Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Hmm... Jeg kan se både fordeler og ulemper med å bruke flexibånd.. Som noen skrev tidligere i tråden kan det være utmerket hvis man skal gå tur i skogen i båndtvangstid eller når man griller og vil ha nogenlunde oversikt over hvor hundene er hen. Det jeg ikke kan se noen fordeler med er å bruke det, uten å makte å respektere at andre ikke vil hilse på hunden din. Det er da det blir problemer. Selv har jeg brukt flexiline på den ene hunden til svigers for de hadde ikke annet. Var det da noen som sa at de ikke ville at hundene skulle hilse, var det helt greit, og det er ikke noe problem.

Jeg og Josie har opplevd mye rart med flexiline, senest i går møtte vi en dame med en 10 år gammel tervueren som gikk i flexiline. Josie gikk med et retrieverkobbel som føler at jeg har kontroll med. Damen ville gjerne at de skulle hilse og jeg sa at det var greit, bikkja var grei han, men eieren hadde NULL kontroll. Det hele endte med at jeg måtte kommandere Josie ned i dekk (heldig for meg og hun med terven at jeg har en lydig hund) og suge tak i terven før han ble påkjørt.

For trådstarters del kan jeg godt skjønne at det er ufattelig irriterende å treffe uvettige folk med flexiline, med null respekt for andres hunder (og ikke minst at de ikke tenker på sin egen hund). Det er lite som er mer irriterende enn når jeg trener på noe med Josie og det kommer folk bort med hunden i flexiline, og jeg sier "De kan gjerne hilse, men jeg vil gjerne få gjøre ferdig det jeg holder på med" og eier ikke bryr seg. For meg handler det mer om kombinasjonen av eier + flexiline, og ikke så mye om flexilinen i seg selv. Kommer nok ikke til å skaffe meg det med det første, for jeg bruker heller langline på Josie hvis hun skal være "løs", og jeg har en ganske grei innkalling så det byr ikke på de store problemene (ikke de små heller, for den saks skyld). :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

forskjellen mellom flexibånd og langline er jo at du har muligheten til å slippe langlina om det er behov for det. Jeg og hunden min har kommet mellom menneske og hund i skiløypa. Idioten tviholdt på boksen mens jeg fikk lina surret rundt beinene mine. Jeg har også sett hunder som har blitt skremt av at boksen kommer susende og treffer dem i rompa eller lager en forferdelig lyd der den henger på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellen mellom flexibånd og langline er jo at du har muligheten til å slippe langlina om det er behov for det. Jeg og hunden min har kommet mellom menneske og hund i skiløypa. Idioten tviholdt på boksen mens jeg fikk lina surret rundt beinene mine. Jeg har også sett hunder som har blitt skremt av at boksen kommer susende og treffer dem i rompa eller lager en forferdelig lyd der den henger på slep.

Me too. Har mistet boksen selv èn gang, og Emma syntes det var svært så ubehagelig.. Hun smatt også bortover veien. Så jeg har lagt flexibåndet på hylla. Veeeldig sjeldent det brukes nå. Bruker langlina der jeg før brukte flexibånd faktisk! Det hender kanskje 3 ganger i mnd at vi tar fram flexibåndet når vi skal på den siste tisseturen som vi vanligvis tar når folk har lagt seg og det er lite biler ute.

Føler også at jeg får mye bedre "kontakt" med hunden når man ikke har boksen med snelle imellom hverandre. Emma har begynt å gå pent i bånd, nesten helt uten trening, etter vi begynte å bruke langlina mer! Når jeg går langs veien og har henne i langlina har jeg surret den opp i den ene hånden og holder i lina som går i selen til hunden med den andre hånden. Føler at jeg har full kontroll da faktisk. :ahappy: Også er det så lett og bare slippe lina når man finner egnede steder, f.eks fotballbaner eller andre større "sletter" .. Også kan jeg ha båndet akkurat så langt jeg vil, og hun får ofte 2,4-3m å vimse på.

Dessuten er jeg ofte i skogen først på turen, for så å gå ned i byggefeltet etterpå. Gidder ikke å drive å skifte bånd og styre med sånt når det fungerer flott uten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke flexi. Jeg har nok sittet litt for mye på hesteryggen til å synes det er ok å holde i en plastboks. Jeg bruker på en måte kontakten i båndet også til å lese hunden, og jeg har også sett SÅ mange hunder bli vettskremte av boksen som smeller i beina på de. Jeg har sett liner ryke, og stoppknappen henge seg opp. Nei, liker ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi på min Dvergschnauzer. Det funker utmerket. Men jeg følger med på hva bikkja driver med. Hun får ikke hilse hverken mer eller mindre med flexi enn med vanlig bånd.

