Gå til innhold
Hundesonen.no

Når folk tar feil av raser.


André

Recommended Posts

  • Svar 346
  • Created
  • Siste svar

Når man har en relativt sjelden rase får man høre så mye rart om hundens påståtte opphav. Her er det jeg kommer på å ha hørt akkurat nå:

Hovawart nr 1 (viltfarget) fikk jeg masse rare kommentarer på, hun ble påstått å være alt fra schæfer med normale hofter og hengeører, collie/greyhound mix, collie/golden mix til leonberger. Ingen som gjettet hovawart… :rolleyes:

Hovawart nr 2 (sort): flatcoat, og bc mix…

Hovawart nr 3 (smt): langhåra rottweiler, fuglebikkje (antar det var gordon setter de mente), berner sennen, leonberger…

Lånt hovawart (blond): Forvokst, meget vakker golden retriever.

Borderen vår er det mange som lurer på om er border blanding (han har hvitt hode, sort kropp og er ganske liten), mange blir overasket over at han er renrasa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånt hovawart (blond): Forvokst, meget vakker golden retriever.

Her i huset blir bare hovawarten kalt forvokst golden :P

Men det morsomste må jo være da muttern hadde vært ute og truffet på en hund, så kom hun hjem og spurte meg hva en hoffbart var :P Da hadde hun truffet en Hovawart ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir bare hovawarten kalt forvokst golden :P

Men det morsomste må jo være da muttern hadde vært ute og truffet på en hund, så kom hun hjem og spurte meg hva en hoffbart var :P Da hadde hun truffet en Hovawart ja...

Hehe.. får ofte høre "hoffa-hvafor´no" når jeg sier hvilken rase det er :P

Den blode er litt lik goden av utseende , men de er ikke mye like "inni" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene goldengutten jeg hadde før fikk jeg tilbakemelding fra en oppdretter av rasen at var en veldig flott pyreenerhund:)

Balder (aussie) er stort sett en husky og hvis jeg forteller at det er en rase som heter aussie så har jeg blitt fortalt flere ganger at det må nå være noe husky i den ellers hadde han ikke hatt de øynene. javel.

Stumphalen har jeg omtrent blitt anmeldt for et par ganger. Fått noen skikkerlig spydige kommentarer om at å kuppere halen til hunden er dyreplageri og ulovlig bare sånn så jeg vet det.

Argon (toller) har gått for å være en fin, god gammeldags golden retreiver valp flere ganger. "Nei, det er en toller og han er ikke så mye valp , han er 8år." (Han var vel rundt 5år første gangen jeg fikk den kommentaren)

Ellers humret jeg godt når jeg gikk forbi to små gutter på en lekeplass en gang og han ene roper ut "wrau! Se! En løøøøve!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mye artig lesning her!

Jeg har ikke noe imot at folk tar feil eller spør om hundene mine er de rareste ting, jeg da. Men når folk blir virkelig påståelige så kan det jo innimellom bli litt mye... Møtte en mann på dyrebutikken her i sommer som var veldig hilsesyk på hundene mine. Han fikk nå hilse og akket og oiet seg mye om hvor my han savnet å ha hund. Han hadde nemlig hatt hund i alle år til for noen få år siden. Faktisk hadde han hatt en akkurat sånn som min (peker på min brune border collie), en sånn flott springer spaniel. Ehm, sier jeg, nå er dette en border collie da, men.... Nei, dette nekter han å godta! For han har da hatt springer spaniel i SÅ mange år at dette vet han da! Så snur han seg mot min langhårede schæfertispe og sier "og dette er en tervueren!". Slår det bare fast. Jeg sier "eh, neei.. Hu kan kanskje se litt sånn ut fordi hun er langhåret (prøver å være litt diplomatisk selv om jeg overhode ikke synes hun ligner på en terv), men det er en schæfer". Dette nekter han også å godta! Blir litt snakk frem og tilbake hvor jeg høflig prøver å fortelle han hvorfor det ikke kan være en springer spaniel og hvorfor det ikke er en tervueren. Uten at han vurderer å forandre mening! Sier til slutt at jeg da kan gå hjem og hente stamtavle om det hjelper noe. Så blir han stille. Og skal til å gå. Før han går ut døra så ser han en siste gang på Carma (schæfer) og sier "ja, nå skal ikke jeg være kranglete her altså, men det der ER en tervueren!" - og så går han!

Yeeeah... Har også fått høre et par ganger at jeg har blitt lurt om jeg tror at Buffy er en border collie...... Blir ofte lurt når det gjelder rasen på bikkja mi altså.... :P

Man blir gjerne paff der og da, men ledd mye av kommentarer jeg har fått i etterkant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Oscar var 6 månder gikk vi tur i Frognerparken og innom hundejordet. Da var det en dame med tibbe som ropte til meg ca. 20 meter unna om det var en Dobermann valp jeg hadde. Da jeg sa at det var en Labrador så hun strengt på meg og sa at det kunne det ikke være fordi han var jo så tynn for Labradorer skulle jo være ganske lubbne og kraftige. Så lille Oscar var en heeelt feil Labrador måtte jeg vite og hun skulle ikke befinne seg på det jordet når jeg skulle slippe løs den livsfarlige Dobermann valpen min! :blink:

Aysha går som regel for Labrador selvom hun er halvt golden, men man skal ha et ganske skarpt øye om man skal se noen Golden trekk hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tipper Collie, lassie-hund, sheltie, eller faktisk tevuren på sheltien. Men de aller fleste spør hvilken rase det er..

