Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Hunden vet ikke at det er feil. Hunden min vet f.eks. ikke at jeg syns det er feil å bjeffe på unger, og hun vet heller ikke at jeg syns det er feil å f.eks. åpne ytterdøren og løpe ut - ikke det at hun gjør det. For hunden finnes det ikke noe rett og galt, det er bare det som lønner seg og instinkter, og i tillegg har du stress som kan påvirke det hunden gjør.

At Vicky ikke spiser det som står på bordet er vel fordi du har lært henne at det ikke lønner seg - du har tatt henne når hun har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar

i begynnelsen bare tok jeg henne bort, mmen nå som hun vet at det er ulovlig ville jeg tatt henne. Og ja, hun har lært seg at det ikke lønner seg :) for det gjør det ikke. da blir mor ikke blid ;) MEN for Vicky er et nei nok skjønner du ;) la oss se resultatene i ringen Wesminster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i begynnelsen bare tok jeg henne bort, mmen nå som hun vet at det er ulovlig ville jeg tatt henne. Og ja, hun har lært seg at det ikke lønner seg :) for det gjør det ikke. da blir mor ikke blid ;) MEN for Vicky er et nei nok skjønner du ;) la oss se resultatene i ringen Wesminster ;)

Nr 1: Nettopp, Vicky har skjønt at det å stjele mat fra bordet ikke lønner seg. Men det går an å lære hunden at det lønner seg å ikke stjele mat fra bordet. Og det er der forskjellen på meg og deg ligger.

Men før du lærte henne at det ikke lønner seg å stjele mat fra bordet var det ikke hennes feil at hun gjorde det? Det er du enig i?

Så, om hun mot formodning skulle gå og rappe en pølse fra spisebordet i morgen, hva mener du er grunnen til det?

Nr 2: Som jeg har sagt femhundreogsekstiåtte ganger før: Hvis du bare bryr deg om resultatene i ringen er det ikke rart du ser på deg som så mye bedre enn meg. Jeg driter egentlig i resultatene til Tinka og meg, det er ikke det jeg har lyst til. Skulle vi mot formodning komme i klasse en eller to hadde det vært dritartig, men jeg gidder ikke å trene to timer hver dag for å klare det. Jeg har ikke det som mitt mål med hunden rett og slett. Hadde jeg derimot gått aktivt inn for å komme i klasse to på fire år hadde jeg selvsagt klart det ved hjelp av min måte å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: Nettopp, Vicky har skjønt at det å stjele mat fra bordet ikke lønner seg. Men det går an å lære hunden at det lønner seg å ikke stjele mat fra bordet. Og det er der forskjellen på meg og deg ligger.

Men før du lærte henne at det ikke lønner seg å stjele mat fra bordet var det ikke hennes feil at hun gjorde det? Det er du enig i?

Så, om hun mot formodning skulle gå og rappe en pølse fra spisebordet i morgen, hva mener du er grunnen til det?

Nr 2: Som jeg har sagt femhundreogsekstiåtte ganger før: Hvis du bare bryr deg om resultatene i ringen er det ikke rart du ser på deg som så mye bedre enn meg. Jeg driter egentlig i resultatene til Tinka og meg, det er ikke det jeg har lyst til. Skulle vi mot formodning komme i klasse en eller to hadde det vært dritartig, men jeg gidder ikke å trene to timer hver dag for å klare det. Jeg har ikke det som mitt mål med hunden rett og slett. Hadde jeg derimot gått aktivt inn for å komme i klasse to på fire år hadde jeg selvsagt klart det ved hjelp av min måte å trene på.

nr1: da ville hun gjort noe hun vet hun ikke får lov til, og da hadde jeg sagt tydelig ifra... men hun har aldri gjort det, så jeg tror nesten jeg ville ledd mer av det... :)

nr2: jeg bryr meg ikke bare om ringen :P jeg har en lykkelig hund begge steder ;) du kan gjerne syns jeg er dyremisshandler og det hele, men jeg mener selv at mitt hundehold er bra :P jeg får de resultatene jeg vil ha, og jeg har en lykkelig hund ;)

les denne artikkelen og se om du kjenner deg litt igjen på noen av områdene

Klikkerene  

dette er trening metodikken for deg som ikke kommer noen vei med hunden. Klikker er jo ingen sport, men burde kanskje bli det. Det er i hvert fall et helt eget folkeslag som driver med nettopp klikker. De lever i troen på at en dag blir det nok bra. For klikker er selve frelsen innenfor hundetrening.  

Kommer du i kontakt med en "klikker" vil han/hun raskt forfekte din trenings metodikk og straks begynne å belære deg om filosofien bak klikker trening. Du vil få god veiledning i læringsteoriens positive verden og fagutrykkende kommer på rams.  

