Gå til innhold
Hundesonen.no

Når folk tar feil av raser.


André

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 346
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini
Lånt hovawart (blond): Forvokst, meget vakker golden retriever.

Da vet jeg hva jeg skal melde han på som ved neste utstilling :ahappy:

Neida, han er en flott hoffe og han er stolt over det *lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i går for andre gang spørsmål om min sort/tan dvergdachs VALP (Ergo, knappe 2 kg..) var en rotweiler. Leif Oscar blir jo ekstremt stolt, da...!

Hehe, minner meg om en skikkelig brøler jeg gjorde en gang. :wub: Tror jeg har skrevet om det før, men ikke i denne tråden, og den tåler nok en gjentakelse. ;)

I fjor tok jeg Innføring i Hundefag på HiNT, og de som gikk i klassen min hadde hund alle sammen tror jeg, og generelt mye peiling på hund. Første kvelden før vi begynte var vi samlet der vi skulle overnatte, jeg kom inn på stuen hvor det satt folk i sofaen. En jente satt med ryggen til meg, men ut fra armen hennes stakk det et lite hode. Litt spiss snute, korthåret og black&tan farget. Jeg var helt overbevist om at det var en voksen dachs som lå så rolig i fanget hennes, og jeg tror jeg begynte å snakke om dachser og spørre "dachse-spørsmål" og si at jeg synes det var en fin og rolig dachs. Etter en tid som virket ganske lang, ble jeg avbrutt av eieren, som påpeker at det slett ikke er noen dachs, det er en dobermanvalp (3mnd)! Jeg føler meg rimelig idiot som kommer her på hundekurs og ikke ser forskjell på en dachs og en dober engang..! (Men til mitt forsvar skal det sies at jeg ikke så beina på valpen, og at den hadde akkurat like stort hode som en voksen dachs!)

Tror nok den hunden ble mer fornærmet enn stolt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, minner meg om en skikkelig brøler jeg gjorde en gang. ;) Tror jeg har skrevet om det før, men ikke i denne tråden, og den tåler nok en gjentakelse. ;)

I fjor tok jeg Innføring i Hundefag på HiNT, og de som gikk i klassen min hadde hund alle sammen tror jeg, og generelt mye peiling på hund. Første kvelden før vi begynte var vi samlet der vi skulle overnatte, jeg kom inn på stuen hvor det satt folk i sofaen. En jente satt med ryggen til meg, men ut fra armen hennes stakk det et lite hode. Litt spiss snute, korthåret og black&tan farget. Jeg var helt overbevist om at det var en voksen dachs som lå så rolig i fanget hennes, og jeg tror jeg begynte å snakke om dachser og spørre "dachse-spørsmål" og si at jeg synes det var en fin og rolig dachs. Etter en tid som virket ganske lang, ble jeg avbrutt av eieren, som påpeker at det slett ikke er noen dachs, det er en dobermanvalp (3mnd)! Jeg føler meg rimelig idiot som kommer her på hundekurs og ikke ser forskjell på en dachs og en dober engang..! (Men til mitt forsvar skal det sies at jeg ikke så beina på valpen, og at den hadde akkurat like stort hode som en voksen dachs!)

Tror nok den hunden ble mer fornærmet enn stolt.. :wub:

Haha! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elghund får jeg rett som det høre at er en ulv fra små barn;-) Ellers har folk sagt så fin buhund og spurt om det er en schæfer. Vil nå si at jeg ikke ser likheten verken i størrelse eller farge(på sist nevnte), men,men...

Hehe, har hatt en slik liten ulv selv jeg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem jeg møter på sier bare " oooh det var en ny en" eller "hva er det der for noe?" "den typen har jeg ikke sett før"

Uansett det som tok kaka var da jeg skulle hente guttungen i barnehagen og ei lita jente løp forran hunden mens hun pekte og ropte "en bæsj , en bæsj" . Vel hun er brun men... kan ikke si hun ligner på en bæsj akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte ei dame i Oslomarka som begynte å gråte for "det var den styggeste tolleren hun noen gang hadde sett " Da jeg sa at det ikke var toller, men aussie sa hun "ÅÅÅ, nå ble jeg SÅ glad for å høre det!" Jaja..

Ellers er det mest kreative at jeg har karelsk bjørnehund. En selvutnevnt hundeekspert ville ikke gi seg på det. (eeehhh, sett på fargen???) ;)

Selvutnevnte eksperter er herlige da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flirer like godt hver gang det er et barn som kaller Xena eller broren hennes for en hest.

