Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Diskusjonen blir litt absurd for min del - særlig når langline dras frem som mye mye bedre enn flexibånd, DET skjønner ikke jeg da, hvorfor 15 meter tau er bedre enn 5-8 meter flexibånd med brems.. Skulle likt å se noen gå her i området med langline på, isåfall.. Og veldig gjerne fått demonstrert "kontrollen" man vissnok har når man bruker langline, men mangler når man har flexibånd..

Jeg mener, er det en idiot i andre enden av båndet, så er det den samme idioten selv om man har langline, flexibånd eller bare vanlig lenke, eller? Og de idiotene jeg har møtt - selv om det ikke er flust av de i området her, i motsetning til resten av landet? - har ikke utelukkende vært idioter med flexiline.. Men vi er nok flinke hundeeiere her jeg bor, tror jeg har slått fast det en gang før og jeg :ahappy:

Litt OT, men man trenger ikke å ha holdt på med hest for å ikke slippe båndet, jeg har ikke holdt på med hest, og de gangene jeg har sitti på en, har jeg som regel havna i bakken mye tidligere enn jeg hadde tenkt.. Datteren min på 10 år slipper heller ikke båndet - og hun har sitti på hest 2 ganger i sitt liv, tror jeg? - hvilket egentlig er tåpelig når hun med ujevne mellomrom prøver å løpe om kapp med hundene, det ender jo stort sett med at hun tryner så lang hun er, fortsatt med bånd i hånda :rolleyes:

Man slipper bare ikke når man leier hund, sånn er det bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Det er kanskje noe med det at line brukes til bestemte formål som sportrening og skogsturer, mens flexibåndet brukes overalt og bestandig, kanskje på steder og i situasjoner der kort bånd ville vært mer hensiktsmessig, fordi det er så mange som slipper ut hele snella uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noe med det at line brukes til bestemte formål som sportrening og skogsturer, mens flexibåndet brukes overalt og bestandig, kanskje på steder og i situasjoner der kort bånd ville vært mer hensiktsmessig, fordi det er så mange som slipper ut hele snella uansett.

Det er mulig at det bare er meg og hundene mine som ser veldig avskrekkende ut, men jeg har sjeldent problemer med det her jeg bor faktisk. Jeg tror det har skjedd 2-3 ganger iløpet av mine 15 år som hundeeier jeg, at vi har blitt besøkt av en hund i flexiline..

Og her jeg bor, er langline lite hensiktsmessig på f.eks tisserunder o.l., så da forbeholder jeg meg retten til å bruke disse idiotboksene en stund til jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være vanskelig å forstå at det er eierne som er problemet - ikke båndet - flexiline eller ikke?

At man får kjøpt mye utstyr som kan brukes feil kan vel alle være enige i, antar jeg. En kniv har for eksempel bruksområder som er mindre ønskelige enn andre. OK, ekstremt eksempel, men sammenligningen er vel klar? En flexiline HAR mer fleksibilitet (hench navnet...), og som flere har nevnt her inne gir det hunden mer frihet på en tur i skogen under båndtvangstiden. En langline er langt mindre praktisk for dem som har vimsedyr i andre enden.

Jeg har ennå ikke brukt flexiline på valpen min, men at jeg kommer til å bruke den på skogturer i fremtiden tviler jeg ikke på. Den fungerer utmerket, og jeg lar selvfølgelig aldri hunden tusle rundt uoversiktlige hjørner alene. Det er der problemet kommer inn, og det er det brukeren også kan kontrollere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexibånd :ahappy:

Er mer realt for meg, nå når det er båndtvang og jeg går mye ute i skogen. Lar ham ikke hilse på alle bare fordi han har flexibånd heller :rolleyes: Vet jo hvor stopp knappen er liksom.

Men hadde jeg hatt en større hund, hadde jeg aldri vurdet flexibånd, mye pågrunn av at den kan ryke lett (nå bruker jeg et flexibånd som visstnok kan brukes på en stor rottweiler, men helt ærlig føler jeg at hvis Zorro bare hadde vært litt sterkere, kunne han nok ha rykt flexilina om den var litt slitt)

Så det er synd at slike "nye" hundeeiere ikke vet bedre pg kjøper slikt. Har opplevd tre tilfeller hvor hunder har havnet i skikkelig slosskamp, bare pågrunn av flexilina som røk <_< .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være vanskelig å forstå at det er eierne som er problemet - ikke båndet - flexiline eller ikke?

