Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Morsom diskusjon.... jeg har litt problemer med å forstå argumentene jeg altså . jeg forstår argumentene med motstand i tauet og at det kan skje ulykker om man mister boksen.For det har jo nettopp med redskapen å gjøre. Og er igrunn ganske fornuftige argumenter.

Men de andre argumentene, at flexi er teit fordi man ikke har kontroll på hunden , er jo helt bak mål. Som så mange andre har sagt her før ... idioten sitter jo i den andre enden ...

Jeg hadde klikka i vinkel om en person hadde sluppet en hund bort til min, med eller uten flexi, når jeg sa NEI til hils. Min hund takler ikke andre hunder i bånd så veldig godt (Altså når hun selv er i bånd) noe vi jobber mye med. jeg anser det for urettferdig ovenfor min hund at hun da skal få en annen hund i fanget, og jeg hadde sagt ganske kraftig i fra når de nærmet seg. Man skal ikke slippe hunden bort til hverken folk eller hund uten tillatelse, uanset hva man har på av bånd. Mitt største problem i denne settingen er faktisk folk med løse hunder og ikke folk med flexi. Som lar hundene løpe bort til andre hunder i bånd og hestebein og mennesker og gudene vet hva. Det er problemet vi har her hos oss. Løse hunder som ingen har kontroll på. Jeg har spurt en dame en gang og hun er glad i bikkja si , eller om hun rett og slett bare er itnr i å se hvor langt eller fort hesten greier å sparke den nedover bakken. dette under ekstraordinær båndtvang pga store mengder snø, og med rådyr på jordet hundre meter lenger ned.

Jeg blir litt overrasket, for ut fra innleggene her, så vil det faktisk si at siden jeg har hund for kos og ikke er *mer enn intr hundemenneske* som nevnt ovenfor.... hvis jeg hadde kommet med min 32 kilos ett år gamle schæfer i flxi, så hadde folk tatt det som en selvfølge at jeg dermed slipper bikkja bort til dem ... er det virkelig så utenkelig at jeg faktisk hadde kalt hunden min inn og holdt henne på kort tau ... til du var passert ?

Jeg går omtrent aldri med flexi bånd, vi HAR flexibånd, som jeg fikk av søstra mi, som hun hadde liggende ubrukt etter sin hund. Det er bånd og ikke snor. Altså veldig greit å holde i med hendene også, noe jeg gjør hvis vi passerer hund foreksempel

mannen min bruker flexibåndet mye, han takler ikke langlina. Jeg bruker stort sett flexibåndet på kveldstur, da vi skal gå en liten runde rundt i gatene sent på kvelden. Jeg ser faktisk ingen grunn til at hunden skal gå på plass og ved min side da. Da vil jeg at hun skal få gå rundt og snuse på bakken . Kommer det folk, katt eller hund, så kaller jeg inn og holder henne på plass til det er trygt å slippe ut igjen. Jeg liker ikke å holde i boksen ,men synes det er bedre enn et kort tau på en sånn runde.

Jeg går omtrent alltid med langlina, da jeg går i skogen, og det er en unghund som faktisk trenger å løpe og røre på seg. Går jeg andre steder, har jeg lærbånd. Trener vi, har jeg lærbånd. Men når vi er på tur i skogen, da er vi på TUR, og langlina er best i forhold til løs hund, synes jeg. Enden holder jeg i hånden, har aldri hatt den løs etter hunden.

Og ... Kan jeg holde igjen min 32 kilos hund som tar rennefart etter rådyr med 15 meters tynt tau, greier jeg nok fint å holde henne igjen på 8 meters flexibånd også. Hvis man ikke kan holde igjen hunden ,sliper man den selvsagt ikke ut på slik lengde.

Tenk litt etter, hvis man er uti skogen for eksempel. Så går man der med hunden sin i et flexi-bånd, slepper ut hele snella og kommer til en sving, du ser ikke hva som er bak svingen og lar hunden fortsette foran deg. Hunden din møter på en aggresiv hund og BANG der er den saken kla

vel, jeg går alltid tur med min hund i skogen med langline, som er 15 meter lang. Altså dobbelt så lang som flexien ... og vil si det samme som deg: tenk litt etter : MAn slipper vel ikke hunden rundt svinger man ikke ser ?? Og da mener jeg ikke fordi det kan være en aggressiv hund i motsatt ende av svingen, for det tror jeg faktisk skal litt til. Men at det kan være mennesker der som er redde for hund, DET er temmelig sannsynlig.

