Gå til innhold
Hundesonen.no

Når folk tar feil av raser.


André

Recommended Posts

Hah, jeg har også fått en sånn kjepphøy "Hva er den der blanding av'a?" Også har jeg funnet ut at neste gang skal jeg være like kjepphøy og si "Det er blanding av en bullmastiff og en bullmastiff, og de var blandinger av bullmastiffer - faktisk er alle bakover på stamtavla hans bullmastiffer. Vi som er litt inni hundemiljøet kaller det rasehund."

..eneste er vel at det sikkert aldri kommer til å komme noen som spør om det igjen. :flowers:

Typisk det ja, når man har funnet det perfekte svaret så er det ingen som spør. Men genialt svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 346
  • Created
  • Siste svar
Når mine var valper, fikk jeg så mange spørsmål om Sara var en engelsk setter at jeg nesten begynte å syns at hun lignet på det selv, men bare nesten :flowers:

2884812990101539474S425x425Q85.jpg

Nyyydelige små søte.Regner med de ikke er så søte lenger nei...øøh!

Men engelsk setter ser det nå ikke ut som hvertfall!Folk er så rare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston Terrier, Boxer, og hold deg fast; Border Collie

234187993_711707ef20_o.jpg

Dalmatiner, Dalmatiner, Dalmatiner.

254173448_2f9f805b2d.jpg

Dalmatiner, Boxer, JRT, Staff.

1312180897_619f18ee39.jpg

Ridgeback, Boxer.

2390124910_612240a89e.jpg

Med alle får jeg Pit Bull spørsmålet, det er en tilbakevendende greie. Og "Er'n rein?". Vel nei, det er en hund. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med naboens hund på tur avogtil, og møtte en dame som ble litt fornærmet da jeg påstod at det ikke var en curly coated retriver. Nå husket jo ikke jeg hva for rase det var heller i farten, men ikke det hun påstod ihvertfall.

Den er altså en chesapeake bay retriver, så hun var på riktig spor, og jeg husker selvsagt det rasenavnet til neste gang noen spør. :flowers:

Nå vet ikke jeg hvordan en curly coated retriver skal se ut heller, men kan jo tenke meg at det kanskje er noe liknende med pelsen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med naboens hund på tur avogtil, og møtte en dame som ble litt fornærmet da jeg påstod at det ikke var en curly coated retriver. Nå husket jo ikke jeg hva for rase det var heller i farten, men ikke det hun påstod ihvertfall.

Den er altså en chesapeake bay retriver, så hun var på riktig spor, og jeg husker selvsagt det rasenavnet til neste gang noen spør. :flowers:

Nå vet ikke jeg hvordan en curly coated retriver skal se ut heller, men kan jo tenke meg at det kanskje er noe liknende med pelsen ihvertfall.

De er faktisk ikke så ulike:

Chesapeake Bay Retriver:

Chesapeake_Bay_Retriever1.jpg

Curly Coated Retriver:

Maggiejet.JPG

..Milla går forresten for riesen hele tiden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hjem fra skolen i dag med en klassevenninne og vi gikk forbi en fyr med en (ganske stor) valp i bånd. Venninna mi var helt sikker på at det var en dalmatiner. Riktignok var den hvit og hadde noen prikker på ben og ansikt, men det var helt klart en engelsk setter :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en stor flatcoated retriever for mange år siden. En gang traff vi en en dame på tur i parken med en liten hund (eller var det hunden som luftet damen, jeg husker ikke helt) som lurte på om vi hadde en pitbull ... logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Dagens opptur:

"Unnskyld meg, men jeg må bare få spørre. Er det en ekte Riesenschnauzer??"

"Nei, han er en Amstaff."

:rolleyes2:

:rolleyes2: Tror jeg må ha en uekte riesen jeg da - for min ser virkelig ikke ut som Charlie, uansett hvordan man snur og vender på det. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens opptur:

"Unnskyld meg, men jeg må bare få spørre. Er det en ekte Riesenschnauzer??"

"Nei, han er en Amstaff."

:rolleyes2:

Hahaha!

Samtale på tur for 1 uke siden eller så:

Mor sier til ungene (om Puma): "Se på den vakre, stolte Briarden"

Jeg: "Hun er en Pyreneisk Gjeterhund"

Mor: "Ååååja, en slik en ja. Jeg synes den hadde litt kort pels."