At man får kjøpt mye utstyr som kan brukes feil kan vel alle være enige i, antar jeg. En kniv har for eksempel bruksområder som er mindre ønskelige enn andre. OK, ekstremt eksempel, men sammenligningen er vel klar? En flexiline HAR mer fleksibilitet (hench navnet...), og som flere har nevnt her inne gir det hunden mer frihet på en tur i skogen under båndtvangstiden. En langline er langt mindre praktisk for dem som har vimsedyr i andre enden.

Jeg har ennå ikke brukt flexiline på valpen min, men at jeg kommer til å bruke den på skogturer i fremtiden tviler jeg ikke på. Den fungerer utmerket, og jeg lar selvfølgelig aldri hunden tusle rundt uoversiktlige hjørner alene. Det er der problemet kommer inn, og det er det brukeren også kan kontrollere selv.

Nei, det er mye dritt med flexilina som ikke er eierstyrt. Blandt annet en idiotisk klump som skal fungere som løkke og en stoppknapp som skal fungere som et slags kontrollelement. Er bikkja di fem meter unna deg når du trykker på stoppknappen, er du fem meter fra kontroll. Man mister båndet innimellom, så også med flexiboksen. Kadabom humpetidump bortver asfalten kan skremme livskiten av både den ene og den andre, ikke minst stakkarn som sitter fast i uvesnet. Det er jo rene mordvåpnet som kommer ukontrollert i en fykende fei med skrammel og styr.

Jeg har også en vimehund, men med langline i skogen. Hun vimer mye friere enn hun ville gjort med flexibånd. Sneller du inn båndet hver gang dere ser et tre, eller?

Nei, fremdeles ikke overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske komisk også da, når eieren står der med en utslitt? flexilinebox og en 20-30kg hund som løper mot katta å flexiboxen bare sier rattattattattattattattatta før snøret er helt ute og eieren begynner å komme etter...

Har alltid hatt en veldig avsmak på flexiliner, å aldri brukt en...

Folk kommer jo tilogmed med fleksiline på dressurkurs...

flexi vs. langline i skogen...

Hvordan får man hanket inn hunden med fleksibånd om den står stritt mot et rådyr eller andre ting som er mye mere interesangt en komme tilbake...? Må man rygge selv.? eller er det en sånn fiskesnelle greie....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mye dritt med flexilina som ikke er eierstyrt. Bla en idiotisk klump som skal fungere som løkke og en stoppknapp som skal fungere som et slags kontrollelemnt. Er bikkja di fem meter unna deg når du trykker på stoppknappen, er du fem meter fra kontroll. Man mister båndet innimellom, så også med flexiboksen. Kadabom humpetidump bortver asfalten kan skremme livskiten av både den ene og den andre, ikke minst stakkarn som sitter fast i uvesnet. Det er jo rene mordvåpnet som kommer ukontrollert i en fykende fei med skrammel og styr.

Jeg har også en vimehund, men med langline i skogen. Hun vimer mye friere enn hun ville gjort med flexibånd. Sneller du inn båndet hver gang dere ser et tre, eller?

Nei, fremdeles ikke overbevist.

