Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Som så mange andre her sier, er jeg enig i at det er personen i andre ende av lina som er problemet!

Selv har jeg både langliner, flexibånd, skinnbånd og tøybånd, og bruker de til hver sitt bruk. Jeg drar for eksempel aldri på kurs med flexilina, heller ikke langlina.

Problemet oppstår i det personen som går med hunden ikke trykker på stoppknappen, eller kaller til seg hunden. Jeg for min del har ikke problemer med å ha min hund i flexiline. Om jeg møter hunder, kaller jeg alltid hunden til meg, låser båndet, og venter for å se om den andre er interessert i å hilse. Senest i dag gikk jeg tur med flexiline, og møtte en Collie. I stedet for at hundene skal begynne å vikle seg inn i hverandre (som forresten kan skje med et vanlig bånd også), så slapp jeg min (selvfølgelig etter at begge eiere var enig i dette). Grunnen til at jeg går med flexiline på tur enkelte ganger er fordi jeg ikke ser poenget i at hunden skal gå ved min side, når jeg vil at den skal få lukte og ha litt større frihet på turen. Er jeg i byen eller på plasser med mye folk, kurs osv så har jeg selvfølgelig et kort bånd. Er jeg på steder der det går an, har hunden løs, eller i langline. Dog er det ikke alltid det egner seg å gå tur med langline. Da kan vi virkelig snakke om å få springe fram mot en annen hund!

Samtidig som det hele avhenger av å ha en eier som kan å bruke båndet, spiller det også en rolle hvilken type hund man har. Har man en hund som stormer bort til alt og alle før man rekker å trykke på stoppknappen, er det kanskje mindre smart å bruke et flexibånd. Jeg for min del, har ikke en hund som føler for å springe ned alt, dermed har jeg ikke dette problemet.

Når dette er sagt, så skal jeg skjønt være enig i at disse båndene ikke er ideelt hverken for å lære en hund å gå i bånd, et bånd som egner seg for sterke/tunge hunder, og i hvert fall ikke for å binde fast hunder med (som jeg har sett mange eksempler på). Men jeg har også opplevd svært mange bare har latt hundene sine få buse bort og regelrett springe min ned! Og disse hadde IKKE flexiline..

Og et argument for at jeg har flexiline: Når hunden må ut for å gjøre sitt fornødende, enten på natta eller tiiidlig om morgenen, og jeg ikke orker å kle på meg for å gå ut på plena, så er det meget praktisk å kunne ha på flexilina, stå på trappa og la hunden gjøre seg ferdig på plena. Og ja, jeg innrømmer det, det er av mitt eget bekvemmelighetssyn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et argument for at jeg har flexiline: Når hunden må ut for å gjøre sitt fornødende, enten på natta eller tiiidlig om morgenen, og jeg ikke orker å kle på meg for å gå ut på plena, så er det meget praktisk å kunne ha på flexilina, stå på trappa og la hunden gjøre seg ferdig på plena. Og ja, jeg innrømmer det, det er av mitt eget bekvemmelighetssyn :wub:

Kjenner meg igjen i den. :rolleyes: Jeg har utgangsdør på soverommet mitt ut mot terassen, så hvis det er sent på kvelden eller tidlig på morgenen eller det har regnet og jeg ikke gidder å ta på meg skoene, står jeg bare i døra med flexien mens Kaizer gjør sitt. Veldig greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan drar man inn hunden når den har sett noe spennende og linen er helt ute? Den har vel ingen "rull inn"-funksjon? Rykker man bare inn til hunden er inne? Høres upraktisk og litt slemt ut...

Hvis hunden har sett noe spennende og linen er helt ute, kommanderer man STÅ eller KOM, og får inn hunden. Det blir akkurat det samme som om hunden går i langline.

Hvis hunden er fullstendig "døv", så trekker man med seg hunden i motsatt retning til man får såpass kontakt med den at den lystrer kommandoer igjen, eller man haler inn båndet. Det blir også akkurat det samme som om hunden går i langline. (Hvorfor rykke?)

