Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Det må også være lov å se på flexibåndet som en idiotisk, unødvendig, potensiell farlig og totalt unyttig dings. Hvis noen føler behov for å forsvare sitt bruk av dette båndet så værsågod. Hvis noen skulle klare å argumentere så godt for seg at jeg skifter mening, er jeg den første til å si "jippi og hurra, for et fantastisk bånd flexien er, tenk at jeg kunne ta så feil." Hittil har ikke det skjedd og jeg får stadig små eller store påminnelser om hvor dustete denne parodien på et bånd er. Det er gjerne forbundet med dustete oppførsel i den ene eller andre eller begge ender på båndet, men altså, hvis man hadde brukt flexien som et normalt bånd, ville jo hensikten (og problemet) med båndet forsvinne, ikke sant. Bortsett fra det tåpelige og overdimensjonerte håndtaket, brannfaren, kloppetikloppklingklang i ukontrollert bane og med potensiellt jævli vondt smell der den treffer, når man mister/slipper klumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar
Det må også være lov å se på flexibåndet som en idiotisk, unødvendig, potensiell farlig og totalt unyttig dings. Hvis noen føler behov for å forsvare sitt bruk av dette båndet så værsågod. Hvis noen skulle klare å argumentere så godt for seg at jeg skifter mening, er jeg den første til å si "jippi og hurra, for et fantastisk bånd flexien er, tenk at jeg kunne ta så feil." Hittil har ikke det skjedd og jeg får stadig små eller store påminnelser om hvor dustete denne parodien på et bånd er. Det er gjerne forbundet med dustete oppførsel i den ene eller andre eller begge ender på båndet, men altså, hvis man hadde brukt flexien som et normalt bånd, ville jo hensikten (og problemet) med båndet forsvinne, ikke sant. Bortsett fra det tåpelige og overdimensjonerte håndtaket, brannfaren, kloppetikloppklingklang i ukontrollert bane og med potensiellt jævli vondt smell der den treffer, når man mister/slipper klumpen.

Man kan ikke skifte mening til noen som er fast bestemt på å ha den meningen de har uansett hva folk sier.

Dessuten så prøver jo du å påtvinge andre ditt syn, at flexibandet er "idiotisk, unødvendig, potensiell farlig og totalt unyttig dings."

Kanskje det skal få andre veien og da, overbevis meg (og andre flexibandbrukere) om at ditt syn er det riktige (da med saklige kommentarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk bånd, hehehe :thumbsdown:

Det er så deilig med flexiline (selvfølgelig forutsatt at bikkja ikke bruker det som rakettutskyter, at den går på venstre side, evt over på høyre når jeg sier ifra, går rundt lyktestolper, ikke hopper på møtende personer, og lignende , osv...)

Er så deilig å kunne gå i et og samme tempo stort sett hele turen uten å måtte stoppe opp i rykk og napp, bli dratt litt tilbake, også litt frem også kanskje ned i grøftekanten.

Bikkja går, stopper og snuser, jeg tar igjen bikkja og går forbi, han kommer etter, snuser, går forbi, stopper , så går han et par skitt tilbake fordi han overså noe spennende også kommer etter igjen osv....

Jeg har samme tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke skifte mening til noen som er fast bestemt på å ha den meningen de har uansett hva folk sier.

Dessuten så prøver jo du å påtvinge andre ditt syn, at flexibandet er "idiotisk, unødvendig, potensiell farlig og totalt unyttig dings."

Kanskje det skal få andre veien og da, overbevis meg (og andre flexibandbrukere) om at ditt syn er det riktige (da med saklige kommentarer).

Gjør jeg? :thumbsdown: Men hva du vil, du. Det gjør jeg. Men jeg har som sagt ikke så mange gode erfaringer med flexibånd og dermed er det de dårlige dere får høre om. Rett fra levra.

For et fantastisk bånd, hehehe :frantics:

Det er så deilig med flexiline (selvfølgelig forutsatt at bikkja ikke bruker det som rakettutskyter, at den går på venstre side, evt over på høyre når jeg sier ifra, går rundt lyktestolper, ikke hopper på møtende personer, og lignende , osv...)

Er så deilig å kunne gå i et og samme tempo stort sett hele turen uten å måtte stoppe opp i rykk og napp, bli dratt litt tilbake, også litt frem også kanskje ned i grøftekanten.

Bikkja går, stopper og snuser, jeg tar igjen bikkja og går forbi, han kommer etter, snuser, går forbi, stopper , så går han et par skitt tilbake fordi han overså noe spennende også kommer etter igjen osv....

Jeg har samme tempo.

Godt forsøk, Vera! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye mot flexibånd. Så lenge man klarer å bruke det riktig går det ok. Men, som noen sa, det skremmer livet av noen hunder når man mister den.

