Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere IKKE hatt?


Cathrine og Killja

Recommended Posts

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Det er mange det!

Etter at jeg denne uken har passet en hund som er dobbel så stor som vesla mi, har jeg kommet frem til at jeg ikke vil ha noen hund som går høyere enn til knærne mine. Det høres sikkert skrekkelig fordomsfullt ut, men jeg har blitt så skrekkelig glad i sånne småtroll. Mindre møkkete gulv, bedre plass i leiligheten (bor på en toroms), passer perfekt i fanget mitt, god plass i både seng, sofa og bil. Liker bevegelsene og tassinga over gulvet.

Så jeg som har vokst opp med en drøm om St. Berhard og Nuffer, gjør helomvendig og stemmer smått!

(vil understreke at jeg fortsatt synes store hunder er vakre og vidunderlige, men jeg har ikke noe ønske om å eie dem (men kan gjerne låne dem altså, for noen uker eller så:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker raser med masse pels, så foreløpig kan jeg ikke tenke meg korthårsraser. Ikke fordi de ikke er flotte å se på, men fordi jeg ikke takler hår over alt i huset. Forøvrig vil jeg ikke ha annet enn røytefrie hunder heller.

Selv om langhårsraser er favoritten går jeg jo med en drøm om en nydelig Dobermann.

Jeg tror ikke raser som dette vil passe hos meg:

- Små terriere - De passer meg rett og slett ikke på noen måter selv om de gjerne er veldig søte.

- Stooore hunder med eller uten masse pels - For MYE hund...

- Velig små hunder som f.eks Chihuahua og Pomeranian - Liker best mellomstore raser

- Settere og andre jakthunder med mye instinkter intakt - For krevende for meg mht. mosjon

- Bulldograser - Passer ikke til mitt "bruk" og har lite pels.

- Og generelt raser med "dårlig psyke". Jeg vet jo det kan være hva man gjør det til selv, men det er ikke sikkert jeg hadde taklet å venne en slik type hund til alt som finnes av hindringer og skumle ting.

- Retrievere - Har egentlig ikke lyst på det. Ingen spesiell årsak.

- Nakenhunder - appellerer ikke til meg (selv om kineseren er søt, da)

- Spisshunder av ymse slag - Ikke min type hund

- Svært kortbente hunder - Nok en gang ikke min type hund.

Som dere ser er jeg ganske sær. Men jeg liker generelt hunder som individer, ikke for den rasen de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er raskere å ramse opp de hundene jeg kan tenke meg og ha enn de jeg ikke kan tenke meg og ha...

Og det betyr ikke at jeg ikke synes de andre er fine. Grunnen til det er jo at det er de rasene jeg kan tenke meg og ha er den kombinasjonen av mentalitet, bruksområde og utseende som passer meg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hundertyper med forhistorie som kamphund (hund/okse).. En slik hund hadde jeg rett og slett ikke ønsket å ha ansvar for, da de fleste har litt over gjennomsnittlig aggresjonsnivå ovenfor andre hunder (nei, jeg vil ikke starte kamphunddebatt...).

* hunder med lite funksjonell kroppsbygning/pels- jeg liker å gå i skog og mark ( og fjell). Da er ikke korte snuter (fare for for liten tilgang til oksygen), ekstremt korte bein (buken subber, snakker da om ekstremvariant av dachs etc), laaange ører (som setter seg fast i buskas eller tråkkes på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her med en hund jeg iallfall ikke kunne tenkt meg og elsker henne selvfølgelig hemningsløst. Det går mer på interiør enn eksteriør for mitt vedkommende. Den hunden man til envher tid har, er da verdens vakreste uansett. Jeg tar vel den hunden som kommer rekandes på ei fjøl når tiden er inne, tenker jeg. Men jeg er nok litt engstelig for hunder med store hoder, kraftige kjever og kort pels. Alt på en gang, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Mynder

Ingen jakthunder

Ingen Pudler

Ingen spisshunder

Ingen BC

Ingen nakenhunder

Ingen Retrivere

Ingen Miniatyr eller dverghunder

Ingen med lang pels eller krøllete pels

Ingen Am.staff, Pit eller CC

Her ble det ikke mange hunderaser igjen å velge mellom gitt, godt jeg har funnet drømmehunden i Boxeren da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke nevne raser. Syns det blir mer konstruktivt å snakke om hvilke egenskaper man ikke ønsker i en hund. Jeg vil ikke ha en hund som

- er hundeaggressiv

- har sterkt vokterinstinkt

- er veldig sky eller nervøs

- er mye belastet med sykdommer

- tung og dorsk

- sikler

- er lite lærevillig

- gneldrer

- har iltert temperament

Jeg er ikke så opptatt av utseendet i seg selv, men jeg foretrekker hunder med en funksjonell kropp. Helse og godt gemytt er det aller viktigste. Jeg kan godt la meg sjarmere av de fleste hunderaser, men når det kommer til hunder jeg skal ha selv er jeg kresen når det gjelder egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke:

- krøllete hunder (f eks puddel eller bichon frise), strihårede raser eller hunder med "bart/skjegg"

- langhårscollie og sheltie (av en eller annen grunn)

- store siklende raser, f eks st bernhard, newfoundland og ulike mastiffer

- hunder med altfor kort neseparti (mops osv)

- små hunder med altfor mye pels og medfølgende pelsstell

Litt sær smak kanskje, og mulig noen tar seg nær av et par ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynde

Mexikansk nakenhund

Mastiff

Bull terrier

Pit Bull

EDIT:

Egentlig alle raser utenom BC, Aussie, Schäfer, Belger og Pomme :) (vil ikke ha Toller igjen selvom jeg er superfornøyd med jenta mi :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker sist det var et slikt spørsmål, over hvor mange som hisset seg opp pga "det å rakke ned på hunder" og hvor meningsløst det var å diskutere noe slikt osv osv. hehe. Sikkert noen som blir litt fornærmet. :)

Det er mange raser jeg ikke kunne tenkt meg. Det meste er pga smaken min. At jeg ikke syns de er noe spesielt pene, eller at de ikke passer meg som person. Jeg vil ha en hund som jeg kan bruke til det jeg vil. Vil ikke ha en hund som ikke er spesielt lærevillig og treig. Eller alt for små.. De må kunne brukes til å trekke meg på ski feks, bære kløv, gå lange turer, herjes med osv.

Heller ikke for mye pels (eller ingen pels). De typiske Jaktrasene føler jeg ikke at jeg "har bruk" for.

De store tunge rasene blir vel litt i meste laget, og de kan være litt for daffete for meg, slapp og noen er ganske siklende og sånn..

Noen raser igjen blir litt FOR aktive. Ja, jeg har en veldig aktiv hund nå, har en tendens til å glemme det :ahappy: Men tenker på de som virker enda mer stressete og hyper. Er redd for å ikke kunne gitt det det det behøvde og dermed utvikle uvaner og div..

Noen igjen syns jeg ikke er noe pene overhodet..

Sånn, ingen spesifikke nevnt, så da føler vel ingen seg truffet haha. :ahappy::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...