det er svært lite her i verden som er styrt helt og holdent av hundeeier, og som dermed kan komme til å skremme eller skade noen hvis man er uheldig... det er en fare i alt man gjør i løpet av dagen. i bilen som kjører forbi deg kan det sitte et veldig trøtt menneske eller kanskje en full en som mister kontroll over bilen og kjører på dere. plutselig kommer det er fryktelig tordnevær slik at dere skvetter og hopper i været. skal man unngå alt som kan gå galt, så kan man ikke røre seg uten for døra, selv innenfor døra er det farlige ting som en trapp du kan skli ned, kniver du kan miste på foten eller stekeplater hunden kan finne på å hoppe opp på å brenne seg.. så den lille boksen som man kan finne på å miste en gang i livet tror ikke jeg utgjør så veldig stor fare.. har selv aldri mistet den boksen, og holder man i den på en normal måte skal vel ikke det skje heller.. du snakker om den stoppknappen og at hvis du stopper knappen når den er fem meter ute, har du fem meter uten kontroll, men er langlina fem meter ute, har man like mye fem meter uten kontroll elleer? så gud bedre, det er da ingen forskjell.. men nå gidder jeg ikke bruke særlig mye mer tid på å overbevise deg, for det er i bunn og grunn det samme for meg hva du mener om flexi bånd, jeg bruker det uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så uenig! Med flexi er det alltid et visst trykk i båndet, en viss motstand, båndet henger aldri slakt ned (med mindre man bruker knappen, og da er jo poenget borte igjen- da kan man jo bruke vanlig bånd med litt lengde på), og det er i mine øyne ikke noe kjekt at valpen lærer seg at motstand i båndet er helt greit. Heller ikke OK i mine øyne for en liten bebis som synes det er ekkelt og ubehagelig nok med bånd som det er. Nei, takke meg til vanlig bånd eller langline.

Nei, kanskje ikke sånn teoretisk sett, men har du prøvd? Trykket i et flexibånd er jo ikke så fryktelig kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det ikke er eierstyrt om man holder fast på "idiotboksen" så man ikke mister den, Ida? Jeg ville ikke likt å miste "idiotlærbåndet" mitt heller, jeg. Men man er jo klønete en gang iblant. Fint at du har funnet ut at du er glepphendt og derfor styrer unna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha..Jeg har 3 sånne bånd som jeg bruker en sjelden gang,som feks på tissetur på kvelden,eller her en dag når sambo hadde alle de normale båndene med seg i bilen på jobb...så ble det en ekel krise løsning.

Jeg hadde avtalt å gå tur med ei venninne som har en Amstaff som BARE bruker et ånt flexi bånd.

Denne hunden har null oppdragelse og klarer til og med og dra som en idiot i et sånt langt bånd.

For min del er det noe med denne boxen og håndtaket som gjør det umulig for meg og takle dette.

Jeg orket ikke tanken på å bruke det.Eller DE...Og hvertfall ikke med 4 hunder.Det er UMULIG!

Jeg vet at jeg blir seende helt idiot ut med 4 hunder i sånt bånd,for det klarer jeg med bare 1...

Venninna mi inisterte på å bruke disse istedenfor å kjøre 10 minutter ut på jobben til sambo å få hentet båndene jeg kan fixe.

Hun var jo vandt til og fornøyd med sitt flexi..Jeg for min del bruker det helst aldri.

Men det ble litt av en frustrerende tur,med ei svett og varm ei som fikk fnatt av denne oppfinnelsen og helst ikke vil tenke mer på det.

Dette er også et greit bånd og ha på stranda om hunden skal få valse litt fritt og det er mye folk ellers..da slipper man og rulle en langline frem og tilbake.Men og bruke det blandt masse folk og hunder er helt FNATT som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest så mange av disse diskusjonene, at jeg har ikke lest noe av denne, men skal si min mening.

Ja, det er mange som lar hunden gå som den vil så langt det rekker, pisser hvor den vil, hilser på hvem den vil, og lar den få alt for mye frihet.

Men så er det også dem som faktsik har kontroll over dyret. Selv bruker jeg flexi på min hund, er vi i folkemengder, har jeg han i gå fot ved siden av meg. Møter vi 7 hunder på tur, lar jeg han hilse p kanksje 1-3 stk. Men når vi er alene, da slipper jeg ut båndet, slik at han får mer frihet. hva er galt med det?? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest facinerende med flexiliner er at enkelte trur at man skal se at de har en hund på slep 5-8 meter etter over gangfelt i mørket. For enkelte er det visst ikke naturlig å "hanke inn" hunden før man krysser traffikerte veier. Har holdt på å kjøre på et par hunder i slike situasjoner. Mørk tynn line, våt asfalt og dårlig belysning, så har jeg problemer med å se den lina...

Eiere til irritasjon finner man i enden av alle slags band. Uansett om det er flexi eller vanlige band. Eller som en presterte å påstå at hunden hans faktisk var i bånd, når den hadde stikki av med et ca 50 cm langt band hengende i halsebandet (måtte presisere at han faktisk skal holde i den enden da, og da forsvant han).