At man har en hund i langt tau er ikke ensbetydende med at man går i sin egen verden og sover. ....

Og igjen - nå handler vel ikke motstanden til Flexibånd om folk her på sonen som bruker de. Dette forumet frekventeres av folk som er mer enn gjennomsnittlig interessert i hund, hundehold og trening av hund.

Vi tilhører mindretallet i hundeverdenen. Flertallet har hund for å ha hund for hyggens skyld, bare bikkjedyret er skapelig omgjengelig og nogenlunde grei så er Hvermansen fornøyd.

jeg går vel i kategorien fru hvermansen ... og jeg kan garantere deg at hverken jeg eller min schæfer er farlige hverken i langline, lærbånd, eller flexibånd. Hunden min vil aldri komme gående bort til din hund mens jeg står der med et teit smil om munnen. Faktisk vil jeg nekte deg og la din hund hilse på min, med mindre vi kan slippe de løs.

Husk at alle vi frøken og fru hvermanser er kanskje intr i å ikke prakke bikkja vår på andre , selvom vi ikke er intr i trening av hund på høyt nivå .... Jeg blir forbannet om noen sliper bikkja si bort på meg, ergo, jeg putter ikke bikkja mi bort på andre. Jeg skønner at dette er et problem hos deg, men det er kanskje ikke sånn alle er alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delte meninger om denne flexilina.

Vi har alltid brukt det på hundene våre, byttet på med det og vanlig lærbånd. Begge deler har fungert bra, har aldri mistet den, og har kontroll på hundene. De gangene vi har tre hunder hjemme, er det veldig praktisk å ha to i lærbånd, og den minste i flexiline slik at det ikke blir tre hunder i bredden.

Men så har jeg møtt noen som har latt hunden gå i den ene enden av veien, mens eieren går alene på fortauet. Vi har da ikke sett dette båndet, og lurt på om hunden har rømt. Venninnen min holdt også på å sykle på den linen som da gikk fra den ene siden av veien, og over til den andre.

Det jeg da mener, er at den er farlig om man ikke klarer å ha kontroll på hunden, og ikke klarer å tenke at man må passe utrolig godt på slik at ingen blir skadet. Har man kontroll, vet hvordan den fungerer, og har en det går an å holde i, så synes jeg at den er helt super!:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delte meninger om denne flexilina.

Vi har alltid brukt det på hundene våre, byttet på med det og vanlig lærbånd. Begge deler har fungert bra, har aldri mistet den, og har kontroll på hundene. De gangene vi har tre hunder hjemme, er det veldig praktisk å ha to i lærbånd, og den minste i flexiline slik at det ikke blir tre hunder i bredden.

Men så har jeg møtt noen som har latt hunden gå i den ene enden av veien, mens eieren går alene på fortauet. Vi har da ikke sett dette båndet, og lurt på om hunden har rømt. Venninnen min holdt også på å sykle på den linen som da gikk fra den ene siden av veien, og over til den andre.

Det jeg da mener, er at den er farlig om man ikke klarer å ha kontroll på hunden, og ikke klarer å tenke at man må passe utrolig godt på slik at ingen blir skadet. Har man kontroll, vet hvordan den fungerer, og har en det går an å holde i, så synes jeg at den er helt super!:)

Bra argument.

Fleksibånd er bra på store åpne områder, med lite folk (For at ikke hunden skal stikke av etter dyr, viss den er løs). Men dårlig på smale veier med mye folk som kommer og går :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Er det noe galt med flexibånd også? :)

Oh yeah! Det skulle vært laga et stort bål og alle flexiband skulle blitt til aske om det var opp til meg.... Får så mange henvendelser fra hundeeiere som sliter med kontakten, og dei forstår ikkje grunnen.... "Vi bruker flexiband så hunden får snuse og kose seg når vi er ute" er en gjenganger når eg snakker med flesteparten og ber dei fortelle litt...

Korleis kan man forvente noe særlig kontakt med en hund som går i "sin egen lille verden" ca 10 m foran fører..?

Og når man da i tillegg kommer på div kurs med flexiline...

For ikkje å glemme når man møter folk med stor hund i flexiline som ikke klarer å få hunden tilbake i tide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gamlehunden kronisk i flexibånd jeg, men null kontroll? Neh...gikk så fint så (og hun hadde vanlig kobbel også). Flexibånd er forøvrig uaktuelt å bruke må noen av hundene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd hvor vi gjerne kan diskutere flexi igjen!

