Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar

Det er en hundeskole som baserer treningen på negativ forsterkning og positiv straff.

De som er tilhengere av klikkertrening (positiv forsterkning og negativ straff) er ofte motstandere av metoden, mens de som praktiserer Nordanstam-metoden ofte mener det fungerer. Så derfor er det veldig motstridende meninger om denne hundeskolen.

Jeg personlig er ikke imor nordenstamskolen, men jeg er IKKE enigi deres måte å trene på. For meg er det klikkertrening som skal stå i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nordenstam handler for det første om et godt lederskap. Man skal være flink til å rose og vise hunden hva som er rett. Man skal ikke bruke godbit med det første. Jeg begynte å bruke godbit da jeg kom på elite nivå. Man skal få frem ekte kontakt, ikke sånn kontakt hvor man må bestikke hunden med godbit for å si det sånn. Når man først får kontakten har man den for bestandig. Da får man et fantastisk samspill med hunden. Det man tar utgangspunktet i er ulven. Ulve lederen flyr ikke rundt med klikker og godbit! Ulve lederen har alltid kontroll og respekt. Man skal være konsekvent og ærlig mot hunden. Det er litt som med skole elever. Skole elevene hører som regel ikke på snillistiske lærere. Elvene hører på gode, konsekvente og strenge lærere. Husker på barneskolen at vi hadde en streng lærer. Ingen likte ham, men jammen fikk han resultater! Alle som hadde hatt ham ble utrolig glade i ham! selv om han hadde vært utrolig streng. Alle fikk toppkarakterer når de kom på ungdomskolen, fordi de hadde lært at de måtte gjøre det beste de kunne i enhver situasjon. Alle savner ham faktisk, selv de værste pøbel elevene. Han var ikke bare flink til å være streng, men han var utrolig hjertelig. Han roste oss skikkelig når vi først gjorde det bra! Det er resultatene som teller har vi lært.

En ting jeg kan si er at de på lands laget lærer bort klikker, men selv bruker de Nordenstam! Jeg kjenner folk som trener sammen med dem i Tønsberg, og der er det NULL klikker kan jeg si dere. Der er det full Nordenstam metode, og hundene elsker å jobbe, og de får frem de BESTE resultatene. Man får ikke frem 200 poeng med bare klikker kan jeg love.

Nordenstam handler om å være ærlig mot hunden. Nå får vi sikkert masse pepper for innlegget som vanlig, men dette er fakta! Man kan bruke litt klikker, men ikke søren at man får 200 poeng med bare klikker!

Vi møtes sikkert i ringen senere, og da får vi se om det er klikkerne eller Nordenstam folka som vinner. På alle konkuransene jeg har vært på er det de som også krever av hunden som tar de beste plassene. Man må kreve litt av hunden for å oppnå beste resultat.

Jeg syns det er fint å bruke klikker, men man må også kreve for å få hunden til å yte 100%(hvis ikke man har BC da. de er det alltid fart i.)

Dette var litt om Nordenstam. Anbefaler å lese boka "Full kontroll". Den er verdt å få med enten man bruker klikker eller ei. Lykke til alle sammen uansett metode og hund.

Klem fra oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

--------------------------------------------------------------------------------

Forklar litt nermere med negativ forsterkning og positiv straff ...

Må bare si at jeg kaller det ikke negativ og positiv forsterkning. Jeg kaller det å være rettferdig mot hunden, når man forteller den hva som er nei, og hva som er bra.

hmm, skal prøve å forklare så godt jeg kan. Hvis hunden gjør noe riktig skal man rose og virkelig vise hunden at den har gjort noe bra. Da kan man ty til godbiter og leketøy.

Når hunden for eksempel tuller eller biter sier man konsekvent nei.(dette gjelder ikke valper). Hvis hunden fortsatt tar igjen tar man hunden for dette. Da kan man ta den litt i øra, også er det greit. Da vil hunden gjøre alt for å blid gjøre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er viktig, er at hunden skal ha god og veloppbygget selvtillit, ikke at den kal nå langt innen lydighet.

Enkelt fortalt:

Positiv forsterkning:

man belønneønsket adferd og overser uønsket adferd. Det ligger selvsagt mer bak, men dette er hovedprinsippet. Det er ikke viktig at hunden skal gjøre noe den ikke vil, men at den skal ta initiativ til egene handlinger. Hunden utfører en handling for å få belønning.

Negativ forsterkning:

Her er det viktig å vise hvem som er leder. Man "straffer" hunden for det den gjør galt. Her "bestemmer" man mer over hunden. Den utfører adferden mennesket ønsker. Hunden utfører en handling for å slippe straff.

Anbefaler ALLE å lese boka "Klikkertrening for din hund". Her lærer man komplisert psykoanalyse, rett og slett! Metodene som beskrives her fungerer på alle dyrearter, også mennesker. Det å forsterke det som er ønskelig adferd, mener jeg er en positiv ting. En helt fantastisk bra bok! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

har lest den. og i min ører er det vrøvl... men det er meg da. :D

Jeg vil ha en glad og lykkelig hund, også vil jeg nå langt i lydighet.. Når man virkelig vil satse, er det resultatene som teller, ikke det å være snillistisk.