De fleste som har tippet på valpen har sakt schnauzer, av en eller annen grunn. Men de aller fleste har spurt om rase, og ingen(?) har skjønt noe når jeg har sakt rasenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Just me!!
Yeeeah... Har også fått høre et par ganger at jeg har blitt lurt om jeg tror at Buffy er en morder collie...... Blir ofte lurt når det gjelder rasen på bikkja mi altså.... :P

Man blir gjerne paff der og da, men ledd mye av kommentarer jeg har fått i etterkant!

Men det er hu jo! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe mye morsomt å lese her :blink:

Min frenchie blir ofte tatt for å være en minigris :poke: ikke så helt ulik kanskje! :)

Det som jeg absolutt får mest kommentarer på og som faktisk provoserer meg, er at alle tar meg for å være den dyremishandleren som har kupert halen på bikkja mi.! ...

For det første er fransk bulldog født med stumphale og for det andre er det ULOVLIG å kupere hale og ører i Norge og for det tredje ville jeg aldri utsatt min hund for en slik dyremishandling hvis det hadde vært tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Første flatcuoted retrieveren som jeg hadde fikk jeg til stadighet beskjed om at var en blandingshund gjerne mellom labrador og setter. Dett var i hvertfall setter i den det var dem helt sikre på. -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så rart at folk blir påståelige når de tar feil av rasen - akkurat som om de vet bedere enn eieren ;) De føler seg vel dumme når de tar feil også prøver de å "redde skiva" ved å overbevise eieren at de har en helt annen rase enn de trodde de hadde kjøpt. Det er jo veldig frekt da - for de antyder jo at hunden er en dårlig representant for sin rase siden den (i deres øyne) ikke kan gjenkjennes engang. :)

Jeg har ikke hatt hund så lenge (og forrige gang jeg hadde så hadde jeg en shäfer som ingen tok feil av), så jeg har ikke fått så mange "dumme" spørsmål (enda). Men folk er jo ekstremt opptatt av hvor stor Toy-puddelen min vil bli.

God Jul forresten - dette er mitt første innlegg her. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svart dvergpinscher med tanfarger på 6 mnd, og har fått høre alt i fra rottisvalp, dobermannvalp, chihuhua til basenji..

I det siste har veldig mange (flertallet faktisk) spurt om det er en dvergpinscher.. Så jeg blir så klart veldig glad og overrasket, hehe. Kanskje det tyder på at han er en fin representant for rasen? Han har naturlige ståører og en rett fin hale:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang innom en veske butikk og de har dyrebutikk på samme senteret derfor var loppa med. Men hun syns det var så koselig å få en liten hund på besøk, også kom det ei anna som jobber der. Og hun spurte hvilken rase er det? før jeg rakk å svare sa hun andre damen. det er blanding! jeg bare nei, det phalene.. da sa hun åja, sånn blanding ja.. jeg bare nei det er phalene, altså prøvde å forklare da: papillon med hengeører. åja, blanding av phalene og papillon.. uff :tongue: Blei bare tull, var ikke noe vits å si noe mere så jeg betalte bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får støtt og stadig høre at jeg har Pitbull Terrier, og når jeg sier det er en Bull Terrier sier mange: "Er ikke det det samme, da?" eller "Den er jo ulovlig, uansett da. Den ser jo så skummel ut" eller noe i den duren...

En gang ble han faktisk tatt for å være en Podenco Ibicenco:-P Men det er eneste gang han har blitt tatt for å være noe annet enn pitbull. Er bare en gang noen har gjettet riktig på rasen hans:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ofte diskutere med folk som er heeelt sikre på at han har entel amstaff eller pitbull i seg for han ligner sånn i ansiktet.. hmm jeg synes ikke han ligner så fryktelig jeg da men.. Ellers får vi høre rodesian ridgeback en del.. Ellers er det endel som prøver seg med bare boxer da :D Kommer ikke på noen fler :D

Edit: Jo haha når jeg passa en chihuahua valp i sommer og gikk tur sammen med Turbo var det en som spurte om det var mamma og bebi.. Jadda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en leonberger og har blitt spurt ofte om det er en Ovcharka , St.bernard eller Pyrineer (det finnes jo det i han da )

Ungene i barnehagen kaller han for "Løven" og hyler av skrekk når han vil hilse.Ellers blir han kalt for bamse hund.Poppis blandt de minste .. Standard setninga er " Å h han var svæææær"

har hørt at han er blandings hund av langhåret schæfer,st.bernard med feil farge (!) og golden retriver.Eh ja.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og titta på Norsk Vinnerutstilling for Schäfere sist det var i Fredrikstad. Er noen år siden nå da... Satt på en benk ved siden av noen som hadde en grå tervueren. En schäferhundoppdretter (han har vel drevet med schäfer i over 20 år) kom bort til henne og spurte om den kom fra kennel Silverpilen (svensk bruksoppdrett). Greit at de kanskje ikke hadde de vakreste hundene mhp det eksteriøret, men terver så de ikke ut som. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...