Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere IKKE hatt?


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Alle mastiff rasene og mexikansk nakenhund (stor)

Enig. Ingen av mastiff rasene eller den store meksikanske nakenhunden. Ingen støvere. Ikke slike hunder med tvinnett pels. Ikke hunder med for mye pelstell. Ikke hunder som er ALT for skjøre. Hunder med flattrykt nese slik at de puster helt forferdelig.

Terrier med bart/skjegg (kan ikke forkjellen jeg :)) der henger jo alt som snuten demmes har vært nedi. Korthårette hunder med hengeleppe(sikler). Ellers andre hunder som regelrett ser sur eller trist ut i ansiktet.

Peruansk nakenhund. Salukier som viser ribbeina. Shar pei.

Også er jeg ikke så fan av de strihårette hundene. Pelsen er liksom så hard.

Det er mange av de over som er pene og slikt men av ulike grunner så kunne jeg aldri tenke meg en slik. Smaken er som baken. Delt i to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker best de små til mellomstore rasene, så da er i grunn alle de store rasene utelukket. Jeg bare synes at små hunder er lettere og mer praktisk å ha, i forhold til plass, stell, pris, tur, kos og lek.. Jeg ville ikke følt at jeg haddde så mye kontroll med en veldig stor hund(lille meg skal jo klare å holde igjen hunden :) ) Men det er jo også raser innenfor de små og mellomstore hundene jeg ikke ville hatt heller, så er både utseendet og gemyttet til hunden som skal appellere til meg(det er ikke alltid at man har en spesifikk grunn til ikke å ville ha en spesiell rase, det er bare sånn du føler det).. Jeg ville ikke hatt en altfor krevende rase, da jeg føler at omstendighetene ikke tilsier at jeg ville gitt hunden det beste. Derfor kunne jeg f.eks ikke hatt en Border Collie. Rotweiller og Doberman vet jeg heller ikke om jeg hadde klart. Kinesisk og meksikansk nakenhund ville jeg ikke hatt, for jeg liker best at hundene har pels på kroppen, og gjerne langhåret. Det er koselig med pelsstell, men interessen for pelsstell er ikke SÅ stor at jeg kunne hatt en rase som krever veldig mye pelsstell. Selv om jeg er glad i små hunder, må de ikke bli for små, som Chihuahu eller Pekingeser. Er ikke så glad i siklende hunder heller, egentlig.. Og ikke mynder! Jeg tror absolutt at disse rasene jeg har nevnt har sine fine egenskaper, akkurat som alle andre raser, men de bare appellerer ikke til meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker sist det var et slikt spørsmål, over hvor mange som hisset seg opp pga "det å rakke ned på hunder" og hvor meningsløst det var å diskutere noe slikt osv osv. hehe. Sikkert noen som blir litt fornærmet. :)

Jeg håper ingen er så hårsår at de tar seg nær av denne tråden, vi er jo alle hundemennesker som elsker hunder ellers hadde vi vel ikke vært på dette forumet, men vi er da alle voksne mennesker som burde ihvertfall respektere hverandres smak, interesse og behov :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blåser i hvordan de ser ut når det virkelig kommer til stykket, så lenge de oppfører seg på en måte som jeg kan like... Det vil si at de skal:

Være mulige å ha løs, som er såpass orientert mot eier at de interesserer seg for vedkommende også på tur (ergo er afghanske mynder nærmest automatisk ekskludert, der later majoriteten til å være på et helt annet kommunikasjonsnett enn eier, "kontakt oppnås ikke med abonnenten").

Være såpass omgjengelige overfor andre hunder at et sosialt og normalt hundehold er mulig (og da er det endel raser jeg er mer skeptisk til enn andre, basert på årevis med inntrykk, selv om det alltid vil være de strålende unntakene som jeg godt kunne tenke meg).

Kunne bevege seg normalt (derfor vil bassett ekskludere seg etter å ha gått tur sammen med et par stykker før og innsett begrensningene deres, der dachser derimot er digg)

Leve normale liv, uten helsemessige store plager (det får også vekk endel raser der faren blir for stor i mine øyne, men samtidig - hvis det er snakk om ett individ - så blåser jeg personlig i om min hund måtte fødes med keisersnitt eller er resultat av en parring som foreldrene måtte ha kunstig hjelp til, så lenge akkurat min hund fungerer, jeg synes både mopser og bostonterriere er artige, mens pekingeser og bulldog tipper over kanten på individbasis, slik jeg mener å ha sett dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går det også mye mer på interiøret som Ida skriver,enn utseende. Selvfølgelig er det raser som jeg synes er mindre pene enn andre,men i hovedsak går også det på at de ikke passer meg og mitt hundehold.

Jeg vil ikke ha raser med masse masse pels. Er ikke SÅ glad i pelsstell.(afghaner ol)

Jeg vil ikke ha raser som har utpreget jaktinsikt,for jeg har ikke interesse for jakt.