Altså, nå prøver ikke jeg å "beskytte" flexibåndet. Jeg bruker det ikke når jeg går tur alene med Tassen, men mamma bruker det (uansett hva jeg sier).

Jeg syns bare det blir feil å kalle de for "flexilinefolka" og hevde at de aldri har kontroll på hundene sine.

Jeg er ikke for flexiline.

edit: dette ble OT. Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Min erfaring er at ca 99,99% av de med flexiline (de i Trondheim som jeg har møtt, vel å merke) ikke har kontroll på "pelsene" sine. Og de kjefter oss andre huden full. "Hunden må jo få den trimmen den får ved å springe i flexilina", jeg svarer med at mine hunder får masse trim ved å få springe løs (på egnede plasser, vi bor ikke i selve Trondheim). I enkelte miljø går flexiline under navnet "latmanns-trim"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en gang en kar med en Am Staff og en diger Schafer i sånn hanefot og den var igjen festet i en FLEXI!! (ikke den flate bånd varianten, men den tynne sorte) :)

Møtte dem på en tynn gangvei og begge lå rimlig godt i båndet, ca 3meter fra eier og brukte STORE BOKSTAVER mot oss.

Dette er den største idiotien jeg har sett med flexi, det mest vanlige er hunder som går langt foran eierene sine og eieren i den andre enden har sååå god kontroll på hunden sin :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latmann og latmann, man må jo passe mye bedre på når man har flexibånd, det er nemlig ikke enkelt å gå med flexibånd når man snakker om å ta inn en hund som helst vil hilse på noen han ikke får hilse på og ikke hører etter, da er nemlig boksen i veien og dette er da veldig vanskelig å holde styr på med mindre man får hunden over kontroll ved bruk av lydighet.

Flexibånd passer fint for oss som har en hund som ikke liker å være for nære på tur (har blitt sparker o.l. før så det er greit for oss). Vi lærer og bikkja å "heale" sånn at vi kan ha han nær oss av og til, men han er som sakt ukomfortabel med dette.

Dessuten er det greit å la hunden få gå litt rundt omkring uten at bandet blir for mye i veien (det dras jo inn av seg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å si at alle som bruker flexibånd på hunden sin har null kontroll på den.

Men det er min mening da...

enig med denne jeg.

Jeg bruker flexi line men har god kontakt med min hund. Jeg har fått mye skryt for kontakten med hunden. Når jeg er på kurs og trener hjemme er han enten løs eller i kort bånd.

Flott å trene innkalling med flexi line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk flexiline bruger på den ene af mine, jeg mener ikke selv at jeg har mindre kontrol på hunden fordi den går i flexiline, men nu er jeg også den type der skal have kontrol, og egentlig kun bruger den, fordi dden lille ikke har og vil få mulighed for at gå uden bånd, hvis der er en due i nærheden.

Ja jeg kan også blive sur på nogle der går med hund i flexiline, men det er ofte dem der ikke har og ikke vil kunne klare at få kontrol på hunden, både med og uden flexiline.

Jeg selv har går med låst flexiline hvis der er nogle i nærheden eller vi går ved vej, men hvis vi kommer til et sted hvor jeg har mulighed for at slippe, og oversigt over at der ingen fugle, så kommer båndet af, hvis der er fugle og ingen andre, får den lille lang line på flex'en, men stadig skal jeg følge med hele tiden, da han har nok kræfter og kan få nok fart på, til at hive snoren ud af hånden på mig, hvis der er fugle.

Så nogle kan godt finde ud af at gå med flexiline og have kontrol på sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går med to hunder synes jeg det er lettere og føler at jeg har mer kontroll på hundene når de går i flexi bånd.. for hvis jeg skal ha de inntilmeg blir det ikke så mye bånd i surr..

Det er jo eier som er feil i de fleste dårlig hennelser med flexi bånd.. Jeg har full kontroll over hundene når de er i flexi bånd..

I tillegg bruker jeg flexi bånd som er slik tykk stoff ikke de tynne linene .som jeg synes er farlige.. Surr de rundt finger, bein osv.. Det gjør vondt det... au au...

Men det er selvf smak og behag hva man liker å bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nogle kan godt finde ud af at gå med flexiline og have kontrol på sin hund.

Jeg kjenner også en sånn. Min eldste datter. Men hun møter jeg jo aldri. Vi går jo sammen når vi går sammen. Dessuten er Solo svært flink til å gå uten bånd i det hele tatt og har en rå FVF :) Men det er alle vi møter som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vel også i kategorien "Fru Hvermansen".