Edit: Og ja, jeg vet at Hvermansen kanskje ikke får til dette, men dette er et svar på hvordan flexiline kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har sett noe spennende og linen er helt ute, kommanderer man STÅ eller KOM, og får inn hunden. Det blir akkurat det samme som om hunden går i langline.

Hvis hunden er fullstendig "døv", så trekker man med seg hunden i motsatt retning til man får såpass kontakt med den at den lystrer kommandoer igjen, eller man haler inn båndet. Det blir også akkurat det samme som om hunden går i langline. (Hvorfor rykke?)

Edit: Og ja, jeg vet at Hvermansen kanskje ikke får til dette, men dette er et svar på hvordan flexiline kan brukes.

Og det er en veldig fin måte om man har en hund som ikke veier så mye. Har man derimot en hund på 25 kg + er det ikke like lett å hale inn en bikkje (med en hånd) som står i enden av en flexi og stritter i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en veldig fin måte om man har en hund som ikke veier så mye. Har man derimot en hund på 25 kg + er det ikke like lett å hale inn en bikkje (med en hånd) som står i enden av en flexi og stritter i mot...

Satt faktisk akkurat og tenkte på at jeg burde legge til at jeg sannsynligvis heller ikke hadde brukt flexiline om jeg hadde hatt hund på 25kg+ :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en veldig fin måte om man har en hund som ikke veier så mye. Har man derimot en hund på 25 kg + er det ikke like lett å hale inn en bikkje (med en hånd) som står i enden av en flexi og stritter i mot...

Skal innrømme at jeg ikke har prøvd flexiline til bikkjer over 30 kg, men det er vel ikke selve innhalinga av bikkja som er problemet? Klarer du å holde igjen hunden i vanlig bånd, bør du klare det med flexibånd og, liksom..

Det som muligens blir litt problematisk, er om en hund på 25 kg + får ta rennafart og blir gående å nøkke i lina - da tror jeg nok at den kan ryke eller at man kan gleppe båndet, men så er det ikke så himla mye greiere å holde igjen større bikkjer i langlina heller (og langline var jo alle om at var et mye bedre alternativ, eller?) Syns det er enkelere å bremse mine hunder i flexibåndet (både de jeg har nå og de jeg har hatt før - som har veid mellom 20-28 kg) enn i langlina, den brenner jo når den drar over hånda i snørrogførti kilometer i timen..

Nei, flexiline er ikke som å gå med vanlig bånd, det er en "egen teknikk" for det og, men jeg ser fortsatt ikke at det skal være så mye værre å bruke flexibånd enn langline eller vanlig bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg ikke har prøvd flexiline til bikkjer over 30 kg, men det er vel ikke selve innhalinga av bikkja som er problemet? Klarer du å holde igjen hunden i vanlig bånd, bør du klare det med flexibånd og, liksom..

Det som muligens blir litt problematisk, er om en hund på 25 kg + får ta rennafart og blir gående å nøkke i lina - da tror jeg nok at den kan ryke eller at man kan gleppe båndet, men så er det ikke så himla mye greiere å holde igjen større bikkjer i langlina heller (og langline var jo alle om at var et mye bedre alternativ, eller?) Syns det er enkelere å bremse mine hunder i flexibåndet (både de jeg har nå og de jeg har hatt før - som har veid mellom 20-28 kg) enn i langlina, den brenner jo når den drar over hånda i snørrogførti kilometer i timen..

Nei, flexiline er ikke som å gå med vanlig bånd, det er en "egen teknikk" for det og, men jeg ser fortsatt ikke at det skal være så mye værre å bruke flexibånd enn langline eller vanlig bånd..

Det er vel ikke akkurat noe uvanlig syn med verken store schäfere, golden, rottiser osv i flexibånd? Og JEG synes det er vanskeligere å holde i den store klumpen kontra ett bånd jeg kan holde rundt håndleddet, og evt. bruke den andre hånda til å hanke inn med.

