Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexitråd (igjen)!


ida

Recommended Posts

Båndtvangen begynner i dag. Nå skal vi ut å gå i skogen - med flexi. Jeg syns selvfølgelig fryktelig synd på alle som ufrivillig blir nødt til å hilse på hunden min, og på alle som kommer til å få brannsår eller komme ut for trafikkulykker av den grunn. Det er jo ille at hunden min kommer til å få kjempevondt hver eneste gang jeg mister boksen og den suser avgårde og treffer lille vovsen midt i skolten. Det er jo også ille at årevis med trening går rett til h****, bare pga den dumme flexi'n. Men i og med at min IQ kommer til å synke drastisk samtidig med at min hensynsløshet går over alle grenser i det øyeblikket jeg tar tak i boksen og fester lina på hunden, så kommer vel ikke disse tingene til å plage meg nevneverdig :hmm:

Du sier det så bra Havana. :)

I disse båndtvangstider burde jeg kanskje sende ut nabovarsel og sette annonse i avisa som informerer om at Sølve og jeg kommer til å gå turer i skogen hver dag, med 8 meters flexiline...! Varsko her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Jeg må da få lov til å fortelle ne liten historie som min svigersøster var ute for: Hun var ute å gikk tur med sin 11 år gamle langhårede vorster hannhund (som for øvrig ikke er spesielt glad i andre hunder) Han gikk pent ved fot langs veien (i lærbånd) Men så, på toppen av en forholdsvis bratt bakke stod en ung dame med en rottistottis i flexiline! FAAAANTASTISK! (hvem kan gjette fortsettelsen??) Joda! Rottistottisen ble henrykt av å se vorsteren, og satte av gårde nedover bakken mot han! Den "søte" damen i enden hadde ikke vett på å trykke på "bremsen" og går dermed på trynet så det griner i det båndet strammer seg! OG så slipper damen båndet mens hun roper: HUN ER VELDIG SNILL ALTSÅ! skal si damen kom seg fort på beina når svigersen snærra særdeles ulekkert; "ja, men det er IKKE min!!" Denne hendelsen gikk heldigvis bra, men hadde det blitt slåsskamp der hadde den tapende parten mest sansynlig vært den gamle vorsteren, noe som hadde vært til å få muggsopp av siden han var den som hadde oppdragelse!

Personlig synes jeg flexiline er en uting, nettopp fordi den gjør det så mye lettere å LA VÆRE å trene hunden til å gå pent.. De fleste synes det er slitsomt å gå tur med en hund som sleper å drar i båndet, og flere ville kanskje tatt seg bryet med å lære hunden å gå pent, dersom det ikke bare hadde vært å knipse på en sånn "fiiiinfiiin snelle"

Jeg er en av de "slemmingene" som mener at når hunden er ute i blandt folk så bør den befinne seg på ett sted, nemlig ved hundeeiers venstre side, i nærheten av kneet/ankel/hofte (hihi) (dette gjelder også små hunder i min mening)

Jeg er også en av de "slemmingene" som gir f... en lang gang i båndtvangen i skogen.. Går jeg og min hund på tur for å kose oss og mosjonere i skogen, jah, da løper min hund løs den! så sånn er det :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må da få lov til å fortelle ne liten historie som min svigersøster var ute for: Hun var ute å gikk tur med sin 11 år gamle langhårede vorster hannhund (som for øvrig ikke er spesielt glad i andre hunder) Han gikk pent ved fot langs veien (i lærbånd) Men så, på toppen av en forholdsvis bratt bakke stod en ung dame med en rottistottis i flexiline! FAAAANTASTISK! (hvem kan gjette fortsettelsen??) Joda! Rottistottisen ble henrykt av å se vorsteren, og satte av gårde nedover bakken mot han! Den "søte" damen i enden hadde ikke vett på å trykke på "bremsen" og går dermed på trynet så det griner i det båndet strammer seg! OG så slipper damen båndet mens hun roper: HUN ER VELDIG SNILL ALTSÅ! skal si damen kom seg fort på beina når svigersen snærra særdeles ulekkert; "ja, men det er IKKE min!" Denne hendelsen gikk heldigvis bra, men hadde det blitt slåsskamp der hadde den tapende parten mest sansynlig vært den gamle vorsteren, noe som hadde vært til å få muggsopp av siden han var den som hadde oppdragelse!