Som eier av et stykk hund som ikke liker fremmede hunder og er redd de, så må jeg innrømme at jeg av og til er nippet på å ta litt for hardt tak i fremmede hunder i det de hiver seg over han. Selv om jeg trur at enkelte eiere hadde blitt ganske sure da... (men det er visst OK at hundene deres gjør utfall mot min...). Men det er jo eierne man skulle gått og gitt en tupp i baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flexiline til min DP, men bruker den så og si aldri. Men om jeg så bruker den har jeg alltid valgt en viss lengde på tauet som hun får ha ute, hun får ikke lov til å trekke selv, for som folk har skrevet er det jo ett visst trykk i linen uansett. Da lærer jo hunden at den faktisk kan trekke for å komme frem, og det er jo dette vi skal lære dem av med :rolleyes:

Jeg har også hatt en ubehagelig opplevelse ang flexiline en gang da jeg var litt mindre. Gikk på tur med min tantes Golden, og møtte på noen bekjente som jeg sto å pratet med. Da hadde tydelig bikkja fått øye på en katt, og løpt mot den, slik at hele linen ble dratt ut. Det neste jeg fikk med meg var at jeg fløy gjennom luften og landen med trynet først i asfalten...... litt blod her og der.. :shocked: merkelig igrunn at jeg ikke slapp boksen, men gikk så fort går jeg ut i fra :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mye dritt med flexilina som ikke er eierstyrt. Blandt annet en idiotisk klump som skal fungere som løkke og en stoppknapp som skal fungere som et slags kontrollelement. Er bikkja di fem meter unna deg når du trykker på stoppknappen, er du fem meter fra kontroll. Man mister båndet innimellom, så også med flexiboksen. Kadabom humpetidump bortver asfalten kan skremme livskiten av både den ene og den andre, ikke minst stakkarn som sitter fast i uvesnet. Det er jo rene mordvåpnet som kommer ukontrollert i en fykende fei med skrammel og styr.

Jeg har også en vimehund, men med langline i skogen. Hun vimer mye friere enn hun ville gjort med flexibånd. Sneller du inn båndet hver gang dere ser et tre, eller?

Nei, fremdeles ikke overbevist.

Så du mener det ikke er eierstyrt om man holder fast på "idiotboksen" så man ikke mister den, Ida? Jeg ville ikke likt å miste "idiotlærbåndet" mitt heller, jeg. Men man er jo klønete en gang iblant. Fint at du har funnet ut at du er glepphendt og derfor styrer unna :P

Skjønner ikke helt hvordan du klarer å trekke den konklusjonen ut av innlegget over, men jo flere usaklige og håpløse innlegg i fra flexitilhengerne, jo mer overbevist blir jeg om at flexibånd stort sett er en styggedom med høy risikofaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernerne mine slet et lærbånd tvers av de...

Nå er det vel litt forskjell på Berner og en 10 år gammel Collie da;)

Nja, Sofus klarte å slite over et lærbånd da han ikke var fylt året engang.. Og her snakker vi om "lettvekter" hund. Han er bare 20 kg. nå som to åring, så ikke noe tung gutt akkurat. Men han har slitt over bånd, slitt "løs" metallkroker (sånn at metallet har "sluppet" ikke at det ryker i selve båndet). Så sånn sett føler jeg meg like trygg med flexi RULL (ikke snor) som med vanlig bånd.

Men summasumarum folkens, det kommer jo helt an på eieren som har hunden. Som i alle andre diskusjoner her på sonen.. det er alltid eieren det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan du klarer å trekke den konklusjonen ut av innlegget over, men jo flere usaklige og håpløse innlegg i fra flexitilhengerne, jo mer overbevist blir jeg om at flexibånd stort sett er en styggedom med høy risikofaktor.

Jeg er ikke noen "flexitilhenger", det burde du kanskje lest ut ifra innlegget :P Men jeg syns det er håpløst å skulle skylde på båndet i den situasjonen du beskrev i ditt første innlegg. At det er så stor risiko for å miste den, har ikke jeg merket noe til.