Når det gjelder langline, så ser jeg på det som et verktøy i treningen mot det å ha løs hund... altså ikke et alternativ til bånd. Brukes det som et alternativ til bånd, på steder det kan være hensiktsmessig å ha inn bikkja både titt og ofte, er det selvfølgelig ikke noe bedre enn flexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexibånd og har brukt det alltid. Syns det er helt ok å bruke så lenge man har kontoll over sin egen hund... Når det kommer folk,hunder +++ så selvsagt ruller jeg det inn og Gizmo må gå påplass man vet jo ikke hvordan en fremmend hund er og om folk er redde og ikke liker hunder. Men smak & behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en veldig fin måte om man har en hund som ikke veier så mye. Har man derimot en hund på 25 kg + er det ikke like lett å hale inn en bikkje (med en hånd) som står i enden av en flexi og stritter i mot...

Var det jeg hadde i tankene ja... Har en hund på 40 kg der jeg forsvinner ut av denne verden straks han ser noe spennende. Og flexiliner er rett og slett fæle å hale inne med bare hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en berner sennen på kveldstur med matmor og iddiotboks her om kvelden. Dama snurra lina to ganger rundt et tre og enda klarte han å virre varre seg bort til prinsessa som duftet av løpetid og håp om en lykkelig nær fremtid. De sperret hele gangveien, så jeg hintet om at det kanskje ville bli enklere for dem å komme seg videre, hvis jeg bare gikk. Dermed ble det på mirakuløst vis en liten passasje rundt dame, hund, tre og line, slik at vi kunne forsvinne med fristelsen... Bevare meg vel, hva tenker folk med ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trff en berner sennen på kveldstur med matmor og iddiotboks her om kvelden. Dama snurra lina to ganger rundt et tre og enda klarte han å virre varre seg bort til prinsessa som duftet av løpetid og håp om en lykkelig nær fremtid. De sperret hele gangveien, så jeg hintet om at det kanskje ville bli enklere for dem å komme seg videre, hvis jeg bare gikk. Dermed ble det på mirakuløst vis en liten passasje rundt dame, hund, tre og line, slik at vi kunne forsvinne med fristelsen... Bevare meg vel, hva tenker folk med ;):P

Gjett hvem som ble nysgjerrig nå da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle dager.. lurer fælt på hva disse episodene deres egentlig har med flexibånd å gjøre? dette har da med eierene å gjøre ikke båndet.. disse mennneskene som turer fram og gjør som de vil ville gjort akkurat det samme uansett hva de hadde hatt på hunden! eller tror dere båndet har en slags trolldom over seg?

Helt enig.

Jeg bruker flexibånd når jeg ikke skal trene "gå fint i bånd" her hjemme. (Hunden får så mye bånd at den har ikke behovet for å trekke heller.) Her treffer jeg veldig sjelden på folk og det er sensasjon om jeg treffer på hunder :icon_redface: Dessuten har jeg god kontroll på hunden selv om den er i flexibånd. (Hilseprobl. kommer av at folka ikke kan å bruke flexibåndet og at de ikke helt har oppfattet at faktisk ikke alle vil at hundene sine skal hilse...... ) Når jeg går i byen eller der hvor jeg treffer på andre hunder, syns jeg det er mest praktisk med kort bånd.

Hver sin smak! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vist helt om jeg skal fortelle det her, men jeg gjør det allikevel så kan de med flexi kanskje tenke over hvor farlig den boksen kan være.

Vi var på stallen i forrige uke, Chicka hadde på seg langt bånd og lekte på gressplenen foran stallen, jeg stod rett ved med hånden på kobbelet.

Så kom ei med hunden sin i sele og flexi, hunden ble kjempe glad for å se Chicka og begynte å løpe, det som skjer er at eier ikke klarer å stoppe med stoppe knappen og MISTER flexien når hunden er i farta.

