Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Og for å være litt slem: Det later til at ikke få fleksibrukere kanskje ikke er av de mest bevisste eierne, eller at bruken av et slikt hjelpemiddel kanskje har noe med evnen eller viljen til å få til en lydig hund som kan takle å gå løs? Da snakker vi ikke om bruk i skogen eller fjellet i båndtvangstid, men i mesteparten av hverdagen. Fint at de på en måte tar ansvar, fordi det er mange ukontrollerte hunder som slippes løs også, men den måten å ta ansvar på gjør kanskje sitt til at de ikke gjør så mye som ellers?

Slik jeg erfarer endel fleksibrukere (hverdagsbrukerne), så er det lite kontakt med hunden - den snelles inn og ut som en slags storfisk på kroken, uten at det kalles inn eller snakkes til den, det blir en slags passiv greie.

Gud, nå kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk også her, altså! Ikke bare vil jeg bli døv, stum og dum av å ha hunden min i flexiline, men jeg vil jammen meg slutte å ha kontakt med den i større grad og! ;)

*Kremt*... Det kommer selvsagt an på hva man vurderer som bra og ikke det da ;)

hehe - Jeg gikk med Dina, da går det an å ha flexiline da :P

Siden det etter dine utsagn ikke er utstyret det er noe feil med, kun feil bruk, så trenger du jo strengt tatt ikke noen ny sporline eller ? Ok - jeg bare henger meg på din måte å diskutere på her nå *flir*.

Nei, jeg trenger strengt tatt ikke en langline i det hele tatt pr i dag, jeg har jo flexibånd. Og det er klart, jeg har sett andre gå greit med sånn line jeg har og, så det er helt sikkert mulig - men JEG klarer det jo ikke, og siden idioten i enden av båndet er konstant, så er det vel nesten jeg som er nødt til å kunne gå med lina? Akkurat som at du burde holde deg unna flexibånd om du syns de er så vanskelige å håndtere ;)

- Forskjellen er jo at jeg ikke mener at folk er idioter om de benytter seg av den type line, eller at man kommer til å kviste ned halve skogen (fordi at lina henger seg opp, sant) når man bruker sånn line.

Men klart - om jeg får lov å skylde på lina for manglende ferdigheter i skogen hos bikkja og meg, så er jeg jo skrekkelig glad for det, da skal selv jeg melde meg inn i "hate flexibånd"-klubben og være helt enig i at det er utstyret som gjør folk til idioter - ikke at de er idioter med feil utstyr! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Hm..! Nå lurer jeg virkelig på hvor disse såkalte "Flexiidiotene" befinner seg i landskapet da?? På mine daglige turer (stort sett med Flexibånd, til og med 2 på en gang!) har jeg altså til gode å møte dem! Jeg treffer MANGE folk m/hund og Flexibånd, og våre møter foregår uten dramatiske hendelser av noen art. Ja, foruten at man av og til støter på illsinte hunder som ser ut til å ville spise opp møtende hunder til frokost, men det har da ingenting med båndet å gjøre! Jeg liker Flexibånd og bruker stort sett det, (langline i skogen, hvis de ikke kan være løse) så kan jo Flexihaterne bruke det som passer dem?!? Jeg ER faktisk en bevisst hundeeier, som har god kontakt med mine hunder, og viser hensyn når vi møter andre folk og hunder. Mine hunder får ikke lov til å rase fram mot møtende hunder. Vi møtes, og blir så enig om at hundene våre skal få hilse. Skal det ikke hilses, neivel, da holdes båndet kort, og vi passerer! "Dustete" hundeeiere som ikke kan tolke signalene fra møtende folk og hunder vil vel alltid være "duster", uavhengi av hvilket bånd de bruker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes folk som går med flexi og som ikke har den kontrollen de burde ha. Det finnes også en del folk som har hundene sine løse uten at de har kontroll. Hvilket utstyr skal vi skylde på da? Eller skal vi alle bli enige om at det å ha hunden løs er noe herk og at det burde avskaffes en gang for alle fordi det er så lett å misbruke det ;) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..! Nå lurer jeg virkelig på hvor disse såkalte "Flexiidiotene" befinner seg i landskapet da?? På mine daglige turer (stort sett med Flexibånd, til og med 2 på en gang!) har jeg altså til gode å møte dem! Jeg treffer MANGE folk m/hund og Flexibånd, og våre møter foregår uten dramatiske hendelser av noen art. Ja, foruten at man av og til støter på illsinte hunder som ser ut til å ville spise opp møtende hunder til frokost, men det har da ingenting med båndet å gjøre! Jeg liker Flexibånd og bruker stort sett det, (langline i skogen, hvis de ikke kan være løse) så kan jo Flexihaterne bruke det som passer dem?!? Jeg ER faktisk en bevisst hundeeier, som har god kontakt med mine hunder, og viser hensyn når vi møter andre folk og hunder. Mine hunder får ikke lov til å rase fram mot møtende hunder. Vi møtes, og blir så enig om at hundene våre skal få hilse. Skal det ikke hilses, neivel, da holdes båndet kort, og vi passerer! "Dustete" hundeeiere som ikke kan tolke signalene fra møtende folk og hunder vil vel alltid være "duster", uavhengi av hvilket bånd de bruker. ;)

