Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Nå overdrives det en smule her tror jeg men...

Alle forstår jo at når man går tur med hunden må man følge med på hva som skjer uansett hvordan bånd du har på hunden. Sunn fornuft er det noe som heter.Hunden skal aldri gå medd båndet mellom føtter eller under magen av noen slag.Vi må alltid holde øyne åpne for hva som skal skje på turen.

Følger man dette så har det ingen ting å si hvilket bånd man bruker.

Hva er forskjellen på lanline og flexibånd da?Dere bruker sikkert langline under trening også?

Hvem overdriver? Det er milevis forskjell på langline og flexibånd. Langline brukes i sportrening, på tur i skogen i båndtvangtiden (veldig kjekt når hunden har en tendens til å gå på andre siden av diverse busker og trær. Da slippes linen og plukkes opp på den andre siden. Hva gjør dere med flexi, for flexiklumpen kan jo ikke slippes?) og når vi trener sommerstid. (Dette er vår bruk av langline). Langlinen veier ingenting og kan ligge i hånden og skli fram og tilbake, slik at hunden svært skjelden opplever at det strammer i det hele tatt. Blir det behov for å bruke båndet som brems, kan det tråkkes på. Slik unngår man at armen blir dratt løs fra kroppen eller evt brannskader i hendene.

Langlinen brukes aldri når vi går gatelangs og jeg klarer ikke å se at hundene mine har det store behovet for å vime åtte meter unna meg i tettbebygd strøk. De klarer utmerket å komme seg ned i grøften for å gjøre sitt fornødne, "lese avisen", eller hva det nå er som skal gjøres på disse turene.

Argumentet om at båndene vikler seg når man går med to hunder på èn gang, må skyldes mangel på rutine. Her bruker vi et 1,80m bånd til hver hund. Det ligger en hønseklo et sted her, men den skal få ligge i fred. Hundene kan finne på å bryte-leke litt og da er det bare å avvikle dem etterpå. ikke noe problem. Den ene kan stoppe for å tisse, mens den andre kan tusle videre og snuse litt unna den som er på do. Den ene kan hilse på naboen, mens den andre får slippe, uten at det blir noe styr med det. Å gå med to hunder i flexibånd, vil jo si at begge hender er fulle av hver sin klumpedings og man er rimelig lite fleksibel når det kommer til å få brukt hendene til annet enn å holde i disse håndtakene.... Hvordan klarer man å finne fram godbiter, eller i det hele tatt bruke hendene til nødvendige gjøremål (som å avvikle innviklede bånd) når man går med to flexibånd?

Det er ingen bånd som innvikler seg så forjæ... som flexibånd. Det ender gjerne med at man må kneppe av hele greia for å få knytta opp og snurret ut eller kanskje heller inn den snora som har surreballa seg rundt båndet til den hunden flexibikkja har lekt med, sloss med, eller i det hele tatt har hilst på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar
Hvem overdriver? Det er milevis forskjell på langline og flexibånd. Langline brukes i sportrening, på tur i skogen i båndtvangtiden (veldig kjekt når hunden har en tendens til å gå på andre siden av diverse busker og trær. Da slippes linen og plukkes opp på den andre siden. Hva gjør dere med flexi, for flexiklumpen kan jo ikke slippes?) og når vi trener sommerstid. (Dette er vår bruk av langline). Langlinen veier ingenting og kan ligge i hånden og skli fram og tilbake, slik at hunden svært skjelden opplever at det strammer i det hele tatt. Blir det behov for å bruke båndet som brems, kan det tråkkes på. Slik unngår man at armen blir dratt løs fra kroppen eller evt brannskader i hendene.

Langlinen brukes aldri når vi går gatelangs og jeg klarer ikke å se at hundene mine har det store behovet for å vime åtte meter unna meg i tettbebygd strøk. De klarer utmerket å komme seg ned i grøften for å gjøre sitt fornødne, "lese avisen", eller hva det nå er som skal gjøres på disse turene.