Jeg var skrekkelig streng mot meg selv tidligere, fordi jeg hadde jo fått innprentet av flexibånd var det verste som fantes, men fikk låne hos en veninne en gang vi skulle gå tur, og etter det var jeg solgt.

Bruker selvsagt vanlig bånd av og til, men i hovedsak kun flexi. Synes det gjør turene mer avslappet, både for meg og Nadia. Spør du henne, ville hun definitivt valgt en tur med flexibånd, enn uten. Det gir henne mer frihet, og mulighet til å tusle rundt og snuse på dette og hint. Om vi treffer folk, korter jeg inn båndet. Værre er det faktisk ikke.

Døm ikke båndet, heller idioten som holder i andre enden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo, som Belgerpia er inne på, nettopp Hvermansen - som ikke har noen særlig styring på hunden sin MED flexibånd heller.

Har også opplevd endel episoder:

Hunder som sliter seg fra eier, kommer løpende med flexibåndboksen sprettende etter mens den tynne snoren faktisk surret seg inn i en annen hunds bein (to ganger rundt beinet og senen på bakbeinet, tenk hvis det hadde rykket til?).

Eiere som ikke følger med "fordi hunden er i bånd", og som brått har en hund som står foran en lite hilseinnstilt hund som står ved siden av en bil, rundt et hjørne, og så har ikke eier sjanse i havet til å få inn hunden sin - du kan liksom ikke snelle inn hunden som du gjør med en fisk heller.

Hunder som eier mener er "liksomløs" fordi de går i flexi, som får hilse på andre hunder, som blir halvt surret inn i båndet, og så risikerer det å smelle FORDI det er flexibåndet som forårsaker det.

Flexibånd som ryker, gjerne når det passer minst.

Og så blir det, dessverre, en sovepute for å lære seg innkalling. Kanskje fordi det så varmt anbefales nettopp for slike som kanskje heller burde gått på et kurs, våknet litt?

Men brukt vettugt kan det sikkert ha sin nytte, det tror jeg også - bare man vet hva man driver med: At man nærmest må sørge for å ha litt av samme oversikten som når hunden er løs, over det som rører seg der HUNDEN er - av andre hunder, ting som skjer, katter etc. Hehe, en engelsk setter jeg kjente tok kål på en and som svømte rundt i en parkfontene, hunden var godt festet i snellebåndet sitt og spratt rett opp i fontenen og myrdet lystig i vei i bånd omgitt av fotograferende japanske turister. Ble en liten ahaopplevelse for den ellers vettuge eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er egentlig meningen med tråden? er det at man vil forby flexibånd? stoppe produksjonen av det?

skal ikke de som har kontroll på hunden i flexi få bruke det fordi enkelte suppegjøker ikke har det? uansett hender det man møter på de som alltid har hundene løs og har null kontroll og respekt, er det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit for trådstarter å bli "minnet på" at det ikke alltid bare kommer ann på båndet. :P Tror hensikten med tråden kanskje mest var for å "få ut litt" og det skjønner jeg godt. Er det ikke lov å ytre sånne meninger/tanker da? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er helt greit å bruke for folk som har kontroll, og hunder som vet å gå pent i det. Flexibånd kan være praktisk og greit i enkelte situasjoner. Det er f.eks. et veldig greit hjelpemiddel når man skal lære en valp å gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke Flexibånd. Føler at jeg ikke har særlig god kontroll med et slikt bånd mellom meg og hunden. En chowchow jeg kjente klarte å ryke båndet da den havnet i slåsskamp med en annen hund.

Flexibånd er helt greit å bruke for folk som har kontroll, og hunder som vet å gå pent i det. Flexibånd kan være praktisk og greit i enkelte situasjoner. Det er f.eks. et veldig greit hjelpemiddel når man skal lære en valp å gå i bånd.

Hvordan kan Flexibånd være til hjelp under innlæring av "gå fint"?

*Dobbeltpost. Bruk redigerfunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan Flexibånd være til hjelp under innlæring av "gå fint"?

Eh...skrev jeg noe om å gå fint? Setter du på et kobbel for aller første gang på en liten valp er det mye enklere for valpen å bevege seg fremover mot deg hvis du er to-tre meter unna, enn hvis du lokker og sleper den etter et vanlig 1,5 m kobbel. Når valpen er komfortabel med å ha på seg kobbel kan du jo bare sette på det korte, og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...skrev jeg noe om å gå fint? Setter du på et kobbel for aller første gang på en liten valp er det mye enklere for valpen å bevege seg fremover mot deg hvis du er to-tre meter unna, enn hvis du lokker og sleper den etter et vanlig 1,5 m kobbel. Når valpen er komfortabel med å ha på seg kobbel kan du jo bare sette på det korte, og ta det derfra.

