Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere IKKE hatt?


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Gjør som 2ne jeg, MYE enklere å skrive hva jeg kunne tenkt meg fra de forskjellige gruppene istedet for å ramse opp alle jeg ikke kunne tenkt meg.

Det var smart, lurte litt på hvordan jeg skulle gripe dette an uten å bruke en hel kveld på det. :o

Jeg kunne tenkt meg å eie disse:

Gruppe 1: Groenendael, malinois, hollandsk gjeterhund (korthåret), australsk kelpie (Ak'en er egentlig litt for liten)

Gruppe 2: Dobermann

Gruppe 3: Ingen

Gruppe 5: Ingen

Gruppe 4/6: Ingen

Gruppe 7: Vorstehhund (korthåret), men da fra trekklinjer

Gruppe 8: Ingen

Gruppe 9: Ingen

Gruppe 10: Egentlig ingen. Liker greyhound, sloughi og saluki av utseende, men de passer ikke meg akkurat nå.

Det var jo egentlig ikke så fryktelig mange. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

jeg personlig ville ikke hatt schæfer. Har blitt angrepet av denne hunderasen 2 ganger.

Det finnes alt for mange ustabile hunder av denne rasen (ja jeg vet at mange ganger er det eieren sin feil, men det finnes dårlige linjer). skjærer ikke alle over en kam :o

Jeg vet det finnes gode linjer med bra psyke også, det er ikke det, men jeg liker dem bare ikke. fine hunder, men ikke for meg.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nakenhunder, pudler, schäfere, strihårede raser, mastiffer, cavalierer, fuglehunder, hunder med hudproblem (som en rase jeg leste om som fikk kviser av å være i solen, og ikke tålte for mye fuktighet...), basenjier, terriere, mopser, chihuahuaer, labradorer, golden, svære hunderaser som newfoundland og st. bernhard, tollere, bc`er...og dobermann.

Var visst en del... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nakenhunder, pudler, schäfere, strihårede raser, mastiffer, cavalierer, fuglehunder, hunder med hudproblem (som en rase jeg leste om som fikk kviser av å være i solen, og ikke tålte for mye fuktighet...), basenjier, terriere, mopser, chihuahuaer, labradorer, golden, svære hunderaser som newfoundland og st. bernhard, tollere, bc`er...og dobermann.

Var visst en del... :)

Kjenner en boxer som fikk kviser av nettopp for mye luftfuktighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke hatt dachs. Jeg aner ikke hva som er "feil" (i mine øyne) men det er noe med de jeg ikke liker. Hunder med veldig masse pelsstell eller som krever ekstremt mye trening er heller ikke hunder jeg kan tenke meg. Men det pleier ikke å være jeg som velger hund. Det pleier bare og bli noen som på mystisk vis havner hos meg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en boxer som fikk kviser av nettopp for mye luftfuktighet...

Uff da, jaja, kan vel skje de fleste raser. :) Men denne jeg leste om hadde det nesten hele tiden, rasen var visst spesielt utsatt for det... husker ikke hva den het, var hvit, litt stor og med mye pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvilke hunder ville jeg IKKE hatt ? Er nok lettere å skrive hvilke man VILLE hatt ja... Så jeg hermer etter 2ne jeg og...

Gruppe 1: Briard, beardedcollie, pyreneisk gjeterhund a poil long, schäfer

Gruppe 2: Dvergschnauzer sort evt sort/silver

Gruppe 3: Bedlingtonterrier, norfolkterrier

Gruppe 4/6: Ingen

Gruppe 5: Shiba, sibirian husky

Gruppe 7: Ingen

Gruppe 8: Ingen

Gruppe 9: Bostonterrier, dvergpuddel (under tvil),

Gruppe 10: Whippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvilke hunder ville jeg IKKE hatt ? Er nok lettere å skrive hvilke man VILLE hatt ja... Så jeg hermer etter 2ne jeg og...

Hermer jeg også:

Gruppe 1: Australian Sheperd, muligens Australian Kelpie

Gruppe 2: Boxer, Dansk-svensk gårdshund

Gruppe 3: Bull terrier

Gruppe 4/6: Dalmatiner

Gruppe 5: Ingen

Gruppe 7: Pointer (hvis jeg noensinne skulle begynne å jakte)

Gruppe 8: Flat coated retriever

Gruppe 9: Boston terrier

Gruppe 10: Whippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie, ettersom jeg synes rasen stiller for høye krav for meg.

Pitbull, for er det ikke ulovelig å ha dem i Norge? :rolleyes:

Og mange flere, kommer bare ikke på noen flere for øyeblikket, selv om jeg liker de fleste hunder. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenkt meg å eid følgende raser:

*terriere (Yorkshire må være et unntak) - Rett og slett fordi jeg aldri har likt terriere. Aner ikke hvorfor.

*riesenschnauzere/schnauzere - Har bare møtt dårlige eksemplarer av rasen.

*japansk spisshund - For mye pels.