Argumentet om at båndene vikler seg når man går med to hunder på èn gang, må skyldes mangel på rutine. Her bruker vi et 1,80m bånd til hver hund. Det ligger en hønseklo et sted her, men den skal få ligge i fred. Hundene kan finne på å bryte-leke litt og da er det bare å avvikle dem etterpå. ikke noe problem. Den ene kan stoppe for å tisse, mens den andre kan tusle videre og snuse litt unna den som er på do. Den ene kan hilse på naboen, mens den andre får slippe, uten at det blir noe styr med det. Å gå med to hunder i flexibånd, vil jo si at begge hender er fulle av hver sin klumpedings og man er rimelig lite fleksibel når det kommer til å få brukt hendene til annet enn å holde i disse håndtakene.... Hvordan klarer man å finne fram godbiter, eller i det hele tatt bruke hendene til nødvendige gjøremål (som å avvikle innviklede bånd) når man går med to flexibånd?

Det er ingen bånd som innvikler seg så forjæ... som flexibånd. Det ender gjerne med at man må kneppe av hele greia for å få knytta opp og snurret ut eller kanskje heller inn den snora som har surreballa seg rundt båndet til den hunden flexibikkja har lekt med, sloss med, eller i det hele tatt har hilst på...

Mente det var å overdrive med å si at alle som bruker flexiline er udugelige hunde eiere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente det var å overdrive med å si at alle som bruker flexiline er udugelige hunde eiere. :)

Nei, men det er litt dumt at det brukes av så mange bevisstløse eiere, når det egentlig burde vært førerkort på slike. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg var ung ( i gamle dager :) ), så var familien på en firmahytte på en øy etellerannet sted. Der var det også mange andre (på øya altså, ikke på hytta), blant annet en dame som hadde med seg sin trofaste Fido, en golden retriever. Som liten jente og glad i hunder, så måtte jeg jo spørre om ikke jeg kunne klappe Fido. Det var helt i orden, Fido var så snill og grei, og gikk i flexiline. Etter at jeg hadde klappet meg mett, vendte jeg veien tilbake mot hytta. Jeg hadde ikke kommet mer enn en tre-fire meter vekk fra damen og hunden, før damen bestemte seg for at det var en god idè å kaste pinne til sin lille Fido. I retning av den intetanende jenten som nettopp hadde vært og klappet på dyret. Så der gikk jeg da, og ante fred og ingen fare, da Fido løp bak meg for å drepe pinnen, og damen sto igjen bak der med flexibåndklumpen. Jeg kan gjette at det tok et par sekunder fra damen kastet pinnen, til flexilina gnagde seg inn i beinet mitt, akkurat der man bøyer det, bak kneet. Blodet spruta (vel, det rant iallefall), og jeg fikk en pen skorpe som tøyt ut resten av sommeren.

Så ja, jeg er også en sterk motstander av flexibånd (flexibånd, ikke alltid de som er i andre enden av det), og jeg hadde nok klart å leve uten disse resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er litt dumt at det brukes av så mange bevisstløse eiere, når det egentlig burde vært førerkort på slike. :)

Jeg er enig i den der...

Har møtt noen som overhodet ikke har kontroll over hunden sin.

Jeg bruker den på valpen min sammen med sele når jeg ikke er blant folk men er i skogen eller andre plasser. Da får hunden slappe av og vimse og leke seg litt friere enn med kort bånd.

Jeg har også trent mye innkalling så han stopper opp når vi møtfolk eller hunder osv og venter på meg (helt automatisk).Da veit han det vanker en gobit. Går vi blant folk har jeg kort bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, jeg er også en sterk motstander av flexibånd (flexibånd, ikke alltid de som er i andre enden av det), og jeg hadde nok klart å leve uten disse resten av livet.

Det er totalt ulogisk for meg - det er ikke båndet sin skyld at folk er idioter, liksom? Idioter er idioter, selv om de har 2 m langt bånd, flexiline, løs hund.

- Og ja, jeg har flexibånd, to stykker til og med. Selv ikke med mine giktplagede hender har jeg sluppet båndet noen gang, vi har ikke surret inn noen, mine hunder har aldri tvangshilst på møtende.. De går ikke noe bedre eller værre i vanlige bånd - snarere tvert i mot, den hunden jeg brukte flexiline mest på, gikk stort sett pent i normale bånd, i tillegg til å ha lært kjekke "løshundkommandoer" som vent, være her og innkalling. Det er faktisk ikke båndet som er problemet, det er idioten som holder det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig 2ne.