Det var altså pelsen som var forskjellen på Puma og en Briard. Puma er forresten 35 cm høy, bare en smule mindre enn en fullvoksen Briard :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på fjelltur her i helgen, og vi stoppet et sted for å se på utsikten. 20 meter unna eller så kommer det to damer gående, vindstille og flatt så hørte at de snakket. De titter mot oss, og peker litt på Casper, nå er de rett ovenfor oss, og jeg hører den ene si til den andre "Det ligner ikke på en vanlig setter"... fikk lættis jeg da, og hørte at de diskuterte fargen hans og sånn der de gikk videre...

Var i sverige i sommer, og der var det en svenske som sa at det var en fin jakthund. Nei, det er en dalmatiner svarte moren min, som gikk med ham, nei nei sa svensken, det der er en jakthund!

*flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte ei dame på vetrinæren for en stund siden, hun hadde hatt boxere i mange år så det var jo helt klart en boxer! Bare smilte og gikk jeg... Alle spørr om det er en boxer!

Utrolig nok har jeg bare blitt spørt en gang om det var en amstaff, han hadde ønska seg en Pitbull men endte opp med en Dansk svensk gårdshund, haha.. Kun en gang har jeg blitt spørt om det er en Amerikansk bulldog, men han hadde hatt en selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åh, det er en sånn sort Schäfer"

"Nei, det er en Belgisk Fårehund"

"Ja, men de blir kalt for sort Schäfer"

"Nei, hvis de blir kalt for noe annet, så er det i tilfelle Groenendael"

"Ja, men det er det samme som sort Schäfer"

"Javel :rolleyes2: "

Også hørte jeg fra noen andre at dems Groenendael hadde blitt omtalt som Kongeschäfer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har enda truffet riktig på rasen til Eurasieren vår, standardgjetting er Chow Chow (det kan jeg selvfølgelig forstå!) eller spørsmål om han er blanding/hva han er blanding av. Ellers har vi fått foreslått Keeshond/Mittelspitz (kan jeg forsåvidt også forstå), Elghund (joda, om man ikke har særlig peil på hund, så skjønner jeg den), Samojed (utenom at de kun er tillatt i hvitt da) og Schäfer (hæ?). Men det vanligste vi får høre er at han er en veldig søt blanding :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var stas jeg når folk trodde min basset fauve bretagne hanne var mora til familiens cairn terrier... :) De har jo riktig nok samme farge...nesten... Den ene er større enn den andre.... Ja da må det være mor og datter på tur :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihi, morsomt tråd ja :rolleyes2:

Blandingen av rottweiler/dobberman blir ofte tatt for å være en kraftig dobber, eller en veldig slank og stor rottweiler. Men det er faktisk mange som har spurt om det er en dobber/rottis blanding:) Har også fått spørsmål på en utstilling om han er en Bauceron (sikkert skrevet feil, hehe).

Når det gjelder dsg`en får jeg høre daglig: åh, en jrt! de er så kuule! Ellers er det faktisk folk som stopper meg og spørr om det er en dsg. De har nemlig en hjemme. Har også hørt at hun må da være alt for stor til rasen og være (de tenker da på jrt).

Men det beste jeg har hørt om henne når hun var 3 mnd var: "Åh, en dalmantiner! Jeg har en hjemme selv!" Greit at hun er svart og hvit, men hun har store svarte flekker, og ikke små prikker, hehe. Dessuten er hun tricolor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Er de ikke langbente, slanke og elegante? ;):) :rolleyes2: *aldri sett en dalmatiner på ordentlig faktisk :P

klipp

Joda, de er jo alt det der og, men ikke like "skjøre" som de er i filmen liksom :P Møtte en mann som var veldig overrasket over hvor "fit" Casper var, han trodde ikke dalmatinere var så sterke og store :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært inne på butikken en gang, og bundet hunden utenfor. Da jeg kom ut til Bajnok, kom det en mann bort til meg og konstaterte at det der var en valp.

"nei, han er 18 mnd. Han er ferdig utvokst".

"Men det er en Groenendael valp, ikke sant?"

"Nei, han er en mudi. Han er 18 mnd, og ferdig utvokst".

"Jammen han er en groenendael?"

"Nei, han er en mudi. Han heter Bajnok".

og sånn fortsatte vi litt.

Har fått spørsmål om han er en svart elghund, og også svart buhund. Begge de er jo for så vidt forståelig. De ligner jo en del i utseende. Kroppsbygning, ører, uttrykk o.l., men akkurat pelsen er jo meget ulik da..

Den som går mest igjen er: "Hvilken blanding er det?". Svaret mitt da er: " Han er norsk og svensk utstillings champion, han er ingen blanding."

Har fått mange spørsmål og Romeo (storpuddel) og Bajnok er i slekt. Men hvis jeg er ute og går med begge hører jeg som regel krølltopp :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...