*Welsh korgi - Rare hunder, med rar kroppsfasong. (Når jeg var på AG kurs med Aron, var det to WC der, de var skikkelig uoppdragne, masete, og ikke minst aggrisive mot andre hunder, men det var vel kanskje heller eierne deres det var noe gale med, men etter dette kommer jeg aldri til å like den rasen!)

*border collie - Har ikke sett en eneste border collie som ikke har vært stressa, dessverre. Folk som absolutt ikke burde hatt en BC, kjøper seg en, pga av at de er billige/gratis. Så klarer de ikke å gi hunden nok trening osv.

*bulldog - Synes ikke de er så fine rett og slett :rolleyes:

*dachs - søt rase, men har møtt alt for mange små-aggresive.

og mange, mange fler.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg kunne absolutt ikke tenkt meg Chihuahua, nakenhunder, papillon, phalene og andre små selskapshunder. Dette mest fordi jeg må ha en hund i arbeidstørrelse. Derfor vil også store hunder som new foundland ol også falle fra.

Trenger litt sånn passelig store hunder, ikke små eller overstore hunder som ikke kan brukes som arbeidsjern på tur og i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange hunder jeg kunne tengt meg nei..

De jeg kunne tengt meg er:

(ikke i rekkefølge)

-Dvergpinscher

-Border Collie

-Aussie

-Sheltie

-CC naken

-Dansk Svensk Gårdshund

-Kooiker

-Pyrre Face Rase

Ellers så ville jeg ikke hatt noen hunder med krøllete pels, eller med pels som krever masse pelsstell, ingen med dårlige og unormale kroppsproporsjoner (flat nese, korte bein, tønnekropp osv), og ingen raser større enn Aussie/BC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er knapt et år siden jeg sa at jeg aldri skulle ha sheltie eller collie, men nå er dette mine to drømmeraser, hehe.

Så lista mi endres hele tiden, jeg kan "mislike" en rase, helt til jeg hvirkelig møter en og faller totalt for den. Det er mange raser jeg ikke liker pga gemytt eller at de ikke passer til meg, men jeg må jo være ærlig å si at jeg fort kan dømme etter utseende på hunden. Det betyr ikke at jeg aldri kunne vurdert rasen, men at de langt i fra er mitt førstevalg!

raser som jeg ikke helt har sansen for nå er:

* Border collie --> jeg har for lite erfaring, de virker stressa, hypre og jeg synes av en elle annen grunn at de har et kjedelig utseende.

* Basset hound

* Helst ingen terrier raser(uten om wheaten)

* puddel (både små og store)

* afghansk mynde

* raser under 40 cm (ingen lavere enn sheltie..)

* raser med sterkt jaktinnstinkt!

og sikkert mange flere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil aldrig have en hund der har et fladt ansigt og fået avlet næsen ind og hunderacer der evt har en kropsbygning der gør at de har problemer ved at bevæge sig så som nogle bulldog racer.

Jeg er heller ikke interesseret i små selskabshunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt en rase som avles ukritisk til tross for at den har alvorlige eksteriørmessige feil. Det verste eksempelet må vel være engelsk bulldog. Stakkars, stakkars hunder!

Små, pelskledte selskapshunder interesserer meg heller ikke noe særlig. Heller ikke de tradisjonelle gneldrerasene.

Hyperstressa raser er jeg heller ikke interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å ramse opp de jeg liker en de jeg missliker men her kommer det litt:

INGEN ELGHUNDER!

Ingen drivendehunder (halden støver osv)

Ingen fuglehunder untatt Dach.

Ingen hjort/rein hunder untatt Fauven.

Ingen hunder over 40 kg.

Ingen retrivere annent en Golden og Labrador.

Ikke puddel untatt dverg.

Liker små hunder men ikke fan av papillon/phalene og Pomme eller Toy puddel.

Ikke Springer spaniel eller Amerikansk cocker.

Ikke noe polarhund (alaska husky osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder med lang pels som må stellast/klippast.

Ingen "trakke-på"/veske-hunder, som chi og papillon osv

Ingen nakenhunder!

Ingen tynne raser, som for eks mynder. Får litt noia av å klappe dei :lol:

Papillon veskehund??! Nei vet du hva! <_<

En Papillon på VM gikk tillogmed i mellom. I samme klasse som en bc. Selfølgelig er det noen bittesmå papilloner på under 2 kg, men finnes de på 8 - 9 og! Har sett en som var så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, gøy. Jeg hiver meg på.

Jeg vil ikke ha en hund som:

  • er fra de såkalte vokter-/kamphundrasene.
  • er tyngre enn at jeg klarer å bære den ut av skogen dersom det skulle skje en ulykke.
  • er så kortbeint at den sliter av seg stellet når det er skaresnø ute.
  • har så lite pels at jeg må kle på den om vinteren (anser det som dyreplageri å anskaffe seg en hund som ikke tåler kulde i Norge).
  • ikke kan brukes til jakt.
  • er pinglete i hodet eller blir lett stresset.

Må legge til at jeg kjenner til mange hunder fra overnevnte liste som jeg liker, men som jeg aldri kunne ha tenkt meg å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...