Jeg har selv aldri møtt noen med flexibånd som oppfører seg noe annerledes enn folk med andre typer kobbel :) Jeg har fot kommando, kom hit kommando, vent kommando og fri kommando. Det er veldig godt å ha litt å gå på når man går en kjedelig tusletur. hunden har mer å gå på kontra på en 2 meters line. Jeg bruker også vanlig kobbel (for det meste), men flexi er en grei variasjon på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt ulogisk for meg - det er ikke båndet sin skyld at folk er idioter, liksom? Idioter er idioter, selv om de har 2 m langt bånd, flexiline, løs hund.

- Og ja, jeg har flexibånd, to stykker til og med. Selv ikke med mine giktplagede hender har jeg sluppet båndet noen gang, vi har ikke surret inn noen, mine hunder har aldri tvangshilst på møtende.. De går ikke noe bedre eller værre i vanlige bånd - snarere tvert i mot, den hunden jeg brukte flexiline mest på, gikk stort sett pent i normale bånd, i tillegg til å ha lært kjekke "løshundkommandoer" som vent, være her og innkalling. Det er faktisk ikke båndet som er problemet, det er idioten som holder det..

Jada, jeg skjønner jo også at det er ansvarlige folk som går med flexibånd, og at disse er så oppegående at det aldri skjer noe "galt", enda de bruker flexi'n. Men jeg liker fortsatt ikke båndet, ulogisk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke møtt særlig til folk som ikke har styr på bikkjedyret i flexi. Greit nok jeg syns det ser litt vimsete ut, hunden er jo enten 15m bak eieren eller 15m foran - men jeg har aldri hatt noen kjipe episoder med "flexihunder" ..

Har flexibånd selv også jeg, men det brukes ikke så ofte. Emma liker det ikke og valpen vil jeg ikke bruke det på før hun kan gå i bånd. Samboeren min bruker fleksien på Emma av og til når han går kveldsturen med henne men det er sjeldent det og, han liker visst langlina enda bedre for da kan kan jo slippe å holde i noe bånd what so ever på mye av turen :rolleyes: Mannfolk må visst spare kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt ulogisk for meg - det er ikke båndet sin skyld at folk er idioter, liksom? Idioter er idioter, selv om de har 2 m langt bånd, flexiline, løs hund.

- Og ja, jeg har flexibånd, to stykker til og med. Selv ikke med mine giktplagede hender har jeg sluppet båndet noen gang, vi har ikke surret inn noen, mine hunder har aldri tvangshilst på møtende.. De går ikke noe bedre eller værre i vanlige bånd - snarere tvert i mot, den hunden jeg brukte flexiline mest på, gikk stort sett pent i normale bånd, i tillegg til å ha lært kjekke "løshundkommandoer" som vent, være her og innkalling. Det er faktisk ikke båndet som er problemet, det er idioten som holder det..

Signerer dette jeg.

Aner ikke hvor dere lufter hundene deres, siden dere møter så mange idioter av noen hunde-eiere.

Har ikke møtt noen jeg, og vi går turer på forskjellige steder gjennom uka.

Bruker flexiline stort sett alltid, om hundene ikke er løse.

Men ikke på trening, kurs utstilling osv.

Når jeg bruker flexiline er det fordi hundene skal kunne vimse rundt, men fortsatt være i bånd.

Møter vi folk går de på plass, og samme om vi går på uoversiktelige steder.

Skjønner ikke problemet jeg, man kan da ha kontakt med hunden uten å ha den på kort bånd.

Ellers sliter man vel om hunden er løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jammen mange forskjellige meninger ute og går.

Så jeg får vel dele min jeg også. Jeg har aldri møtt noen med flexi som kaller inn hunden sin når de har sett meg. Virkelig. Aldri. Og jeg bodde midt i Oslogryta med hund i 5 år, så vi rakk å møte endel hunder i flexi for å si det sånn.

Mine tre siste erfaringer med flexihunder har vært som følgende:

* Frustrasjonseieren i Gamlebyen som går turer med sine to digre Dalmatinerhanner i hvert sitt flexibånd. Bikkjene får vime hvor enn de går, og ser de en annen hund så er det rett på. Disse hannene har en gang lemlestet en 12 uker gammel Bostonvalp slik at tarmene hang ut, og de er ikke spesielt hyggelige med andre hanner. Et "de skal ikke hilse" bærer visst ikke 8 meter, for de kommer nærmere og nærmere uansett. Jeg er ikke interessert i å la mine hunder møte andre som har et tidvis ønske om å drepe valper liksom. Etter at jeg kjeftet han loddrett ut engang fikk jeg endelig gå i fred.