Jeg har møtt hundeeiere av typen idiot både med og uten flexiline, og vil ikke si at de med flexiline skiller seg ut. Jeg vet at JEG ikke har irritert eller lagt trøbbel for noen de gangene jeg har brukt flexiline, og derfor er jeg ikke enig i konklusjonen din. Du tenker litt for mye i svart/hvitt. For det ER faktisk brukerens ansvar.

Skal vi liksom forby et bånd som fungerer ypperlig for enkelte, bare fordi noen ikke klarer å bruke det? Da måtte vi ha forbydd mye. Bare fordi DU ikke synes det fungerer, så betyr ikke det at alle skal mene det, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexiline er en grei ting å ha når grillosen ligger tjukk over parken og det er grillpølser, kylling og potetsalat på alle kanter og man likevel vil at hundene skal kunne ha litt aksjonsradius.

Flexiline er en grei ting å ha når man går i skogen i båndtvangstiden og man er såpass langt utenfor sivilisasjonen at det faktisk finnes vilt der, og man likevel vil at hundene skal kunne bevege seg litt friere enn de får gjort i bånd.

Flexiline kan ikke brukes som et vanlig bånd. Du har ikke like god kontroll på hunden som du har når den går i vanlig bånd, og derfor må man være mer på vakt og ha en viss kontakt med hunden. Jeg betrakter det som en mellomting mellom det å gå løs og å gå i bånd. Det blir litt i stedet for langline - noe som er helt håpløst når man har hunder som løpe 8-tall rundt alt de ser.

Flexiline er noe herk når det misbrukes. Problemet i startinnlegget var ikke flexilina, men dama i enden av den.

Jeg har ikke tenkt til å droppe flexiline fordi andre misbruker dem. Skulle jeg fulgt den logikken, måtte jeg f.eks også hive sykkelen min på dynga fordi enkelte andre sykler som idioter på turveiene rundt her.

Signerer denne.

Jeg bruker flexi sjelden når vi går på tur med stor sannsynlighet for å møte folk. Men den er et fast innslag på kveldsturen. Og hvis jeg ser det kommer folk, eller hunder for den saks skyld, snurper jeg den selvsagt inn, får Tulla til å ta kontakt med meg og gå fot. Hun gjør det automatisk når det kommer folk, da stopper hun, kommer tilbake til meg og går fot med kontakt. Går jeg i skogen under båndtvangen, er det flexi, eller hun har løpetid og vi skal gå tur på jordene her som det knapt finnes folk men hvis hun vanligvis får gå løs, er det flexi. Til sitt bruk er flexien genial, mye bedre enn langline syns jeg, føler jeg har mer kontroll når jeg faktisk holder i noe. Man kan også gjøre det sånn at båndet bare er 1,5m men da er jo vitsen med flexien borte (lengdereguleringen). Ellers så er jeg en rimelig "våken" eier, som ikke lar hunden min "gå i forveien" og sjekke ut alaskens. Kommer vi til et uoversiktelig område, snurper jeg henne inn/kaller henne inn, enkelt og greit.

Problemet ligger nok ikke i selve flexien, men i folka som holder i den. Hadde jeg latt Tulla buse frem mot alt og alle og hilse på folk og hunder i hytt og gevær, så hadde jeg rett og slett følt meg ganske så dum.. :P Men det er vel ikke alle som gjør det. Tips til neste gang du møter noen med flexi som ikke har funnet stopp-knappen; si at hunden har lus, da flykter de aller fleste laaangt bort! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen "flexitilhenger", det burde du kanskje lest ut ifra innlegget :P Men jeg syns det er håpløst å skulle skylde på båndet i den situasjonen du beskrev i ditt første innlegg. At det er så stor risiko for å miste den, har ikke jeg merket noe til.

Jeg har møtt hundeeiere av typen idiot både med og uten flexiline, og vil ikke si at de med flexiline skiller seg ut. Jeg vet at JEG ikke har irritert eller lagt trøbbel for noen de gangene jeg har brukt flexiline, og derfor er jeg ikke enig i konklusjonen din. Du tenker litt for mye i svart/hvitt. For det ER faktisk brukerens ansvar.

Skal vi liksom forby et bånd som fungerer ypperlig for enkelte, bare fordi noen ikke klarer å bruke det? Da måtte vi ha forbydd mye. Bare fordi DU ikke synes det fungerer, så betyr ikke det at alle skal mene det, sant?