Jeg husker en gang en venninde og jeg var på butikken, jeg ventet utenfor med hennes unge labrador. Vi gikk litt rundt (jeg klarer ikke stå stille...) og ut fra en skummel luke i veggen kommer det et monster som bråker og som han aldri har sett før!WÆ! Slutten på flexiline for den gutten og slutten på 3 klør på hver våres hender! Og store snøhauger 100 meter fra skumelt monster som bråker og mindre monstre som forfølger han, de er perfekte! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;):P;) Dere som ikke takler disse flexi linene bør jo selvfølgelig unngå dem med høye kneløft.

Så kan vi med flinke hunder og vi som kan å bruke sunn fornuft bruke dem som før.

Bedre kan det ikke sies! ;)

Har brukt Flexi i mange år, tilsammen på 4 hunder, uten uhell av noe slag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... her i sande døde både hund og eier på grunn av flexi... Hunden kommer seg ut på toglinja, eier trykker på knappen for sent og finner ut at hun skal redde hunden... Veldig trist at slike hendelser forekommer...

Nok ett godt eksempel på at folk må bruke sunn fornuft.

Hunden kan jo ikke leve sitt eget liv 8 meter bortenfor eieren liksom.

En må jo ha kontroll på situasjonen HELE tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at hund og eier dør pga flexiline er vel litt drøyt?

Hun som fikk motorstopp (eller var det sånn at hun kløna og ble fanget av bommene?), døde hun pga bilen, da? Jeg må vel si jeg mener at alle tre døde pga farlige åpne togoverganger?

Det at en argumenterer for sitt eget syn betyr ikke nødvendigvis at en prøver å "omvende" andre... og vi er jo flere her som ikke engang argumenterer, men bare slenger ut vår mening - ligner mer på en poll, nesten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... her i sande døde både hund og eier på grunn av flexi... Hunden kommer seg ut på toglinja, eier trykker på knappen for sent og finner ut at hun skal redde hunden... Veldig trist at slike hendelser forekommer...

Nok et eksempel på uvettig håndtering av hund vel?

Har ingenting med flexi å gjøre, man må da kunne tenke litt når man lufter hund uavhengig av lengde på båndet.

Blir bare skremselspropaganda desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ikke spesielt begeistret for flexi, mest fordi flesteparten jeg møter som bruker det bruker det VELDIG uvettig. Brukte det for mange år siden på GS-en, men det var lite vellykket. Hun lærte aldri hvor lang linen var, så med mindre du HELE tiden fulgte med og passet på å roe henne med stemme, så fikk hun et rykk. Og da ble det mye mer behagelig å bare bruke vanlig bånd, ikke trengte jeg å tenke så mye, det er mye mer behagelig å holde i, og jeg har mer kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe I dag møtte jeg en venninne som bruker flexiline på sin schäfer, og denne lille frøkna er ekstremt glad i andre hunder, type leke med aboslutt hele seg og få raptus ;) Gjett hvem som fikk lina tvunnet rundt beina og riktig så godt bunnet fast! Og når mor prøvde å få meg løs så kaster hunden seg fremover igjen fordi Z mente det var på tide å gjøre noe annet enn å stå stille, BANG i bakken med meg. Og alt dette skjedde i løpet av ett lite minutt. Min venninne bannet og svertet og forbannet hele det fordømte båndet *ler*. Så her sitter jeg med ett realt blåmerke på låret, og ikke klarer jeg å skylde på eier eller hund. Nei her gir jeg hele den fordømte båndet skylda. Ikke kunne hun slippe boksen heller i og med at den bråker så grusomt og ville skremt hunden, noe hun kunne gjort med ett vanlig bånd. Jada klart hun kunne snella opp lille frk überlykkelig, men det rakk hun ikke for vi gikk på dem rundt en sving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, men man skjønner jo at det ikke hadde skjedd hvis eier der og da hadde hunden i vanlig bånd og ikke flexi.

Edit:

Margrete: Vet ikke om jeg skal grine eller le:p

Om man først skal begynne å tenke i de baner, så kan man jo også si at det ikke hadde hendt om eier hadde valgt et annet sted å lufte hunden, om eier hadde hatt mer kontroll på hunden osv.

Kan man ikke?

Blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er da ikke båndet sin feil at bikkja er uoppdragen (det er det det heter når hverken hund eller eier har kontroll - overlykkelig er bare en søt omskrivning det.. Og jepp, jeg bruker den selv på lille virre) og at folk kløner?