Personlig synes jeg flexiline er en uting, nettopp fordi den gjør det så mye lettere å LA VÆRE å trene hunden til å gå pent.. De fleste synes det er slitsomt å gå tur med en hund som sleper å drar i båndet, og flere ville kanskje tatt seg bryet med å lære hunden å gå pent, dersom det ikke bare hadde vært å knipse på en sånn "fiiiinfiiin snelle"

Jeg er en av de "slemmingene" som mener at når hunden er ute i blandt folk så bør den befinne seg på ett sted, nemlig ved hundeeiers venstre side, i nærheten av kneet/ankel/hofte (hihi) (dette gjelder også små hunder i min mening)

Jeg er også en av de "slemmingene" som gir f... en lang gang i båndtvangen i skogen.. Går jeg og min hund på tur for å kose oss og mosjonere i skogen, jah, da løper min hund løs den! så sånn er det :closedeyes:

Klarer ikke å ha hunden så nære jeg, har så dårlig balanse at jeg har snublet i han flere ganger når han er så nær. Grusomt.

Båndtvang er båndtvang. Du setter ikke bare hunden din i fare når du lar den løpe løs, du setter også andre i fare og kan sjenere dem, og da har faktisk folk rett til å anmelde deg. Regler er regler og du må følge dem.

Blir hunden din angrepet av en annen hund, men den er i bånd, så er det hele din skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig dømmende mot folk som bruker flexi bånd. Hver gang jeg ser noen som bruker det til bikkja, tenker jeg at den aldri får løpe løs. Noen eiere mener tydligvis at hunden får løpt av seg nok med den linen. Latterlig synes jeg :icon_confused:

Men ja, det finner unntak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig dømmende mot folk som bruker flexi bånd. Hver gang jeg ser noen som bruker det til bikkja, tenker jeg at den aldri får løpe løs. Noen eiere mener tydligvis at hunden får løpt av seg nok med den linen. Latterlig synes jeg :P

Men ja, det finner unntak :icon_confused:

Du slipper ikke løs en hund i et veldig bebodd område når hunden ikke svarer 100% på innkalling og det bor mange barn i området og bikkja hopper på folk for å hilse, det sier seg selv. Enhver idiot skjønner såpass, flexiband eller ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å ha hunden så nære jeg, har så dårlig balanse at jeg har snublet i han flere ganger når han er så nær. Grusomt.

Båndtvang er båndtvang. Du setter ikke bare hunden din i fare når du lar den løpe løs, du setter også andre i fare og kan sjenere dem, og da har faktisk folk rett til å anmelde deg. Regler er regler og du må følge dem.

Blir hunden din angrepet av en annen hund, men den er i bånd, så er det hele din skyld!

Unnskyld hvis jeg fornærmer deg, men det var den rareste unnskyldningen for å bruke flexibånd, jeg har hørt. "Nei, jeg har så dårlig balanse, skjønner du". Unnskyld igjen, hvis du virkelig må ha hunden flere meter unna deg for ikke å snuble i den.

Men altså, jeg bruker ikke bånd i båndtvangtiden for å ikke plage andre mennesker, men for å verne vilt og fugl. Selvom ingen av mine to beveger seg så mange metrene fra meg, vil jeg aldri i verden påstå at duften av en nyfødt rådyrkalv ikke vil bringe fram villdyret i dem.... Har egentlig ikke noen planer om å finne det ut heller. Eller innbille meg at en flokk sauer i flukt ikke ville være superartig å løpe omkapp med. Derfor holder jeg båndtvangen. Når jeg kobler på av hensyn til andre mennesker er det totalt uavhengig av båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det er da ikke båndet sin feil at bikkja er uoppdragen (det er det det heter når hverken hund eller eier har kontroll - overlykkelig er bare en søt omskrivning det.. Og jepp, jeg bruker den selv på lille virre) og at folk kløner?

Ehhhhh... det kan ikke tenkes at det nettopp ER båndet som er problemet ? For jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen greier å ha like god kontroll på en hund når man har flexiline som om man har et skikkelig bånd. Ikke er boksen god å holde i, og ikke er lina god å holde i dersom det er "krise" situasjon a la hund som ellevilt vil hilse og man fort må få hanket inn dyret, og ikke går det særlig kjapt å hanke inn en hund som står i stramt bånd og bare venter på å få hilse på kommende hund. Jeg kan godt gjenta det: man har IKKE like god kontroll på hunden i flexi som i line (og nei, jeg tror ikke en meter på dere som hevder dere har full kontroll på en hund i 8 meter line som i et bånd på 2 meter, samme hvor lydig dyret er).