Har absolutt ingen peiling på hund og driver ikke med aktiv trening på noe som helst plan.

Alikevel så koser jeg og Bessie oss med flexilinen uten å sjenere noen det aller minste.

Møter jeg folk så kaller jeg henne inn. Jeg har ingen intensjoner om å plage noen og gjør mitt

ytterste for å unngå det uansett hvordan utstyr jeg bruker.

Bessie veier 60kg men drar aldri. Hun bråstopper kanskje for å lukte og jeg har ved ett par anledninger holdt på å dette på rumpa pga dette.

Føler meg ganske trygg på at utstyret holder.

Skulle jeg hatt en annen hund hadde jeg kanskje brukt annet utstyr. Ihvertfall til opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt flexibånd på hunden og ser ingen problem med det så lenge en følger med på hva hunden gjør og ikke går i sin egen verden på tur. Har kontroll på hunden til tross for at båndet er lengre enn vanlige bånd, er jo bare å kortere inn båndet når det kommer andre hunder eller folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flexi line da Bonita var valp og unghund, noe jeg ikke ville brukt den dag i dag. Brukte lang tid på å lære henne å gå ved foten i og med at hun som regel vimset langt der fremme.

Hunden var en gang veldig ivrig en sommer og det gikk hardt ut over leggene til en kamerat da hunden sprang rundt beina hans. Han har den dag arr etter den sorte lina i flexibåndet.

Ellers så klarte den å ryke en dag hestene holdt på å springe etter beiteslipp. Bikkja ville så klart være med å springe sammen med hestene. Heldigvis var hun grei å få ned i dekk så ingen ble skadet. Vel og merke var hest og hund vante til hverandre etter å ha tilbrakt mange måneder sammen i luftegården til hestene. Men i all iveren hestene viste kunne det lett gått galt med bikkja.

Ang bikkjer som kommer bort for å hilse. Jeg bodde sammen med en som hadde en 5 år gammel gedigen hannhund. Han hadde hatt med bikkja inn til sentrum siden han holdt på å trene den. Han skulle til banken og lurte på om jeg kunne holde hunden hans mens han var inne. Og det gikk jo greit. Kjente ikke hunden så godt siden vi kun hadde bodd på samme plass i noen uker. Og der satt jeg utenfor banken på en benk, og pratet med hunden. Og telefonen ringte, og jeg tok den opp for å finne ut hvem som ringte. Bestemte meg for å ringe opp etter at hunden var tilbake til eieren. På grunn av at jeg ikke ville være opptatt av anrde ting enn hunden. Og akkurat i det sekundet etter at jeg hadde lagt ifra meg mobilen napper hannhunden til i båndet sitt. Jeg klarer å holde ham igjen, men er ikke langt ifra å gå rett i asfalten. Jeg ser opp fra bakken, og får se en pappilonhann som virkelig skulle ta den hunden jeg satt å holdte. Og ca 8 meter fra hunden står eieren, en eldre herre med flexibånd. Og dette i en veldig folksom gate og veldig trafikert vei. Pulsen min lå veldig høyt opp, og hjertet føltes ut som skulle hoppe ut av brystkassa mi. Jeg satt og skalv på benken. Og tenkte som så; en meter nærmere hadde det muligens gått galt.

Enda klarte ikke eierne å få huka inn den lille tassen, og måtte ha inn flexibåndet når han kom gående mot oss. Og en ting var i allefall sikkert; den eldre herren var ikke akkurat rask i gangen sin. Og jeg turte ikke å reise meg og flytte meg unna. For da hadde han fått tak i den andre hannen i og med at han sto rett foran oss.

Visste i grunn at hannen jeg holdt i ikke likte hannhunder, og den hunden var myyye sterkere enn jenta mi på 4 mnd.

Møtte den eldre herren gjentatte ganger når Bonita og jeg gikk gjennom sentrum. Og han hadde like langt bånd på bikkja hver eneste gang jeg så ham.

Fikk høre det at den hunden dessverre ble bitt ihjel av en labradorhann. I følge dem som var vitner gikk hunden da også ca 8 meter fra eier. Og labradoren gikk pent på plass, og papillonen gikk rett til angrep på labradoren som faktisk gikk i kontakt med eier. Labradoren ble avlivet kort tid etter på grunn av hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker da ikke flexiband på bikkja om det ikke fungerer, det vet du jo.