Boksen kommer i 120 mot meg og treffer meg i ribbene, knekk, to brist...tenk om det hadde stått et barn der i ribbenhøyden og barnet hadde fått boksen i hodet *grøss*

Jeg overlever bristet ribben (er tross alt vant med hardere medfart når det gjelder hestene), jæ*** vondt å sove de første dagene og med et litt morsomt blåmerke når jeg har gått i bikini i varmen, men jeg grøsser ved tanken på om et barn hadde fått den i hodet eller om Chicka hadde fått den i hodet...man får ikke helt samme skaden med et vanelig kobbel... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vist helt om jeg skal fortelle det her, men jeg gjør det allikevel så kan de med flexi kanskje tenke over hvor farlig den boksen kan være.

Vi var på stallen i forrige uke, Chicka hadde på seg langt bånd og lekte på gressplenen foran stallen, jeg stod rett ved med hånden på kobbelet.

Så kom ei med hunden sin i sele og flexi, hunden ble kjempe glad for å se Chicka og begynte å løpe, det som skjer er at eier ikke klarer å stoppe med stoppe knappen og MISTER flexien når hunden er i farta.

Boksen kommer i 120 mot meg og treffer meg i ribbene, knekk, to brist...tenk om det hadde stått et barn der i ribbenhøyden og barnet hadde fått boksen i hodet *grøss*

Jeg overlever bristet ribben (er tross alt vant med hardere medfart når det gjelder hestene), jæ*** vondt å sove de første dagene og med et litt morsomt blåmerke når jeg har gått i bikini i varmen, men jeg grøsser ved tanken på om et barn hadde fått den i hodet eller om Chicka hadde fått den i hodet...man får ikke helt samme skaden med et vanelig kobbel... :icon_redface:

Og det verste er jo at dette skjer OFTE, valper får boksen i hodet, voksne får den i bakbeina, livredde hunder og farlige situasjoner. God bedring til ribbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hilseprobl. kommer av at folka ikke kan å bruke flexibåndet og at de ikke helt har oppfattet at faktisk ikke alle vil at hundene sine skal hilse...... ) Når jeg går i byen eller der hvor jeg treffer på andre hunder, syns jeg det er mest praktisk med kort bånd.

Hver sin smak! :P

Men altså, javel nei. Du mener at hilseproblemer kommer av at folk ikke kan bruke flexibånd og at de samme folka ikke helt har oppfattet at alle vil at hundene sine skal hilse. Samtidig velger du selv kort bånd i byen eller der hvor du treffer andre hunder fordi det er mest praktisk. :icon_redface: Litt selvmotsigende, kanskje... :)

EDIT: God bedring Renate! Tenk om boksen hadde smelt inni en av hestene.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det verste er jo at dette skjer OFTE, valper får boksen i hodet, voksne får den i bakbeina, livredde hunder og farlige situasjoner. God bedring til ribbeina.

Takk, går bedre nå, men er ennå stiv og litt støl :P

Må innrømme at jeg er enda mer skeptisk til flexi nå som jeg fikk kjenne den på meg selv og jeg vet ikke hva jeg gjør om noen skulle komme til skade for å treffe Chicka med en sånn boks, da blir ikke Renate blid :icon_redface: Da får den personen ta med seg bikkja og løpe fort som fa**** :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke såå superfan av flexiline egentlig. Men jeg syns ikke den er så altfor gale heller. Cita går veldig fint i bånd, med eller uten flexiline, men med flexiline får hun bedre frihet til å tusle litt (nå som det er båndtvang), fordi jeg liker flexi bedre enn en langline som jeg hele tiden må snurre inn og ut (for hvis jeg ikke gjør det greier bikja å surre seg selv inn i linen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg bruker flexu bånd på hundene mine. Bruker å vanlig kobbel.. men skal de på en vanlig lufte tur i skogen å i området så bruker jeg Fexi..