Hvor ofte har jeg ikke hørt folk klage på at nei, de gidder ikke å gå med bikkjedyret i vanlig bånd, for den vimser sånn skjønner du, så da er det mye greiere å ha den i flexi-lina da, for da får den jo vimse litt mer som den vil... Det er da jeg ser for meg at om man hadde gått med hunden litt oftere i kortere bånd, så hadde kanskje hunden lært seg at man TRENGER ikke å vimse rundt ¨på tur i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært Enya å gå fint i bånd. Hun har 5 meter flexi som vi bruker i båndtvangstid og når vi går turer der det ikke er trafikk. Det er faktisk ikke alle hunder som står på to ben i stramt bånd når det kommer en annen hund. Jeg klarer fremdeles å få oppmerksomheten hennes, flexi eller vanlig bånd.

Jeg overholder også båndtvangen pga. vilt og fugl. Ikke pga. folk.

At boksen ikke er god å holde i er vel hver og ens mening.. Det kan jo faktisk hende at det fins folk der ute som ikke synes den er så ille å holde i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld hvis jeg fornærmer deg, men det var den rareste unnskyldningen for å bruke flexibånd, jeg har hørt. "Nei, jeg har så dårlig balanse, skjønner du". Unnskyld igjen, hvis du virkelig må ha hunden flere meter unna deg for ikke å snuble i den.

Men altså, jeg bruker ikke bånd i båndtvangtiden for å ikke plage andre mennesker, men for å verne vilt og fugl. Selvom ingen av mine to beveger seg så mange metrene fra meg, vil jeg aldri i verden påstå at duften av en nyfødt rådyrkalv ikke vil bringe fram villdyret i dem.... Har egentlig ikke noen planer om å finne det ut heller. Eller innbille meg at en flokk sauer i flukt ikke ville være superartig å løpe omkapp med. Derfor holder jeg båndtvangen. Når jeg kobler på av hensyn til andre mennesker er det totalt uavhengig av båndtvangen.

Tja, flexibandet er bare 8 meter da men..

Og jo, jeg har problemer med balansen. Særlig etter en alvorlig skade jeg har i ankelen som skaper mange problemer for meg. Å ha bikkja i kort band hele turen gjør turen vanskelig for meg, faktisk.

Og siden vi alle her tenker på bikkjas beste så vil du vel ikke at jeg skal bruke kort band og da risikere å tråkke på labbene hans, vil du vel?

Nei, tenker jeg bruker felxiband istedet jeg, så kan bikkja tussle som han vil, fram og tilbake, selv om det betyr at jeg må passe bedre på han.

Kanskje latmannsbåndet går andre veien da? Late folk bruker kort band fordi de ikke gidder passe på hele tiden om hunden ikke er max en meter fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhh... det kan ikke tenkes at det nettopp ER båndet som er problemet ? For jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen greier å ha like god kontroll på en hund når man har flexiline som om man har et skikkelig bånd.

Nei, det kan ikke tenkes at det er nettopp båndet som er problemet. Problemet er - som med alle andre typer bånd - at folk ikke følger med på hverken hund eller det rundt, så de blir overrasket når hunden gjør noe uventet (som å løpe etter ei katte). Og når de ikke følger med på hunden som løper etter katten, rekker de heller ikke å hverken snakke til hunden eller trykke på bremsen/stoppknappen. Og når de ikke rekker å reagere på at hunden løper, får hunden stor fart, noe som fører til at eier glepper båndet. Sånne har en tendens til å miste helt vanlige leiebånd og, faktisk..

Så har du eiere så følger med på hunden, og ser at den har sett noe den vil jakte på FØR den løper avgårde, så de kan trykke på stoppknappen FØR den har full speed fremover, eller si nei (for de som har hunder som reagerer på sånt), og som har tak nok i båndet.

Er det da BÅNDET som er roten til alt ondt, eller er det idioten som bruker det?