* En Kinesisk Nakenhund som kommer ned i undergangen som gjør at man kan pendle fra den ene side av togskinnene til den andre. (ca 2 meter bred skulle jeg gjette) Jeg drar Töddel inn til siden, og jobber med en sitt med kontakt. Nakenhund går i bananas-modus, kaster seg mot Töddel i fri flexi. Jeg får heldigvis dratt ham unna idé han hopper fram, og jeg hører faktisk et tannklapp sånn type 20 cm fra den lille hårløse. Seriøst, det er ikke mye moro! Eieren ler og begynner å prate til bikkja si "Den der hadde du tapt mot vettu. Hehe, du er ikke så stor som du tror!" Vel, jeg ler ikke di møkkakjerring! For hadde din faktisk tapt, så hadde konsekvensen for meg og min hund vært ganske så store. Haha my ass, liksom.

(dette er forøvrig første, og hittil eneste, gang Töddel har svart opp på en slik utagering. Og en erfaring ha skulle sluppet å få. Men som setter spor hos meg også. Ref. neste erfaring.)

* I forrigårs, da vi møtte et hyperutagerende Mopsedrops. Bjeffende og snerrende 8 meter foran eieren. Töddel vs. Mops er feige lag, og jeg tar ingen sjanser lengre selv om det helt sikkert har gått bra. Eieren står der og smiler? Uten tegn til å komme seg vekk fra gangveien som ikke er bred nok til at jeg kan passere uten å få illsint Mops hoppende inn i kjeften på Töddel. Så etter vi har stått der en stund da, med 9 meter mellom oss, så klarer hun å bli betuttet? "Jaja, vi får vel snu vi da." Ja, dere får vel det.

Slike erfaringer gjør at det kribler i den gærne kamphunddama jeg har i meg.

De fleste møter med flexi går som regel udramatisk for seg. Enten er det hyggelige hunder som går overens med mine (selv om selve møtet alltid har vært ufrivillig fra min side), eller eierne tar en sånn "dra/røsk hunden tilbake en meter, og rull inn snella. Dra/røsk hunden tilbake enda en meter, og rull inn snella". Helt til bikkja stå og spøler en halvmeter foran dem. Vakkert, rettferdig, og det ser som hundene stortrives med akkurat den frangangsmåten. :rolleyes:

Bare tanken på å putte noe sånt på Töddel gjør at det velter seg litt i magen på meg. Gikk med amstafftispa til en venninne i flexi engang, og hun fant liksågodt ut at hun skulle hoppe rett ut i Schweigaardsgate mellom to biler. Det var like før det endte med påkjørsel. Det kan gå fort i flexi, og hunden har mer kontroll når det går fort enn det tommelen har. Kjempeskummelt!

Jeg vet ikke jeg. Det er nesten sånn at jeg tror at alle ansvarlige flexibrukere befinner seg her på sonen. Jeg har nemlig aldri møtt en flexibruker som dere. Det er vel derfor jeg har et innbitt hat til den stygge klumpen med den altfor tynne lina. Selv om jeg forstår at det er et virkemiddel som kan brukes vettugt, så har jeg aldri sett at det faktisk blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett slikt tykt flexibånd, som vi bruker under båndtvangen i skogen. Jeg bruker det ikke langs trafikert vei, for Aysha skjønner utrolig nok ikke det at hun skal gå på fortau :rolleyes: Under båndtvangen går vi mest på "stier" der hvor det ikke går noen andre hunder eller folk. For ikke noe er så kjipt som å ha hunden i bånd mens 5 kåte setterhanner lusker rundt dyret. For dem er det ekstremt mange av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg. Det er nesten sånn at jeg tror at alle ansvarlige flexibrukere befinner seg her på sonen. Jeg har nemlig aldri møtt en flexibruker som dere. Det er vel derfor jeg har et innbitt hat til den stygge klumpen med den altfor tynne lina. Selv om jeg forstår at det er et virkemiddel som kan brukes vettugt, så har jeg aldri sett at det faktisk blir gjort.