Enig.

Her i byen glimrer disse "flexi-idiotene" med sitt fravær.

I hvertfall der hvor jeg ferdes her omkring.

Tar disse innleggene om skumle episoder med en klype salt.

Ikke alle som skriver på diverse forum skriver bare sannhet.

Og kan man rakke ned på en ting man hater, hvorfor ikke finne på litt, og legge til enda mere?

For meg er flexiline et hjelpemiddel på lik linje med korte lenker, sele, langline og utstillingsbånd.

Hver ting til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot folk som bruker flexi, sålenge de vet hvordan man bruker de ;) Ta meg f.eks jeg prøvde meg med flexi på Turbo i åpsken og fikk bevist at jeg ikke kommer til å fortsette å bruke det, rett og slett fordi jeg følte jeg hadde 0 kontroll siden min kjære hund trodde han var løs og det flexi båndet er jo sååå vondt å holde i! Men synes det er helt greit ar andre bruker det og skulle ved enkelte tider ønske jeg også klarte å bruke det da det virker avslappende å kunne gå tur med en hund tuslende foran seg i flexi og vimse frem og tilbake og snuse uten at du hang på slep hehe. Men da må man kunne snurpe det inn igjen ganske fort også noe jeg ikke følte jeg klarte med Turbo hvis jeg ikke kalte han inn da.. Men det tror jeg faktisk ikke jeg tenkte på i det øyeblikket hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flexibrukere i mitt nabolag som jeg misliker fordi de ikke har kontakt, hunden henger i lina, de snurrer inn andre, mister båndet osv. Jeg misliker også hundeeiere i mitt nabolag som slipper hunden når de overhodet ikke har kontroll. Jeg misliker hundeeiere i mitt nabolag som går med kort bånd og som "mister" det. Ja, dette har skjedd og det hele endte med at min hund ble jaget mot bilveien. Jeg misliker også hundeeiere i mitt nabolag som går med vanlig bånd, men et ganske langt ett som hele tiden drar av gårde der den vil. Ja, det er mye uvettige eiere ute å går.

Ja, flexibånd kan være farlig, men det kan sannelig mye annet også. Flexibåndet mitt er godt å holde i, hunden min drar aldri ut hele lengden, hun går frivillig fot ved passering av andre hunder, hun går "tilbake" om hun har snurret seg rundt noe. Ikke får hun panikk om jeg skulle miste "idiotboksen" heller. I tillegg kan hun gå løs også! Det er jo helt utrolig! Hun kan til å med gå fot selv om hun er løs i skogen.

Så lenge jeg klarer å holde hunden (og båndet) min under kontroll, så ser jeg ikke problemet. Hunden min elsker å springe på hauger, gå nede i bekken på vår "faste" tur osv. Ved et vanlig bånd, ville ikke dette gått, hvorfor skal jeg ikke da kunne bruke et flexibånd når jeg har kontroll med det? Dette er i tillegg område hun ikke kan gå løs, så hun må gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Her i byen glimrer disse "flexi-idiotene" med sitt fravær.

I hvertfall der hvor jeg ferdes her omkring.

Tar disse innleggene om skumle episoder med en klype salt.