Det blir litt søkt for meg at flexibånd skal være et så ****** bånd, liksom. Jeg klarte fint å holde kontrollen på både huskyen og den halvgale belgeren (med et visst møteproblem) i hvert sitt flexibånd. Selv ikke med mine giktbetente hender så glapp jeg det, og det har fortsatt ikke skjedd at båndet plutselig har røket. Men klart, det er nok bare det at mine hunder har vært så rolige og laidback som er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhh... det kan ikke tenkes at det nettopp ER båndet som er problemet ? For jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen greier å ha like god kontroll på en hund når man har flexiline som om man har et skikkelig bånd. Ikke er boksen god å holde i, og ikke er lina god å holde i dersom det er "krise" situasjon a la hund som ellevilt vil hilse og man fort må få hanket inn dyret, og ikke går det særlig kjapt å hanke inn en hund som står i stramt bånd og bare venter på å få hilse på kommende hund. Jeg kan godt gjenta det: man har IKKE like god kontroll på hunden i flexi som i line (og nei, jeg tror ikke en meter på dere som hevder dere har full kontroll på en hund i 8 meter line som i et bånd på 2 meter, samme hvor lydig dyret er).

Nei, kontrollen er ikke like god med flexiline som med vanlig bånd og man bør ha en viss orden på hunden for å bruke det. Men man har bedre kontroll med flexiline enn man har om hunden er løs. For meg er ikke flexiline først og fremst et alternativ til vanlig bånd, men et alternativ til å ha hunden løs eller til langline.

Min hund har f.eks lært å gå pent på plass og innkallingen er ikke helt håpløs heller. Når han går i flexiline kan jeg faktisk kalle han inn på plass når situasjonen krever det. Som regel bruker vi vanlig bånd og han går også løs store deler av tiden. Men så er det enkelte situasjoner hvor det er greiest å holde han i bånd, som f.eks når grillosen ligger tjukk over parken eller i båndtvangstiden når vi befinner oss i områder hvor det faktisk finnes vilt eller dyr på beite.

Ja, flexiline er noe herk når det misbrukes, men jeg vil i hverfall ikke la være å bruke noe som fungerer helt ok for oss, til vårt bruk, fordi det finnes folk som ikke klarer å bruke det på en ordentlig måte. Og jeg kan i hverfall ikke se at det kan spille noen rolle for andre om jeg går med min hund i flexiline eller i langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, flexibandet er bare 8 meter da men..

Og jo, jeg har problemer med balansen. Særlig etter en alvorlig skade jeg har i ankelen som skaper mange problemer for meg. Å ha bikkja i kort band hele turen gjør turen vanskelig for meg, faktisk.

Og siden vi alle her tenker på bikkjas beste så vil du vel ikke at jeg skal bruke kort band og da risikere å tråkke på labbene hans, vil du vel?

Hvor lange BEIN har du egentlig ? Jeg tipper du fint greier å unngå og tråkke på dyret selv med kun et to meter langt bånd ? Bare for å kverulere litt altså....

Så har du eiere så følger med på hunden, og ser at den har sett noe den vil jakte på FØR den løper avgårde, så de kan trykke på stoppknappen FØR den har full speed fremover, eller si nei (for de som har hunder som reagerer på sånt), og som har tak nok i båndet.

Er det da BÅNDET som er roten til alt ondt, eller er det idioten som bruker det?

Vel - siden da dette båndet faktisk gir hunden mulighet til å stikke ganske langt og få god fart før eier overhodet har mulighet til å gjøre noe med situasjonen, så er det selvsagtbåndet som er problemet. Et kort bånd på 2 meter ville ikke gitt bikkja samme fart sant, for den ville stoppet mye før - helt automatisk (forutsatt at eier holder i båndet). Så jo - jeg vil fortsatt holde på at det nettopp ER dette båndet som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - siden da dette båndet faktisk gir hunden mulighet til å stikke ganske langt og få god fart før eier overhodet har mulighet til å gjøre noe med situasjonen, så er det selvsagtbåndet som er problemet. Et kort bånd på 2 meter ville ikke gitt bikkja samme fart sant, for den ville stoppet mye før - helt automatisk (forutsatt at eier holder i båndet). Så jo - jeg vil fortsatt holde på at det nettopp ER dette båndet som er problemet.

Javel.. Og da er det selvsagt de korte båndene som er problemet når folk glepper dem da (det skjer det og, vet du). Kan jeg skylde på skoene mine om jeg snubler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.. Og da er det selvsagt de korte båndene som er problemet når folk glepper dem da (det skjer det og, vet du). Kan jeg skylde på skoene mine om jeg snubler også?

Jeg vet du liker å kverulere unge dame... :icon_confused:. Jeg skjønner ikke at du ikke vil se at det er veldig mye vanskeligere å holde orden på en hund i 8 meter bånd enn i 2 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du liker å kverulere unge dame... :icon_confused:. Jeg skjønner ikke at du ikke vil se at det er veldig mye vanskeligere å holde orden på en hund i 8 meter bånd enn i 2 meter.