Jeg har klart å gå med Herverket og Gubbelille i hvert sine flexibånd opptil flere ganger jeg, og har aldri vært i nærheten av å lage sånt drama ever - hverken med innsurring og felling av folk eller bikkjer som plutselig stuper ut i veien.. Lås har jeg på mine flexibånd og, så jeg kan faktisk låse de i en viss lengde, men det er sikkert spesielt for mine flexibånd? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lås på mine Flexibånd. Dessuten har jeg to hunder som jeg går tur med samtidig, i hvert sitt Flexibånd. De elsker å møte andre folk og hunder, men det har da ikke vært det minste problem å styre dem unna de som av en eller annen grunn ikke vil hilse. I det hele tatt synes jeg ikke at det er problematisk å bruke Flexibånd. Dessuten liker jeg at bikkjene kan få løpe litt fram og tilbake for å snuse på spennende ting. Hvis jeg går i tettbebygd strøk korter jeg selvsagt inn båndet slik at de går "fot", men som oftest ferdes vi i mere landlige omgivelser, og hvis jeg da ikke kan ha de løse (båndtvang, løpetid osv.) synes jeg Flexibånd er en utmerket løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexibånd på min Toller. Brukte det ikke da hun var valp, men begynte med det da hun hadde lært å gå fint i bånd. Synes det fungerer utmerket jeg da. Vi bytter litt på da. Det kommer jo an på hva vi skal. Skal vi på trening eller utstilling eller lignende, bruker jeg vanlig bånd. Men hvis vi skal gå tur (vi går somregel ikke tur langs tungt traffikert vei) så bruker jeg flexibåndet med sele. Hvis vi går langs veien stopper jeg båndet så det ikke er noe lenger enn vanlig bånd og slipper henne ut når jeg har oversikt. Lar da ikke hunden springe 5 meter foran meg (ja de finnes i 5 metere også og ikke bare i 15 ;) ) når vi skal rundt en sving. Møter vi noen kaller jeg henne inn og hun går pent ved siden av meg. Samme hvis det kommer bil eller det er trangt der vi går.

Hun surrer seg aldri ikke rundt ting for hun har stort sett lært seg å gå på riktig side. Går hun på feil, stopper vi til hun skjønner at hun må gå rundt :rolleyes:

Så til "problemet" med den store idiotiske boksen. Jeg klarer ikke helt å forstå hva som er så vanskelig med å holde rundt et håndtak? Eller at den er tung? Såklart med mindre man har en eller annen sykdom eller lignende som gjør dette vanskelig. Jeg har aldri mistet denne boksen og synes ikke den er videre tung å holde i.

Leste også en kommentar her at man ikke blir kjent med hunden sin om man bruker flexi. Jeg kjenner da hunden min like godt som andre som bruker vanlig bånd! Ingen kan fortelle meg noe annet. Jeg føler heller ikke at jeg har dårligere kontakt med henne enn med vanlig bånd.

Har heller aldri møtt noen av disse uvettige med flexi her. Men nå er jo ikke Sandefjord så stort heller.

Møter vi noen (på en plass det ikke er trafikk og er oversiktlig) som Enya vil leke med og den andre også vil, så tar jeg heller av båndet. Eller vi går sammen til en plass de kan slippes løse. Er nok av det i nærheten av der vi bor. Har aldri vært til bry for hverken 4-beinte eller 2-beinte selv om jeg bruker denne "idiotboksen".

Så det så :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott band til lufting på sikre plasser - bruker flexi mye. Men etter vei tør jeg ikke, har sett litt for mange bånd levert inn med knekte låser og røket line til det. Fryktelig kipt om det skjer når en bil passerer - dessuten er jo kontrollen å en hund 8 meter i fra ganske laber i trafikkert strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flexiline har jeg kun ett uttrykk: Ulydighet på rull..

Greit å vite da.. At hunden min er ulydig siden vi går tur med flexibånd.. Hun er jo ikke mindre lydig i det båndet. Hun kommer bort til oss hver gang vi sier hun skal det og klarer fint å gå fot i dette båndet også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen begynner i dag. Nå skal vi ut å gå i skogen - med flexi. Jeg syns selvfølgelig fryktelig synd på alle som ufrivillig blir nødt til å hilse på hunden min, og på alle som kommer til å få brannsår eller komme ut for trafikkulykker av den grunn. Det er jo ille at hunden min kommer til å få kjempevondt hver eneste gang jeg mister boksen og den suser avgårde og treffer lille vovsen midt i skolten. Det er jo også ille at årevis med trening går rett til h****, bare pga den dumme flexi'n. Men i og med at min IQ kommer til å synke drastisk samtidig med at min hensynsløshet går over alle grenser i det øyeblikket jeg tar tak i boksen og fester lina på hunden, så kommer vel ikke disse tingene til å plage meg nevneverdig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen begynner i dag. Nå skal vi ut å gå i skogen - med flexi. Jeg syns selvfølgelig fryktelig synd på alle som ufrivillig blir nødt til å hilse på hunden min, og på alle som kommer til å få brannsår eller komme ut for trafikkulykker av den grunn. Det er jo ille at hunden min kommer til å få kjempevondt hver eneste gang jeg mister boksen og den suser avgårde og treffer lille vovsen midt i skolten. Det er jo også ille at årevis med trening går rett til h****, bare pga den dumme flexi'n. Men i og med at min IQ kommer til å synke drastisk samtidig med at min hensynsløshet går over alle grenser i det øyeblikket jeg tar tak i boksen og fester lina på hunden, så kommer vel ikke disse tingene til å plage meg nevneverdig :hmm:

*vrenger meg i latter *

den der signeres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...