For ingen "klikker" påfører hunden sin noe negativt. Spør du "klikkerene" hva slags resultater de har oppnådd himler de med øynene og sier at konkurranser ikke er så viktig for dem, men at hunden er veldig flink til å vise adferd som sitt, dekk, stå og andre enkle øvelser.  

Det er trygt og godt å holde seg til denne form for trening, for hvis hunden ikke selvstendig viser en ønsket adferd i løpet av en trenings økt, så er det jo bare å pakke sammen og dra hjem uten å ha påført noe negativt på hunden. Søtt hva?  

Kjennetegn  

Klikker lyd i hytt og pine. Utelater å prate om den delen av læringsteorien som omhandler straff. Disse menneskene har svar på alt, men kan sjeldent vise til noe resultat. Godbiter er gjeldene belønning og lek er fy fy.  

(tatt fra artikkel av Bjørn Åge Johansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr1: da ville hun gjort noe hun vet hun ikke får lov til, og da hadde jeg sagt tydelig ifra... men hun har aldri gjort det, så jeg tror nesten jeg ville ledd mer av det...  :)

Men hva ville grunnen til at hun skulle stjele mat fra bordet i morgen vært?

nr2: jeg bryr meg ikke bare om ringen ;) jeg har en lykkelig hund begge steder ;) du kan gjerne syns jeg er dyremisshandler og det hele, men jeg mener selv at mitt hundehold er bra ;) jeg får de resultatene jeg vil ha, og jeg har en lykkelig hund ;)

Jeg har ikke interesse av å ha gode resultater i LP-ringen. Det har du, det har ikke jeg. Så enkelt er det. Du hører på sånn musikk, jeg hører på sånn. Du går kledd sånn, jeg går kledd sånn. Det er bare sånn vi er. Jeg sier ikke at du er dyremishandler, men du kan fint få resultater i ringen ved å trene på min måte også.

les denne artikkelen og se om du kjenner deg litt igjen på noen av områdene

I motsetning til deg har jeg tydeligvis selvironi. Jeg tar ikke sånne greier seriøst, for jeg skjønner at den som har skrevet det ikke har ment det seriøst også. Uansett treningsmetode ville jeg ikke strebet etter å få gode resultater i ringen. Så enkelt er det, okei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville grunnen til at hun skulle stjele mat fra bordet i morgen vært?

- det ville aldri Vicky gjort ;) såppass leser jeg hunden :)

Jeg har ikke interesse av å ha gode resultater i LP-ringen. Det har du, det har ikke jeg. Så enkelt er det. Du hører på sånn musikk, jeg hører på sånn. Du går kledd sånn, jeg går kledd sånn. Det er bare sånn vi er. Jeg sier ikke at du er dyremishandler, men du kan fint få resultater i ringen ved å trene på min måte også.

- helt enig ;)

I motsetning til deg har jeg tydeligvis selvironi. Jeg tar ikke sånne greier seriøst, for jeg skjønner at den som har skrevet det ikke har ment det seriøst også. Uansett treningsmetode ville jeg ikke strebet etter å få gode resultater i ringen. Så enkelt er det, okei?

Har selv ironi ;) ville også ledd av en sånn type ting om Nordenstam ;) skjønner at du ikke vil ha resultatene i ringen, men det vil jeg ;) ok?

_________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva ville grunnen til at hun skulle stjele mat fra bordet i morgen vært?

- det ville aldri Vicky gjort ;) såppass leser jeg hunden :)  

Jeg har ikke interesse av å ha gode resultater i LP-ringen. Det har du, det har ikke jeg. Så enkelt er det. Du hører på sånn musikk, jeg hører på sånn. Du går kledd sånn, jeg går kledd sånn. Det er bare sånn vi er. Jeg sier ikke at du er dyremishandler, men du kan fint få resultater i ringen ved å trene på min måte også.  

- helt enig ;)

I motsetning til deg har jeg tydeligvis selvironi. Jeg tar ikke sånne greier seriøst, for jeg skjønner at den som har skrevet det ikke har ment det seriøst også. Uansett treningsmetode ville jeg ikke strebet etter å få gode resultater i ringen. Så enkelt er det, okei?

Har selv ironi ;) ville også ledd av en sånn type ting om Nordenstam ;) skjønner at du ikke vil ha resultatene i ringen, men det vil jeg ;) ok?

_________________

Det er jo du som driver og maser om at vi skal se på resultatene i ringen, ikke jeg. Det er jo du som stadig vekk tar opp den setningen, ikke jeg, selv om jeg har forklart så innmari mange ganger at jeg ikke gidder å bry meg om å være best i ringen. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du kommer og unnskylder deg på den måten.