Vel, akkurat nå er det ikke kverulere for å kverulere, men kverulere fordi at folk er mer håpløse enn bånd :P Og som jeg skreiv lengre opp her, så skjønner jeg og at folk sliter mer med kontrollen på hundene sine når de er 8 meter unna enn når de er 2 meter unna (jeg trodde forøvrig at standardlengden på flexibånd var 5 meter, men det var kanskje bare når jeg var ung det), men problemet er jo mer den manglende kontrollen - ikke båndet.. Er poenget mitt..

Sant, om du - bare for eksemplet sin del - skulle kneppe på Babs et flexibånd en dag, så blir du plutselig ikke hjernedød, blind og stum bare fordi at du tok på henne et flexibånd? Og Babs blir ikke like plutselig både ulydig og døv? Så da er poenget mitt igjen - kan det være at folk ikke har kontroll på bikkjene sine som er problemet? Eller er det virkelig den boksen?

Og bare på trass skal jeg bruke flexibånd på alle treninger fremover - til og med når vi går spor, Siri :P *ler* - så får vi se hvor lang tid vi bruker på å bli en ordentlig problem-ekvipasje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexibånd! Men som det meste annet, bruker jeg det med måte.

Vi går som regel minst en tur hver dag i hver type bånd - med kort (1,5-2 m) bånd skal Casper gå pent på plass, mens med flexilina (som er av den kortere typen, på 5 meter) kan han surre mer rundt og snuse og kikke. Jeg holder oppmerksomheten jevnt på han uansett hva slags bånd jeg bruker. Kort bånd brukes i byen og ukjente, traffikerte steder, mens flexilina som regel kommer frem når vi skal ta den faste kveldsturen vår, sent på kvelden i et stille og utraffikert boligfelt, evt i skogen.

Om han hilser på andre bikkjer eller ikke, kommer an på hva jeg blir enig med den andre hundeeieren om. Det har da ingenting å gjøre med hva slags bånd han har på seg! Kommunikasjon er ikke nødvendigvis vanskelig! Som sagt bruker jeg som regel flexilina når det er lite folk ute, på kvelden, da ser jeg folk (og dyr og biler og alt mulig annet) på avstand, og kan kalle inn Casper og korte inn båndet. Enkelt og greit, også kan jeg bli enig med andre hundeeiere ang hilsing eller kontakttrening (vi trener gjerne endel kontakt når vi møter andre bikkjer, perfekt forstyrrelse) eller ikke. I og med at jeg holder oppmerksomheten på bikkja, legger jeg fort merke til om han har oppdaget noe interessant før meg.

Å si at langline er et godt alternativ til flexiline, er jeg ikke enig i. Har prøvd den et par ganger i tursammenheng, ender alltid med at jeg surrer meg inn (helt på egenhånd, uten hjelp av bikkja) og går på trynet (ja, jeg er ekstremt klønete). Føler forøvrig at jeg har mye dårligere kontroll på dyret med langline enn med flexiline. Langlina passer for oss bedre til enkelte typer trening.

Flexilina blir heller ikke brukt som noe alternativ til å ha han løs - vi har en stor, inngjerdet lekeplass i nabolaget der vi trener, og der han får løpe og leike som han vil en stund hver dag - selvfølgelig fortsatt under oppsikt hele tiden. Forøvrig er det båndtvang hele året i kommunen jeg bor i. :icon_confused:

Innkallingen sitter ikke 100 % enda (iallefall ikke nå som han begynner å kjenne mye rare hormoner i kroppen), derfor vil jeg ikke ha han løs hvis det ikke er en helt sikker plass. Enkelt og greit fordi bikkja er mitt ansvar, og hvis han tar seg en tur på egenhånd når han er løs, hopper og slikker ned en unge han plutselig får lyst til å hilse på, så kan det fort bli et stort problem. Jeg har absolutt ikke lyst til å bidra til at enda flere folk blir skeptisk til hund og hundefolk!

