Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Kan skjønne at det er fristende å bytte metode jeg! Når alt går imot en og man ikke klarer noenting..

Syns ikke dere skal se ned på de som velger noe annet enn utgangspunktet sitt.. Kanskje jeg begynner med klikkertrening, fordi jeg finner ut at det i retning Nordenstam ikke passer for meg og min hund. Da kommer jeg til å få høre det fra Astrid hvertfall :D

Men jeg hadde slitt med klikkertrening pga tålmodigheten min (den er ikke-eksisterende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Kan skjønne at det er fristende å bytte metode jeg! Når alt går imot en og man ikke klarer noenting..  

Syns ikke dere skal se ned på de som velger noe annet enn utgangspunktet sitt.. Kanskje jeg begynner med klikkertrening, fordi jeg finner ut at det i retning Nordenstam ikke passer for meg og min hund. Da kommer jeg til å få høre det fra Astrid hvertfall :D

Men jeg hadde slitt med klikkertrening pga tålmodigheten min (den er ikke-eksisterende).

Ja, men når man gir opp en metode man har satt seg inn i og nærmest tvinger seg over til en annen man IKKE liker egentlig, det er å gi opp en metode.

Og huff, jeg sliter med tålmodigheten selv, men har lært meg at jeg enten skal banne til et tre, speilet, eller noen uskyldige foreldre i stedet for å gå løs på bikkja :D:P Hihi... Eller slå seg selv i hodet med en avis.. Det funker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er det å gi opp om det ikke funker i det hele tatt og en føler at treningen ødelegger mer enn den er til hjelp? :? Jeg snakker ikke om meg selv, bare så det er sagt. Da må det jo være lov å prøve noe annet som kan gi resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er det å gi opp om det ikke funker i det hele tatt og en føler at treningen ødelegger mer enn den er til hjelp?  :?  Jeg snakker ikke om meg selv, bare så det er sagt. Da må det jo være lov å prøve noe annet som kan gi resultater?

Ja, forstår hva du mener... Spørs hvor lenge en prøver da.. Hvis man gir opp på sekundet fordi første treningsøkt ikke går, så er det ille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ikke banke bikkja si [-X men det å sette krav og korrigere er ikke noe ille for hunden. Se hvordan ulvene håndterer hverandre. Ulven og hunden har mye til felles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gjerne fremme ulike treningsmetoder og oppfordre/tipse andre, men å sammenligne treningsmetoder og hevde at den ene er bedre fremfor den andre blir litt teit.

Jeg pleier å si at så lenge treningsmetoden fører til gode resultater og glade hunder, så er vel metoden det samme. Viktig at det selvfølgelig er rettferdig og alt det der...

Det er individuelle forskjeller og det er ikke slik at kun en metode fungerer like bra på alle våre lands hunder. Noen hunder er mentalt svake og andre sterke, andre er vanskelig å trene og andre lette, noen hunder har sterk motivasjon for å klatre på rangstigen, teste grenser osv. og andre hunder prøver seg aldri osv.

Selv har jeg gjort meg noen erfaringer og kan si helt sikkert at ingen hund er lik (men kan minne om/ligne...).

Vi bør jo være enig at klikker er et kjempe flott redskap i mange sammenhenger, pølsetrening er jo hyggelig for hundene (fiskekaker er klissete, men hundene liker det), ros er selvsagt viktig, noen ganger er det lurt å overse hunden og enkelte hunder trenger en liten fysisk oppstramming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke klikker noe hokus pokus da.

Hvis det er vanskelig for noen å klikke på riktig adferd, bør man justere sine egne reflekser eller lære seg å lese hund.

Det som derimot kan være vanskelig er å lære hunden til de øvelsene/triksene man velger seg ut.

Klikke gjøres akkurat når hunden utfører/er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd klikkertrening?

det kommer jeg aldri til å gjøre. Det er nok å se på de som holder på :D Har vært på seminarer og det hele, men fortsatt er det like idiotisk. Boka til Turid Rugaas har noe bra f.eks... men det er mer dårlig enn bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

himle med øynene ja... men det er ikke så mye å himmle for. Dra på Langedrag å se hvordan ulvene tar hverandre. De KREVER, akkurat som en leder skal

Så vidt jeg har læst mig frem til så viser studier af ulve i fangenskab kontra vildtlevende at der blandt førstnævnte er langt flere konflikter. Blandt vildtlevende ulve er ledere det man kan kalde passive ledere... de bruger ikke magt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mer "naturlig" seleksjon i vill tilstand blant ulvene. Dette innebærer at noen må og noen velger å forlate flokken. De som må forlate flokken blir gjerne jaget ut av alfa-hann/hunn. Dersom de ikke forlater flokken kan de bli drept.

Det er helt riktig at det er mer konflikter i fangenskap. De er satt sammen i en gruppe og må forholde seg til hverandre. Ingen kan eller har mulighet til å forlate flokken.

På en eller annen måte må alfa-hann/hunn gjøre seg respektert. I enkelte tilfeller ender dette med at den tidligere lederen blir jaget ut av flokken, hvis ikke kan den bli drept. Dette er ikke særlig "passivt", men jeg skjønner hva du mener. Du tenker nok på den øvrige tiden som leder, altså etter at respekten er gjort seg gjeldende.

Under parringstiden og under mat er det jo en del kroppsspråk som gjør at det ikke nødvendigvis blir fysiske angrep. Men det hender det også for de ulvene som trenger å settes på plass.

I enkelte ulve-flokker er det ulver som har sterk motivasjon/psyke til å bli leder og føre sine gener videre. Her blir det jo flere konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jeg aldri til å gjøre. Det er nok å se på de som holder på :D Har vært på seminarer og det hele, men fortsatt er det like idiotisk. Boka til Turid Rugaas har noe bra f.eks... men det er mer dårlig enn bra

Så lenge du ikke har prøvd så kan ikke du si det er lett..

Jeg har lest Nordenstam sine bøker osv, men så lenge jeg ikke har prøvd det så kan ikke jeg begynne å kommentere den treningsmetoden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
×
×
  • Opprett ny...