Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Jeg tror at dersom jeg hadde hatt en liten hund ville jeg har større innvendinger mot å trene den på en fysisk hard måte, enn med en stor hund..

En stor hund trenger ikke en fysisk hard måte alltid den heller:-). Hadde en eplekjekk Rottweiler på kurs sist vår. Den fikk jeg til å logre glad og fornøyd ved min side bare ved bruk av godbit og stemme. Vanligvis gikk denne eplekjekke hunden med "matmor", men så dukket matfar opp som tydeligvis hadde hørt at Rottweilere trengte en hard hånd. Dette skar seg desverre helt. Hunden "krøp" nesten ved hans side og hadde ikke glad hale i det hele tatt. JEg kan love deg at matfar fikk en prat med undertegnede. :D Huff, nå følte jeg meg litt :D men stort sett er jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar

Det var ikke det jeg mente heller... alle hunder kan sikkert trenes på en positiv måte, eller på en hard en.

Men jeg ville hatt flere innvendinger mot å trene en "skjør liten en" med en hard hånd, enn f.eks en schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente heller... alle hunder kan sikkert trenes på en positiv måte, eller på en hard en.

Men jeg ville hatt flere innvendinger mot å trene en "skjør liten en" med en hard hånd, enn f.eks en schæfer.

Jeg har tidligere hatt Schæfer, og den gang ble alle hundene trent "røfft". Lydighetsinstruktørene brukte DRESSURLENKE på "ulydige" hunder den gang. Disse halsbåndene er heldigvis forbudt idag. Det kan jeg love dere var dyrplageri.

Hvorfor vil du trene en Schæfer med hard hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, min hund er akkurat som hennes... når hun først klikker er hun total gal, og hun gir seg ikke før det får ordentlige konsekvenser. Drit vanskelig å vite hva jeg skal gjøre med det.. Det er for det meste broren min det går utover, og kun når jeg ikke er der..

Stakkar bror :D , men det er jo litt godt å ha noen det kan går litt ut over, ikke sant?

Når hunden din "klikker" hva gjør den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du da om hunden (som min noen ganger, om du skulle hatt meg og min hund på kurs) blir helt rabiat (er ikke så ofte nå heldigvis), er så vidt det går å holde henne rolig for hun vrir seg som en ål, om du går fra henne dilter hun etter og napper og biter i buksebeinet, prøver jeg og straffe henne (noe som jeg helst unngår, og vil gjøre sjeldnere og sjeldnere) godtar hun det ikke og når jeg slipper henne hopper hun på meg igjen... :? Gode råd du kan gi?

Det du her mener er vel at når du f.eks skal trene innkalling og ber hunden bli, så kommer hun etter deg? Måten vi ofte løser dette på, er at du får en til å holde hunden din på plass. Når du da gir kommandoen "på plass" slipper hjelperen hunden din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du trene en Schæfer med hard hånd?

Jeg sa ikke jeg ville gjøre det. Jeg sa jeg heller ville gjort det med en schæfer enn med f.eks noe så smått som en papillon.

Når hunden din "klikker" hva gjør den da?

Tja, nå gjør hun det aldri/sjelden når jeg er der, men det er vel det at hun hisser seg opp og blir giret, og begynner å bite, klatre på folk i sofaen, og hun henger seg da spesielt opp i broren min på ti, for han har ikke sjans på å kontrollere henne. Hun biter i klær, biter etter hender osv.

Det du her mener er vel at når du f.eks skal trene innkalling og ber hunden bli, så kommer hun etter deg? Måten vi ofte løser dette på, er at du får en til å holde hunden din på plass. Når du da gir kommandoen "på plass" slipper hjelperen hunden din

Jeg tror hun mener det med å gå fra den/overse den når den biter.. det funker også dårlig her i gården. Men det har faktisk blitt bedre i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del Wheaten Terrier på kurs, og min erfaring med dem er at de er så utrolig glade og har enorm energi. Stemmer ikke dette?

Slik du beskriver din hund, så minner hun meg veldig om den glad Wheaten jeg hadde på kurs for 2 år siden. Rådet jeg den gang ga, var at eier skulle trene hunden slik at den måtte bruke hodet. F.eks. å legge en godbit under en skål/gryte slik at hunden må løse oppgaven med å får frem godbiten.

Hvor gammel er hunden din?

Hun er (som du ser nederst på innlegget mitt) 5 mnd gammel. Og det stemmer at wheaten terriere er veldig "valpete" og har mye energi i seg.