Ja, flexilina kan bli et problem hvis den misbrukes, på samme måte som alkohol, dop, biler, korte bånd, langline og alt mulig annet (og kanskje sko?). Synes forøvrig det er ufint å kverulere når noen har sagt klart ifra at korte bånd blir et problem på grunn av en skade. Men det er kanskje ønskelig at hun skal trampe på labbene til bikkja si og snuble, alt for å unngå bruk av flexiline? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt merkelig at alle som mener at flexi kan brukes med fornuft er de som selv bruker det ofte... Enda merkeligere er det at vi som har forkastet flexien aldri treffer på disse fornuftige flexi-brukerne... *knis*

Å sammenligne langline og flexi har jo ikke noe for seg... I mitt hode er langline ett alternativ til å være løs, mens flexi tydeligvis er ett alternativ til å gå i kort bånd... En langline (som jeg ser det) henger etter Fido, mens Fido blir behandlet som om han var løs. Linen blir kun brukt i "nød" feks om Fido ikke lystrer innkallingen...

For meg er også bånd litt sånn "fri" for meg. Jeg trenger ikke scanne terrenget så langt jeg kan se om det er en katt, hest, rev, ulv osv i sikte, jeg kan tillate meg selv å slappe litt mer av i forhold til sånne ting når han går i bånd enn når han er løs, jeg kan driste meg til å prate i tlf, snakke med og ha fokus på turfølget osv... Og sånn er vel kanskje de fleste av oss, eller...? At en line, med mulighet til å bli både 5 og 8 m lang gir mer fart (og kraft) på Fido enn ett kobbel som blir maks 2m er vel ikke så veldig merkelig... (jepp; selverfart, og flexi forkastet)?

Dessuten: "flokene" i møte med andre hunder er også mye verre å løse opp med flexi enn med andre kobler hvor man kan ta grep nedenfor "floken". En annen ting er jo å "taue" inn en hund i flexi kontra en i "vanlig bånd". I vanlig bånd kan man ta nytt grep lenger ned, mens i flexi så er det strekk dra hold, strekk dra hold (burde igrunn vært sveiv på, når jeg tenker meg om). Og ja, det er sikkert de som i enhver situasjon bare kan be hunden om å komme inntil og dermed slipper å "fiske" den inn, men jeg har i hvert fall aldri (?) møtt disse i flexi, de går gjerne uten bånd overhodet...

Om du står i fare for å tråkke på og skade hunden om den går i 2 m bånd, så må du ha ett alvorlig balanseproblem...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du virkelig aldri møtt en vettug person som bruker flexibånd? Hehe... Sier ikke at det ikke stemmer, men jeg syns det høres veldig rart ut. :icon_confused:

Og langline for meg er jo som du forklarer. Var det jeg prøvde å få frem med den lille setningen om at det passer bedre til enkelte typer trening, men så er ikke jeg god på å ordlegge meg, da. :P

At bikkja rekker å få mer fart på 5 (eller 8) meter enn på 2 meter, er jo klart, men for min del blir ikke det noe problem, av to grunner: (1) bikkja mi har det med å bare stå og kikke en liten stund hvis han ser noe interessant, før han foretar seg noe som helst. Og dette gjør at jeg oppdager situasjonen og kan ta kontroll på den fordi jeg (2) holder oppmerksomheten på bikkja. Uten at jeg går og stirrer på han hele tida.

(burde igrunn vært sveiv på, når jeg tenker meg om)

Hahahah! Syns jeg ser det, sveive inn bikkja... :P

Floker kan det forsåvidt bli fra tid til annen, men da har jeg det med å holde bikkja i halsbåndet, koble fra (da løser floka seg gjerne nesten av seg selv), og koble på igjen.

Hva slags bånd man bruker er vel en smakssak, alt ettersom hva som passer hver enkelt situasjon, hundeeier og hund.

Og selvfølgelig er det bare folk som mener at flexibånd kan brukes med sunn fornuft som bruker det! Ingen som synes at det er noe skikkelig herk gidder vel å bruke det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt merkelig at alle som mener at flexi kan brukes med fornuft er de som selv bruker det ofte... Enda merkeligere er det at vi som har forkastet flexien aldri treffer på disse fornuftige flexi-brukerne... *knis*

Vel, nå har egentlig flexilinene mine vært pensjonerte en liten stund, men jeg tror jammen meg jeg skal begynne å bruke de igjen - bare på ****, rett og slett.. Så skal jeg se hvor mange vi klarer å skade på ymse måter, eller hvor mange ganger jeg slipper denne boksen (og det BØR jo være minst en gang om dagen for min del, jeg som knapt kan åpne brusflasker, liksom), eller hvor mange hunder og folk vi overfallshilser på fordi at jeg helt plutselig glemmer hvor knappen er.. Og mest av alt skal vi se hvor lenge vi kan bruke flexibånd før det ryker - det bør og skje ganske fort, i og med at det yngte båndet er 4 år gammelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, om du - bare for eksemplet sin del - skulle kneppe på Babs et flexibånd en dag, så blir du plutselig ikke hjernedød, blind og stum bare fordi at du tok på henne et flexibånd? Og Babs blir ikke like plutselig både ulydig og døv? Så da er poenget mitt igjen - kan det være at folk ikke har kontroll på bikkjene sine som er problemet? Eller er det virkelig den boksen?