Jeg viser min hund at det den gjør er bra, også sier jeg ifra hvis den gjør noe som ikke er bra. Jeg kaller meg selv en ærlig leder.

Det er lett å velge klikker, for det er lettere, derimot Nordenstam metoden er ganske komplisert. Man må virkelig bruke hodet. Nå etter 5 år med lp har jeg endelig fått mitt lederskap, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Det at hunden min er lykkelig er det viktigste. Hun maser og maser om å trene. Hører hun klirring i metal apporten hopper hun rundt og bærer på trenings utstyret.

Vi får se i LP ringen hva som lønner seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er klikkertrening ev meget avansert form for psykologi. Ikke noen lett metode i seg selv. Klikket har ingen ting med klikkertrening å gjøre.

Og det med at flere har nådd langt med nordenstam har kanskje noe å gjøre med at klikker er en relativt ny metode. Men det må være opp til hver enkelt hva de vil praktisere. Jeg har gjort meg opp min egen mening, som jeg holder på, FORDI jeg mener det er den metoden som apellerer mest til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, men det er ofte de som ikke får til Nordenstam som velger klikker. For 5 år siden ville jeg sikkert vurdert klikker, men nå er jeg over den fasen. Klikker er ikke så nytt nå lenger. Fremtiden får vise hva som gir best resultater. Det gleder meg at du og din hund har stor glede av klikker. Kanskje vi møtes i ringen på konkuranse en gang, hvem vet. :D Lykke til videre med treningen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man korrigerer hunden for det dårlige og belønner for det bra, tar det ikke lang tid før hunden jobber for å unngå straff i stedet for å oppnå belønning.

Såkalt lederskap og rangstige finnes ikke. Hunder og mennesker er to forskjellige arter, og så lenge vi mennesker ikke konstant oppfører oss som hunder kan vi ikke være lederen dens som lederen i en ulveflokk. Hunder og ulver er også to forskjellige dyr, og rangstige og lederskap er ikke viktig for hunden. Den bryr seg nada om vi spiser middag før eller etter den.

Hunden gjør noe for å unngå noe vondt/dårlig eller for å oppnå noe godt/bra. Det samme gjør vi mennesker også, når det gjelder mange ting. Vi går rundt en søledam for å slippe å bli våt på beina. Vi utfører en jobb for å få penger osv.

Innenfor hundetrening er det to forskjellige treningsmetoder: Den som legger vekt på at hunden skal gjøre noe for å oppnå noe bra, og den som legger vekt på at hunden skal gjøre noe for å unngå noe dårlig. La oss ta den førstnevnte først:

Positiv forsterkning og negativ straff:

Man roser det som hunden gjør riktig, og ignorerer det som er dårlig. Hunden gjør noe for deg for å oppnå belønning (godbit, ball osv). Klikkertrening bygger på denne treningsmetoden, men man trenger ikke å klikkertrene for å bruke denne treningsmetoden.

Negativ forsterkning og positiv straff:

Man ignorerer det som er bra, og korrigerer det som er dårlig. Som jeg har nevnt tidligere kan man rose og gi godbiter til det som er bra uten at det har noen særlig effekt fordi korrigeringen "overdøver" belønningen.

Nordenstam går under treningsmetoden.

----

Du har altså Nordenstam i den ene enden og canis i den andre enden.

Man kan så absolutt komme i eliten kun ved hjelp av klikkertrening, men uansett så synes jeg det er mye bedre med en hund som er glad og er med på ting fordi hun har lyst, selv om vi ikke går eliteklassen.

Så da kan du velge selv, om du vil ha en hund som synes du er verdens kuleste og gjør ting for deg fordi den digger deg, eller om du vil ha en hund som gjør ting for deg fordi den vil unngå å bli straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

syns det er frekt å si sånn om mitt hundehold. Jeg har troen på lederskap, og hvis du kjenner ulven og hunden forstår du fort at forskjellen er ikke så stor. Jeg syns det er gøy med en hund som jobber for meg, ikke godbiten.

-Såkalt lederskap og rangstige finnes ikke.

Nei, det tror du! Husk å skrive at det er det du tror, for det er ikke fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er frekt å si sånn om mitt hundehold. Jeg har troen på lederskap, og hvis du kjenner ulven og hunden forstår du fort at forskjellen er ikke så stor. Jeg syns det er gøy med en hund som jobber for meg, ikke godbiten.

-Såkalt lederskap og rangstige finnes ikke.

Nei, det tror du! Husk å skrive at det er det du tror, for det er ikke fakta.

Jeg syns nå også du er fæl med å kritisere andre treningsmetoder enn din egen. Så akkurat der er vi alle ganske like Vicky!

Alle har ulike meninger, og that's it.

Jeg syns det blir for lettvindt å si at klikkermetoden er lett. Ja, hva så? Om den er lett? Den er da i det minste effektiv, og positiv! Jeg kan ikke se noen grunn til at hundehold i seg selv skal være så komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å begynne å krangle [-X  

Skjønte hva Nordenstam var nå. Etterhvert skal jeg skifte, men jeg vet ikke hva jeg bør velge :?