Ikke alle som skriver på diverse forum skriver bare sannhet. Og kan man rakke ned på en ting man hater, hvorfor ikke finne på litt, og legge til enda mere?

For meg er flexiline et hjelpemiddel på lik linje med korte lenker, sele, langline og utstillingsbånd.

Hver ting til sitt bruk.

Der tror jeg du tar feil. Jeg er kjempedårlig til å juge og ser ingen grunn til å smøre på noe som helst i denne tråden. Hvorfor det? Det er snakk om et snøre rullet opp i en boks. De andre som har kommet med sine eksempler er også sonister med nok av historier på lager som slett ikke trenger å pyntes på for å bli troverdige eller interessante nok. Det er drøyt å påstå at andre juger, fordi sannheten ikke passer inn ens egen virkelighetsoppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne dette hatet mot en flexiline, jeg... Er det da greit å også hate 2-metersbånd fordi man møter langt flere idiothunder med sine idioteiere som har slike enn flexi? I så fall vil jeg gjøre DET istedenfor..

Jeg synes en flexiline er helt strålende, jeg - når man skal ta en luftings med EN hund (har aldri prøvd med to), men ikke gidder å ha så mye "på plass"-følelse som man må ha når man har kort bånd.

Og nei, det betyr ikke at jeg ikke vet hva som skjer rundt omkring, eller at verken hunden eller jeg mister enhver form for oppdragelse ovenfor resten av verden rundt oss...

Flexibånd er vel noe som må karakteriseres midt imellom et vanlig leiebånd og en langline - verken det ene eller det andre. Personlig ser jeg ikke at jeg har noe som helst bruk for en langline heller - enten er hunden i bånd - eller så er den løs, liksom.. Men jeg idiotforklarer ikke langline-brukere fordet, da. Det er sikkert kjempefint å bruke til sitt formål - som en flexiline er for sitt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar feil. Jeg er kjempedårlig til å juge og ser ingen grunn til å smøre på noe som helst i denne tråden. Hvorfor det? Det er snakk om et snøre rullet opp i en boks. De andre som har kommet med sine eksempler er også sonister med nok av historier på lager som slett ikke trenger å pyntes på for å bli troverdige eller interessante nok. Det er drøyt å påstå at andre juger, fordi sannheten ikke passer inn ens egen virkelighetsoppfatning.

Tror du virkelig at alt som skrives her er sant?

Ingen overdriver, ingen trekker fra i saker de hater / brenner for?

Det tror ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos vetten idag, så er det første som møter oss når vi går inn på venteværelse en diger hannschäfer som står og utagerer. I 2-3 meter flexiline med ei dame i enden av boksen som prøver å overdøve møkkabikkja med å rope "Er det hannhund?". Og det er vel de som gjør at man tenker sitt om den teite boksen. For første tanken min, etter å ha bitt i meg en del sure svar, var "selvfølgelig har hu den i flexiline". I tillegg satte hu seg i stolen ved siden av vekta, så det var umulig for andre å veie hunden sin. IQ nok til å flytte seg noen plasser lenger bort, var fraværende.... Hu satt heller og tviholdt på hunden og den kom lengre og lengre mot den stakkaren som skulle på vekta...

For det første hadde ingen av mine hunder fått hilse på noe slikt noe. Og for det andre så er da ikke venteværelset på en veterinærklinikk noe flott hilsested for hunder. Er det et sted jeg blir rasende når folk slipper bikkjene sine borti mine, så er det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos vetten idag, så er det første som møter oss når vi går inn på venteværelse en diger hannschäfer som står og utagerer. I 2-3 meter flexiline med ei dame i enden av boksen som prøver å overdøve møkkabikkja med å rope "Er det hannhund?". Og det er vel de som gjør at man tenker sitt om den teite boksen. For første tanken min, etter å ha bitt i meg en del sure svar, var "selvfølgelig har hu den i flexiline". I tillegg satte hu seg i stolen ved siden av vekta, så det var umulig for andre å veie hunden sin. IQ nok til å flytte seg noen plasser lenger bort, var fraværende.... Hu satt heller og tviholdt på hunden og den kom lengre og lengre mot den stakkaren som skulle på vekta...

For det første hadde ingen av mine hunder fått hilse på noe slikt noe. Og for det andre så er da ikke venteværelset på en veterinærklinikk noe flott hilsested for hunder. Er det et sted jeg blir rasende når folk slipper bikkjene sine borti mine, så er det der...