Men igjen - det er jo ikke selve BÅNDET som er problemet, det er jo idioten - samme hvilken ende den henger i? (Selv om jeg har lagt merke til at er det en idiot i den ene enden, er det gjerne det i den andre også)

Det å generalisere all bruk av flexibånd som livsfarlig og uvettig, blir like snålt for meg som å si at alle rottweilere er potensielle barnedrapsmaskiner og burde forbys osv.. Det er ikke bikkja eller redskapen det kommer an på, det er jo mennesket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange idioter der ute med flexi,men jeg skjønner ikke helt hysteriet.. Jeg bor i Trondheim by,og jeg har ennå til gode å møte slike idioter her faktisk. Jeg har møtt mye annet rart dog.. Løse hunder f.eks er et større problem,eller eiere med stirrere som stopper å lar hunden stå og glo imens jeg holder på min brøler og prøver å fiske opp møkka samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen - det er jo ikke selve BÅNDET som er problemet, det er jo idioten - samme hvilken ende den henger i? (Selv om jeg har lagt merke til at er det en idiot i den ene enden, er det gjerne det i den andre også)

Som jeg sa, jeg forstår at båndet kan brukes vettugt. Men jeg opplever ikke at folk gjør det. Så for meg blir flexi = uhøflig hunderi. Det er vel klassisk betinging de kaller det?

Dessuten er en idioteier og en idiothund med åtte meter å gå på, er langt mer frustrerende enn en med 1,8.

Jeg mener, pigghalsbånd kan brukes vettugt det også, alikevel er jo redskapen uglesett herfra til helheimen. Ikke bare eieren. (Uten sammenligning forøvrig)

Det å generalisere all bruk av flexibånd som livsfarlig og uvettig, blir like snålt for meg som å si at alle rottweilere er potensielle barnedrapsmaskiner og burde forbys osv.. Det er ikke bikkja eller redskapen det kommer an på, det er jo mennesket?

Det er klart det. Men om hver enda Rottis du hadde møtt hadde vært ufyselig, utagert og snerret mot deg. Hvilket inntrykk hadde du sittet igjen med da? Erfaringer er jo også med og danner grunnlaget for våre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... (veldig kjekt når hunden har en tendens til å gå på andre siden av diverse busker og trær. Da slippes linen og plukkes opp på den andre siden. Hva gjør dere med flexi, for flexiklumpen kan jo ikke slippes?) ...

Hei, har lært hunden "tilbake" kommando når den går på feil side. Min hund har den så innarbeidet at nå trenger jeg bare å kremte for å gi henne en påminnelse hvis hun går på feil side av hindere som f.eks trestammer. Ellers så ser hun an høyden/størrelsen, er hinderet over en viss høyde eller for stort velger hun rett side eller snur og kommer tilbake. Så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Flexi er greit når jeg da ikke har muligheten til å la bikkja gå løs.

Han er dessuten veldig vimsete i konsentrasjonen for tiden og iv har ikke 100% innkalling på han.

Han får gå i full lengde det meste av turen (gansveier, ikke områder der biler kjører), men kommer det folk tar jeg han inn før han kommer 4 m innenfor rekkevidde for dem (og det er da fullstendig minimumslengde).

Tar han da ned til korteste lengde, og får han til å sitte mens vi passerer folk.

Flexi er kjempegreit for meg som sliter med smerter i kroppen og dermed ikke klarer å gå like fort og rundt omkring som bikkja.

Kjempegreit å drive innkalling og annet når bikkja er i full lengde av bandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et år siden holdt jeg på å kjøre på en hund pga Flexi...

Jeg kom kjørende langs veien og i veikanten gikk det en fyr. Det jeg ikke så var at han gikk med en hund i flexi. Bikkja gikk nemlig i grøfta å snusa, plutselig finner hunden ut at han skal løpe ut på veien. Gubben trykker på knappen så lina skal stoppe, og da ryker lina og bikkja fyker rett forran bilen min. Og det var såvidt jeg klarte å stoppe for den...

Det posetive med dette er jo at denne gubben tydligvis har lært for heretter har han alltid gått med lærline når han går tur med bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på å kjøre på hund pga flexiband to ganger.

En gang var det en gammel dame som stod og plukket opp etter hunden sin i veikanten, tenkte ikke på hunden i det hele tatt, og den bare vandret ut i gata....