Nei, jeg får da enda ikke håpe det, men jeg har faktisk gått med dyret i flexibånd jeg, og føler overhodet ikke at jeg har samme kontroll med det som med det vanlige båndet dersom noe skjer.

Og bare på trass skal jeg bruke flexibånd på alle treninger fremover - til og med når vi går spor, Siri ;) *ler* - så får vi se hvor lang tid vi bruker på å bli en ordentlig problem-ekvipasje ;)

Jeg gleder meg til å se deg gå spor med Emma og overbevise meg om at du har like god kontroll på dyret i flexi som i sporline (men Emma og kontroll er vel to ord som ikke helt passer sammen, så... *flir*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å se deg gå spor med Emma og overbevise meg om at du har like god kontroll på dyret i flexi som i sporline (men Emma og kontroll er vel to ord som ikke helt passer sammen, så... *flir*).

hehe - Enn så lenge så skal jeg vel ikke bruke langline engang på Emma jeg, tror jeg? Jeg bør jo gå så tett bak at jeg ikke trenger 15 meter (sporlina, det lengste flexibåndet er bare 8m). Jeg har forresten gått spor med flexibånd en gang, det gikk fint det ;) Og Emma har gått fint lite i flexibånd, selv om det muligens ikke ser sånn ut med tanke på denne kontrollen vi stadig snakker om ;)

Jeg må forresten ha ny sporline, den jeg har er nesten ubrukelig sånn som den driver og henger seg opp i bagateller <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker fleksibånd fordi det gir dustete eiere ENDA større muligheter til å plage andre - presumptivt mer vettuge - hundeeiere med hundene sine :rolleyes:

Der hvor de med normal båndlengde blir lette å ta en sving utenom, hvis man ser at her er det en ekvipasje man ikke føler helt for å møte i bånd, så blir det nesten umulig med fleksibåndekvipasjene! Fordi fleksieierne: 1) ikke oppdager at det kommer en annen hund i mot, og sneller ut så hunden deres riktig får god fart og plass, hvorpå de ikke klarer å snelle den inn igjen, eller ikke ser noen grunn til det, eller: 2) antar at alle har lyst til å hilse på deres lille fleksihund og sneller ut da også, uansett om de ser at folk styrer unna.

Bruker vettuge hundeeiere fleksi, så er det vel ikke noe problem - men det er dustene som får ENDA større spillerom enn med et normalt langt/kort bånd. Kanskje nettopp fordi de har hunden sin "trygt fanget", så er de enda mer uoppmerksomme? "Behøver jo ikke følge med, den er i bånd"-prinsippet?

Jeg fikk en gang en hund i fleksibånd nærmest inn i bilen mens jeg holdt på å ta ut gamlehunden... som dårlig likte å få besøk i sin private sfære, for å si det slik. Eierne hadde bare snellet ut til full lengde, uten å legge merke til at hunden deres ivrig aktet å oppsøke hundene i bilen min på en parkeringsplass (på en hundeutstilling, der vettuge folk antagelig ville innsett at det kom til å være mye hunder). Den ble behørig jaget ut, for å si det slik, og da ble det litt sprett og fart i eierne gitt.

Jeg synes rett og slett man får holde seg unna andre hundeeiere og hilsing hvis man bruker fleksi, med mindre man ikke da klarer å kommunisere - og det er det slettes ikke alle, antagelig bare en minoritet, fleksibrukere som makter (ære være dem som klarer det). Noen hunder liker dårlig å bli "fanget" av langliner eller fleksibånd, som er vanskeligere å "greie ut" enn et normalt bånd i min erfaring.