Ja, det er klart, det er flexilina som gjør dama dum.. At man finner sånne idioter med vanlige leiebånd stadig vekk er jo bare unntakene som bekrefter regelen *er ikke lov til å putte i så mange :rolleyes: som jeg kunne tenkt meg her* Og jeg tenker jeg holder kjeft nå, før jeg begynner å ramse opp idiotverktøy som klikker - for det må jo være KLIKKEREN som er problemet når folk står og snakker til lille puseluske-Fido (som egentlig er en diger schäferhanne som slettes ikke er så puseluskete i det hele tatt - for ikke å snakke om at schäfer må være idiotrase, så mange idioter som har DET, liksom) og ber så vakkert om han ikke kan være så snill å holde kontakten med mor istedetfor å brøle på lille puddel-Fifi til tante Hermansen? Eller hva med alle idiotene som har vært på idiotkurs hos idiot-Nordenstam? Som mener at hunder burde leve etter idiot-lederskapsregler og tyner bikkja enten det er nødvendig eller ikke, bare for å hevde sin rett som sjefs-idiot? For ikke å snakke om alle idiot-eierene med langline og sele på idiottur i idiotskiløyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper ikke løs en hund i et veldig bebodd område når hunden ikke svarer 100% på innkalling og det bor mange barn i området og bikkja hopper på folk for å hilse, det sier seg selv. Enhver idiot skjønner såpass, flexiband eller ikke :icon_redface:

Eh, nei? Det sier seg vel selv trodde jeg :)

Folk må bare bruke flexibånd for min del. Men synes ikke flexibånd skal erstatte at hunden skal få løpe løs og få ut energi for det om. Jeg har et flexibånd liggende etter jeg hadde kaniner, og har brukt det på Aron 2-3 ganger, ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; jeg har brukt flexi på min eldste hund innimellom, uten at han har vært til sjenanse for andre hunder, mennesker eller annet for den saks skyld. Mine største uhell har faktisk skjedd med vanlig lærbånd og langline...

Personlig synes jeg det er personen som holder i flexilina som er det største problemet. Dessverre er det slik at Hvermansen stort sett bruker flexiline, og det er stort sett personen som er skyld i at negative situasjoner oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart, det er flexilina som gjør dama dum.. At man finner sånne idioter med vanlige leiebånd stadig vekk er jo bare unntakene som bekrefter regelen *er ikke lov til å putte i så mange :rolleyes: som jeg kunne tenkt meg her* Og jeg tenker jeg holder kjeft nå, før jeg begynner å ramse opp idiotverktøy som klikker - for det må jo være KLIKKEREN som er problemet når folk står og snakker til lille puseluske-Fido (som egentlig er en diger schäferhanne som slettes ikke er så puseluskete i det hele tatt - for ikke å snakke om at schäfer må være idiotrase, så mange idioter som har DET, liksom) og ber så vakkert om han ikke kan være så snill å holde kontakten med mor istedetfor å brøle på lille puddel-Fifi til tante Hermansen? Eller hva med alle idiotene som har vært på idiotkurs hos idiot-Nordenstam? Som mener at hunder burde leve etter idiot-lederskapsregler og tyner bikkja enten det er nødvendig eller ikke, bare for å hevde sin rett som sjefs-idiot? For ikke å snakke om alle idiot-eierene med langline og sele på idiottur i idiotskiløyper?

Du kan spare deg for teite kommentarer. Trur jeg faktisk har skrevet før i denne tråden at idioter er idioter uansett om de bruker flexiline eller langline (men du skjønte kanskje ikke at jeg mente også at de kunne bruke vanlig lærkoppel også vel?). Men nå er ofte idioter med flexiline litt vanskeligere å ha med å gjøre enn idioter med et vanlig koppel. Fordi bikkja får så mye mer spillerom den kan oppføre (eller ikke-oppføre seg) på, men du har kanskje litt vondt av å skjønne slikt? At man får mer plass på å utagere på 5 meter line, enn et koppel på 1.5 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spare deg for teite kommentarer. Trur jeg faktisk har skrevet før i denne tråden at idioter er idioter uansett om de bruker flexiline eller langline (men du skjønte kanskje ikke at jeg mente også at de kunne bruke vanlig lærkoppel også vel?). Men nå er ofte idioter med flexiline litt vanskeligere å ha med å gjøre enn idioter med et vanlig koppel. Fordi bikkja får så mye mer spillerom den kan oppføre (eller ikke-oppføre seg) på, men du har kanskje litt vondt av å skjønne slikt? At man får mer plass på å utagere på 5 meter line, enn et koppel på 1.5 meter?