Synes det funker bra.. Kommer det en hund i møte kaller jeg de inn og har båndet kort så de går inntil meg.. samme gjør jeg hvis jeg skal forbi noen mennesker og jeg ser at hundene har lyst til løpe mot de å hilse.. da ser jeg på kroppspråket til hundene..

Det er jo mange som bruker slik lang line.. da mener jeg ikke gå spor og når hunden jobber.. men ellers.. Jeg ser flexi bånd som en måte lang line der hunden kan løpe og bevege seg litt.. uten å måtte gå med en tau Bunt i hånda når du skal ha kortere bånd..

Jeg kommer nok alltid til å bruke flexi så lenge jeg trives med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som bruker slik lang line.. da mener jeg ikke gå spor og når hunden jobber.. men ellers.. Jeg ser flexi bånd som en måte lang line der hunden kan løpe og bevege seg litt.. uten å måtte gå med en tau Bunt i hånda når du skal ha kortere bånd..

Når man bruker langline i andre settinger enn når man går spor f.eks, så er det meningen at langlina skal ligge løst på bakken uten at man holder i den. Ser ikke hva som er likt mellom flexi og langline. Langline skjer det heller ikke slike ulykker med som Renate forteller om over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet flexien to-tre ganger, men det har aldri blitt noe dramatikk rundt det, likevel. Den snurret ikke inn i 200km/t, men kan tenke meg den gjør det med litt fart. Tulla får den jo på bakbeina sine, men det er da slett ikke noe hardt, og hun blir ikke redd den og flykter. Sist gang stod hun bare i ro og så på at den kom snurrende mot henne, og flyttet knapt føttene når den traff. Så jeg tror det kommer veldig an på hvilken hund det er snakk om, og også i hvilken fart flexien kommer. Anders Hallgren advarer jo mot flexi i en bok, men da spesielt med tanke på valper, og det at de kan få den etter seg hvis man mister den. Ellers syns han den er fin, for da får hunden snust mer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker langline i andre settinger enn når man går spor f.eks, så er det meningen at langlina skal ligge løst på bakken uten at man holder i den. Ser ikke hva som er likt mellom flexi og langline. Langline skjer det heller ikke slike ulykker med som Renate forteller om over her.

Og da er ikke hunden i bånd i følge loven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, javel nei. Du mener at hilseproblemer kommer av at folk ikke kan bruke flexibånd og at de samme folka ikke helt har oppfattet at alle vil at hundene sine skal hilse. Samtidig velger du selv kort bånd i byen eller der hvor du treffer andre hunder fordi det er mest praktisk. :icon_redface: Litt selvmotsigende, kanskje... :)

EDIT: God bedring Renate! Tenk om boksen hadde smelt inni en av hestene.... :P

Joda, litt selvmotsigende :P Hihi

Men hør her, slik gjør JEG det.

Jeg lufter aldri hundene mine i byen. Jeg går ikke i byen for å gå tur. Det tar meg 1 t og 15 min for å komme til nærmeste by, så det sier seg kanskje selv... Her jeg bor er det "øde", og skal jeg ikke ha hundene mine løse så lufter jeg de enten i langline eller flexi, bortsett fra når jeg trener.

Hvis jeg hadde luftet hunden min i byen (og ikke liksom bare gått fra treningshallen til bilen) så hadde jeg syns det hadde vært mest praktisk med kortbånd når det er mange folk og andre hunder. Ville nå synst det samme med langline også, går ikke med hunden 5 meter fra meg midt i byen med langline heller. (Det er bare det at jeg føler jeg har bedre kontroll over hunden når jeg har den ved siden min og ikke langt borte.) Selv om hunden kommer på innkalling, så kan jeg se for meg at det er mest praktisk med kortbånd. Det er ikke fordi jeg syns flexi er idioti og en dum boks og dårlig oppfinnelse og alt mulig rart. I visse situasjoner syns jeg flexi er greit å bruke.

Ooog, når det skjer slike "ulykker" med flexi, så syns jeg ikke det har noe med selve båndet å gjøre... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...