Jeg kom til å tenke på det etterpå, at det var sikkert ikke det du mente. Sorry! Er enig at det kanskje er et bra alternativ for valper, men synes kanskje at langline er enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit for trådstarter å bli "minnet på" at det ikke alltid bare kommer ann på båndet. :P Tror hensikten med tråden kanskje mest var for å "få ut litt" og det skjønner jeg godt. Er det ikke lov å ytre sånne meninger/tanker da? :ahappy:

joda, det er klart ;) skjønner også at man kan irritere seg grønn over enkelte hundeeiere, gjør jeg selv også det, bare syns det var litt mye fokus på selve båndet som forsåvidt ikke er selve kjernen til problemet.. at folk lufter sine personlige meninger om båndet og at de selv ikke velger å bruke det er like greit for meg som at jeg lufter min og velger å bruke det.. men å sette fram båndet som den store styggdommen og roten til alt ondt, fordi man møter på noen suppette mennesker syns jeg blir litt unødvendig og usaklig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke flexi-bånd. Tenk litt etter, hvis man er uti skogen for eksempel. Så går man der med hunden sin i et flexi-bånd, slepper ut hele snella og kommer til en sving, du ser ikke hva som er bak svingen og lar hunden fortsette foran deg. Hunden din møter på en aggresiv hund og BANG der er den saken klar! -_- Jeg bruker i hvertfall aldri flexi-bånd på Rpcky og ikke har jeg tenkt til å begynne med det verken på han eller senere hunder jeg skal ha. Min mening er i hvertfall at flexi-band er en av verdens dårligste idéer. Jeg vet at det ikke gjelder for alle, men jeg synes ikke noe om at andre hunder blir skadet fordi enkelte hundeeiere ikke klarer å la være å slippe ut hele lina! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd er helt greit å bruke for folk som har kontroll, og hunder som vet å gå pent i det. Flexibånd kan være praktisk og greit i enkelte situasjoner. Det er f.eks. et veldig greit hjelpemiddel når man skal lære en valp å gå i bånd.

Jeg er så uenig! Med flexi er det alltid et visst trykk i båndet, en viss motstand, båndet henger aldri slakt ned (med mindre man bruker knappen, og da er jo poenget borte igjen- da kan man jo bruke vanlig bånd med litt lengde på), og det er i mine øyne ikke noe kjekt at valpen lærer seg at motstand i båndet er helt greit. Heller ikke OK i mine øyne for en liten bebis som synes det er ekkelt og ubehagelig nok med bånd som det er. Nei, takke meg til vanlig bånd eller langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Greit nok jeg har ikke lest hele tråden, men det er ikke flexi-båndet som skaper idioter. Jeg har også sitt like mange idioter som bruker lærbånd. Bruk flexi, så lenge man vett hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi bånd noen ganger. Syns det er kjekt og skjønner ikke alt oppstyret. hehe. Hunden får mer å gå på, og jeg har mer kontroll enn bare et langt tau hengende etter som jeg bruker to minutter på å skal surre inn. Men jeg skjønner Bettys angst, fordi det er jo ikke deilig å få det rundt anklene og lårene feks. :ahappy:

Nei flexi er e kjekt alternativt syns jeg, og har ingen negative opplevelser med dette. På meg selv eller andre. (bortsett fra Betty som får litt panikk iblandt haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flexi på tispa jeg hadde tidligere når hun hadde løpetid. Helt til en gang jeg var litt uoppmerksom, og hun fikk øye på et piggsvin noen meter unna. Jeg endte med trynet føre gjennom en torne-hekk og på magen ned en gress-skråning... :ahappy:

Det sier seg selv at når en forholdsvis stor hund får fart i et uoppmerksomt øyeblikk, har man ikke sjans til å stoppe bikkja med ei flexi-line. At man har like god kontroll i en flexi på 8 (evt. 5) meter som i et vanlig bånd på 1,5 meter sier seg jo selv at er bullshit.... Radiusen bikkja har til rådighet er en god del større.

Brannsårene jeg selv har fått på baksiden av leggen etter møte med en halvstor hund i flexi var ikke særlig gode. Det er heller ikke like enkelt å løse opp "knuta" som blir når hundene sirkler rundt hverandre og en (eller begge) har flexi.

Jeg vet selv at jeg har mindre kontroll i flexi, og regner derfor med at andre også har det. Når jeg da ser store hunder i flexi, merker jeg at jeg blir mer betenkt enn om de går i "normal" line.