Har fått god hjelp på det kurset jeg har vært på nå da, men hun har jop fortsatt sine perioder, har nesten gitt opp og prøve og straffe henne, vil helst unngå det og det hjelper heller ikke, så da har jeg bindt henne fast og gått fra hene en liten stund til hun får roet seg.

....... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er (som du ser nederst på innlegget mitt) 5 mnd gammel. Og det stemmer at wheaten terriere er veldig "valpete" og har mye energi i seg.

Har fått god hjelp på det kurset jeg har vært på nå da, men hun har jop fortsatt sine perioder, har nesten gitt opp og prøve og straffe henne, vil helst unngå det og det hjelper heller ikke, så da har jeg bindt henne fast og gått fra hene en liten stund til hun får roet seg.

....... :?

Du høres betryggende fornuftig ut :-) Stå på, jeg kan love deg at det lønner seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :( Virker som en god trener du også, hadde vært gøy og vært på kurs med deg :D Hoølder du bare valpekurs eller?

Neida, jeg har valpekurs, nybegynnerkurs og klasse 1 kurs. Nybegynnerkurs er det som man kan ta Appellmerke på (Bronsemerket) Klasse I er det man tar før man går konkurranse og tar Sølvmerket. Jeg er Appellmerkedommer i tillegg til Lydighetsinstruktør :D

Hadde vært kjekt å ha dere på kurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg eventuelt går inn i en diskusjon med deg, hadde det vært fint om du forteller hvor lang erfaring du har med både hund og trening:-). Selv er jeg ganske nær 50 år og har hatt hund siden jeg var 6 år gammel. JEg har vært NKK instruktør siden 1994, men har fungert som lydighetsinstruktør siden 1990. Stort sett har jeg 2 lydighetskurs i året med ca 8 deltakere på hvert kurs. Har alle raser på kurs + blandingshunder. Mener selv jeg er kvalifisert til å seriøst diskutere lydighetstrening. La meg også fortelle deg at Sheltier er slett ikke Nordenstamhunder. De går mye bedre og gladere i med andre treningsmetoder. Jeg har også trent på Nordenstam sin måte i min tidlige karriere som instruktør.

oi, nå ble du jammmen høy i hatten! Selv om man har observert i 100 år betyr det ikke at man har observert riktig :P Jeg selv er kun 16 år, har drevet med hund i 5 år, har ikke foreldre som har vært interessert, så dette er en interesse jeg har måttet bygge opp selv. Jeg er instruktør ved Berith Larsen og Heidi Jacobsens privat skole. Husk min venn, det er ikke hvor mange år som teller, men hvor positive! Trening gjør ikke mester, perfekt øvelse gjør deriomot mester :lol:

Jeg har sett masse Shelties gjøre det stort med Nordenstam :P Cavalierer og. Kanksje dette ikke er kjente Nordenstam hunder, men jeg vet at det fint går ann å trene Nordenstam med dem :)

Jeg skriver ikke sånn for å fornærme deg, men det hjelper ikke å skryte på seg så og så mange år.

Det er resultatene og hundens ve og vel som teller :D Har faktisk trent Nordenstam med en sta og sær dachs... og det var annerledes, men meget spennende!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, nå ble du jammmen høy i hatten! Selv om man har observert i 100 år betyr det ikke at man har observert riktig :P Jeg selv er kun 16 år, har drevet med hund i 5 år, har ikke foreldre som har vært interessert, så dette er en interesse jeg har måttet bygge opp selv. Jeg er instruktør ved Berith Larsen og Heidi Jacobsens privat skole. Husk min venn, det er ikke hvor mange år som teller, men hvor positive! Trening gjør ikke mester, perfekt øvelse gjør deriomot mester :lol:

Jeg har sett masse Shelties gjøre det stort med Nordenstam :P Cavalierer og. Kanksje dette ikke er kjente Nordenstam hunder, men jeg vet at det fint går ann å trene Nordenstam med dem :)

Jeg skriver ikke sånn for å fornærme deg, men det hjelper ikke å skryte på seg så og så mange år.

Det er resultatene og hundens ve og vel som teller :D Har faktisk trent Nordenstam med en sta og sær dachs... og det var annerledes, men meget spennende!! :D

Kjære deg unge jente, jeg skryter ikke :P Bare deler min erfaring med folk som spør :D Instruktør sier du? Hvor har du da tatt din utdannelse, NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du ville vite min erfaring først. Ingar Saastad som er 60 år tok opp diskusjon med meg uten å spørre om alder :lol: Jeg har gått i lære hos Berith Larsen, og Heidi Jacobsen har jeg tatt mental læren hos. Når jeg blir 18 kommer jeg også til å gå hos Nordenstam.

