Eneste noen har sagt om Shira er at hun bare må jo være en ulv, og når jeg da sier at: "nei, det er hun ikke, hun er blanding av Schæfer og Alaskan Malamute", så får jeg bare: "nei, men da er det blanding med ulv da vel?".. Hallooo? Sa jeg ikke at det ikke var det da?

Bare en ting å si... Mennesker er rare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaosgutten min har vært Chihuahua, Terv, Schäfer, Finsk Spets og REV, og så er det en dame som har spurt meg og en venninne som har Toller om de er samme rase :) Med forskjellig kroppsbygning, forskjellig snute, VELDIG forskjellige ører, Den ene har sorte tegninger, den andre har hvite...jaja, hun om det.

(Hvis rasestandarden for hund krympet ned til "samme hovedfarge og størrelse" hadde vi fått litt færre raser. Og noen nye, såklart, de med de ikke helt vanlige fargene, som for eks BC som ikke er ren sort/hvit. Brun labrador. Sorte eller hvite schäfere. Osv osv.)

Har heldigvis ikke møtt så mange av de veldig påståelige, men det er jo mye rart som blir sagt. En trener - brukshund-fyr - sa til meg, sånn litt umotivert "du som har belgisk fårehund..." men det har jeg jo ikke :D

Vel. Skulle gjerne lagt ut bildet av dyret, men så er det det at jeg ikke får det til. Har lagt inn et spm på drift, så hvis noen har tid og lyst går det an å svare :rolleyes: Ja, gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste ser jo at Knott er en BC- svart og hvit med bless som hun jo er. Gamlegutten (tric bc) var derimot husky. Og GS tispen min var Rottweiler, og de er "skikkelig skumle, så best du holder den i bånd". Og stakkars lille Zima er "en gammel mini-lassie".. Hun er jo grå, må vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen var ganske mange sikre på at jeg hadde en labradorvalp..

Nå er det mest pitbullkommentarer som hagler..

Og noen spør: "hva slags hunde er det?"

Jeg svarer selvsagt at det er en Staffordshire Bull Terrier..

Standardsvaret er da: "Å, sånn amstaff ja, men er ikke de ulovlige da?"

Jeg sier bare: Joda, Amstaff er ulovlig, men så har jeg jo ikke det heller..

Folka forstår da ikke en dritt..

Pitbullkommentarene kommer mest fra folk jeg mistenker at bor oppover groruddalen.

Folk på vestkanten har et annet rasenavn.. Det er en slik en Kamphund..

Jeg kan forstå at folk spør om det, men at de ikke kan forstå at det er noe annet er merkelig, jeg svarer alltid med fullt rasenavn, og folk forstår det altså ikke..

Mange barneforeldre er også livredde for å la barna klappe hunden min.. Han er en valp på 7 mnd!

De forteller barna at sånne hunder er så slemme... Inntil jeg forteller hva de kalles i england..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte hørt at mine er Afghanske mynder eller italiensk mynde. Noen har tilog med stått flere meter i fra oss, men vi snakket sammen fordi at disse hundene var veldig uberegnelige og agressive!

Men en gang i skogen tok kaka! Ariel løp rund og snuste i skogen, så møtte jeg en mann som var hellig overbevist om at dette måtte være en trekkhund. Har hørt mye annet som fremmede mennesker tror de vet om hundene mine, men har bare lært meg å leve med det.

post-2919-1207491006_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAAANGE som tror at Bosse er en boxer. Fransk bulldog går og igjen.

Ellers så var de en som trodde han var en pittbull faktisk :)

Jeg får også høre boxer. "Se lille boxervalpen!" Ellers er det fransk bulldog, boston terrier eller "hva er det derre?" Er ikke så greit å vite alltid :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fascinerende at en mops tas for å være en fransk bulldog. Det er en uvanlig rase, i forhold til mopsen. Blir litt som "oi er det en sarloos wolfhound? - nei det er en schäfer...". Hvis du vet navnet på den rasen bør du vite hva en vanlig rase er :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks reaksjoner på Emma: Er det en chihuahua??? Er det en yorkshire terrier???

Folks reaksjoner på My: Er det en border collie valp?! *ser skeptisk på halen til My som er merkelig kort til å sitte på en border collie* :rolleyes:

Jeg må si at det er litt ekkelt å se at folk tydeligvis tror jeg har kupert border collie valpen min. Ville et normalt menneske KUPERE border collie valpen sin??? Ikke i min verden, og takk for tilliten liksom :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fascinerende at en mops tas for å være en fransk bulldog. Det er en uvanlig rase, i forhold til mopsen. Blir litt som "oi er det en sarloos wolfhound? - nei det er en schäfer...". Hvis du vet navnet på den rasen bør du vite hva en vanlig rase er :ahappy:

Vet du, det har jeg også stussa over. Men foreløpig virker det på meg som flere kjenner til fransk bulldog enn mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi er selvfølgelig mora til Scilos. (Som andre har nevnt, er hundene alltid i slekt når man går med mer enn èn).

Forøvrig var det en pen Majorstufrue som nikket og smilte med kjennermine mens hun sa "Å ja", med en sånn "ja, den rasen burde jeg jo ha gjettet på" stemme, da jeg svarte "Gresk gatehund" på hennes forespørsel om hvilken rase Scilos var. :ahappy: Det var bare han som var med på bytur, så hun slapp å fastslå slektskapet mellom arveprinsen og prinsessa. Så nå er det i hvertfall en vestkantsfrue som ønsker seg en valp av den fryktelig søte rasen "Gresk gatehund". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...