Jeg bor like ved en barnehege, og sist i dag ropte en liten gutt:

Ååååå... Seeee!! Der kommer mannen med capsen feil vei med hestehunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flirer like godt hver gang det er et barn som kaller Xena eller broren hennes for en hest.

Jeg bor like ved en barnehege, og sist i dag ropte en liten gutt:

Ååååå... Seeee! Der kommer mannen med capsen feil vei med hestehunden.

min hund har 2 ganger blitt kalt elg ( :P ), av små barn, "Se pappa, en elg!" var det en liten gutt som sa når vi møtte dem på tur :P Hun kan kanskje minne om et rådyr da, men ikke en elg, pluss at hun har en skulderhøyde på 30cm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flirer like godt hver gang det er et barn som kaller Xena eller broren hennes for en hest.

Jeg bor like ved en barnehege, og sist i dag ropte en liten gutt:

Ååååå... Seeee! Der kommer mannen med capsen feil vei med hestehunden.

Hihi, skjønner den da. Sønnen min på 3 år ropte til meg en dag: Mamma, mamma, det er en mann som har fanget en giraff ;) Han gikk tur med en GD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flirer like godt hver gang det er et barn som kaller Xena eller broren hennes for en hest.

Jeg bor like ved en barnehege, og sist i dag ropte en liten gutt:

Ååååå... Seeee! Der kommer mannen med capsen feil vei med hestehunden.

Gikk forbi en liten unge i barnevogn med Nirm da han var ganske ung. Han er jo som sagt tippa ganske mye rart av voksne... Men denne ungen pekte på Nirm og ropte "Bæ bæ hund! Bæ bæ hund!". Han hadde jo ganske rett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag snakkede jeg med en lille gammel dame, da vi var på tur hun syntes at Einstein var en stor og flot chow chow, måtte sige til hende at det var han ikke, men jo det var han sagde hun, for hun havde selv haft chow chow'er da hun var yngre, prøvede at forklare hende at han var mix af leonberger og broholmer, men nej hun mente han stadig var en chocw chow, selvom han vejer 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag snakkede jeg med en lille gammel dame, da vi var på tur hun syntes at Einstein var en stor og flot chow chow, måtte sige til hende at det var han ikke, men jo det var han sagde hun, for hun havde selv haft chow chow'er da hun var yngre, prøvede at forklare hende at han var mix af leonberger og broholmer, men nej hun mente han stadig var en chocw chow, selvom han vejer 55 kg.

Alltid like greit med folk som tror eieren selv ikke vet hvilken rase de har...! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag når jeg var på vei hjem fra Danmark med min nyannskaffede lille baby mops

fikk vi mange komentarer på flyplassen for å si det sånn.

Ganke mange som var sikre på at det var en bokser..dog ligner de litt, men de spurte faktisk etter jeg hadde sagt ahn var 11 uker, og han veier kun 2kg.

Så var det også en som spurte om de var en pittbull ..øøø :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det som regel i ridgeback, visla, "jakthund", "mynde" osv osv osv... :P Nå er jo ikke pinscheren en rase som er så godt kjent, så de er jo litt unskyldt der da...blir bare desto mer overrasket og imponert de få gangene noen treffer spikeren på hodet...! :wub: Som regel blir det jo da "er det en sånn mellom pinscher"....de færreste vet at det bare heter pinscher...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse er det på whippeten din? Om noen som bare har sett whippet for mange år siden, ser en av de større whippetene i dag, skjønner jeg for så vidt om de tror det er en blanding... En gang i tida skulle jo ei whippettispe være 44 cm høy - mi er NOE over det, ja...

Hun er av den større typen. Her en dag var jeg ute i byen med henne og luftet henne mens jeg venta på maten.Da kommer det noen småbarn og sier at det var en fantastisk vakker blanding. Whilma hopper rett opp og ned for å fange et snøfnugg og ungene utbryter begeistret, næ det er jo en kenguru!!!

Klarte ikke å dy meg og sier ja hun er blanding av kenguru, rådyr og hund. Ja da så de det. Hun var jo så likt et rådyr i hodet, og slik som hun hoppet var hun jo kenguru, selv halen så jo slik ut. Så de spør hvordan jeg fikk det til? De hadde aldri sett noen slik blanding før. Jeg forteller med enkle ord hvordan man faktisk genmanipulrer. Da måtte de hjem og spørre morom de fikk en slik blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti eiere som ikke har visst åssen hund de hadde. Lufta en hund da vi var små, en bearded collie, men eieren mente fult og helt at det var en border collie. Så enten finner man labbetuss bordere eller så var eieren litt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...