Husk, det er ikke hvor lenge som teller, men hvor positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du ville vite min erfaring først. Ingar Saastad som er 60 år tok opp diskusjon med meg uten å spørre om alder :lol: Jeg har gått i lære hos Berith Larsen, og Heidi Jacobsen har jeg tatt mental læren hos. Når jeg blir 18 kommer jeg også til å gå hos Nordenstam.

Husk, det er ikke hvor lenge som teller, men hvor positivt :)

Det er jeg enig i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis ganske stor uenighet om hvilke lydighetsmetoder som skal brukes.

Jeg vil gjerne fortelle dere en sann historie om hard lydighetstrening. En ung jente gikk på lydighetskurs i Oslo-området med sin søte lille terrier som var en ganske så myk hund på 4 mndr. Hun fikk beskjed om å korrigere hunden bestemt og konsist. Instruktøren skulle selv vise denne jenta hvordan man gjorde dette :lol: Hun tok tak i hunden og rykket hard i båndet for å få hunden på plass. :) . Dette endte opp med brukket nakke og dyrlegeregning på totalt 30 000 kr. Hunden døde jo ikke vil noen si her, nei, men tenkt på hvor vondt både hund og eier har hatt det. Dette er helt sant, da denne historien handler om datteren til en av mine valpekjøpere. Dette er HOVEDGRUNNEN til at jeg er helt imot slik måte å straffe hunden på. Instruktøren som utførte denne episoden var ny i instruktørgamet. Denne hundeskolen driver sin opplæring på Nordenstamprinsippet. Når det gjelder dressurlenke vet jeg at denne også enda blir brukt i det skulte. Dressurlenke er en lenke med "pigger" som klyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis ganske stor uenighet om hvilke lydighetsmetoder som skal brukes.

Jeg vil gjerne fortelle dere en sann historie om hard lydighetstrening. En ung jente gikk på lydighetskurs i Oslo-området med sin søte lille terrier som var en ganske så myk hund på 4 mndr. Hun fikk beskjed om å korrigere hunden bestemt og konsist. Instruktøren skulle selv vise denne jenta hvordan man gjorde dette :lol: Hun tok tak i hunden og rykket hard i båndet for å få hunden på plass. :) . Dette endte opp med brukket nakke og dyrlegeregning på totalt 30 000 kr. Hunden døde jo ikke vil noen si her, nei, men tenkt på hvor vondt både hund og eier har hatt det. Dette er helt sant, da denne historien handler om datteren til en av mine valpekjøpere. Dette er HOVEDGRUNNEN til at jeg er helt imot slik måte å straffe hunden på. Instruktøren som utførte denne episoden var ny i instruktørgamet. Denne hundeskolen driver sin opplæring på Nordenstamprinsippet. Når det gjelder dressurlenke vet jeg at denne også enda blir brukt i det skulte. Dressurlenke er en lenke med "pigger" som klyper.

dette er hvertfall ikke på Nordenstam metoden [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarlet (Gunn) skryter da virkelig ikke Astrid! Hadde hun jugd på seg 8-10 år, da er det skryting.. men når hun stadfest hvos lenge hun har drevet med hund er det jo bare som en slags kvalitetsikring.. d.v.s at hun tar ikke ting bare ut fra lufta...

Nei, det er ikke bare "år" som er kvalitetsikring.. her inne er det maange eksempler på dyktige trenere som gikk i bleier når jeg konfirmerte meg, men dette er heller unntakene enn regelen mener jeg! Så noen år på baken med prøving og feiling og mye faring teller som regel til det gode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarlet (Gunn) skryter da virkelig ikke Astrid! Hadde hun jugd på seg 8-10 år, da er det skryting.. men når hun stadfest hvos lenge hun har drevet med hund er det jo bare som en slags kvalitetsikring.. d.v.s at hun tar ikke ting bare ut fra lufta...

Nei, det er ikke bare "år" som er kvalitetsikring.. her inne er det maange eksempler på dyktige trenere som gikk i bleier når jeg konfirmerte meg, men dette er heller unntakene enn regelen mener jeg! Så noen år på baken med prøving og feiling og mye faring teller som regel til det gode!!

Hehe, takk Silje :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen sier man skal rykke så hardt at en risikerer å brekke nakken til hunden?

Jeg tviler.

Ikke vri ordene mine da :D Skolen mener ikke det :) I dette tilfellet ble nok instruktøren litt overivrig og ikke helt trent på hvordan man rykker i båndet og hvor hardt. Grøss og gru får ikke håpe noen skoler tenker så negativt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...