En annen gang så hadde jeg sluppet over to stykker ved gangfelt, og skulle til å kjøre. Og bak de, helt ytterst i flexilina, lunta en liten hund. Å se en liten, mørk tråd mot regnvåt asfalt når det er mørkt, det var mer enn hva jeg klarte.... (Og hvem antar at hunden kommer 10 meter bak eier når man passerer traffikert vei?)

Men som flere sier. Idioter er idioter, selv om de bruker langline eller flexiband. Det virker bare slik at fler av de bruker flexiline... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, jeg forstår at båndet kan brukes vettugt. Men jeg opplever ikke at folk gjør det. Så for meg blir flexi = uhøflig hunderi. Det er vel klassisk betinging de kaller det?

Dessuten er en idioteier og en idiothund med åtte meter å gå på, er langt mer frustrerende enn en med 1,8.

Og en idioteier med en idiothund løs, er langt mer frustrerende enn en med bånd i det hele tatt, men jeg ser ikke helt at folk forlanger forbud mot løshunder av den grunn?

Jeg mener, pigghalsbånd kan brukes vettugt det også, alikevel er jo redskapen uglesett herfra til helheimen. Ikke bare eieren. (Uten sammenligning forøvrig)

Morsomt - uten sammenligning forøvrig, skriver du. Hva hadde pigghalsbånd med saken å gjøre da, egentlig? Burde flexibånd være like uglesett, mener du? I såfall, hvorfor?

Det er klart det. Men om hver enda Rottis du hadde møtt hadde vært ufyselig, utagert og snerret mot deg. Hvilket inntrykk hadde du sittet igjen med da? Erfaringer er jo også med og danner grunnlaget for våre meninger.

Tja.. Jeg prøver å la være. Jeg tror f.eks ikke at alle schäfere er utaggerende og bråkete, selv om de fleste vi møter langs gata er det. Jeg syns heller ikke det er OK at folk går rundt og tror at mine langhårsbelgere er mentale vrak selv om de har møtt 3, 6 eller 10 som er det, om du ser hva jeg prøver å si? Generalisering er ikke greit, selv ikke når det gjelder brukere av flexibånd - syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, jeg...

Liker ikke flexibånd no'særlig, og ville definitivt ikke hat det selv, men for min del er brukerne stort sett like ålreite hundeiere som dem som går med vanlig bånd - eller uten bånd for den saks skyld...

Mamma hadde ikke flexibånd til gale settern de hadde, men en langline i nylon, og det gikk hardt utover leggene hennes, med DYPE brannsår og legevakt...Så jeg er skeptisk til alt som er langt - og til hunder uten kontakt/ eiere uten kontroll.

Er enig i at det er poensielt farlige elementer i en sånn boks: tynn line, klumpete tung boks, bråstopp, mekanismer som kan streike...men det er klart at det uansett er eier som har ansvaret: det blir litt som med bur, det :) Og det meste KAN brukes vettugt - og idiotisk..., Jeg nevner i fleng, Godteri, Motorbåter, Biler, Forbrukslån, Flørting, TV, Bæsjeposer, Internett, Frysebokser, og så videre...Flott, greit, praktisk, men noen ganger helt på jordet bruk.

Så ikke drep flexibåndet, jeg er for personlig valgfrihet, men kanskje en liten innføring i høflighet, hundeskikk og en advarsel på pakka hadde vært noe for seg?

Og når det gjelder små bikkjer som hopper inn i gapet på store, FARLIGE :) hunder, med dramatiske konsekvenser, hva kan man GJØRE for å få folk til å forstå at det blir som å la barna leke på motorveien og etterpå skylde på den som kjørte dem ned? Noe må gjøres her...Ideer?

Så, litt OT:

Ellers må jeg si meg oppgitt enig i at noen tror ikke det ER LOV å la være å hilse...Jeg jobber endel med det om dagen for den supernydlige klumpen min har jo omtrent blitt hilst ihjel (og elsker det litt for mye selv). Så har jeg funnet ut at jeg kan ta den treninga når jeg jogger, da er det liksom litt mindre naturlig å stoppe hele tiden. Stopper hvis jeg møter noen jeg kjenner eller har lyst til å hilse, ellers ikke. Så får gutten lære seg at vi følger med på hva Mor vil. STORT SETT går det veldig bra.