Nei, da hadde det jo blitt en kjedelig diskusjon :rolleyes: , men fornuftige flexibrukere er det få av rundt her. Jeg har mange historier, men valgte den ene for å beskrive min frustrasjon. Jeg skjønner bare ikke vitsen. Kan ikke hunden snuse, gå tur og tisse i et vanlig to meters bånd? Jeg fatter det ikke :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg sjelden har opplevd ubehagelige situasjoner med andre hunder overhodet jeg :P. Det går som regel bra uansett om de er løse, går i flexi eller annet (men så bor jo også jeg på landet og møter sjelden så mange hunder overhodet)... :P. Det JEG ikke helt skjønner er at folk ORKER å holde I denne boksegreia som jo overhodet ikke er behagelig å holde når man går på en lengre tur.... ? Den er tjukk å klipe rundt, og man BLIR sliten i hendene av å holde fast denne dingsen. Det er dermed mye lettere å miste den også, i motsetning til et vanlig bånd som man jo mer fester RUNDT hånda.

Jeg er forøvrig den heldige eier av et stk fleksiline jeg også - og har gått tur med den noen få ganger (jeg glemmer jo fra gang til gang hvor ubehagelig og ekkel den er å holde i) - og hver gang banner jeg og lover meg selv at DETTE er siste gangen jeg prøver :P. Og nei - man HAR ikke like god kontroll på dyret i ei sånn fleksiline - det er lettere å hanke inn hunden med et vanlig bånd enn med denne boksegreia.... man må jo liksom fiske inn hunden da, noe som tar uhyre mye lengre tid enn å taue inn dyret med vanlig bånd... Men så lenge JEG slipper å bruke sånn line, så er det jo et fett for meg hva andre velger å plage seg selv med :P.

Jeg har forresten ikke skjønt greia med langline heller jeg da... hunden LÆRER vel ikke stort av å gå med langline heller, så innen hunden har lært innkalling skikkelig, så går man med hunden i BÅND der den ikke kan slippes løs. Det er nå min mening :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd brukte jeg før, så kjøpte jeg ett annet vanlig lær bånd som jeg kunne bruke når vi skulle treffe folk og sosialisere. Men jeg ble så glad i dette lærbåndet, at jeg ikke har brukt flexibåndet etter. Jeg er ikke glad i flexibånd heller, og jeg synes det er en måte å ikke bli kjent med hunden sin på.

Men alle må jo få velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei - man HAR ikke like god kontroll på dyret i ei sånn fleksiline - det er lettere å hanke inn hunden med et vanlig bånd enn med denne boksegreia.... man må jo liksom fiske inn hunden da, noe som tar uhyre mye lengre tid enn å taue inn dyret med vanlig bånd...

Jeg forstår ikke dette helt? Må man fiske inn hunden? Er det ikke bare å kalle den til seg da?? :P

Jeg har forresten ikke skjønt greia med langline heller jeg da... hunden LÆRER vel ikke stort av å gå med langline heller, så innen hunden har lært innkalling skikkelig, så går man med hunden i BÅND der den ikke kan slippes løs. Det er nå min mening :P.

Jeg kan jo forklare hva vi bruker langline til. Den tar vi på når unghunden skal til skogs og lære seg hvordan den skal oppføre seg rundt fugl. :P Har også brukt den når jeg har tatt selen på Willis og han får lov til å dra meg på tur.

Jeg bruker av og til flexiline på Willis (når jeg gidder - boksen er virkelig ikke god å holde i..), han kan gå i bånd og han kommer på innkalling, tror jeg med hånden på hjertet kan si at vi ikke har vært til bry for noen pga flexilina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd brukte jeg før, så kjøpte jeg ett annet vanlig lær bånd som jeg kunne bruke når vi skulle treffe folk og sosialisere. Men jeg ble så glad i dette lærbåndet, at jeg ikke har brukt flexibåndet etter. Jeg er ikke glad i flexibånd heller, og jeg synes det er en måte å ikke bli kjent med hunden sin på.

Hvordan mener du det er en måte å ikke bli kjent med hunden sin på? Høres litt merkelig ut for meg.. Jeg kjenner da hunden min like godt som jeg hadde gjort med et to meters lærbånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...