Å sammenligne flexi og langline synes jeg blir helt teit. Jeg bruker langline som en sikkerhet på steder der jeg synes det er forsvarlig å ha bikkja løs, og jeg behandler bikkja som om han er løs. Jeg holder ikke lina eller bruker den til å taue inn bikkja med, men til å stoppe han om han ikke lystrer kommando (som et verktøy til innkallingstrening etc). Kommer det folk/hunder kaller jeg inn hunden, setter på vanlig bånd og passerer som vi gjør på båndt-turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg brukte flexi på tispa jeg hadde tidligere når hun hadde løpetid. Helt til en gang jeg var litt uoppmerksom, og hun fikk øye på et piggsvin noen meter unna. Jeg endte med trynet føre gjennom en torne-hekk og på magen ned en gress-skråning... :ahappy:

Unnskyld, men du har ikke sånn tilfeldigvis holdt på med hester?

Veldig typisk hestefolk den der altså - man slipper ikke tøyler og drit om man detter av og sånn, da henger man heller etter *latterkrampe*

Jeg er sånn selv, har innebygd reflex - går heller på tryne enn å slippe liksom.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flexi på tispa jeg hadde tidligere når hun hadde løpetid. Helt til en gang jeg var litt uoppmerksom, og hun fikk øye på et piggsvin noen meter unna. Jeg endte med trynet føre gjennom en torne-hekk og på magen ned en gress-skråning... :ahappy:

Haha, kjenner igjen den selv! Bikkja i flexiline oppdager katt, setter full gass, meg med nebbet først i asfalten og slept bortover. Heldigvis var det flatmark, så dyret skjønte at det var fåfengt å holde følge med katten med meg slepende på magen bak... <_<

Tror som belgerpia sier at det kan ha noe med hest og ridning å gjøre ja, hadde samme refleksen når jeg tryna i den sammenhengen *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men du har ikke sånn tilfeldigvis holdt på med hester?

Veldig typisk hestefolk den der altså - man slipper ikke tøyler og drit om man detter av og sånn, da henger man heller etter *latterkrampe*

Jeg er sånn selv, har innebygd reflex - går heller på tryne enn å slippe liksom.......

Sånn er jeg og- og egentlig er det jo idiotisk- for detter du av en hest skal du jo ikke prøve å holde igjen for enhver pris liksom. Menne... Husker man på sånt? utrolig hvor fort en hjerne som vanligvis ikke liker matte klarer å kalkulere hestens fart * avstand til motorvei=.. *sukk* Tåpelig, tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men du har ikke sånn tilfeldigvis holdt på med hester?

Veldig typisk hestefolk den der altså - man slipper ikke tøyler og drit om man detter av og sånn, da henger man heller etter *latterkrampe*

Jeg er sånn selv, har innebygd reflex - går heller på tryne enn å slippe liksom.......

Jeg har faktisk knapt nok sittet på en hest, men jeg kan love deg at jeg har undret meg over hvorfor jeg på død og liv skulle holde igjen... Jeg visste jo hvor hun var på vei, og at hun ville bråstoppe en meter unna så det farligste med episoden var helsa mi...

Men det er vel litt det samme som når man går på trynet med et glass rødvin i hånda det. Man søler gjerne ikke en dråpe, selv om det kanskje hadde vært lurere å slippe glasset og heller ta seg for... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen overbevise meg om at flexibånd er til noe annet enn irritasjon og besvær?

men hva er egentlig meningen med tråden?

Sånn, ble det lettere å se når du fikk trådstartspørsmålet nærmere?

Er ikke overbevist enda.

Langline er da tingen hvis hunden skal få en opplevelse av større radius, uten å være løs. Surrer den seg rundt et tre, så er det jo bare å slippe lina og plukke den opp igjen ferdig avsnurret på andre siden av treet. Hvis du møter noen, eller av en annen grunn trenger kort bånd, når hunden har langline på, er et alternativ å ta tak innpå lina. Det spiller ingen rolle om det henger femten meter line bak, gjør det vel? Det er bare tøys å snakke om at man må kveile opp lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, ble det lettere å se når du fikk trådstartspørsmålet nærmere?

Er ikke overbevist enda.

Langline er da tingen hvis hunden skal få en opplevelse av større radius, uten å være løs. Surrer den seg rundt et tre, så er det jo bare å slippe lina og plukke den opp igjen ferdig avsnurret på andre siden av treet. Hvis du møter noen, eller av en annen grunn trenger kort bånd, når hunden har langline på, er et alternativ å ta tak innpå lina. Det spiller ingen rolle om det henger femten meter line bak, gjør det vel? Det er bare tøys å snakke om at man må kveile opp lina.

tingen for deg kanskje ja, men flexi kan godt være tingen for andre.. jeg ser fortsatt ikke den store forskjellen på flexibåndet og på langlina.. går man ut for å trene innkalling med en hund man ikke har så god kontroll tar man jo på langline, men til en vanlig tur med en hund som allerede mestrer innkalling ser jeg ingen stor forskjell nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...