Så, her om dagen møter vi, på et BREDT fortau, en familie med en terrier, sikkert snille hyggelige folk og hund - men vi ville altså ikke hilse. Ser at de SER på Kaos, og alle lurer jo på hva slags hund han er... så jeg løper for sikkerhets skyld NED fra fortauet, det var en busslomme der, og med potensielle 2 m mellom oss når vi passerer burte det jo være lett å skjønne tegninga. Men mannen presterer å ta et par kjappe skritt ut til siden og BØYE SEG NED OG REKKE FRAM HÅNDA mot Kaos...Som NATURLIGVIS måtte bruke superkrefter og bort til mannfolket. Ikke noe vits i å lage krig da. Jeg er såpass sosial og høflig at jeg flira av det hele, men sa ifra at de ødela treninga, for meg og for bikkja. Sa det kanskje FOR snilt, for de bare lo tilbake. GRRR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt ulogisk for meg - det er ikke båndet sin skyld at folk er idioter, liksom? Idioter er idioter, selv om de har 2 m langt bånd, flexiline, løs hund.

- Og ja, jeg har flexibånd, to stykker til og med. Selv ikke med mine giktplagede hender har jeg sluppet båndet noen gang, vi har ikke surret inn noen, mine hunder har aldri tvangshilst på møtende.. De går ikke noe bedre eller værre i vanlige bånd - snarere tvert i mot, den hunden jeg brukte flexiline mest på, gikk stort sett pent i normale bånd, i tillegg til å ha lært kjekke "løshundkommandoer" som vent, være her og innkalling. Det er faktisk ikke båndet som er problemet, det er idioten som holder det..

Men igjen - det er jo ikke selve BÅNDET som er problemet, det er jo idioten - samme hvilken ende den henger i? (Selv om jeg har lagt merke til at er det en idiot i den ene enden, er det gjerne det i den andre også)

Det å generalisere all bruk av flexibånd som livsfarlig og uvettig, blir like snålt for meg som å si at alle rottweilere er potensielle barnedrapsmaskiner og burde forbys osv.. Det er ikke bikkja eller redskapen det kommer an på, det er jo mennesket?

Takk, takk. Jeg trenger jo ikke å skrive når du sier det jeg tenker :)

Det er nok mange idioter der ute med flexi,men jeg skjønner ikke helt hysteriet.. Jeg bor i Trondheim by,og jeg har ennå til gode å møte slike idioter her faktisk. Jeg har møtt mye annet rart dog.. Løse hunder f.eks er et større problem,eller eiere med stirrere som stopper å lar hunden stå og glo imens jeg holder på min brøler og prøver å fiske opp møkka samtidig...

Nemlig! Det er mange idioter med flexi, mange idioter med løse hunder, mange idioter med hunder i sele, mange idioter med hunder i kort bånd osv osv.

Jeg ser greia med at flexibånd kan være farlig, jeg har også vært borti "kjørepå" situasjoner, men det har jeg sannelig også med løse hunder som spretter ut i gata. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, det går an å være påpasselig med hvor og hvordan man bruker flexibåndet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg møtt så mange farlige idioter på tur som flere her beskriver, så hadde jeg nok vurdert å lagt turene mine et annet sted.

Har hatt hund i 21 år, går litt over alt inkludert turer i sentrum ukentlig.

Og jeg har ikke hatt slike fryktelige episoder med flexifolk noen steder.

De "skumle" situasjonene jeg har hatt med hundene, har vært med folk som slipper "verdens snilleste og lydigste" hund løs og har null kontroll.

Ofte på steder det ikke er lov å ha løse hunder uansett årstid.

Men å da stemple alle som har hunden sin løs som uansvarlige og udugelige hunde-eiere, blir vel noe drøyt?

Pussig egenskap hundefolk har dette, å stemple alle de som har andre meninger for udugelige idioter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter er det overalt, og det å stemple flexilinebrukere som idioter blir litt feil... Generalisering er en fin ting tydeligvis.

Jeg har brukt litt flexibånd på Orry tidligere, uten at han har vært til sjenanse for verken folk eller dyr. Selvfølgelig, det ER mange idioter som bruker flexi, men det er tilsvarende mange tullinger med hund løs eller i 1,8 meter bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...