Og for å være litt slem: Det later til at ikke få fleksibrukere kanskje ikke er av de mest bevisste eierne, eller at bruken av et slikt hjelpemiddel kanskje har noe med evnen eller viljen til å få til en lydig hund som kan takle å gå løs? Da snakker vi ikke om bruk i skogen eller fjellet i båndtvangstid, men i mesteparten av hverdagen. Fint at de på en måte tar ansvar, fordi det er mange ukontrollerte hunder som slippes løs også, men den måten å ta ansvar på gjør kanskje sitt til at de ikke gjør så mye som ellers?

Slik jeg erfarer endel fleksibrukere (hverdagsbrukerne), så er det lite kontakt med hunden - den snelles inn og ut som en slags storfisk på kroken, uten at det kalles inn eller snakkes til den, det blir en slags passiv greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange BEIN har du egentlig ? Jeg tipper du fint greier å unngå og tråkke på dyret selv med kun et to meter langt bånd ? Bare for å kverulere litt altså....

Vel - siden da dette båndet faktisk gir hunden mulighet til å stikke ganske langt og få god fart før eier overhodet har mulighet til å gjøre noe med situasjonen, så er det selvsagtbåndet som er problemet. Et kort bånd på 2 meter ville ikke gitt bikkja samme fart sant, for den ville stoppet mye før - helt automatisk (forutsatt at eier holder i båndet). Så jo - jeg vil fortsatt holde på at det nettopp ER dette båndet som er problemet.

Veldig lange. Visste du forresten at lange mennesker har større problemer med balansen enn korte?

Og en annen ting, jeg ahr en skadet ankel. Den er svak og balansen blir enda dårligere da, når den gjør vondt + at ryggen har fått feilbelastning pga den. Men siden jeg var mm unna å miste beinet så tror jeg det skal gå bra å bruke flexiband.

Og du trenger forresten ikke kverrulere mer på min balanse. Den suger, og jeg er faktisk opprikti usikker på korte band pga dette.

En annen ting; denne diskusjonen er egentlig ganske meningsløs. For de som hater flexiband vil flexibrukere alltid være mindreverdige hundeeiere.

Men men, om dette er det værste de kommer ut for så har vel egentlig de svært lite å bruke tiden på da, eller hva?

Enda en ting: Jeg ser både positive og negative ting med flexiband, og ville egentlig ikke kjøpe dette til Snoopy.

Men det ble til at vi gjorde det, og det har fungert supert på han, og jeg passer på 100% for at ingenting skal skje, akkorat som med kort band (bare at med kort band må jeg passe enda mer på pga min udiskutable balanse).

Men altså, vi kommer vel egentlig ingen vei her ser det ut for.

Jeg takker for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Enn så lenge så skal jeg vel ikke bruke langline engang på Emma jeg, tror jeg? Jeg bør jo gå så tett bak at jeg ikke trenger 15 meter (sporlina, det lengste flexibåndet er bare 8m). Jeg har forresten gått spor med flexibånd en gang, det gikk fint det ;) Og Emma har gått fint lite i flexibånd, selv om det muligens ikke ser sånn ut med tanke på denne kontrollen vi stadig snakker om ;)

*Kremt*... Det kommer selvsagt an på hva man vurderer som bra og ikke det da ;)

Jeg må forresten ha ny sporline, den jeg har er nesten ubrukelig sånn som den driver og henger seg opp i bagateller <_<

Siden det etter dine utsagn ikke er utstyret det er noe feil med, kun feil bruk, så trenger du jo strengt tatt ikke noen ny sporline eller ? Ok - jeg bare henger meg på din måte å diskutere på her nå *flir*.

Veldig lange. Visste du forresten at lange mennesker har større problemer med balansen enn korte? Og en annen ting, jeg ahr en skadet ankel. Den er svak og balansen blir enda dårligere da, når den gjør vondt + at ryggen har fått feilbelastning pga den. Men siden jeg var mm unna å miste beinet så tror jeg det skal gå bra å bruke flexiband.

Og bare for å kverulere litt mer her, så vil jeg tro at de aller fleste hunder fint greier å hoppe unna eieren dersom h*n er litt ustø, selv i 2 m langt bånd... og ja, jeg snakker av erfaring jeg. Jeg har MS og har tidvis hatt veldig dårlig balanse i delvis lammede bein, men å gå tur i bånd gikk faktisk greit det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndet er 1 meter langt :closedeyes:

Må ut på shopping etter nytt band nå. Hvilken type det blir vet jeg ikke, for jeg ser som sakt både positive og negative ting ved flexiband.

Og kan du slutte å diskutere den f...... balansen nå? Har du ikke flere argumenter igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...