Det er ingen her som har sagt at en idiot med 5 meter langt bånd er værre enn en idiot med 1,5 meter langt bånd, det er formuleringa di jeg får noia av.. Les en gang til:

Hos vetten idag, så er det første som møter oss når vi går inn på venteværelse en diger hannschäfer som står og utagerer. I 2-3 meter flexiline med ei dame i enden av boksen som prøver å overdøve møkkabikkja med å rope "Er det hannhund?". Og det er vel de som gjør at man tenker sitt om den teite boksen. For første tanken min, etter å ha bitt i meg en del sure svar, var "selvfølgelig har hu den i flexiline".

Da er det vel helt naturlig å lure på hva "den teite boksen" har med saken å gjøre? For DAMA er dum, samme hva, sant? Vi er enige om det, eller? Da har det fint lite med selve "den teite boksen" å gjøre? Hun hadde vært like dum med 1,5 meter line, hadde hun ikke? Bikkja hennes hadde antageligvis vært like møkkabikkje med 1,5 m lang line, hadde den ikke? Så da er det kanskje ikke "den teite boksen" som er teit? Det er kanskje den som holder som er teit?

Og det er det som irriterer meg med denne tråden, dere får det til å høres ut som at det er flexilina som gjør folk til idioter - og argumentet mitt er da at folk er idioter helt uten sånn "teit boks" også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som har sagt at en idiot med 5 meter langt bånd er værre enn en idiot med 1,5 meter langt bånd, det er formuleringa di jeg får noia av.. Les en gang til:

Da er det vel helt naturlig å lure på hva "den teite boksen" har med saken å gjøre? For DAMA er dum, samme hva, sant? Vi er enige om det, eller? Da har det fint lite med selve "den teite boksen" å gjøre? Hun hadde vært like dum med 1,5 meter line, hadde hun ikke? Bikkja hennes hadde antageligvis vært like møkkabikkje med 1,5 m lang line, hadde den ikke? Så da er det kanskje ikke "den teite boksen" som er teit? Det er kanskje den som holder som er teit?

Og det er det som irriterer meg med denne tråden, dere får det til å høres ut som at det er flexilina som gjør folk til idioter - og argumentet mitt er da at folk er idioter helt uten sånn "teit boks" også!

Jeg glemmer din velvilje til å ikke ville forstå, og at man må forklare ting i hver minste lille tøddel... :rolleyes:

Det er selvfølgelig den som er i andre enden av båndet som er største problemet. Enten det er et rosa, diamanbesatt et, eller flexiline. Men jo lengre bånd bikkja har å være idiot i, jo større problem er det faktisk. Men. Man legger som oftest merke til en dust med flexiline, og ikke den som har full kontroll på bikkja si. Og pga at enkelte mennesker med drittbikkjer har hunden sin i flexiline, så får flexilina et dårlig rykte. Klarer du å forstå hva jeg mener nå, eller må jeg forklare det enda tydeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer din velvilje til å ikke ville forstå, og at man må forklare ting i hver minste lille tøddel... :rolleyes:

Det er selvfølgelig den som er i andre enden av båndet som er største problemet. Enten det er et rosa, diamanbesatt et, eller flexiline. Men jo lengre bånd bikkja har å være idiot i, jo større problem er det faktisk. Men. Man legger som oftest merke til en dust med flexiline, og ikke den som har full kontroll på bikkja si. Og pga at enkelte mennesker med drittbikkjer har hunden sin i flexiline, så får flexilina et dårlig rykte. Klarer du å forstå hva jeg mener nå, eller må jeg forklare det enda tydeligere?

Min velvilje til å ikke ville forstå? :no:

Men da er vi enige om at det ikke er båndet som er problemet da, det er idioten som setter det på idiotbikkja si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...