Som foreldrene mine bruker å si: Vi krangler ikke, vi diskuterer!

-Og dette er et veldig interessant tema, der vi finner mange ulike meninger. Jeg syns vi må kunne tåle en heftig diskusjon i ny og ne uten å bli uvenner.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreldrene mine bruker å si: Vi krangler ikke, vi diskuterer!

-Og dette er et veldig interessant tema, der vi finner mange ulike meninger. Jeg syns vi må kunne tåle en heftig diskusjon i ny og ne uten å bli uvenner.. :D

Tenkte meg noen ville si at "vi diskuterer" Det er sånn alle sier nå :D

Vel, dere kan vel det, men UTEN å bli uvenner :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er frekt å si sånn om mitt hundehold. Jeg har troen på lederskap, og hvis du kjenner ulven og hunden forstår du fort at forskjellen er ikke så stor. Jeg syns det er gøy med en hund som jobber for meg, ikke godbiten.

-Såkalt lederskap og rangstige finnes ikke.

Nei, det tror du! Husk å skrive at det er det du tror, for det er ikke fakta.

Du kritiserer andre sine treningsmetoder like mye du, og dessuten er det ikke ditt hundehold jeg kritiserer, om jeg kritiserer noe i det hele tatt.

Hunder og ulver er utrolig forskjellige, fordi de lever med så totalt forskjellige omgivelser. Hunder har ikke behov for ledere og rangstiger, for de får alt de trenger av mat osv allikevel. Mennesket og hunden er dessuten to helt forskjellige arter, så det går ikke an å la et menneske være en leder for en hund. Det blir som om at en rotte skal være lederen i en flokk som består av tre rotter og en hest liksom. Det fungerer ikke sånn, fordi vi har forskjellige måter å leve på og uttrykke oss på. Riktignok kan vi mennesker forstå hunden når den demper seg selv eller andre, fordi vi kjenner til litt av hundespråket, men hunder har ikke noen bok å slå opp i for å sjekke hva vi mennesker mener når vi vinker f.eks.

Dette er det JEG mener, akkurat som at du mener at hunden jobber fordi den liker deg når den egentlig jobber for å unngå straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkeren har jo ikke vært på markedet så lenge har den? Det er vel en relativt ny metode er det ikke??

Angående Nordenstam, vil jeg si et par ord. Min onkel er uddannet hundeinstruktør av Geir Nordenstam. Han er ofte her og trene med Rocky.. Og ALDRIG 1 gang har han brukt vold eller lign som mange tror de gør på nordenstam. Tværtimot, han bygger op en så god kontakt med hunden at de bare jobber så bra sammen. De kommunikerer og jobber knallbra sammen. Det er helt utrolig hva min onkel kan utføre med Rocky. Han er virkelig kjempe flink. Og alt dette har han lært at Geir Nordenstam som startet hundeskolen. Jeg er sikker på at tar man en helg på Nordenstam hundekurs, da får man noe for pengene asså, så siden jeg selv har familie som bruker denne metode, da vil jeg kun rose den. Der er ikke noen hard trenings metode de bruker. Det med gobiter er jeg helt enig i. Hunden skal ville gjøre noe for meg selvom den ikke får en gobit. Jeg vil ikke ha en hund som legger snuten i lommen på mig hele tiden for at den ved den skal "få noe".

Hunden skal altså udføre min kommando fordi jeg giver den en kommando ikke for og vinne en gobit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nettopp! Det er akkurat det jeg mener! Nordenstam handler ikke om å være slem med hunden. Det handler om sammarbeid med hunden. Jeg vil også ha en hund som vil ha kontakt med meg, ikke godbiten... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Det er akkurat det jeg mener! Nordenstam handler ikke om å være slem med hunden. Det handler om sammarbeid med hunden. Jeg vil også ha en hund som vil ha kontakt med meg, ikke godbiten...  :D

Helt enig men deg jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man en hund å gå fint med nordenstam metoden?

Har ikke kritisert noen av metodene og vil finne ut hvilken som funker best for min hund. Selv om jeg vurderer klikker strekt.

Ka du forklare litt nærmere hvordan du lærer hunden med den metoden?

Har lest alle innleggene i denne diskusjonen.

Og hvordan får man bra kontakt med hunden da?

og hvordan straffer du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man en hund å gå fint med nordenstam metoden?

Har ikke kritisert noen av metodene og vil finne ut hvilken som funker best for min hund. Selv om jeg vurderer klikker strekt.

Ka du forklare litt nærmere hvordan du lærer hunden med den metoden?

Har lest alle innleggene i denne diskusjonen.

Og hvordan får man bra kontakt med hunden da?  

og hvordan straffer du den?

Er i samme båt som deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en glad og lykkelig hund, også vil jeg nå langt i lydighet.. Når man virkelig vil satse, er det resultatene som teller, ikke det å være snillistisk.  

Man deltar vell i lydighet for å ha det gøy? Da er det ikke antall pokaler eller sløyfer som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...