Hvis ranch aussien har så hard psyke, men du knapt har tatt Vicky for å stjele mat fra bordet - da er det vel ikke så sikkert at hun aldri gjør det igjen? Du kunne værsågod prøvd på Tinka, på henne må du slenge henne veggimellom med strømhalsbånd for at det skal ha noen særlig effekt, ellers så blir hun bare giret opp fordi hun får oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som driver og maser om at vi skal se på resultatene i ringen, ikke jeg. Det er jo du som stadig vekk tar opp den setningen, ikke jeg, selv om jeg har forklart så innmari mange ganger at jeg ikke gidder å bry meg om å være best i ringen. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du kommer og unnskylder deg på den måten.

jaja... men det jeg mener er at når resultatene teller mener jeg Nordenstam er best :) det er bare min mening og påstand ;) ikke annet.

Hvis ranch aussien har så hard psyke, men du knapt har tatt Vicky for å stjele mat fra bordet - da er det vel ikke så sikkert at hun aldri gjør det igjen? Du kunne værsågod prøvd på Tinka, på henne må du slenge henne veggimellom med strømhalsbånd for at det skal ha noen særlig effekt, ellers så blir hun bare giret opp fordi hun får oppmerksomhet.

Vicky gjorde før, og jeg må si hun var nokså hard. slenge en hund veggimellom, og strømhalsbånd er dyremisshandling [-X det pleier som regel å være nok med et kraftig nei med hunder med vanlig psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, alle har sin mening :) et nei holder i massevis for meg ;) pga jeg oppdro vicky så godt da hun var yngre...

Du, når jeg sier at det ikke hadde funket med bare et nei og eventuelt et klyp i øret så sier jeg ikke det fordi jeg mener det. Da sier jeg det fordi jeg vet det. Jeg har ikke trent som jeg gjør nå hele tiden skjønner du. Jeg har også vært dum valpekjøper som tar til seg alle råd om lederskap og rangstige og straff og fy fy fy. Og på Tinka fungerer det ikke med bare et nei, eventuelt et klyp i øret.

- Da hun stjal mat fra bordet kjeftet vi på henne. Hun sluttet der og da, men like etterpå stjal hun igjen. Det "nei-et" vil aldri bli nok for Tinka til å slutte å stjele mat. Det er mye mere selvforsterkende å stjele mat enn å ikke gjøre det pga et "nei!".

- Da hun hoppet, nappet og red på oss var vi før svært påpasselige med å kjefte og klype i ørene, og når det ikke hjalp la vi henne rett og slett i bakken. Når vi gjorde dette ble hun enda mer stressa - hun fikk jo oppmerksomhet. Når hun gjør sånne ting nå pga stress snur vi bare ryggen til henne. Hun stopper så og si med en gang.

Det er ikke noe jeg finner på det at hun trenger mer enn et nei og et klyp i øret. Hva ville du gjort med Tinka i de to situasjonene hvis hun var din hund?

pga jeg oppdro vicky så godt da hun var yngre...

Hvordan da mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det og si næi, evt gå lit lenger enn det funker for meg..jeg trener ikke hverken positivt eller negativt, jeg forsterker det som er bra, men korrigerer også det som er dårlig på en vennlig, men bestemt måte, ask lystrer et næi, jeg har alrdi tatt han så han forbinder ikke næi med smerte eller vold fra min side, han forbinder næi med og slutte med det han driver med og få gobit.

i grunnen er det ikke vi eiere som bestemmer hvilken metode vi skal trene etter, det er hundene! for vicky fungerer næi, sdamme hva hun forbinder det med, og astrid retter treningen etter det, og det funker for begge to! begge er fornøyde med treningen, tinka derimot, tar ikke et næi for et næi, bryr seg ikke lenger enn dit og tilbake. og ingvild retter treningen etter det. og det fungerer for dem! tinka vet jeg er tilfreds med treningen,

visst den konkuransen om lengste tråd hadde stått enda, ville du vunnet alek! vant ikke du den konkuransen sist da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, når jeg sier at det ikke hadde funket med bare et nei og eventuelt et klyp i øret så sier jeg ikke det fordi jeg mener det. Da sier jeg det fordi jeg vet det. Jeg har ikke trent som jeg gjør nå hele tiden skjønner du. Jeg har også vært dum valpekjøper som tar til seg alle råd om lederskap og rangstige og straff og fy fy fy. Og på Tinka fungerer det ikke med bare et nei, eventuelt et klyp i øret.