Jeg vil ikke ha for store raser, mye mer praktisk med de mindre,rett og slett.

Jeg vil ikke ha raser som har for utpreget vaktinstinkt, det har jeg ikke bruk for.

Jeg vil ikke ha raser som ikke kan være med på timers lange turer. den må være sprek og utholdene.

jeg vil ikke ha raser som krever veldig mye.(malle) har ikke erfaring eller bruk for en slik.

Når jeg tenker meg om er det ingen hunderaser jeg synes er så "fæle" utseendemessig at jeg ikke kunne hatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Siden det er over 400 raser i verden så ville vel lista bli litt i overkant lang om jeg skulle ramse opp alle jeg ikke vil ha *ler*

Men jeg vil ikke ha en rase som konstant er utenfor dekningsområde (altså den bør være førerorientert)

Alt over 35 kilo er uaktuelt

Korthåra hunder er uaktuelt

Hengeører er ikke attraktivt

Hunder som må klippes er ikke aktuelt

....og da har jeg vel ekskludert det meste *ler*

Jovisst, jeg startet med Golden jeg - men vil aldri ha det igjen, jeg får aldri en så trivelige og hærlig golden ever (har ikke truffet noen siden liksom) så den rasen er utelukket.

..og joda - jeg skriver at jeg ikke vil ha korthåret hund, og har allikevel en *ler* - men den er egentlig ikke min - det er gubben som skaffa den liksom..... Men jeg elsker henne hemningsløst og ville ikke vært henne foruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ingen er så hårsår at de tar seg nær av denne tråden, vi er jo alle hundemennesker som elsker hunder ellers hadde vi vel ikke vært på dette forumet, men vi er da alle voksne mennesker som burde ihvertfall respektere hverandres smak, interesse og behov :)

Nei, man kan jo ikke ta seg nær av at folk har andre preferanser når det gjelder utseende, størrelse eller bruksområde :ahappy:

Det jeg syns er trist, er hvis noens motvilje mot en rase bare er basert på fordommer og manglende kunnskap. Opplever ofte at folk har gjort seg opp en mening om rasen basert på størrelse og utseende, uten at de egentlig har den fjerneste idé om hvilke egenskaper rasen egentlig har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha en rase:

- Med mye pelsstell

- Som er korthåret (med noen få unntak)

- Som ikke er noe særlig førerorientert

- Ikke over 40 kg, men heller ikke under 15kg.

- Som har et lavt aktivitetsnivå, men samtidig ikke høyere aktivitetsnivå enn en aktiv toller.

- Som ikke er allsidig

Akkurat nå har jeg ikke lyst på noen annen hund enn toller og flat coated retriever, de passer meg utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. egentlig ganske vanskelig den..

Men jeg vet jeg ikke vil ha en hund som gir meg konstant dårlig samvittighet! Hadde en skjønn schäferblanding som av en eller annen grunn var fryktelig opphengt i meg. Hun la seg ved døra til entreen når jeg dro på jobb og lå der og ventet til jeg kom hjem. Måtte jeg ut og reise lå hun standby der ved døra mens jeg var borte, forlot bare plassen for å spise og bli luftet ute (men kunne kun luftes i hagen, hun kunne jo ikke gå tur uten meg) og det gjorde hun helt til jeg kom hjem - en gang var jeg bortreist i 9 dager.. lenge det uten tur! Når jeg hadde det travelt og måtte jobbe, stod gubben klar til å mosjonere henne men hun gikk ikke uten at jeg var med, familien fortalte at når jeg ikke var der så lå hun bare og ventet og ventet og ventet, de fikk henne ikke med på noe .. hun ga meg så dårlig samvittighet, så heretter ingen av de veldig førerorienterte hunderasene på meg!

Ellers så vil jeg ikke ha en hunderase som jeg ville være i tvil om jeg kunne mestre.. jeg er ikke sikker på jeg kunne mestre belgere (inkl maller og krussedull-dyr), eller JRT-er eller rottiser etc - men schäfer tror jeg kunne gått helt fint (og jeg elsker schäfere.. men de blir lett veldig føreravhengige..)