At du brukte lang tid på å lære henne å gå pent betyr bare at du ksulle ha brukt en annen type band fordi din hund er vimsete, ikke at flexiband i seg selv er domt. Og man passer på å ta inn hunden rundt mennesker for disse bandene svir gjennom hud om man er uheldig, så synes det er litt rart av deg å klage på flexibandet på det :)

Man SKAL ha kontroll på bikkja uansett hvilken type band man bruker, man skal ikke kunne skylde på bandet når ting går galt. Ryker bandet er det en ting, det er ikke bra (ved dårlig kvalitet o.l.), men å skylde på bandet fordi hunden din ikke lærer å gå pent fort nok blir litt usaklig synes jeg.

Forøvrig er det trist å høre om vettløse mennesker uten kontroll på bikkja si. Flexiband er veldig brukt blandt alle fordi det er enkelt å bruke. Man skulle vel egentlig ha tenkt seg om flere ganger før man tar en tur me bikkja; klarer jeg å holde kontroll på¨bikkja med dette båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg visste jo ikke bedre på den tiden. Da jeg fikk henne brukte jeg vanlig lærbånd. Syns jeg det fungerte bra. På den tiden var jeg helt ny med hund og hørte dermed på råd fra andre med hund. Og dem lovpriste flexibåndet. Hun gikk greit i flexibåndet, og svinset mye frem og tilbake for å snuse. Meeen, når jeg ville ha henne til å gå ved siden av meg ble det bare kluss. Når flexibåndet var helt innerst var det akkurat for langt til at jeg kunne ha kontakt med hunden. Pluss at det store håndtaket var uhåndterlig. Ja, jeg skulle ha byttet bånd. Men jeg var som sagt en fersk hundeeier som ikke hadde så mye peiling på den tiden. Etter et år med det tullet kjøpte jeg båndet jeg har nå, og vips så alt ble mye bedre.

Jeg hadde aldri noe problem med å få henne inn når vi møtte hunder, mennesker eller hva det måtte være når vi brukte flexibåndet.

Det kan no sies ang leggene til kameraten min at jeg og han sto og pratet men bikkja gjorde sitt fornødne mens han holdt i båndet hennes. Og plutselig fikk hun plutselig et innfall om å springe rundt oss. Og han så ikke det før hun allerede hadde sprunget rundt ham, og leggene var allerede merket. Følgende var det: Han hadde håndtaket i høyre hånd, og han holdte igjen når han kjente at båndet ble dratt i. Nettopp For å hindre at dingsen skulle følge etter unghunden om han hadde mistet den og risikere at unghunden ble skadet/skremt). I og med at han holdt igjen ble flexibåndet dratt over leggene. Og det så ikke noe behagelig ut. Dersom jeg hadde hatt et annet bånd, så hadde han kunnet sluppet dette uten at noe skade hadde skjedd.

Kom på en ting til: en hund som var en del sammen med Bonita holdt nesten på å skade ei sene i den ene bakfoten på grunn av et flexibånd. Eieren til hunden var ikke begeistret for flexibånd, og ville ikke bruke det på hunden sin. På grunn av lange dager på jobb bestemte hun seg for å få tak i hundepasser. Og hundepasseren brukte visst flexibånd, og dette surret seg flere ganger rundt den ene bakfoten til hunden. Noe som nesten forårsaket skade på ei sene.

Den dag i dag bruker jeg kun bånd laget av stoff. Har et jeg fikk kjøpt på felleskjøpet for fire år siden, og er strålende fornøyd med det. Har normal lengde. For to uker siden kjøpte jeg meg endelig et langbånd jeg er fornøyd med.

Har egentlig vært ganske så bortskjemt opp gjennom årene med tanke på tur med hunden. Hunden har stort sett gått løs på turene vi har hatt. Etter at vi har flyttet hit blir det brukt bånd hver dag. Etter å ha møtt elg, rådyr, hjort, reinsdyr, grevling og all slags buskap uten at bikkja har vist antydning til å jage dyra har hun for det meste gått løs. Når vi har møtt på alle disse dyra har hunden vært løs, og kommet springende til meg. Men no holder jeg meg til langbånd, og ikke flexibånd.. :rolleyes:

Edit: Det jeg mener med vimsing her er at hunden gikk litt hit og dit når hun hadde fri lengde på båndet. Ikke når hun skulle gå ved fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan no sies ang leggene til kameraten min at jeg og han sto og pratet men bikkja gjorde sitt fornødne mens han holdt i båndet hennes. Og plutselig fikk hun plutselig et innfall om å springe rundt oss. Og han så ikke det før hun allerede hadde sprunget rundt ham, og leggene var allerede merket. Følgende var det: Han hadde håndtaket i høyre hånd, og han holdte igjen når han kjente at båndet ble dratt i. Nettopp For å hindre at dingsen skulle følge etter unghunden om han hadde mistet den og risikere at unghunden ble skadet/skremt). I og med at han holdt igjen ble flexibåndet dratt over leggene. Og det så ikke noe behagelig ut. Dersom jeg hadde hatt et annet bånd, så hadde han kunnet sluppet dette uten at noe skade hadde skjedd.

Jeg har fått en flexi kasse i ribbena pga at en eier ikke klarte å ha kontroll på den (hunden begynte å løpe, eier rakk ikke trykke på knappen og når linen var helt ute fikk eier et rykk i kroppen og SLAPP kassen) og jeg kan bekrefte at det SMELLER skikkelig når den treffer og brist i ribbena pga en eier som ikke har kontroll på hunden sin er ikke gøy :closedeyes:

Men av to onder så er jeg veldig glad for at det ikke var Chicka som fikk boksen i kroppen sin, fy flate da hadde jeg blitt forbanna på den andre eieren da... :)(var ikke happy når det skjedde med meg heller for den slo jo pusten helt ut av meg og jeg ble faktisk liggende i bakken et par minutter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes EN ting som er pinligere enn å SE en person som blir rykket opp fra bakken i det hunden har fått linen helt ut...

Det er visst det er du selv som ER den personen. Har jeg hørt. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå overdrives det en smule her tror jeg men...

Alle forstår jo at når man går tur med hunden må man følge med på hva som skjer uansett hvordan bånd du har på hunden. Sunn fornuft er det noe som heter.Hunden skal aldri gå medd båndet mellom føtter eller under magen av noen slag.Vi må alltid holde øyne åpne for hva som skal skje på turen.

Følger man dette så har det ingen ting å si hvilket bånd man bruker.

Hva er forskjellen på lanline og flexibånd da?Dere bruker sikkert langline under trening også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å si at alle som bruker flexibånd på hunden sin har null kontroll på den.

Men det er min mening da...

Enig!

Min erfaring er at ca 99,99% av de med flexiline (de i Trondheim som jeg har møtt, vel å merke) ikke har kontroll på "pelsene" sine. Og de kjefter oss andre huden full. "Hunden må jo få den trimmen den får ved å springe i flexilina", jeg svarer med at mine hunder får masse trim ved å få springe løs (på egnede plasser, vi bor ikke i selve Trondheim). I enkelte miljø går flexiline under navnet "latmanns-trim"... :)

Vel, da har du ikke møtt meg.

Jeg er tydeligvis en av disse udugelige hundeeiere, som ikke kan noe om hund, ikke orker å trimme hunden min, ikke har trent den til å gå i bånd eller som kan ha den løs. Jøss, hva er det jeg har gått å innbilt meg? :) Var snakk om å skjære alle over en kam i en annen tråd i går, men sannelig skjer ikke det her også. Jeg er den stolte eier av flexiline, og ja, jeg bruker den faktisk også jeg! Der det passer seg vel å merke. Jeg brukte aldri flexiline før valpen hadde lært å gå pent i bånd, jeg bruker det aldri på trange, uoversiktelige plasser (utstilling, byen, trening) og jeg har en hund som kan gå fot både i flexibånd, kort bånd og uten bånd. I tillegg er hun superlydig å ha løs også, og får springe løs på store områder så å si daglig. Jeg har faktisk kontroll på hunden i flexibåndet også. Man er ikke nødt til å ha den helt ute hele tiden :rolleyes:

Ja, jeg er enig i at flexiline kan være potensielt farlig. Har selv opplevd å bli snurret inn, "brent" av disse linene og uvettige hundefolk som bare slipper ut lina med hunder som har overfalt min hund. Og ja, det irriterer vettet av meg. De som gjør sånn hører ofte til i kategorien hundeeiere uten kontroll, og med hunder som ikke får gå løs. Men dette betyr da ikke at alle som eier ei flexiline er sånn!

Edit: Glemte at joda, jeg har også innøvd kommando hvis hun skulle gå rundt noe. Sier jeg tilbake så ordner hun seg tilbake selv :P Og ja, flexibånd som vikler seg sammen er grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...