- Da hun stjal mat fra bordet kjeftet vi på henne. Hun sluttet der og da, men like etterpå stjal hun igjen. Det "nei-et" vil aldri bli nok for Tinka til å slutte å stjele mat. Det er mye mere selvforsterkende å stjele mat enn å ikke gjøre det pga et "nei!".

- Da hun hoppet, nappet og red på oss var vi før svært påpasselige med å kjefte og klype i ørene, og når det ikke hjalp la vi henne rett og slett i bakken. Når vi gjorde dette ble hun enda mer stressa - hun fikk jo oppmerksomhet. Når hun gjør sånne ting nå pga stress snur vi bare ryggen til henne. Hun stopper så og si med en gang.

Da gjorde dere det ikke riktig . Dette må gjøres til rett tid. Ikke NÅR hunden stjeler, men når den er i ferd med å gjøre det vennen. :) Hadde du gjort det riktig hadde ikke hunden stjålet igjen ;)

Det er ikke noe jeg finner på det at hun trenger mer enn et nei og et klyp i øret. Hva ville du gjort med Tinka i de to situasjonene hvis hun var din hund?

Det er vanskelig å si ;) Man kan ikke komme med et svar over nett. Man må se ann situasjonen.

Hvordan da mener du?

Jeg var konsekvent med ros, og konsekvent med korrigering ;) Sånn fikk jeg den hunden har idag ;) og ikke si at jeg har dårlige resultater, for 180 poeng er ganske bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**** ass, nå unngår du poengene/spørsmålene mine igjen, og kommer bare med tomme unnskyldninger. Svar ordentlig på f.eks. hvorfor hunden min nappet, hoppet og red enda mer da vi straffet henne for å gjøre det.

Og igjen: Det er tydelig at du ikke har labrador - hadde du hatt det hadde du skjønt at et "nei!" ikke duger for å få labradoren til å slutte å stjele mat. Det er rett og slett alt for selvforsterkende for Tinka å stjele mat fra bord og benker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D>

Greit det Kristina :) Jeg ser du sliter med det mange klikkere sliter med. det å skjønne at det ikke alltid funker å prakke på andre metoder på Nordenstammere ;) dette var et tåpelig sitat skrevet i desperasjon høres det ut som for meg. Beklager at du føler deg dårlig med det, men jeg har min egen mening ;) er ikke som resten av saueflokken.

La oss se i ringen sier jeg av en grunn: det er det som teller mest for meg :P Det er der man ser de virkelige resultatene. ;) Jeg mener selv og dommere mener jeg gjør en god jobb med treningen :P det eneste de mener er negativt er at jeg blir så over nervøs på konkuranse... men ellers mener de jeg gjør en kjempe jobb ;) og det vil jeg fortsette å tro, for det gleder meg at jeg kan hjelpe andre og at folk mener jeg gir inspirasjon. det har jeg fått høre av fler på min alder ;) syns deres glede er det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**** ass, nå unngår du poengene/spørsmålene mine igjen, og kommer bare med tomme unnskyldninger. Svar ordentlig på f.eks. hvorfor hunden min nappet, hoppet og red enda mer da vi straffet henne for å gjøre det.

Og igjen: Det er tydelig at du ikke har labrador - hadde du hatt det hadde du skjønt at et "nei!" ikke duger for å få labradoren til å slutte å stjele mat. Det er rett og slett alt for selvforsterkende for Tinka å stjele mat fra bord og benker.

Har hatt labradorer på kurs, og eierene mener jeg har hjulpet dem masse :) de mener Nordenstam er veldig bra . Nordenstammere har annet enn å skryte av metoden sin i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt labradorer på kurs, og eierene mener jeg har hjulpet dem masse :) de mener Nordenstam er veldig bra . Nordenstammere har annet enn å skryte av metoden sin i media.

Men Astrid, hvorfor fortsetter Tinka å nappe, ri og hoppe enda mer når hun faktisk ble straffet rett for det? Det er det som er spørsmålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Astrid, hvorfor fortsetter Tinka å nappe, ri og hoppe enda mer når hun faktisk ble straffet rett for det? Det er det som er spørsmålet ;)

fordi det blir gjort på feil måte. Det er ikke sikkert at det å ta henne hjelper! det er mulig man må prøve å ta henne rolig ned, og finne på noe annet. men jeg ville først prøvd å ta det. Men du må ta hunden når den tenker på å gjøre det, ikke når den gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er visst en liten skap-klikker du Astrid ;) Du overser de spørsmålene du ikke liker, og svarer bare på det du vil. Det må jo være et forsøk på positiv forsterkning.

hmmmm, mulig jeg ikke legger merke til dem :? skriv spørsmålet tydligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...