Jeg foretrekker selvstendige hunder, sånne som ikke er "dottete" og stå-ører er et stort pluss og barter er da bare sjarmerende! Jeg liker ikke hunder som har "fysiske særegenheter", feks hunder som har flat snute slik at man hører dem puste og surkle, de virkelig store, tunge hunderasene som beveger seg sånn rart, eller hunderaser som feks basset og engelsk bulldog som ser ut som de har problemer med å bevege seg, shar pei med skrukkehud og "mule" blir også alt for eksotisk for meg. Og forøvrig - hver hunderase sin sjarm (men ingen slår basenji selvfølgelig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt:

Newfoundland og de andre digre med masse pels

Mynder

Mops

Små terriere (amstaff og pitbul går ikke under disse)

Hunder med krøllete pels (for eks. Bichon Frise, Puddel)

Stort sett ingen av de selskapshundsrasene (for eks. shi tsu, lhasa apso)

Ingen raser med veldig jaktinnstinkt

Tror det var det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Pomme passet utrolig dårlig inn i den gjengen der :Laugh:

Ehem.. Jeg vet :)

Men det er den eneste miniatyrhunden jeg kunne tenkt meg så :ahappy: Tviler på at jeg noen gang komme rtil å anskaffe meg det men :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke tenkt meg:

- De fleste terriere

- De fleste miniatyrhunder

- Hunder som krever mye pelsstell

- Store, tunge raser

- Hunder med deformert(?) snute (mops, fransk bulldog..)

- Hunder med stort jakt- og/eller gjeterinstinkt

- Og de må ikke være for tynne, for tjukke, for stygge, for siklete, for rare, osv, osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri hatt store og tunge. Ikke sikle-raser. Ikke nakenhunder. ikke buller. ikke shar-pei (eller hvordan det skrives), ikke noen som krever MYE pelsstell. Ikke bichon frisè og liknende. Ikke schafer. Mynder.

finnes ganske mange egentlig, men finnes også mange flotte :) (Syns flere av de som inngår i de jeg har nevnt og noen av de jeg har nevnt er flotte, men kunne aldri hatt en selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krøllete hunder,bananschæfer,ingen belgere,ingen mynder,ingen fuglehunder,ingen spaniels,ingen rottweiler,dobermann,ingen BC eller Collie eller Sheperd ,ingen aussie eller Shetland

Egentlig ganske mangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha en hund som ikke er funksjonell (altså med "inntrøkt tryne"/laang rygg/veldig korte bein o.l). Jeg vil heller ikke ha en hund som har et sterkt vaktinnstinkt, jaktinnstinkt, eller en rase med generelt dårlig helse (hd, aa, entropion, o.l). Hunden skal heller ikke ha større nakke enn hodet (det ser bare rart ut..), den kan heller ikke sikle og hvertfall ikke røyte.. :)

Godt jeg har funnet drømmerasen.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hmm vanskelig.... Nå skal jeg bare tenke på normale raser.

Generelt passer jakthunder min personlighet dårlig så dem fleste gruppe 6,4, 7 & 8 er uaktuelle for min del. (Unntaget fins, men jeg ser ikke helt for meg å trene dem hundene) Gruppe 3 hunder passer meg heller ikke nettop pga dem er terriere og jeg vil gjerne ha en fører orientert hund. :ahappy:

Gruppe 2 hunder syns jeg ofte er for tunge.. og kommer nok ikke til å anskaffe meg noe derifra heller.

Strihårete hunder liker jeg ikke så godt... Heller ikke hunder som krever ekstremt mye pelsstell. Jeg liker ikke hunder som bjeffer ekstremt mye (der forsvant endel gruppe 5 og 9 hunder).

Liker ikke hunder med svake nerver og kommer ikke til å få rase i hus som jeg vet har problemer med det (eks Collie)

Tja da har jeg vell utelukket endel 100 raser :) Sitter vell nesten bare igjen med gruppe 1 og 10 hunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en hund som ikke passer meg og mine bruksområder? (Høres kanskje litt rart ut da jeg har en irsk setter som ikke brukes til jakt, men de har jo så mange fine kvaliteter :) )

Ellers så ville jeg ikke hatt pointer, vorsteher eller dachs. De to første pga. gemytt og utseende, og den siste fordi jeg synes så synd på den når den løper så klossete pga. de kortene benene og den lange ryggen. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke hatt..

pomeranian

bichon frise (eller åssen det staves)

golden retriver

Border collie

ikke noen av de små myndene heller.

ikke jakthund

ja.. ikke hunder med veldig stort aktivitetsnivå, eller som trenger mye pelsstell.

åsså vil jeg ha en hund som kan brukes til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig mange flotte raser egentlig, men mange av de kommer nok aldri inn i hus. Synes forresten det er få hunder som er stygge. Alle har sin sjarm på en eller annen måte. Men mine valg kommer ut fra egenskapene til hundene først og fremst. Av utseende så må de være funksjonelle med tanke på lengden på bein, rygg, tyngde på kropp og det kan ikke være mye pels på de, da jeg ikke synes noe om å MÅTTE gre de så og så ofte.

Og siden jeg prøver å være litt aktiv innen bruks/RIK og LP, så blir raseantallet egentlig veldig fort begrenset ned. Og man sitter igjen med noen få hunder i gruppe 1. Akkurat nå virker Schäfer og malle de mest fornuftigste valgene. Men kan jo hende at man forandrer meninger senere om hva man vil ha og ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...